10 bra ting med en iskald vår

Det har vært en tøff vinter og vår for dere i nord, men dere lar dere ikke stoppe av store snømengder slik vi gjør her litt lenger sør.

Så fort snømengden når de høyder der den skaper problemer for robotgressklipperen (les ca. 1 centimeter), ringer vi VG og klager. Men dere klager aldri!

Kanskje er det derfor vi i resten av landet ikke er oppdaterte på hva dere sliter med i nord i disse dager, for det skrives det jo minimalt om i landsdekkende medier. Men jeg har fått med meg at mai har vært brutal så langt 💔

Skjermbilde: Harstad Tidende

 

Og fra ei vårjente som meg: Jeg kan ikke engang forestille meg hvor kjipt det må være med all den snøen. Ny snø som laver ned, og gammel snø som nekter å gi slipp – for et mareritt!

Derfor tenkte jeg at det er på sin plass med en liten bildespesial til ære for dere som venter på våren, for å holde humør og mot oppe. For tross alt er det jo en del ting dere faktisk slipper å tenke på akkurat nå!

 

1. FLÅTT

 

Okei, så er det kanskje sjeldent man finner flått nord for Sandnessjøen, men disse helsikkes krypene er overalt her i Vestfold. De spretter frem så fort snøen forsvinner, og gjør det de kan for å bite oss i ræva og overføre både det ene og det andre.

Ekstra ille er det selvsagt dersom man har husdyr som liker å rulle seg i busker og kratt før de etterpå tar turen opp på fanget i sofakroken for å kose litt.

 

2. KLIPP

 

 

Tanken på frodig og grønn natur er kanskje skjønn, men når snøen ligger som et teppe, glemmer man hvor fort alt vokser når varme, sol og regn gjør sitt.

Tenk på all tiden du slipper å bruke på gressklipping eller å luke ugress! (Bare sørg for at denne tiden brukes på noe annet enn å måke snø. For da er vi jo like langt, heh)

 

3. POLLEN

 

Selv vi uten allergier har de siste ukene kjent det i nesa og på skrotten når knoppene spretter og blomsterstøvet forurenser lufta. Det er ganske ekkelt å tenke på at pollen gjør at det frigjøres betennelsesfremkallende ting i kroppen som igjen gjør at vi både nyser, får rennende nese og kløe i øynene.

Selv for oss ikke-allergikere kan det være plagsomt, men for de som sliter med allergi er det et helvete.

Men den kalde lufta i nord er frisk og ren!  <3

 

4. INSEKTER

 

Hvem tenker på myggen når kulda biter i fleisen? Ikke jeg! Det er heller ikke nødvendig å bekymre seg for vepsestikk eller klegg eller knott så lenge det er kaldt – i grunnen alle de insektene man ikke skjenker en tanke før de plutselig summer rundt hodet ditt.

Og hva med fugleloppe-stikk?! De klør, de! Og de stikker gjerne tre ganger før de tar kvelden.

Det er lite kløe når det snør <3

 

5. DEKKSKIFT

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har skiftet dekk før, men jeg innbiller meg at det er en skikkelig kjedelig jobb. Peter tar seg av selve skiftingen, men jeg vasker dekk hver gang de har blitt skiftet – og det er såpass fryktelig tiltak at vinterdekkene fortsatt står klare og venter på at vaskelysten skal komme krypende.

Minner om at ingen skifter (eller vasker) dekk mens de enda er i bruk 🚗❄️

 

6. VEDLIKEHOLD

 

Så lenge snøen ligger og kulda biter, er det innafor å bruke både kulde, vær og vind som unnskyldning til veldig mye. Eksempelvis å vaske vinduer. Ingen vasker vinduer i minusgrader.

Veranda eller kledning kan dessuten stå både uvasket og umalt, for det er sånne typiske ting man gjør når det kommer varmere tider. (Vi derimot, må skjemmes hver dag over flassende maling.. ✌🏼)

 

7. Lue

 

I disse tider kan det være ekstra kjekt med en unnskyldning for å gå med lue. Med lange ventelister hos landets frisører, passer det fint å skjule kråkereiret når man har mulighet. Og lue må man faktisk ha på når det er kaldt!

 

8. Korona-kroppen

Det har vært en lang vår med innesitting, TV og “noko attåt” for mange og enhver, men for oss her sørpå er det snart på tide å betale regningen. For sommeren er på vei og ingen bikinier nord for sørpolen kommer til å passe i år.

Det slipper jo dere som sitter inne og ser ut på 3 meter snø å tenke på. Bare hiv bikinien på peisen og finn frem en skål med ostepop. Sommerkroppen 2020 er i boks!

 

9. SOMMERKNÆR

Bildet taler for seg selv. Det er sjeldent man skader knærne når man har på ull og vinterdress. Men kjøp gjerne inn plaster og sår-rens allerede nå, det er jo lov å glede seg 😅

 

10. GRATIS TRIM

 

Det er sjeldent jeg puster og peser og svetter så fælt som når jeg måker snø. Nå vet jeg ikke hvor mye snø som må måkes i nord i disse dager, men med stengte treningssentre, vil jeg anta at det uansett er muligheter i guds frie natur.

 

Så hold ut, våren kommer. Men inntil videre har du i hvert fall nok til litt is i brusen 😁✌🏼

/ ☀️

10 kommentarer
    1. Jeg håper nordlendingene finner litt trøst i dette mens de måker seg ned til flaggstanga… Jeg hørte det hadde falt 7 meter snø i år.

      Men visste du at den vepsen du har tatt bilde av, er en Geithams? Den er vel heldigvis ikke observert så langt nord enda. De er litt mer sedate enn vanlig veps, men hvis de først blir hissige anbefales det å unngå dem. Fordi de er så store, så har de også mer gift.

      God vårvinter til alle bord for Dovre!

    2. Vi har fått flått her i Harstad(På ei øy!). Der bildet i artikkelen er fra. Katta fikk _1_ i fjor på sensommeren. Ser søskenbarna mine sørafor plukker dusinet av katta så kan jo ikke sammenlignes selvsagt.

      Været er desverre ikke så mye å gjøre med uansett hvor mye vi klger, sutrer, ganner…

    3. For tre dager sia gikk en rev gjennom isen på vatnet vi bor ved, i Ofoten, og vi synes det er et bra vårtegn. 😊

    4. Elsker din evne til å se lyst på livet 💛 her i nord har vi ikke hatt snøfall siden 17.mai – det må da værra et vårtegn, det?! Har hatt _sammenhengende_ vinter siden den første snøen falt i oktober. Og det er ikke for pyser altså, det kan jeg si 😂 Men nå smelter det, vi kan såvidt se konturene av hagen vår, og har handlet inn noen hardføre blomster som pryder verandaen. Det er håp! 🥰 men én ting kan jeg si deg, og det er at du vil ikke finne hvite sommerblomster i min hage i år, for den hvitfargen er jeg litt sånn smålig lei nå 👀😋😃

    5. Nå bor ikke jeg helt i Nord-Norge (Nord-Trøndelag), men her også laver snøen enda ned, så jeg tar dette innlegget som en trøst til oss værsyke trøndere også ❤️ Må si jeg gleder meg enda mer enn før til dongerijakke, småsko og sommerdekk!

    6. 😂 Morsomt, men når det gjeld dekkskift så e vi nordlenninga så optimist at vi “trur” at våren e kommet gjerna to tre gang, før den egentli e kommet. Det betyr at vi legg om tre gang kvær vår😂🙈. Men tell helga e det meldt 10 grader, æ satse på at æ kan leit fram bikinien😎🌞👏 ha en fin dag👍

    7. Hei, lite trøst for min del 😔
      Bakgrunnen for det er al vi skifter dekk 1.mai når veien er bar, og det går ofte fort. Vedlikeholdet av hus kommer like vell og når vi ser veggen kan vi like gjerne utnytte snøen som stige 🤣 insektene er allerede våknet fra dvale, (så faktisk ei humle på 2 cm i helga) 🙈
      Så du ser, vi får alt, vare på kortere tid. Grunnen til at snøen ikke slipper er 0- -2 grader på natta, men på dagen kan det vise 10 grader i solveggen 😂 og alle vet jo at da kastes vinterklærne til fordel for vår og sommer klærne som fortsatt ser ny ut men, som ble kjøpt i 2018 😁😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg