Ta et hint da, mann!

Etter fem år som kjærester er det fortsatt ett område Peter og jeg ikke får det til å funke. Og i går gikk vi på nok en smell..

 

 

Det har seg nemlig slik, at noe av det første Peter fortalte meg da vi ble sammen, var følgende setning: “Hvis du hinter og jeg ikke forstår det, så er det ditt problem.”

Jeg må innrømme at jeg i starten bare fniste det bort og ikke trodde det var så alvorlig som han skulle ha det til. Men det skulle altså vise seg at “hinting” uten tvil er det vi har kranglet mest om siden vi møtte hverandre for første gang.

Jeg kan si “Oi, osten ligger ute på kjøkkenbenken” hvorpå han kan svare “ja, det gjør den visst“. I mine øyne ligger det da et åpent spørsmål i lufta, som lyder noe sånt som dette: “Hvem av oss kan lettest slippe det vi har i hendene og få den osten inn i kjøleskapet? Kanskje er det meg? Kanskje er det deg..? Eller skal vi la den ligge og svette litt, siden vi har andre viktigere ting på programmet?

Her er det så klart ingen fasit på hvem som skal gjøre hva, jeg mener bare at det er fint å komme til en enighet med en gang.

Peter er ikke helt der. I hans hjerne eksisterer det ingen link fra “osten ligger ute” til “jeg legger den i kjøleskapet”. Tar han ikke hintet, så fortsetter han bare videre i livet. Og brått er hele osten glemt.

 

“Ost? Hvilken ost.”

 

Dette er selvfølgelig en ting jeg fint kan leve med, det er bare så frustrerende at det på fem år ikke har bedret seg det spor.. Misforstå meg rett, jeg prøver å ikke hinte, men noen ting mener jeg bare er så fryktelig innlysende. Og noen ganger føler jeg faktisk at det bare blir verre.

For det som skjedde i går, tok liksom hinting til et nytt nivå..

På mandag denne uka hadde Peter vært på butikken og handlet matvarer. Når Peter er på butikken, handler Peter kun de tingene som står på lista. Og det er jo egentlig helt strålende, for jeg er rimelig sikker på at vi sparer en del kroner på nettopp det. Når jeg handler, så tar jeg ofte reol for reol, for å sjekke med hodet mitt om det kan være ting vi har glemt å skrive på handlelista. Det blir nok litt dyrere med denne teknikken, for jeg oppdager jo ting vi “helt sikkert har bruk for” – men så er det også sjeldent vi går tom for dopapir eller såpe.

Det har seg sånn at vi i lang tid har manglet ketchup i kjøleskapet. Et produkt vi bruker sjeldent, men som vi likevel må ha stående. Dette hadde Peter husket å skrive på handlelista før mandagens innkjøp. Men siden jeg ikke var hjemme da matvarene ble pakket ut, visste ikke jeg at ketchup ble kjøpt inn på mandag. Så da jeg skulle skrive handleliste før onsdagens mini-handel, skrev jeg følgende:

 

 

Et spørsmålstegn bak et produkt på lista, betyr i mitt hode: “dersom vi fortsatt ikke har kjøpt ketchup, så kjøper vi ketchup”. Det var nøyaktig 48 timer siden forrige handel, så jeg tenkte at det da er rimelig sannsynlig at man husker hva man kjøpte sist.

Åpenbart ikke.

 

“Come on ketchup – her kommer vi til å bli gamle sammen”

 

Jeg måtte så klart høre hva som hadde skjedd:

– “Peter, hvorfor kjøpte du ketchup? Vi har jo en fra før?

– “Hæ? Det sto jo på lista.

– “Eh ja, men det stod et spørsmålstegn bak. Så du ikke det, da?

– “Jo.”

– “Ja, hvorfor kjøpte du ketchup da? Du må jo ha kjøpt en på mandag også?

– “Det sto på lista, sier jeg jo.

Jeg begynner å se en antydning til irritasjon..

– “Haha, tuller du nå, eller?!“, fortsetter jeg.

– “Hva da tuller? Det sto på lista! Skal jeg vise deg, eller?

– “Nei, jeg vet hvordan lista ser ut, det var jo jeg som skrev den!

– “Ja, men herregud! Hva maser du etter da? Du skrev ketchup – jeg kjøpte ketchup!

– “Jo, men det spørsmålstegnet betydde jo at det var et spørsmål om vi fortsatt manglet ketchup eller ikke.. Og det var du som handlet på mandag, så jeg visste jo ikke om du hadde kjøpt en flaske da.

– “Men du sjekket ikke kjøleskapet før du skrev ned ketchup på lista?

– “Nei, det rakk jeg ikke, det var derfor jeg skrev et spørsmålstegn!

“Javel.. men det sto jo ketchup på lista, så da kjøpte jeg ketchup”

– “Men seriøst.. Det gikk ikke opp et lys for deg da du puttet den i handlekurven da? Akkurat dette kjøpte jeg for to dager siden..?

– “Jammen det sto ketchup.

Og sånn omtrent her ga jeg opp. Han forstår virkelig ikke hint. En del av meg har lyst til å føre opp “15 kilo pinnekjøtt?” på neste handleliste og se hva han kommer hjem med.. 

Men det tør jeg rett og slett ikke. For en ting har jeg lært etter gårsdagen: Handleliste er handleliste.

Ferdig snakka.

 

/ 15 kilo. 15 kilo? 15 kilo.

* Følg KonaTil på Facebook *

85 kommentarer
    1. Haha, som jeg kjenner meg igjen. Jeg bor også sammen med en som absolutt ikke tar hint og det føles som mye må dikteres i klartekst og inn med t-skje 😛 Blir litt glad når jeg ser andre som “sliter” med slike mannfolk 🙂

    2. hæhæ! Jaggu godt vi handler i samme butikk! Skal høre om det står noe spørsmålstegn bak en vare neste gang, så kanskje dere ikke får dobbelt! Men herlighet…jeg lo!!!! Trenger sånne blogginnlegg som dette! Soontobeman her i huset er igrunn litt lik…han handler også det på lista. Og ser ALDRI, (mener faktisk aldri!!!! ) på pris….irriterer meg såååååååå!!!!!!

    3. Hahaha! Nå ler jeg høyt :’D Mannen her i huset tar heldigvis slike hint, men her går det mer i å lage what to do-liste i nøye rekkefølge for at han ikke skal spore helt av og gjøre alt mulig annet, spesielt når vi har dårlig tid! “Kan du skynde deg å hente en gulpeklut?” – det kan ta en evighet, for på tur til å hente klut må plutselig et par kopper og fat settes på plass, sokker må skiftes osv. Driver meg vanvidd noen ganger!

    4. Herregud, jeg elsker bloggen din! Ble så glad da du startet å blogge at jeg nesten ikke har snakket om annet siden, tror de fleste rundt meg kan bekrefte dette. Kjæresten spørr ikke lengre hvorfor jeg ler så tårene strømme når jeg sitter på mac’en – da er jeg selvsagt innom bloggen til deg eller mannen. Hilsen trofast fan som var på randen til deprimert da du hadde fri fra snapchat i sommer.

    5. herregud – så gøy det er å lese Pappahjertes havldel! Velkommen til bloggosfæren 😀 og TAKK for at du setter ord på dette som er så sinnsykt spot-on. Til og med hint som ikke er “hint” men et sted midt imellom hint og klar tale missforstås, det er visst dette de kaller menn. Håpløst spør du meg og resten av kvinnene i hele universet!

    6. Fantastisk lesning! Jeg er også sammen med en som ikke skjønner en dritt. Hos hu jeg bor med må alt inn med teskje..

    7. fantastisk 😊 Men du må være fornøyd meg at Peter handler mat i det hele tatt synes jeg 😂😂
      Hvordan føler du deg som 2 barns mor?? Jeg gikk fra ett barn til å få to bonus, og nå har vi to sammen også 😅 Der kan du få låne litt materiale 😂😂😂😂😂

    8. Haha! Akkurat slik er min mann også, tenke selv- hva er det?! Han har til og med tatt med lista hjem for å bevise at han ikke har glemt noe av det jeg har skrevet opp når jeg sier han ikke har husket alt.
      Gubben sier mannfolk ikke tar hint, tror det er noe i det, dessverre.

    9. Haha skal love deg du ikke er den eneste. Skal fortelle deg en liten historie. Hver morgen går jeg trøtt på do med øya halveis igjen. Å detter nedi med hele raua, så jeg kjøpte et klistremerke “put me down” sånn at han skulle huske å legge ned do setet. Neste morgen lyser den svarte skriften fra mitt stå sted ved do døren. ( det ble heller en advasjel til meg) Han hadde ikke tatt det hintet engang.

    10. Haha hint-problemet, ja.. Velkjent hos oss også! Artig lesing, og jammen er det godt det er flere med slike tullekopper hjemme;) handlelistene jeg lager til etter syv år har blitt rene noveller. Svigerfar så forfjamset på et stykke A4-ark jeg hadde skrevet full (handleliste), og jeg kunne se han grøsse for hvor mye som skulle handles. Når han da tok på seg leserbildene og så det kun var seks varer på lista, resten beskrivelser og andre beskjeder i parenteser, da lo han godt;) haha

    11. Skriv ei liste bestående av to ting: vaselin (?) og tørkepapir(?). Så kanskje han husker ka spørsmålstegn betyr 😉

    12. Ha, ha! Vi har ei handleliste på ein felles dropbox-konto som begge har tilgang til å redigere. Men eg har lært at eg må slette det som står der med ein gong om eg har handla: Ein dag kom nemleg min mann heim med akkurat dei same varene eg hadde kjøpt tidlegare på dagen. 😂 Men då hadde vi i alle fall dobbelt opp av det meste og slapp å gå på butikken på ei stund.

    13. Du er utrolig flink til å skrive👍Fengende og latter sitter ikke langt inne etter å lest innleggene dine😂👌

    14. Haha! Ja, her er mer problemet at jeg må skrive:
      1kg hvitost
      2 liter melk
      Bleier str 6, Libero
      Altså, inn med teskjemetoden, ellers kjøper han en liten ost, muligens skivet, 1pakke melk, holder til frokost, såvidt.. Osv!
      😂

    15. 😂😂😂 Så utrolig bra blogg! Mannen her er heldigvis ganske brukbar når det kommer til handling, men en del annen hinting er nyttløs. *menn altså*

    16. nå syns jeg dere er urettferdige 😉 ketchup? Betyr jo at du tror du trenger mer , og da er det best å kjøpe mer, hvem vet hvordan damer tenker 😉. Søstra mi skulle på tur med familien, så hun spurte meg om hvor hun kunne finne vann(drikkevann) . De skulle til et fjellvann så jeg trodde hun tøyset . Det gjorde hun ikke.😄 så jeg gjorde meg seriøs og sa, i vannet. Og toalettsetet, eldgammelt “problem ” for damer, setet er bevegelig. Når jeg skal på do og gjøre enten lett eller tungt arbeid så klarer jeg justere setet.er det oppe og jeg må sitte for å gjøre drittjobben ,klarer jeg legge det ned. Skal jeg bare vanne og setet er nede klarer jeg ta det opp. Da har jeg slik tiltro til damer at dere og burde klare å bevege det . Eller er det et bevis på at vi menn klarer noe dere ikke klarer 😄😄 Forøvrig godt skrevet , lo godt , om enn på hans vegne for det meste 😃

    17. Haha! Måtte spørre mannen min hva han tolket det som hvis det sto spørsmålstegn bak en vare på handlelista. “Det er vel et spørsmål om jeg har lyst på den varen eller ikke”. 😉

    18. Hahaha….nå lo jeg godt altså 😀
      Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver her.
      Mannfolk kan være så innmari vanskelige på enkelte punkt 😛

    19. Morsomt skrevet og gjenkjennelig! Men, det er jo egentlig greit at ting forstås bokstavlig, tenk om begge kjønn skulle formulert seg med hint! Det hadde blitt kaos, ingen hadde skjønt noe.
      Og om doseter: Er dosetet oppe, tar jeg det ned. Vi har ikke enerett på dassen vi damer. Jeg er mer opptatt av at de treffer innenfor skåla de som står…

    20. Haha.. Hos oss er det litt sånn at jeg aldri klarer å sjekke kjøleskapet før jeg handler og derfor ikke ser at han allerede har handlet det så ergo- dobbelt opp. Han er kokk så klarer fint å handle selv 🙂 Jeg har også lært at vil jeg ha noe gjort er det best å gjøre det selv, her hjelper det ikke med hint eller direkte beskjeder. Forøvrig er jeg veldig glad han ikke hinter for det hadde jeg aldri skjønt 😉

    21. Morsomt, kjenner meg igjen 🙂
      Det kan være min pc som det er noe galt med, men headeren din kommer ikke opp. Siden er hvit og står og laster liksom, og man må skrolle ned for å se bloggen din. Men som sagt, kanskje det er bare hos meg.
      Lykke til videre, knallbra start! :)))

    22. For en fantastisk blogg du har!!! Jeg ler og ler, men samtidig så kjenner jeg meg så godt igjen!! Gleder meg til fortsettelsen på dine morsomme og hverdagslige opplevelser! God helg!

    23. Hehe.. Synes du beskriver det ganske godt litt oppe i skriften… “i mitt hode betyr det”… og da antar du selvfølgelig (og mange andre) at det betyr det samme oppe i hodet på den bedre/dårlige halvdelen. Jeg hadde uten skrupler handlet den ketchupen som Peter gjorde fordi det ville være mye værre å komme hjem og stå foran ei småsinna frue midt i matlaging uten ketchup enn å ha en for mye.

    24. Artig innlegg! 🙂 Når det gjelder den evinnelige dolokkdiskusjonen: Har du noen gang tenkt på hvor langt de dråpene med vann som er i klosettet kan nå? Og diverse grums og bakterier som absolutt ikke er vann? Har du f.eks noe stående på vasken? Lokket bør altså være nede når en trekker i snoren. Hvorfor ta det opp etterpå? Det handler jo ikke om at vi damer ikke er istand til å løfte lokket opp og ned. *Sukk* 😀

    25. Haha!
      Vi har samme ordning her i huset, jeg skriver liste, han handler-akkurat det som står på lista!
      Det tok kaka den gangen ha tok frem feil handlelapp fra lomma og handlet det samme som forrige gang en gang til 😜

    26. Jeg leser for første gang bloggen din i dag. Sitter på bussen og ler hysterisk! Takk for en deilig latterkrampe med dette innlegget i dag😂👏 Vi kan jo konkludere med at menn er morsomme!!😣😳😁😄

    27. Uff, jeg hater hinting. Hadde mannen min hintet om noe som helst så hadde jeg blitt skikkelig sur. Hinting er sånn man gjør på ungdomsskolen, når man er voksen så kan man si ting rett ut!.
      Jeg er utrolig glad for at jeg bor sammen med en mann som alltid sier ting rett ut og for at jeg også er sånn. Livet blir lettere, mer behagelig og alle er glade (tenk så enkelt vi forstår hverandre, det er absolutt noe alle par burde prøve. Jeg lover at samarbeid og forståelse blir enorm mye bedre. Jeg la fra meg hinting etter mitt første forhold for 10 år siden, det gav bare altfor mye misforståelser og frustrasjon).
      Jeg fatter bare ikke hvorfor det er så vanskelig for mange damer å faktisk bare si ting istedet for å gå rundt grøten? Er det noe dere lærer når dere er barn, er den en vane som kommer på ungdomsskolen (for min del var det ungdomsskolen og venninner) eller er det slik moren deres var? Jeg skjønner godt hvorfor en god del menn er frustrerte og oppgitte innimellom, det hadde jeg også vært…
      På handlelisten skriver jeg alltid, Trenger vi xxx? istedet for spørsmåltegn. Jeg hadde heller ikke skjønt spørsmålstegn. Betyr det at vi muligens trenger det eller skal jeg kjøpe det om jeg har lyst på det? Og om jeg alt handlet det for et par dager siden, betyr det da at vi trenger ekstra eller at det var noe feil med den første jeg kjøpte? Kryptiske ord spør du meg. Hvorfor ikke bare skrive noen få ekstra ord? Det tar jo bare 2 sekunder..
      Typisk mannfolk som noen skriver i kommentarene sine? Typisk kvinnfolk sier jeg som ikke klarer å si ting riktig. Er jo bare å spørre, kan du legge osten inn i kjøleskapet? istedet for “Oi, osten ligger ute på kjøkkenbenken”. Det hadde jeg tatt som en fornærmende, sarkastisk og stikkende unødvendig kommentar.. Tenk hvordan det hadde vært om det var mennene som var sånn? Da tror jeg mange kvinner hadde klikket i vinkel og blitt utrolig fornærmet av slike kommentarer.. Hvor mange kvinner kan med hånden på hjertet si at de ikke hadde blitt sur av f.eks denne kommentaren; Oi, har du ikke vasket skjorten min? Samme sak, bare omvendt. Litt tragisk er det jo at alle ler av dette innlegget istedet for å faktisk lære av det. Vi kan alle bli bedre på kommunikasjon!
      Men for all del, alle er jo ulike. Og om man trives med å være slik så er det helt greit. Jeg skjønner jo at dette er ment humoristisk, jeg bare klarer ikke å se hva som er så morsomt med å klage på en mann når det er din egen feil at han ikke skjønner.. Så ikke ta denne kommentaren som fornærmende, men kanskje som noe du kan lære av istedet. Prøv å se det fra hans synspunkt og ta hensyn til at mange menn ikke forstår hint, de forstrekker direkte kommunikasjon og ord som betyr det som det står i ordboken.
      Uff, jeg hadde egentlig lovet meg selv å aldri mer skrive kommentarer for mange tar det bare som sure oppstøt uansett hvor konstruktivt jeg skriver. Men jeg klarte bare ikke å la vær denne gangen. Til dere menn; jeg forstår dere så inderlig godt.

    28. Den som observerte osten først putter den i kjøleskapet. Så enkelt er det faktisk! Ser man en ost på bordet og mener at den ikke bør være der trenger man ikke henvende seg til partneren og starte en potensiell krangel om hvem som skal putte den på plass. Just do it!
      Det er da heller ingen katastrofe å ha to flasker ketchup stående i kjøleskapet. Ketchup har lang holdbarhet. Og dersom ketchup ble kjøpt for to dager siden… hvorfor i det hele tatt føre ketchup opp på handlelisten?
      Typisk jenter å være så kontrollfreaks at de henger seg opp i bagateller som ikke betyr noe.

    29. Haha… Har eit annet problem her. Her handler eg likt som deg, vi har td alltid masse løk i kjøleskapet… Mannen derimot.. Han handler akkurat det han har lyst på, handleliste eller ikkje..

    30. Hadde ikke tid til å sjekke kjøleskapet?
      Hadde du tid til å skrive “hvis vi ikke har fra før” på handlelisten?

    31. Jøye då !
      Eg har jobba i kvinnedominerte yrker så lenge at eg snart blør i nasa ein gong i månaden. Men sidan eg ikkje får mensen eller kan føde barn har eg ikkje stemmerett Mulig at dette er ei passande straff for årtusen med kvinneundertrykking Men som mann blir eg kasta i samme kategori som “alle andre menn “og blir framstilt som fullstendig tanketom og intuisjonsfri basert på at eg er mann At eg berre kan ha ein tanke om gangen At alt eg bryr meg om luktar av olje og øl. At eg meiner undertøyavdelinga er den mest spennande på H&M, og at på generellt grunnlag er eg ein egosentrisk dust utan tanke for mine kvinnelige medmennesker.
      Ei eg kjenner spurde meg ein gong : Eg skal til frisør, korleis syns du eg skal klippe meg ? … Eg visste med ein gong at dette var ein tapt kamp ……Om eg sa ho skulle endre frisyre ville ho sei: Du likar meg ikke slik eg er !!!!!!!! Om eg sa eg likte den frisyren ho hadde før ville eg få beskjed om at eg ikkje turde å sei noko anna til henne………
      Vi menn blir framstilde som tankelause hjernetomme idiotar som har som hovedfunksjon å tenke på oss sjøl og gjere minst mulig for samlivet sitt vel og ve ….
      Mulig god humoristisk lesnad dette blogginnlegget ditt. Eg kjenner deg ikkje, men om ein skal ta det for det der står, og ein skal basere eit forhold på subtil hinting og vage hentydingar må eg berre sei at eg gjev dykk ikkje mange åra i lag ! Det blir framstilt som at det heile tida er menn er den som ikkje forstår, som er egosentrisk, som ikkje ser dei store viktige tinga i eit forhold eller ikkje bryr seg nok, på rette måten til rett tid. Kvinner som deg er med på å bygge opp myta om det moderne forholdet som noko som befinn seg på eit eller anna kvasipsykologisk plan der ein skal forstå den andre (les kvinna) på rein intuisjon …. Kvar er den gode samtalen? Dei små stoppa i kvardagen der ein prøver å sjå kvarandre? Og når ein i tillegg legg ut “feller” for den andre for å teste eller sjekke så gud bedre meg, då legg ein virkelig grunnlaget for eit blomstrande forhold. Eit godt og trygt forhold blir basere seg på innsikt likeverd og empati. Hadde du brukt like mykje tid på å snakke som å være indignert over å ikkje bli forstått hadde du muligens hatt tid til å i fellesskap lage eit flott forhold ….Jisess !!!!!! Eg er så glad for å kunne dele livet med ei som både er tydeleg og kan snakke så slepp vi å gå i eit minefelt av eit samliv
      Og heilt til slutt…
      Om to flasker ketsjup er eit stort problem i tilværelsen burde ein kanskje vende nasa ut av kjøleskapet, få med seg dei mindre viktige tinga i verda, og engasjere seg litt ?

    32. Fantastisk! Du er fantastisk. Nikker mens jeg leser, og trekker stort på smilbåndet. Fortsett med små hverdagsproblemer. Gøy å lese at det faktisk er vanlig å diskutere slike små bagateller. En ting jeg lurer på i tillegg. Krangler/diskuterer dere mye mer etter at dere har fått barn? Det er jo en god del mer man må være enig om i hverdagen da.

    33. Haha, fantastisk 😀
      Neste gang kan du prøve å skrive “diamantring” eller “gavekort på 1000 kr på (valgfri butikk)”, så kanskje det blir noen gaver på deg?

    34. “Oi, Osten ligger på benken” ER ikke et hint, det er passiv-aggresiv tiltalte.
      Ja, jeg ser helt klart humoren i at menn følger lister vi får slavisk, men det er jo fordi dere mister fatningen hvis noe er gjort feil.
      Når vi først er inne på det med å gjøre feil: Det virker på meg som om svært mange kvinner simpelthen ELSKER å påpeke alle feil mannen gjør. Akkurat som om at dere virkelig ikke klarer å bare la noen ting gå. Gjerne med et lite stikk som “jeg lukket skapet for deg jeg” eller liknende.. Vit at det er helt sykt irriterende og ofte oppfattes som veldig nedlatende.

    35. Du viser med denne posten en helt utrolig mangel på respekt for din mann!
      Han gikk inn i forholdet og sa allerede for 5 år siden at han ikke tok hint. Hvorfor prøver du da enda? Hvorfor er det så forbanna vanskelig for deg å si ting rett ut?
      Ikke nok med det, men du er frekk nok til å dele det med hele internett!
      La oss snu litt på det: La oss si at du helt i starten av forholdet sa at du ikke ville utføre Felatio (relativt barnesikker ordlegging). Om han da daglig skulle vifte den i ansiktet ditt og atpåtill skrive om din manglene vilje på facebook. Hadde det vært greit? Jeg mener. Du klarer vel det. Den er jo rett der!
      Og den osten klarer du vel å legge inn selv? Jeg er helt sikker på at han gjør mange sånne småting som du har glemt eller oversett. Forskjellen er at han ikke gnir det i ansiktet på deg når du glemmer det.
      Tenk litt over det.

    36. Haha!! Her lo jeg høyt!! Dette er nok bare en av de store forskjellene på menn og kvinner. Vi er ikke fra samme planet nei 😂😂
      Men Oi jeg må kommentere alle som virkelig klarer å gjøre denne saken til noe å kritisere.. Dette var et humoristisk innlegg om noe jeg tror maaaange av oss kvinner kjenner oss igjen i. Også får gutta skrive noe artig og irriterende om oss
      🙂 ingenting å lage storm i et vannglass for, slik flere av følgerne dine gjør i kommentarfeltet.. Ha en god helg!!

    37. Det enkleste er ofte det beste 😉 Står det ketchup på lista med spørsmåls tegn bak så kjøper du så er du sikker på at du har det dere skal ha og du slipper å gå tilbake for å handle ketchup. Jeg hadde gjort det samme. Og om du vet at Osten ligger ute på benken så gjør det selv i stedet for å hinte, eller spør om han kan sette den inn. Hvorfor hinte når du kan bare si det rett fram? Da slipper du å irritere deg de neste 5 åra. Kjæresten min hinter også ofte slik som du gjør, og jeg forstår hver gang. Noen ganger bare gjør jeg det hun hinter om, mens andre ganger så later jeg som jeg ikke forstår hintet slik at hun kan gjøre det i stedet;)

    38. Skrev pålegg og grønnsaker til biff og mannen kommer strålende fornøyd hjem med SURKÅL og leverpostei. 15 år senere har han fortsatt lapp men veldig spesifisert😂😂

    39. Slutt å sutre over den ketsjuppen a! Fra mitt ståsted hadde jeg kjøpt den selv, om det stod på lista. Hvis du godt visste dere hadde ketsjup, hvorfor skrev du det opp da? Herregud…

    40. Ser det er noen menn her som er blodig fornærmet, og selv om jeg syns dere overdriver og muligens må få ut litt “steam” (slik som vi kvinner har behov for hele tiden) så må jeg si at dere kan prise dere lykkelige med at dere er bygget slik. Jeg og sikkert alle kvinner prøver å/bør lære av dere men vi er nå forskjellige. Det enkle er ofte det beste, noe vi kvinner ofte ikke forstår 😉 men det er hjertelig morsomt og herlig å lese om andre med samme problemene ^^

    41. 😂
      Vil tipse dere om en app som har gjort handling litt enklere. “Our groceries”. Da har dere begge den samme handlelista på telefonen, begge kan legge til varer, og når det er lagt i handlevogna er det bare å trykke den bort fra lista. Står det ikke ketshcup på lista, så er den kjøpt👍🏼

    42. Vi mannfolk er veldig enkle. Bare lær dere at vi ikke skjønner hint, vi må ha klar tale. OM vi skjønner et hint ignorerer vi det, for vi foretrekker klar tale.

    43. Fantastisk innlegg! Mor mi skreiv “pangfallera” etter “stangselleri” på lista ei gong, og far min brukte laaaaang tid på butikken den dagen 😉

    44. Hehe, heldigvis holder ketchup seg lenge 🙂 Men neste gang syns jeg du skal føye på noe du virkelig har lyst på, sånn helt for deg selv 🙂

    45. Kjenner meg litt igjen. Som mann. Det som forundrer meg litt, i det du skriver, og tilsvarende her hjemme er: hvorfor i alle dager lage et nummer ut av det? Man jjøper ikke ketsjupen for å være slem, og den koster 13 kroner eller noe slikt. Like fullt skal skyld plasseres og det skal diskuteres. La det være. Skulle blitt fin stemnibg i heimen om jeg begynte på samme måte når hun gjorde feil. Hvorfor fylte du diesel??

    46. Lo godt av innlegget, jeg liker de tingene som utgjør forskjellen på menn og kvinner. Merkelig at et innlegg som er så opplagt humoristisk vinklet skal få negative kommentarer fra menn som er såret. De fleste vet at vi ikke er ensidige og det er mange nyanser og forskjeller blandt kvinner og menn. I min vennekrets har vi uttrykk som “din MANN!” når en viser seg mer praktisk anlagt enn følsom, men jeg bedyrer…alle vi venninner liker menn:)

    47. Lo litt her ja. Men må si je forstår hvorfor noen reagerer sånn. Det tror je at er fordi vi har flere forhold som har røket pga småting. Eller at vi får kjeft for det å er drit lei. Je synes innlegg er bra. Stå på og gutter. Om partneren hennes synes det er greit så la henne skrive. I det minste blir det et lyspunkt i dagen til vår bedre hevder.

    48. Haha, men det kan bli verre;
      Mannen min tar med seg handlelisten jeg har skrevet, men den forsvinner sporløst når han ankommer butikken. Han kommer derfor hjem med noen varer som han tror stod på lista. Om vi er heldig, stemmer det 50% 🙂

    49. Prøvd å tilføye diamantring eller sånt på denne lista? Jeg mener, du har et hav av muligheter her 😉

    50. Må si at jeg er dybt skuffet over alle dere; “Hahaha jeg ler så jeg dør, menn er jo stort sett ubrukelige”. Hvorfor blir dere ikke lesber da, hvis vi menn er så udugelige, fordi vi oftest er praktisk anlagt, og faktisk må ha ting skjært ut i papp, for å forstå all denne hintinga. Tips, si det rett ut kvinne! Om jeg vil at du skal sende over saftmuggen når vi spiser middag, sier jeg gjerne noe i stil med: unnskyld, du kunne ikke ha sendt over saften? Eller: du kunne ikke ha skjenka meg et glass? Jeg sitter ikke å sender blikk mot saften, og himler med øynene om saften ikke kommer min vei. Det er bare dumt, og er et grunnlag for konflikt. Tenk heller på hva DU som kvinne kan gjøre, ikke hva du ikke kan gjøre, som å legge osten i kjøleskapet om en ligger ute, og sjekke ketsjup-situasjonen mens du er der, før du skriver handlelista. Du/dere er vel ikke SÅ tafatte?

    51. Artig lesing 🙂 Nå må du imidlertid spørre deg selv om hvem i huset ditt som ikke tar et hint. Det faktum at vi menn overhører hinter er som oftest et hint om at dere damer må slutte å hinte. Det å hinte. Det er like morsomt hver gang, siden jeg hittill aldri opplevet at jenter klarer å ta det hintet!

    52. Det er jeg som handel i vårt hus, og hadde jeg gjort noe tilsvarende mot min kone ville hun blitt sur og nektet å handle en god stund. Handlelapp har en funksjon, og det som du i ditt hodet synes er selvforklarende, må fortsatt kontrolleres faktisk er det.
      Din mann har min dypeste sympati. ( og nei, jeg tar ikke hint jeg heller)

    53. Her er det litt sånn at står det på handlelista, kommer det kaaaanskje med hjem. Hvis det ikke forsvinner i de mange cravings til Herr Bang. Som ofte består av søt saker, som HAN overhodet ikke legger på seg av. Men som jeg får 10 kilo ekstra av bare han bærer posen inn på kjøkkenet.

    54. Merker jeg ble litt provosert av dette. Greit nok at det er ment å være humoristisk, men ærlig talt. Menn og kvinner tenker nå en gang forskjellig. Noe som er innlysende for deg, er kanskje ikke innlysende for andre. Si nå for pokker det du mener, så slipper du sånne unødvendige krangler. Og du hadde ikke tid til å sjekke kjøleskapet? Eller sende en melding og spørre; “kjøpte du ketchup da du handlet sist?” Come on.. Det tar lengre tid å krangle om det i ettertid for å si det sånn.

    55. I følge mannfolket her i huset betyr spørsmålstegnet “hvis de har”. F.eks betyr “squash ?” at han skal kjøpe squash hvis de har. Og nei, det er ingen selvfølge her i Indre Nynorskland…

    56. Stakkars Peter.
      Er det ikkje typisk kvinnfolk å *hinte* om all verdens bagatellar, for så å bruke evigheiter på å gnage om at utfallet ikkje vart som ønska? Gjerne om filleting – som ei ekstra flaske ketchup.

    57. Kjente jeg ble litt trist av å lese dette. Hinting er ikke alltid den beste måten å kommunisere på. Men det sagt, er dette en mann som føler ansvar for hjemmet? Når han bare tar imot enkle beskjeder så har han jo ikke noe engasjement i planleggingen her? Hvis jeg var denne mannen, eller en annen mann som kjente meg igjen i dette innlegget, så ville jeg spurt meg selv i hvilken grad jeg følte ansvar for å få hverdagen til å gå rundt. En motivasjon kan jo være at hele forholdet kan bli litt mer voksent når to mennesker tar ansvar. Neste gang er det kanskje han som ser at det bør kjøpes inn ketchup, eller klarer å tenke ut at osten bør inn i kjøleskapet etter frokost. Lykke til!

    58. 1. Gi mannen en oppgave
      2. Vær bevisst uklar om hvordan den skal løses
      3. Når mannen har utført oppgaven slik han har fått beskjed om: vær skuffet over at han ikke har gjort oppgaven slik du ønsket det og han ikke kunne lese tankene dine.
      4. Start en krangel om en ketchupflaske eller andre bagateller
      5. Fortell internett hvor hååååååpløs mannen din er.
      Merkelig hvordan man er bevisst uklar i bestillingen, for så alltid å være tindrende klar på hvordan oppgaven skulle vært utført i etterkant.
      Hvis man er så spesifikk på hvordan en oppgave skal løses bør man enten være tydelig i forkant eller gjøre det selv.

    59. Jeeeze. Du virker og være en skikkelig kranglefant frue.
      Om du ikke gidder å sette inn osten selv, så spør mannen din om han kan gjøre det da. Ved å påpeke at den står fremme, er det vel normalt en selvfølge at du har tenkt å sette den inn selv?
      Og, “hadde ikke tid til å sjekke om vi hadde ketchup”?!?
      Er det ikke i kjøleskapet dere pleier å ha den? Hvor lang tid trenger du på å åpne kjøleskapsdøra og sjekke? (Tydeligvis lang tid, med tanke på at det var helt krise å sette inn osten selv…).

    60. Herregud så herlig å lese. Akkurat sånn er vi også når vi handler. Ja handleliste er HANDLELISTE! XD

    61. Her skrev jeg opp sukkererter på handlelisten, og mannen kom hjem med en kg sukker og en boks med erter… o.O
      Visste ikke om jeg skulle le eller bli litt bekymret.. hoho 😉
      Digger bloggen din! 😀

    62. Herlighet, man skulle tro det har begynt å gå sport i å bli KRENKA. Alt er så fryktelig vondt ment! Jeg er sikker på at en kan blogge om turstier i marka, og noen vil fortsatt bli provosert, såret og krenket! Og konstruktiv kritikk til et humoristisk innlegg – blir ikke det litt som å dra på standup-show, og så diskutere innholdet i showet som et seriøst problem etterpå fordi noe var litt støtende? Tørrpinner! Også sitter dere her og kommenterer og kritiserer handlingsforløp som om det skulle vært politikk, hvem er dere til å kritisere andres forhold, kommunikasjon og hverdagshandlinger? Dere må jaggu være perfekte 🙂 Jeg er osgså helt sikker på at Peter har lest innlegget FØR det blir lagt ut, dere som reagerer på at hun driter ham ut. Omtrent all humor går på noens bekostning, og man kan velge å le av det eller å bli krenket. Dette paret velger å le av det i etterkant.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg