Bygutt på villspor

Da gubben og jeg flyttet fra Oslo i 2013, kjøpte vi tilfeldigvis hus i min hjemby. Jeg vet hva du tenker, men det var faktisk aldri meningen å lure ham med meg tilbake til Vestfold. Vi endte uansett opp her, og jeg må si han har glidd overraskende godt inn i den landlige tilværelsen. Det er sjeldent jeg tenker at jeg er samboer med en skikkelig bygutt.

Men i blant kommer det noen gullkorn som minner meg på det 😉

I helgen tok vi turen på Høstmarkedet, et lite marked som arrangeres hver høst bare et par steinkast unna der vi bor. Der samles de lokale bøndene for å tilby sine ferskeste sesong-grønnsaker – og jeg kan ikke tenke meg noe mer trivelig å ta seg til en søndag formiddag! Men med åpningstid midt i formiddagshvilen til minstefrøkna, var det rimelig utplukka da vi endelig var på plass bare to timer etter startskuddet.

Det var tomt for det meste, men heldigvis fikk vi blant annet sikret oss rykende fersk honning rett fra biefarmen:

 

Du vet det er bra saker når honningen er fra “Stian og Sanders bikuber” 🙂

 

Og gleden var stor da vi kapret den aller siste posen med “5 kg STORE”:

 

Red. anm: gulrøtter, haha! 🙂

 

På vei hjem tok vi en svingom bortom mitt lokale grønnkål-utsalg, og plukket med oss 2 kilo grønnkål..

 

Mr and Mrs Kale

 

Da vi ruslet hjemover fra grønnkål-handelen, gikk vi og småsnakket om hvordan livet hadde vært hvis man var bonde. Jeg kommenterte at vi klager når vi blir syke, men for en melkebonde for eksempel, så passer det jo seriøst aldri å bli syk. Hvem skal melke kuene hvis bonden ligger rett ut..? Det går jo ikke an å ta seg en dag fri!

Og mens vi gikk der gatelangs og rullet med barnevogna, innså jeg plutselig at det er visse ting man ikke får med seg når man vokser opp i byen. For jeg sa:

– “Tenk deg det, kuene må melkes hver eneste dag! Ja, er det ikke faktisk så ofte som hver 12.time?”

Og da kikket bygutten min overrasket på meg, før han i fullt alvor utbrøt:

– “Hæ? Hver dag?! Skal ikke kuene melkes typ hver tredje uke, sånn cirka?

 

/ Så lo vi hele veien hjem 🙂

* Følg Bondekona på Facebook *

9 kommentarer
    1. Der var jeg også innom på lørdag, var heldigvis tidligere ute og fikk raska med meg masse snadder 🙂

    2. Snakker om melkespreng ala Dagros ass… sjekk ut bloggen min også da Konemor, hilsen forbipolene.blogg.no

    3. Har nok ikke så mye med å være bygutt og gjøre, men mer sjokkerende dårlig allmennkunnskap hos din mann.

    4. hahaha, huff… Kan trøste deg med at min bedre halvdel har vokst opp i et byggefelt midt i en dal der han har vært omringet av bønder hele tiden. Han tror den dag i dag at en geit er en hansau og at en elg er en hanhjort……:p

    5. Du burde tipse gubben om noen studievenninne av meg som skiver blogg. Gardsfruene.no, masse info om gård, drift og alt som hører med pakket inn I en sjarmerende pakke! 😊

    6. Det er for jævlig at bøndene i TILLEGG til alt annet også må bruke søndagen for å få solgt produktene sine.

    7. Haha, er det mulig! Dere er hjertelig velkomne på opplysende og lærerikt gårdsbesøk hos meg hvis dere skulle befinne dere i nærheten :’D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg