Når svigermor vet best

Svigermødre har rykte på seg for å ville blande seg og si sin mening om alt. Noen ganger tenker man at de tar feil og at deres påstander er helt på jordet, mens andre ganger derimot..


Heldigvis ser min svigermor minst syv hakk triveligere – og ikke minst yngre ut, enn dette.. 😉

 

For et par uker siden hadde vi svigerforeldrene mine på besøk. De bor et par timers bilvei unna, men er heldigvis flinke til å ta turen til oss i Vestfold med jevne mellomrom. Denne lørdagen hadde vi nettopp spist lunsj, da jeg hørte vaskemaskinen pipe – den signaliserte at klesvasken jeg hadde satt på litt tidligere, var ferdig.

Jeg gikk inn på vaskerommet for å hente tørkestativ, klyper og det våte, rene tøyet. Jeg tenkte jeg skulle henge det opp og sette det ut på verandaen til tørk i sola. Men gjennom den høylytte klirringen fra stativet, hørte jeg plutselig svigermors vennlige stemme fra kjøkkenet:

– “Christina? Må du henge opp tøyet? Har dere ikke tørketrommel, da?

Det har seg nemlig sånn, at svigermor og jeg er enige om det aller meste. Bare ikke når det kommer til tørketromling. Hun på sin side er ihuga fan, og tørker alt i maskinen – alltid. Bortsett fra ulltøy, påstår hun at det er null problem å gi alt som er vaskbart, en runde i trommelen. Hun sier det er tidsbesparende, jobbesparende og i det hele tatt veldig, veldig kjekt.

Særlig for sånne småbarnsmødre som meg.

Mens jeg på min side, er skeptisk.. Veldig skeptisk. For jeg kommer fra et hjem hvor vi brukte tørketrommelen svært sjeldent, fordi det visstnok slet sånn på klærne. Derfor har jeg fortsatt, til dags dato, et noe anstrengt forhold til tørketrommelen. Jeg bruker den kun til håndklær og sengetøy, og iblant et og annet babyplagg.

Derfor blir ikke svigermor og jeg helt enige.

Så jeg pustet dypt før jeg svarte:

– “Eh, jo, vi har tørketrommel.. Men det sliter jo veldig på klærne da?

– “Sliter?“, svarte svigermor, “Det merker jeg ikke noe til. Og jeg putter jo alt i trommelen!

Dette temaet hadde jo svigermor og jeg snakket om ved flere anledninger, så jeg visste utmerket godt hva hun mente. Men det hun ikke visste, var at jeg lenge hadde gått og ventet på en mulighet til å sette henne til veggs..

 

Og jeg bare..

 

Det hadde seg nemlig sånn, at jeg i sommer bestemte meg for å teste svigermors teori. Ikke sånn egentlig for å sette henne på plass eller noe, jeg ville bare se om hun faktisk hadde rett i at tørketrommel ikke skader tøyet.

Derfor begynte jeg i det små, ved å tromle sokker og undertøy. I starten gikk det overraskende bra, men så, etter bare to-tre runder med maskintørking, begynte undertøyet å bli slarkete. Strikken i livet ble krøllete og flere av trusene begynte å miste formen sin. Jeg husker jeg ropte rimelig triumferende til mannen:

– “Aha! Se på denne trusa her! Blitt helt ødelagt, gitt.. Ja, vet du hvorfor, kanskje? Neida, jeg gjorde bare som moren din sa, da vet du.. Brukte tørketrommelen. Og hvor skal denne trusa nå, mon tro? Joda, rett i søpla med seg!

Uansett, tilfeldighetene skulle denne lørdagen ha det til at et par av de slarkete trommel-trusene faktisk befant seg blant det våte, rene tøyet jeg nettopp hadde tatt ut av maskinen. Det var på tide å vise dem til svigermor.

Jeg gjorde meg klar til å henge opp rubbel og bit på tørkestativet, mot hennes vilje. Men så plutselig stod hun i døråpningen til vaskerommet.

– “Jammen Christina”, sa hun forsiktig, “det der kan du jo putte i tørketrommelen.. Så slipper du å bruke tid og krefter på å henge opp. Det er jo bare håndklær og undertøy og litt barnetøy?

– “Eh, er du helt sikker på at det er så smart?”, svarte jeg lurt, “Jeg syns nemlig tøyet blir så slitt..

– “Men dere har jo en helt ny trommel og alt ting? De er jo ganske skånsomme nå, med forskjellige innstillinger. Se her, stryketørt for eksempel?”, fortsatte hun vennlig.

– “Ja. Men nå har det seg sånn at denne trusa her for eksempel”, sa jeg mens jeg viftet et eksemplar i lufta, “den har jeg puttet i tørketrommelen noen ganger i løpet av sommeren.. Og se hvor slitt og grusom den har blitt! Se på den strikken i livet da.. Krøllete – og hele trusa er ute av fasong!

Svigermor tok i mot den slarkete trusa, og mens hun studerte sømmene, fant jeg en Bjørn-Borg-boxer som hadde lidd samme skjebne.

– “Og hva med denne her..“, sa jeg oppglødd, “like slitt! Den var helt fin før sommeren.. Det kan jo ikke være annet enn tørketrommelen?!

Svigermor ble stille noen sekunder. Hun stod og studerte både trusa og bokseren, før hun kikket opp på meg:

– “Men denne bokseren..”, mumlet hun, “Når kjøpte du den, da?

– “Hæ? Nei.. Den kjøpte jeg da søsteren min jobbet på Carlings, den. Og det er jo faktisk ikke så lenge siden.. Hun jobbet der i, ja, skal vi se.. 2006. Jepp, 2006 var det.

– “Oi, det er noen år siden det..”, svarte svigermor, “kanskje på tide å kjøpe noe nytt?

Der stod altså svigermor med mitt slitte ti år gamle undertøy mellom hendene. Og jeg kunne ikke annet enn å innrømme at hun muligens hadde et poeng..

 

 

/ Sorry trommel, det er ikke deg, det er meg.

* Følg Trommelkona på Facebook *

8 kommentarer
    1. Du må ikke tromle sengetøy!! Tenk så deilig det lukter av tøyet når det har heng ute på snora😉 Hilsen en annen sin svigermor😂

    2. Jeg er enig med deg 😀 I tillegg så opplever jeg at tørketrommelen krymper klærne….jeg tørketromla en av mannens tshorter og kunne legge den rett i skapet til eldstemann på 15 (som bruker str M) da den var ferdig tromla…og mannen min er 4xl….og minstemannens nyinnkjøpte boxershorts ble brukt en gang før den gikk en runde i trommelen og ble for liten over natta…greit at ungen vokser fort altså-men ikke så fort…..
      Så her er det bare sengetøy , håndklær og vaskekluter som går i trommelen…

    3. Jeg var helt frelst når vi fikk ny tørketrommel for et par år siden og puttet ALT i den. Men nå har jeg lært og begynt å ty til tørkestativ igjen når jeg vasker klær, etter funn av masse småhull, nupper og krympingen!! Sengeklær og håndklær derimot går fortsatt rett i trommelen 😉

    4. Jeg brukte heller aldri tørketrommel før, utenom til håndklær og sengetøy. Men så kjøpte vi ny vaskemaskino g tørketrommel rett etter jul i fjor. Vi betalte litt ekstra for det men det var absoluttv verd det. Og det har ikke slitt mer på klærne for det. Og det sparer meg tid til å henge opp klær og slik. Vaskemaskinen er 10 kg og tørketrommelen er 9 kg. Så nå vasker jeg klær en-to ganger i uka. Og vi er en familie på fire 🙂

    5. Neineinei, svigermor tar feil! Vi har helt ny moderne og perfekt trommel. Av latskap tromler jeg truser/boxere og sokker fordi jeg hater å henge opp små ting, og de blir mye raskere slitt enn før. Helt nye sokker er hull i etter noen mnd. Så jo, varmen og rullinga sliter på fibrene. Gjør som du synes er best du, er vel akkurat det som er poenget med svigermødre, man skal gjøre motsatt? 😉 Min svigermor feks mener jeg må rette sokkene til mannen før jeg bretter dem, så han bare kan ta de rett på seg… Ikke sjans, den jobben får han ta selv! :p

    6. Hehe, vi hadde aldri tørketrommel i oppveksten, men da vi fikk det ble plutselig alle håndklærne (som riktignok var gamle, men) veldig slitt. Vi merket enormt forskjell, ja. Så jeg bruker ikke tørketrommel nå (men er jo enig i at håndklærne blir mye mykere og bedre, da)

    7. Jeg fikk ny trommel og vaskemaskin i sommer. Og jeg hiver alt i trommelen, bortsett fra ulltøy 🙂
      Vi kan ikke henge ting ut for ungene tåler det ikke, men det passer meg egentlig helt fint når vi nå har snart 4 unger 🙂

    8. Jeg tromler sengetøy og håndduker, fordi jeg syns de blir så mye mer mykere av det. Også har jeg alltid tromlet sokker og truser, uten å merke noe av de nevnte probleme du har hatt, selv med gammelt undertøy 😉 Jeg tromler derimot aldri 30-40graders klær, fordi jeg frykter de skal krympe, bortsett fra dynjakker. Har hatt noen dårlige erfaringer med plutselig for små klær i oppveksten, så jeg tror ikke noe på at man kan tromle alt jeg heller 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg