Min nye yndlingsbok

Du vet den følelsen du sitter igjen med når noen har bæsjet på hodet ditt, også har du ikke peiling på hvem som gjorde det? Okei.. Det er kanskje ikke et veldig kjent dilemma.

Men akkurat det skjedde en gang med en liten muldvarp i Tyskland. Og heldigvis ble det skrevet en bok om det – en bok jeg var så heldig å få i gave av min tre år gamle sønn for et par uker siden. Det er mange år siden jeg leste en god bok fra perm til perm, så dette følte jeg måtte dokumenteres!

 

 

Jeg vet faktisk ikke om det er treåringen min eller meg som liker boka best, men jeg må innrømme at det nok er mor i huset som har lest den flest ganger. For det må jo være et av tidenes flotteste litterære verk vi snakker om her! Boka kom ut i 1989, overraskende mange år siden til å være såpass dagsaktuell.

Velkjent dilemma eller ei, når noen bæsjer på hodet ditt, så vil du selvsagt finne ut hvem som stod bak. Jeg vil ikke si dette er en spenningsbok, men den inneholder etterforskning på høyt nivå. Muldvarpen trer rett inn i rollen som etterforsker, og prøver å løse mysteriet på egenhånd – hele tiden med bæsjen i en krøll oppå hodet sitt.

Boka får fra første side et stort pluss, fordi den lille muldvarpen er nærsynt og bruker briller. Det gjør jo jeg også. Og når han i tillegg ikke akkurat er en stereotyp kjekkas av en hovedperson, liker jeg ham bare enda bedre.

 

Selv om bæsjen på hodet hans må stinke noe forferdelig, ser det ikke ut til at han underveis vurderer å gi opp å løse mysteriet. Dette er helt klart en sak han må komme til bunns i, og denne spenningen holder på leseren fram til siste side.

Jeg kan selvsagt ikke avsløre hvordan boka ender, men jeg kan si såpass at det er en svært fornøyelig slutt. Og at jeg vil gi boka terningkast seks! Det eneste som trekker bittelitt ned, er at det er noe feil med proporsjonene på bæsjen, men det er en bagatell.

Jeg vet at mange betegner denne boka som sin yndlingsbok, derfor tror jeg den blir mitt hotteste julegavetips i år. Selv til de på gavelista som ikke har barn.

Men husk å velge den norske versjonen, da. For den klinger liksom litt bedre enn “Vom kleinen Maulwurf, der wissen wollte, wer ihm auf den Kopf gemacht hat” 😉

 

/ Bokpreferansene har endret seg en smule med tida 😉

* Følg Lesekona på Facebook *

14 kommentarer
    1. Kjempe morsom bok for stor og liten. Vil anbefale boka med lyd. Har nemlig kommet en utgave hvor du kan høre åssen lyd det er når de forskjellige dyrene bæsjer. 😜😜

    2. Det der må være tidenes bokanmeldelse! Det er ganske godt jobba må jeg si, når du får en norsklærer på videregående skole uten egne småbarn, til å ønske å lese boka!

    3. Den leser jeg på jobb (barnehage) så ofte som mulig! Barna elsker den og videreforteller den til hverandre og andre de møter på sin vei 🙂

    4. Da har jeg enda en godbok du bør ta en titt i. “Bæsj” av stephanie blake. Kort fortalt om en kanin som bare kan si bæsj, med alle frustrasjoner det kan innebære. Anbefales;)

    5. Den leste jeg for mine elever idag, det var et meget stille publikum 🙂 Det er også en bok min lille 2-åring elsker! Han liker å se den på DVD som er på tegnspråk. Anbefaler den 🙂

    6. Mette Nordlien: Ja du, den har jeg faktisk hørt om! Åh, nå håper jeg den ligger under treet til meg i desember.. Det hadde vært no, det! 😉

    7. Den leste jeg faktisk i en barnehage for første gang i 2011,dermed når sønnen min var 2 år så kjøpte jeg den,har bare blitt lest 3-4 ganger her faktisk.Mye kjekkere med Albert åberg,spøkelser + Karsten og petra bøker synes snart 4 åringen min.

    8. Digger den boka! Har lest den masse til egne barn. 🙂 Var til og med på teater og så forestillingen, det var kjempemorsomt både får hu mor og barna. 😉

    9. haha, lille her på 1,5 år kom fra bokkurven sin i går og sa “bæsj”. Jeg lurte på hvorfor først, men han hadde jo hentet denne boka så klart 🙂 morsom bok, og nå er det enda morsommere når han har tålmodighet til å sitte gjennom hele boka også 🙂

    10. Den boka er fantastisk! Jeg lo noe voldsomt første gangen jeg leste den etter at eldstemann fikk den fra et sett besteforeldre😊 Favoritten min er fortsatt kua, som “gjorde et sterkt inntrykk”!😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg