Et rop om hjelp!

Denne uka sparket gubben i gang prosjekt rydding. Jeg må faktisk le litt, for jeg hadde aldri trodd at Mr. Rotehue himself skulle stå i bresjen for noe sånt! Jeg tuller ofte med at jeg har tre barn, og at mannen er en av dem. For å si at han roter, ja det er en underdrivelse. Han har nemlig en tendens til å legge fra seg ting overalt! Og når det ligger ting i veien, så tråkker han mye heller over dem, enn å plukke dem opp. Og blir det altfor rotete, så gir han liksom litt opp.. Da kan han gjerne rote litt mer, siden det allerede er så ille.

Jeg skal ærlig innrømme at det har drevet meg til vanvidd enkelte stunder.. Særlig de dagene der jeg føler at jeg er ansatt som rydde- og vaskehjelp. Da kan det gå ei kule varmt.

Og en ting kun de nærmeste vet, er at det har kokt litt her på hjemmefronten etter at jeg også startet blogg. For dette hobbyprosjektet mitt skriver jo ikke seg sjæl, derfor har tiden jeg før brukte på å holde orden i huset, gått til å blogge isteden. Men siden jeg koser meg så med å skrive blogginnlegg, har jeg merkelig nok ikke latt meg stresse nevneverdig av kaoset her hjemme.

Gubben derimot.. I helgen klikket det nesten for ham, da han ikke kom fram til verktøykassa si i boden på grunn av for mye rot. Derfor skriver han nå om prosjekt rydding på bloggen sin (les mer her) – og dette er også grunnen til at jeg nå roper om hjelp.

For på bloggen hans kunne jeg lese følgende ryddetips:

1) Bruk svarte søplesekker så ingen ser hva du har kastet oppi.. ellers plukkes skiten inn igjen.
2) Fjern batterier på barneleker så det ikke spilles en lyd fra søplesekken…da havner den inn igjen…
3) Ikke spør Kona “trenger vi denne?”…da gjør “vi” alltid det…
4) Ser det ut som det har ligget en stund, følg 1, 2, 3 og list sekken ut i garasjen/container
5) Stå ved kastevalget i all ettertid.. “Nei, den har jeg ikke sett” er helt innafor…

 

Mr. Rotehue aka Mr. Kastegeneral

 

Herremin hatt. Grunnen til at jeg nå har antydning til panikk, er at jeg har blitt syk! Jeg skulle ligget langt under dyna, men det er selvfølgelig ikke mulig når man har to små barn. Derfor har jeg mer enn nok med å komme meg gjennom dagen, og det siste jeg orker å tenke på er et digert ryddeprosjekt..

Så mens jeg drikker te og veksler mellom sofaen og senga, fylles de svarte søplesekkene opp, men jeg orker ikke å titte oppi dem. Jeg prøver å insistere på at jeg skal få ta en titt før de kjøres på dynga, men gubben mener at han har tatt valgene for meg, og at kastet er kastet.

Iiiiik! Jeg skal love deg at 80% av det som har havnet på kastelista, er mine ting. Som han tror vi ikke har bruk for lenger. Okei, så er jeg kanskje ikke så flink til å kvitte meg med ting – jeg har for eksempel en gjeng med kladdebøker fra barne- og ungdomsskolen som har vært med på mange flyttelass – men jeg har jo mange ting som betyr noe også!

Mens jeg satt på legekontoret i dag, kunne jeg nesten se for meg hva som foregikk hjemme.. Den ene pyntegjenstanden etter den andre var på vei ut av huset. Og det var ingenting jeg kunne gjøre med det. Hva med de svarte bilderammene jeg fikk av tanta mi i 2008? Hva med lykten jeg kjøpte før visning da vi skulle selge leiligheten vår i 2012? Både bilderammene og lykten har stått urørt de siste årene, men.. Du vet..

Skal jeg fortsette å insistere på å få gå over søplesekkene før de havner på dynga? Eller skal jeg la det gå.. Kanskje er det et og annet minne jeg vil savne, men sannsynligvis er det jo mye jeg ikke kommer til å legge merke til også. Som denne for eksempel, som viste seg å være en gave til gubbens ekskjæreste, haha!

 

“Let it gooooo, let it gooooo..”

 

En ting er i alle fall sikkert, og det er at jeg må bli frisk i en fei. For nå er Mr. Rotehue snart ferdig med stua, og da står kjøkkenskapene for tur. Og der er det mye jeg vet at vi egentlig har bruk for.. 🙂

 

/ Vet aldri, da..

* Følg Sjuklingkona på Facebook *

11 kommentarer
    1. Øyhhhh….ikke noe dissing av mine ekspertråd ass. Her snakker en som har pælma 1 stk container inneholdende 14m3 med oppsamla skit hver sommer de siste 3 årene med den regla som leveregel.

    2. Ta å sats alt på at han blir smittet av sykdom fort som fy!. Det er utroolig irriterende med syke mannfolk, men da orker han nok ikke annet enn å klage seg over sykdommen å du får kanskje tid til å se gjennom alt han vil kaste og satt en stopper for kastemanien før huset er tomt! 🙂

    3. Start samme opprydding i hans klesskap eller annet sted du vet han vil få panikk av! Fight fire with fire!!! 😀

    4. Åh! Så glad jeg ble for å lese dette! Godt å vite, at det ikke er bare jeg som har det sånn 😂 var som om du beskrev mannen min.. 😂 elsker bloggen din og pappahjertet sin 😊 dere er herlige og det er så morsomt, for kjenner meg igjen i så mange av innleggene 😂 stå på 😊

    5. Det positive er jo at du kan skylde på mannen hvis han tilfeldigvis (eller du) kaster noe skikkelig stygt som du har fått, men ikke har hjerte til å kvitte deg med 🙂
      “tror du ikke mannen kastet den fine lilla vesken som jeg fikk av deg da? Den likte jeg jo SÅ godt…”

    6. Stol på ham. Det er som med barn, er de stolt over noe skal man ikke si at det ikke er bra nok. Kanskje er det litt sunt for deg og ikke ha kontroll? På samme måte som det er litt sunt for ham og rote i skapene. Han kan iallefall ikke klage over at han ikke kommer frem eller finner noe i etterkant.
      Hvorfor han rydder stua fordi han ikke kommer frem i boden derimot.. logikken i den er typisk mannfolk. Det ER ofte ikke logikk som driver dem…

    7. Vel, de sier at naboer skal klippe hverandres frukttrær. Det er den beste måten å få tatt nok av treet på.
      Samtidig kjenner jeg meg jo igjen. Jeg har mine vaser, glass, boller, julepynt osv. De betyr noe for meg. Og om jeg bruker den ene bestemte vase kun ei gang i året, for da har jeg fått flere enn en blomsterbukett, så synes jeg det er kjekt at jeg kan gå på boden å ta den ut. Mann i huset ser det ikke helt på samme måte.
      Men, når jeg ser på garasjen, boden på hytta, da vet jeg at vi lider av samme greia. Jeg kunne glatt kastet halvparten av alt som befinner seg i garasjen. Vi ville klart oss like greit, samt at vi hadde hatt mye bedre plass.
      Så mitt forslag er at om han skal rydde i dine ting, skal du rydde i hans ting på samme måte. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg