Klarte ikke vente lenger

Åh, i dag tidlig kjente jeg det på kroppen allerede før jeg kom meg ut av senga! Egentlig har jeg jo innført en gylden regel om at vi skal vente til 1. desember før vi sparker i gang julen, av den enkle årsak at gubben er i overkant glad i jul og julemusikk. Hadde det vært opp til ham, hadde vi spilt julemusikk ved barnehagestart i august. Men nå er det jo ikke mange dagene igjen uansett, og i dag klarte vi altså ikke vente lenger. Det var så koselig å spise frokost sammen med radioen som spilte de vakreste juletoner, og kanskje var det tilfeldig – men vi har ikke hatt en så fredelig og fin frokoststund på lenge!

 

Åsså stemmen til Rein, da gitt <3

 

Det er jo første søndag i advent i morgen, og dagene fram til jul vil uansett få ben å gå på som vanlig. Så da beordret jeg far i huset til å finne de bortgjemte eskene med julepynt, sånn at vi kunne begynne julepyntingen så smått.

 

Mr Plutt på skattejakt 🙂

 

 

Viktig å merke eskene ordentlig.. 🙂

 

Det er så rart, for hvert eneste år føles det like spennende å åpne eskene, selv om jeg har rimelig grei oversikt over hva som finnes nedi dem. Det er mange gamle skatter som er proppfulle av gode minner, også er det et og annet wild card som har kommet til underveis. I fjor tok vi en skikkelig kasterunde før vi pakket ned julen, det var mye ymse som aldri ble tatt opp av eskene, og da kan det jo like godt slippe å ta opp masse plass i boden i all evighet.

Jeg syns det er noe veldig fint ved å ha en mann som blir som et barn når det nærmer seg jul. I år skal treåringen ha pappaens gamle pakkekalender i adventstiden, og det er som om jeg kan kjenne alle årene med glede og forventing som ligger gjemt i det broderte tøystykket.. Og kjenner jeg gubben rett, så skulle han ønske at det var ham selv som skulle få sine egne pakker fram til jul.. Vi får se hva nissekona hans finner på i år 🙂

 

Nostalgi, og litt trist over å være 34 år..

 

Oppi den ene esken skjulte det seg to røde julestjerner som har holdt seg overraskende godt i tre år nå. Jeg syns det er koselig med julestjerner i julen, men hva er det med de forbanna blomstene som gjør at de aldri stryker med, da? Jeg syns det er så trist å kaste blomster som er like fine, derfor har jeg et problem hvert eneste år når jeg rydder julen ut i januar. Jeg vil gjerne ha dem ut, men så er de jo like fine.. Giftige er de jo også! Derfor var gleden stor da min svoger Steffen kom inn i mitt liv med sin herlige allergi – ingen ekte julestjerner, sa du? Hipp hurra 🙂 Jeg syns de ser ganske bra ut til å være plastikk, jeg?

 

Tusen takk til deg, Steffen <3

 

For noen år siden lagde bestefaren min dette fine treet til meg. Jeg elsker det, og skulle gjerne hatt det framme hele året! Det er visst ikke så vanskelig å lage selv, noen smale planker, litt lim og litt maling er det som skal til. Det kan jo pyntes i alle mulige varianter også, i fjor brukte vi det som pakke-tre til adventskalenderen. De små nissene foran har mormoren min laget, syns de er så søte 🙂

 

Jeg lurer på om det er takket være alle dere som har sendt meg bilder de siste dagene på Snapchat, som har fått meg juleklar 🙂 Det er flere enn meg som har begynt pyntingen! Jeg heter forresten “umulius82” hvis du vil legge meg til. “Konatil” var opptatt, haha.

Som om ikke dette var nok, så ligger nå pinnekjøttet i vann – klar for årets første smak i morgen! Herreminhatt som jeg gleder meg.. Jeg syns nemlig pinnekjøtt slår ribba ned i støvlene 😉

 

/ Plutselig juleklar!

* Følg Julekona på Facebook *

13 kommentarer
    1. Åååh! Kjempeenig med deg når det gjelder pinnekjøtt og ribbe! Nå har jeg fått opp adventsstjerner og -staker og lyslenka er på plass oppe på altanrekkverket.
      Kos dere i avdentstida! 🙂

    2. Har begynt pyntingen til advent her i gården også😃
      Har i tillegg bakt pepperkaker i dag så nå lukter d godt i hele huset😃

    3. Hihi, jeg pynta til jul på torsdag 😄 men mannen var ute med baby og siden julevasken skulle taes var det like så greit å pynte i samme slengen 🙂 i morgen er det første søndag i advent og da skal julemarsipanen frem og julebrusen åpnes!!

    4. Heldige deg, med mannen!
      Selv har jeg bokstaveligtalt grini meg til å få opp adventstjernene 1.Advent!!

    5. Kamilla: Veldig lurt å ta vask og pynt i samme slengen! Håper dere får en fin førjulstid – kos dere med marsipan og julebrus i morgen 🙂

    6. Linda: Nei huff, det hørtes stusselig ut! Finnes det ikke et eller annet kurs du kan sende mannen på? “Hvordan bli klar for jul” eller noe sånt.. Finnes sikkert, haha 😉

    7. Haha! Isåfall er han den første til å bli meldt på!!! 🙂
      Skal ikke klage egentlig, for den fantastiske idéen MIN om å pusse opp barnerommet kom hardt og brutalt om onsdagen! Å her står vi, med et barnerom som er snudd på hodet og alle tingene i spisestua, hehe!
      Sjekk snap 😉

    8. Jula kommer uansett om man er klar eller ikke 😛 Og har trua på at rommet blir fint! Overlever 3dager med kaos, for at både frøkna og meg selv skal trives der inne 🙂

    9. Hva var det du gjorde med julestjernene dine da? Mine dør nesten før de har kommet inn døra hjemme. Sikker på at de smått begynner å visne på vei til kassa på blomsterbutikken.. 🙂 Ha en fin første søndag i advent 😀

    10. Ditt svar:

      Anna Maria: Når du sier det, er ikke julestjernene veldig vare på kulde? Eller blander jeg med basilikum nå..
      Kanskje de fryser ihjel på vei inn i huset? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg