Jul allerede?

Det er et kvart år igjen til jul, og julemarsipanen er allerede på plass i butikkhyllene. Og som folk klager! Det postes sutrebilder over en lav sko på sosiale medier; av butikkhyller med skumnisser og nissepynt, julestrømper og fattigmann. Jul allerede nå – for en skam!

Men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk blir så forbanna. Hvis du er en av dem som syns det er irriterende med jul i oktober, så kan du trøste deg med at det finnes noen som har det verre.

Og denne noen, ja det er meg.

 

 

For her i huset var det en som begynte nedtellingen til adventstida for en hel evighet siden, nærmere bestemt midt i fellesferien. Mens det enda var sommer, sol og lyst om kvelden. Du tenker kanskje at det er husets treåring jeg sikter til..? Neida. Det er faren hans. Og han er trettitre.

Jeg har faktisk ikke hørt makan til mas fra en voksen mann noensinne.

– “Jammen det er jo så koselig med jul!”, roper han, “Alle gavene.. Julegodteriet.. Adventskalenderen!“,

De første gangene han lirte av seg dette, måtte jeg forsikre meg om at han ikke tullet med meg. For joda, visst er det trivelig med jul – men når man kommer på at man gleder seg til å spille julemusikk samtidig som man griller maiskolber og sommerkoteletter, da er det vel lov å bli bittelitt bekymret.

Det toppet seg nemlig i sommer, da vi endelig fikk et par dager med ordentlig sol og varme. Etter flere uker med sur vind og bleike legger, kom den velkjente juli-måneden på besøk og viste seg fra sin rette side.

– “Hvor mange uker er det til jul egentlig?”, spurte gubben i fullt alvor, helt ut av det blå.

Og der stod jeg da, måpende i ola-shorts og med solbriller på hodet. Huden luktet av solkrem og på grillen lå den lekreste sommermat. Det siste jeg hadde i hodet akkurat da var kongerøkelse og julemarsipan.

Jeg klarte ikke annet enn å late som jeg ikke hørte ham, og lot dermed spørsmålet henge i lufta. Men inni meg gikk sommergleden over i julepanikk.

Julemusikk er en annen ting. Jeg har måttet innføre en regel, hvis ikke hadde jeg sannsynligvis kastet opp av “Driving home for christmas” innen juli ble til august. Og regelen er at det ikke er lov til å spille julemusikk via noen av husets høyttalere før 1.desember. Heldigvis respekteres dette..

Men hva som foregår inne i headsettet hans er jeg noe usikker på.

 

 

For her om dagen stod Spotify og spilte, da treåringen på et eller annet vis klarte å trykke seg inn på “God jul”-lista til Peter. Plutselig runget “Walking in the air” i hele stua.

Jeg så med en gang at Peter var i ferd med å drifte av sted, for han fikk umiddelbart det fjerne blikket som bestandig dukker opp når tankene hans farer av gårde. Det var som om kroppen hans sank sammen i en slags salig fryd, og munnen formet et tilfreds lite smil.

– “Går det bra med deg?”, spurte jeg.

Jeg kunne se at han hørte meg langt der inne, men det kom ingen reaksjon.

– “Peter..?

Han måtte kaste lett på hodet for å komme tilbake til nåtid.

– “Jeg gleder meg sånn til jul jeg, jenta mi”, smilte han, “Åhh, også Askepott!

Det eneste fine jeg kan komme på ved å ha en mann som elsker julen såpass mye, må være at uttrykket “Som julekvelden på kjerringa” aldri blir en realitet her i huset. For når jula først kommer, ja da har vi jo ventet i et halvt år allerede 🙂

 

/ Å, jul med din glede 🙂

* Følg Nissekona på Facebook *

16 kommentarer
    1. Rett og slett HÆRLIG ….
      og blir det for mye jul i oktober – så sendt mannen din til meg 😉
      Så kan vi jo lage julekort – julegaver – julepynt mm…
      Smil – det smitter — ,monika
      som fikk seg ein god smil til meir eg leste av dette innlegget — og jul

    2. Jeg blir så glad av å lese om hverdagslivet deres, få høre de morsomme historiene, og se de herlige bildene. Setter stor pris på å “få ta del i hverdagen” deres, på en måte. Blir rørt og veldig inspirert av det sterke og kjærlige forholdet deres! Relationship goals! Sånn vil jeg og ha det når jeg om en fem-seks år forhåpentligvis er etablert med mann og barn!
      Har noe jeg lurer no veldig på, da! Hvordan møttes egentlig du og Peter?

    3. Hehe ja de starter litt for tidlig etter min mening 🙂 men så elsker jeg julen, og lar meg ikke irritere av den grunn:) Åh jul med din glede 🎄 hehe
      Ha en fin start på uken ❤

    4. Elsker julen selv også, men kun fra første helgen i advent til 3-4 nyttårsdag.
      Da er det intens jul 🙂 i heimen . Og en eller to nye nisser kommer opp av eskene sine hver dag til alle er på plass innen lillejuleaften 🙂 også askepott!!!!!!! har prøvd å se den en annen dag i julen……funker ikke. Like lite som grevinnen og hovmesteren på nyttårsaften! God jul!

    5. Digger bloggen din! Men etter jeg leste dette så ” tok” jeg meg selv i å gå å nynne å synge på julesanger på jobb, haha! Litt trøtt, savner sol og varmen å nynner på julesanger, denne dagen må jo bare bli bra 😀
      Ha en fin dag 😀

    6. monika: Ja, da spørs det om jeg ikke skal sende mannen en tur til deg – for julekort og julepynt er jeg ikke spesielt god på.. Og hvertfall ikke før desember! 😉
      Ha en fin mandag, med mange smil 🙂

    7. Mari: Så koselig å høre! Det er jo liksom bare hverdagsliv vi skriver om, så veldig fint at du syns det er artig å lese om nettopp det 😉
      Historien om Peter og meg og hvordan vi møttes tenkte jeg å skrive et eget innlegg om faktisk. For det er både en litt harry, og en innmari søt historie, hihi 🙂 Så stay tuned.
      Håper du får en fin mandag!

    8. Camilla: Psst, oktober er da ingenting når man kan snakke om jul i sommerferien 😉 Men enig med deg – julen er superfin, men jeg syns det er greit å vite at den dukker opp først i desember..
      God mandag til deg!

    9. Marith: Det var en artig ide, å ta frem en nisse om dagen! Askepott funker kun på julaften, helt enig med deg 🙂 Æsj, alt dette snakket om jul er i ferd med å få meg til å se fram til 1.desember, haha!
      God mandag – og god førjulstid til deg 😀

    10. Ida: Hahaha – det skal ikke så mye til for å få en julesang på hjernen faktisk.. Håper ikke du får altfor mange rare blikk 🙂 Også håper jeg du får en fin dag på jobb! 😉

    11. Alltså… Peter er helt normal! I hvert fall er han helt som meg. Vi behøver ikke og snakke mer om akkurat det men… :p
      Jul lengter man til fra sånn i midten av ..skall vi si Mars? 😉
      Jeg har måttet lage forbud for meg selv mot og høre på julemusikk før første november så jeg ikke ødelegger julegleden for barnet.. (som forresten gleder seg like mye som mamma)
      Deremot…Julepynt kan man jo drive med hele året… Da er man bare i god tid! Driver faktisk på med ett julebroderi nå… og talibanen kom med en juletegning i går kveld! 😀 Hun har forresten sunget “Julekveldssvisa” omtrent hver eneste kveld ett år nå! :p
      Så ptja, ikke noe galt med Peter! 😉
      Og du… Herreguuuuud, som jeg gleder meg! Bare en måned til man kan begynne og pynte! (så man rekker og nyte av det!) 😀
      Ha en riktig fin uke!

    12. Jul… Det er for tidlig nå
      Typen er av den samme ulla, han elsker jul og får noe av den samme saligheten i blikket av låta “Driving home for christmas” (som jeg forøvrig pleier å ødelegge ved å minne ham på at Chris Rea ga ut låta “Road to Hell” året etter….).
      I helgen har jeg bursdag og han har vattet opp en med weekendtur til Praha. Så vi kan handle julegaver. I oktober.

    13. Jeg var ekstremt kvalm i sommer pga graviditet, og det eneste som fristet litt av mat var julemiddag med ribbe og alt som hører til. Og jeg som til vanlig ikke synes det er spesielt godt en gang! Men nå har jeg altså gått og tenkt på jul og julemat siden juli (men jeg har ikke dratt det så langt at jeg faktisk har lagd ribbe)!

    14. Jeg har en tendens til å høre på julemusikk hele året, da jeg synes mange av sangene er så fiine og har gode minner med de. Jeg har også en tendens til å pynte ferdig hele leiligheten i rødt og nisser så fort desember er her, noe som fører til at jeg bare er dritt lei hele jula nesten før den har begynt! Haha… Får lyst til å hive ut all pynten 1. juledag liksom 😛 jaja… Skal prøve å drøye pyntinga til sånn typ 18. desember eller noe i år. Hehe :p

    15. Her er jeg på Peters lag altså! 😉 Jul er det beste som finnes – selv om det er midt på sommeren. Blir overlykkelig hver gang butikkene bestemmer seg for å selge julevarer litt tidligere enn året før – hvert år! Prøver å holde ting litt på stell da (med tanke på alle rundt meg), så julelista på Spotify begynner jeg ikke med før 1.oktober. Som vil si at akkurat nå koser jeg meg med “Himmel på Jord” med Kurt og Maria – MED headsettet på.
      GOD JUL 😉

    16. Herlig! Selv synes jeg det er godt med julemarsipan så det gjør ikke noe for min del at den kommer tidlig. Men jeg er enig med deg, å tenke på jula midt på varmeste sommeren, det er det siste jeg gjør! Sommer er bedre enn jul synes jeg.
      Men det er jo litt artig å høre at menn også kan ha den julegleden, hører som regel bare om kvinner som har det sånn. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg