Frokosttips

Jeg får mange spørsmål om kostholdet vårt, og særlig frokostrutinene våre er det mange som stusser over. Og det kan jeg godt forstå! Men egentlig er det ikke så mye hokus pokus, vi tenker rett og slett bare litt utenfor (mat)boksen 🙂

Sommeren 2014 startet samboeren min “Sofagrisprosjektet”, som gikk ut på at han skulle se hvor godt trent han kunne bli på 365 dager. Prosjektet gikk ikke helt etter planen, fordi noen hadde glemt å ta med i beregningen at han skulle bli tobarnsfar bare noen uker etter oppstart.. Det ble altså ikke så mye trening som han hadde sett for seg, men vi lærte ufattelig mye om mat og kosthold!

For ved siden av treningen, bestemte vi oss for spise så naturlig og ren mat som mulig: kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker, sunt fett (avokado, kokos, oliven), nøtter, frø og frukt. Vi kuttet blant annet ut sukker, melkeprodukter og kornprodukter – og selv om det føltes fryktelig uvant i starten, så ble det etter hvert utrolig morsomt å eksperimentere med oppskrifter og ikke minst det å tenke nytt.

 

Noe av det beste med å bo på landet, er lokale bønder med utsalg i nærheten 🙂

 

Den største utfordringen vår var frokosten, for vi var totalt avhengige av kornprodukter. Vi var storspisere av brødskiver, knekkebrød og havregrøt, ting vi nå plutselig skulle holde oss unna. Det tok noen uker før vi fikk på plass en god rutine, men siden har vi aldri sett oss tilbake!

For ettersom vi måtte tenke nytt og ikke lenger kunne gå for “korn med pålegg”, måtte vi være kreative. Derfor begynte vi å lage frokosttallerkener, eller “litt forskjellig”, som treåringen kaller det 🙂

Det tok ikke mange ukene før vi følte at frokosten begynte å gi energi – og det føltes veldig godt å kunne tilby barna litt variasjon. Noen dager spises alt opp, andre dager bare noe. Men vi sverger altså til skikkelig frokost hver eneste dag. Det tar riktignok litt lenger tid enn å slenge ei salamiskive oppå en brødblings, men det kjennes ut som om det er verdt det. En typisk frokost kan se slik ut:

 

Min tallerken ja.. Bildet er fra i fjor da jeg fullammet.. #skrubbis

 

Vi har på en måte trikset og mikset litt med kostholdet vi fulgte under Sofagrisprosjektet, for eksempel spiser vi noe melkeprodukter igjen. (Gulost og syrnede produkter) Dessuten spiser vi toast, men vi bruker stort sett glutenfritt brød. Ja, også ekte smør, da.. Masse smør!

Tips!
1. En god frokost gir en god start på dagen – tenk næringsinnhold!
2. Begynn i det små: spiser du brød eller knekkebrød, pimp tallerkenen med litt frukt og grønt ved siden av.
3. Har du barn, fortsett å servere ting som kanskje ikke røres første gang.. 😉
4. Finn ut hva som funker best for deg og din kropp!

 

/ Bon appetit 🙂

* Følg Frokostkona på Facebook *

25 kommentarer
    1. Det ser veldig godt ut. 🙂 Bortsett fra diverse allergier hadde det vært en digg frokost. Kjenner jeg lurer litt på hvorfor i all verden dere spiser glutenfritt brød de gangene dere spiser toast?

    2. Ingrid: Haha, hvis babyen fyser på en sånn tallerken må du bare slå til! 😉 Ja, bortsett fra spekeskinka og salamipølsa, da.. Lykke til med rugingen! 😉

    3. Tina: Det er det som er kjekt, du kan mikse og trikse sånn at det passer med eventuelle allergier 🙂 Vi spiser glutenfritt på grunn av meg, jeg tåler ikke korn særlig bra. Litt går greit, men bakverk er dessverre det verste 🙁

    4. Bare ønsket at du sier litt mer om grunnen for valget glutenfritt… Siden det desverre har oppstått en misoppfatning om at det er sunnere enn vanlig brød. Men sannheten er jo at det både er mer mettet fett og andre uheldige ingredienser, hvis man ikke velger bevisst. Ser du svarer i en kommentar her, men for de som kanskje ikke bruker kommentar feltet som underholdning, kan det være greit å få det med i teksten 😉
      Ellers, topp innlegg! Hadde jeg bare hatt energien til å lage en slik tallerken på morgenen…men den kommer desverre ikke før etter frokost :p Lager dere noe klart kvelden før kanskje?

    5. Iiinponerende aså. Ser jo rå godt ut. Nå er jo grønnsaker ganske dyrt så ikke så lett for alle å leve sånn. Men å kutte ut brød er jo smart at jeg kutter ut uansett hva annet jeg putter i meg for det går jo rett på magan. Den derre bebymagan som aldri ser ut til å ville vike. Brødet er ikke dens beste venn. 😄

    6. Så godt det ser ut 🙂 Skjønner at det gir energi i løpet av dagen. Bor selv i distriktet, hvor kjøper dere alle disse fine grønnsakene da?

    7. Ja, ikke sant. Bare fantasien som setter stopper og det er den jeg mangler 😛 Men da forstår jeg litt bedre. 🙂 Trodde ikke dere hadde gått i “glutenfritt er sunt” fella, men måtte jo sjekke. 🙂

    8. Frode: Hahaha! Er det antydning til sexylubb på vei? Slanking er jeg ikke noe god på altså.. Du får høre med en av de mange fitness-bloggerne! Liker forøvrig navnet på bloggen din 😉

    9. Ida iselin: Grønnsaker er billigere enn godteri og brus 🙂 Men hvis man skal velge økologisk i tillegg blir det jo litt verre. Nei, magen min er heller ikke glad i brød dessverre – selv om jeg elsker ferskt brød! En stor sorg for meg det derre der.. 🙂

    10. Therese: Utsalget på bildet er kun åpent sommerhalvåret, men grønnkål og annet snask bestiller jeg fra en gård på Huseby i Tjølling. Søk på “Huseby gård” på facebook 🙂

    11. Maria Iversen: Ja, brødskive med makrell i tomat er jo seriøst noe av det beste man kan spise! 🙂 Hadde jeg visst at det skulle bli så mye oppstuss rundt dette frokostinnlegget hadde jeg nok passet på å presisere et par ting.. For dette er frokosten vår! Lønsjen ser ikke sånn ut, ei heller kveldsmaten.. Når jeg skrev “vi bruker stort sett glutenfritt brød” betyr det at vi også spiser brød med pålegg fra tid til annen. Poenget var at det føles greit å gi barna en variert frokost, siden det stort sett går i brød i barnehagen hver dag. Håper dette var oppklarende nok 🙂

    12. Hehe… Sexylubb, den var ny.. ;-D
      Eg e ivertfall inn når eg ska vær ut, og omvendt på ein måte…
      Nå har eg, meir ellår mindre, hatt pappakropp i litt for mangen år, men i sommer forsvant alt. Innredet ett helt loft ilag med han far, fra Februar av…. + fulltids jobb, and then some
      Så når sommeren kom og pappakropp var inn , var jeg slank som en syl og totalt ut….!! ;-D
      Men nå har en del sneket seg tilbake.. ;D
      Kjekkt du liker navnet på bloggen, toppers om du liker innholdet og…
      Jeg liker ivertfall din….. øh , blogg altså.. ;-D

    13. Man må jo ha basismat til måltidene, enten brød/knekkebrød/ris/pasta? Hvis ikke blir man vel skrubbsulten etter et kvarter? Og da jeg hadde baby så hadde jeg knapt tid til å hive i meg en skive før det var ammetid igjen 🙂

    14. Linda: til frokost tenker vi motsatt, frukt og grønt er basismaten, også har vi heller litt brød etc ved siden av 🙂
      Ammetid er unntakstid forresten.. Jeg spiste hele tida! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg