12 ting vi bør lære barna

Det er ikke bare bare å være forelder, og det er mange grunnleggende ting vi skal sørge for å lære barna våre i oppveksten. Det er åpenbare ting som å ha respekt for voksne, ha empati, være inkluderende, snille og greie.

Og ikke minst er det ting som å lære barna at de må si fra dersom de ikke har det bra, og forklare at de har rett til å bli beskyttet mot ting som vold, overgrep og mobbing.

Men i tillegg, mener jeg det er et par andre (mer eller mindre viktige) ting vi som foreldre bør lære barna våre 😉

Hvordan man går over veien

Vi vet viktigheten av at barna lærer seg å se seg for til begge sider både en og to ganger før de krysser en vei – men det er også på sin plass å lære dem at man faktisk setter opp farta når man skal gå over! Folk som dasser over fotgjengerfeltet når en bil har stoppet, gjerne med ansiktet i mobilen, er en uting. Lær barna å gi et lite vink eller nikk til bilen som stopper også, så er vi virkelig i mål 😄👏🏼

Bruke tanntråd

Puss, puss så får du en suss – det er jo noe alle vet. Men vel så viktig er det å lære barna å bruke tanntråd fra de er små. Gjør det til en fast og fin rutine, så holder de forhåpentligvis på den resten av livet 🙏🏼

Gi komplimenter

Jeg leste en bok en gang der det stod at når du gir komplimenter til en annen, gjør du to hjerter glade. Den du gir komplimenter til, og deg selv. Vi må minne barna våre på at det er hyggelig å si fine ting til andre!

Et fast håndtrykk

Dette har jeg lært av mormor! Hun mener et fast håndtrykk er alfa omega, og at vi må lære barna å klemme hånda til den man hilser på – slik at man ikke bare står der med en slapp, død hånd. Jeg er helt enig med mormor, et skikkelig håndtrykk er viktig!

Si unnskyld

Denne føler jeg kanskje er litt for åpenbar, men det er viktig å lære barna våre å ta ansvar og å gjøre opp for seg. Dette er en fin egenskap man bør bære med seg for resten av livet.

Gode manerer

Bordskikk er et fint sted å starte, alle barn trenger å bli minnet på at man skal sitte pent ved bordet, takke for maten, spørre før man går fra bordet, og bære ut sin egen tallerken. I tillegg er det å takke for ting generelt, viktig! Grådighet er det ingen som liker, verken grådige barn eller grådige voksne 😉

Brus og godteri på lørdager

Det får så være at vi voksne blir fysne i ukedagene, men vi må for all del lære barna våre at godteri og brus hører lørdagen til. Sukker er sukker – og det bør fungere som lørdagskos og ingenting annet. Vi har et ansvar for våre barns helse, og de fortjener å få gode vaner med seg i sekken hjemmefra ❤️

Sette pris på de små tingene

“Nå koser vi oss!”, er en frase vi bruker mye her i huset. Jeg tror på effekten av å minne barn på gleden i de små tingene, enten det er å finne en skikkelig grønn kålmark i hagen, eller krype opp i sofakroken for å se på film en grå regnværsdag.

Dele på ting

Dette er noe jeg tenker man må minne på igjen og igjen, akkurat som at alle må få være med å leke – nemlig at det er viktig å dele på ting. Barn som deler blir likt av andre – og klarer seg dermed ofte bedre sosialt. Verdt å jobbe med!

Spare til ting

En kjempeviktig ting å lære seg helt fra man er liten, nemlig viktigheten av å spare til ting. Hvordan man tjener, sparer, bruker, eier og låner. Noe av det jeg husker best fra egen barndom, er Nintendo NES’en jeg kjøpte for min egne penger etter å ha spart i flere år. Jeg hadde ikke råd til ekstra spill, så jeg ble sabla god på Super Mario 1 🙌🏽😂

Ta vare på jorda

Vi må lære barn om konsekvenser av egne handlinger, og hvordan det lønner seg å gjøre en innsats for miljøet. Starte i det små, som å plukke søppel i naturen (og selvfølgelig vise at det er helt uaktuelt å forsøple selv!) eller å ta sykkelen istedenfor bilen når det lar seg gjøre. Fremtiden trenger miljøbevisste barn og voksne!

Sette egne grenser

Grenser forandrer seg med alderen, små barn kan for eksempel lære seg å unngå slåssing i barnehagen, mens større barn må kanskje minnes på grensesetting som å si nei til ulike former for press. Jeg leste en gang at barn som er forberedt på press og vet hvor egne grenser går, bedre takler situasjoner som oppstår. Da er det verdt å ta en liten prat om det med jevne mellomrom!

Helt avslutningsvis må vi også huske på at det er vi foreldre som er rollemodellene. Kanskje må vi minne oss selv på det i blant? God folkeskikk og høflighet smitter over på småttingene. Så la oss gjøre så godt vi kan ☀️❤️

7 kommentarer
    1. Alt dette er veldig viktig å lære barna våre. Og jeg vil også legge til empati og respekt for dyr på den lista 😊 Du jeg må bare nevne at jeg har fulgt din og Peter sin blogg lenge nå og syns dere er så herlige. Og nå i det siste har jeg oppdaget podcasten deres også og jeg bare elsker den! Kjenner jeg igjen i veldig mye dere snakker om og kjemien dere i mellom er bare fantastisk. Håper dere aldri slutter 😉
      Kan jeg bare spørre om du er fornøyd med jeans/bukser du bruker? Jeg sliter så veldig med å finne bukser som ikke er ubehagelig stramme men som også sitter fint på. Har du noen forslag?

    2. Synes man kan ha godteridag den dagen man vil, her er det søndag og synes vitterlig man skal ha generelt respekt for hverandre, ikke bare voksne😝

    3. Jeg synes også det er utrolig viktig å lære barna å svømme, å ta vare på hverandre, behandle både mennesker, dyr og planter med respekt, lære seg å bruke naturen, lære seg å bli selvstendig og fr eksempel klare å lage sin egen mat. Og det er ikke feil at de venner seg til å hjelpe til hjemme og forstår at skoene ikke bare hopper opp på skohylla av seg selv…. Enig med deg, det er mye som skal læres og læres ut.

    4. Glemte en vesentlig ting, at mobiltelefoner gjør barn dumme. Blir spennende og se på dagens mobilbarn, hvordan de skal takle livet om 10-15 år.

    5. Til Tenkentanke. Min datter er vokst opp med mobil, hun studerer medisin nå, går nok bra skal du se 😉

    6. Og så er det så viktig hva vi foreldre formidler til barna våre! Det er vel og bra at poden leser og skriver som 4-åring, men jeg vil heller framsnakke barna mine når jeg ser de står opp for seg selv, når jeg ser de i gode relasjoner og når de er i samspill med venner og andre folk rundt seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg