Kvinnfolk bak rattet

Jeg vet at jeg kommer til å hisse på meg et par kvinnfolk med dette innlegget, men det får så være. Det at jeg er kvinne selv, blåser jeg en lang marsj i. For i disse moderne likestillingstider må det være lov til å legge seg flat når man innser at man har tapt, særlig når det gjelder en kamp som har pågått mellom kvinner og menn i flere tiår.

Etter mange år i fornektelse føler jeg at tiden nå er moden. Jeg er klar for å krype til korset og innrømme at dere menn har hatt rett hele tida. I alle disse årene, hvor dere har hyttet med neven når vi kvinner har famlet oss nølende ut i en rundkjøring. Eller når vi har ligget og putret langt under fartsgrensa på E-18, bare sånn i tilfelle det skulle være fartskontroll. Når vi har parkert som i blinde uten å ta hensyn til de markerte plassene, eller når avstandsberegningen har blitt for tøff for oss inne i det trange parkeringshuset.

 

“Ikke tut på meg! Jeg trodde det var forkjørsvei!, for svingende!”

 

Jeg snakker selvsagt om bilkjøring. Er det ikke på tide at noen innrømmer at dere hadde rett hele tiden? Ja, dere mannfolk er flinkere enn oss damer til å kjøre bil! Det er neppe uten grunn at uttrykket “kvinnfolk bak rattet” oppstod og ble et fenomen. Et fenomen jeg vokste opp med på åttitallet, men som fortsatt – tretti år etter, lever i beste velgående.

Ja, jeg vet at det er dere gutta som står for råkjøringen, og det er selvsagt alt annet enn akseptabelt. Å kjøre for fort er harry, det er tankeløst – og ikke minst livsfarlig. Statistikken viser at vi jenter ikke er like hissige på gassen, og det er veldig bra. Men la oss ikke gjøre dette til en sak om råkjøring. For hvordan står det egentlig til med kjøreferdighetene våre, sånn ellers?

Bare denne uka har jeg vært vitne til flere nestenulykker, og i 9 av 10 tilfeller har det skyldtes idiotiske bilmanøvrer utført av kvinner bak rattet. Det er damer som glemmer å kikke til høyre, det er damer som fiser ut på veien selv om det ikke er klart, det er damer som tvilende kaster seg inn i rundkjøringer og skaper farlige situasjoner, det er damer som svekker konsentrasjonen i et forsøk på å multitaske, det er damer som blir stående midt i et kryss og nøle, og det er damer som kjører langt under fartsgrensa.

Og hva i alle dager er det som får oss til å klare å gå fra bilen som dette?

 

Ja, det var en dame som parkerte.

 


Ja, det var en dame som parkerte.

 

Og neida, tro ikke at jeg sitter her og hoverer. Jeg er selv et kvinnfolk bak rattet i dobbel betydning – og for eksempel er jeg svært dårlig på å lukeparkere. Men jeg har i alle fall innsett min svakhet! Etter flere år med bopel i Oslo hvor jeg ikke trengte bil, har liksom aldri dagen kommet hvor jeg har tatt grep og lært meg å manøvrere bilen inn i en luke. Derfor kjører jeg heller rundt og rundt og rundt og rundt til jeg finner en egnet parkering som passer mine ferdigheter. Jeg mener at det at jeg har innsett min svakhet, er en nødvendighet.

Samtidig har jeg grublet en del på hva det er med oss kvinner i trafikken som gjør oss mindre gode bak rattet. Er det det at vi ikke er konsentrerte nok? Neppe. Jeg tror tvert imot at vi er flinkere på konsentrasjon enn gutta, så sant vi ikke multitasker.

Er vi ikke innlærte nok? Jo, vi har vel fått den samme opplæringen som guttene? Og selv om de generelt sett kanskje er mer interessert i biler og bilkjøring enn oss jenter, så kan vel ikke det kalles noen unnskyldning.

Kanskje føler vi oss ikke trygge bak rattet? I mange familier er det mannen som styrer skuta når vi legger ut på biltur, og siden øvelse gjør mester, så har vi kanskje ikke kjørt nok bil?

Har det rett og slett med selvtillit å gjøre? Mye mulig.

Jeg spurte mannen min om hva han trodde kunne være grunnen til våre vaklende kjøreferdigheter. Svaret kom kontant: Kvinner mangler et “killer instinct”. Noen situasjoner krever at man bare kutter gjennom og tar et valg, og dette mente han at kvinner er dårligere til enn menn. Beslutninger må tas lynraskt bak rattet hele tiden, og det kan være både stressende og skummelt. Det gjør at kvinnehjernen rett og slett ikke er like egnet til å fungere like godt i trafikken som mannehjernen.

I tillegg mente han at kvinner mangler alfahanne-selvtilliten som menn er i besittelse av. Så når menn møter en rundkjøring med stor selvsikkerhet og med overdrevent stor tro på egne ferdigheter (“Flytt dere drittfolk, her kommer jeg!”) – så blir damene ofte stående og nøle midt i en situasjon. (“Åh, skal jeg kjøre nå eller skal jeg vente? Nei, jeg kjører.. Eller vent litt, jeg tror jeg venter..”)

Riktignok ser det ut til at ulykkesstatistikken i følge statens vegvesen ser ut til å ende på et lavere tall i år, enn på lenge. Men nå som vi er på vei inn i den store bulke-måneden, med søndagsåpne butikker fram til jul, tror jeg det ekstra viktig at vi kvinnfolk tar en liten peptalk med oss selv før vi svinger ut av oppkjørselen hjemme. Før vi skal ut og handle julegaver med stress i blikket, før vi bulker og før vi parkerer på midten over to parkeringsplasser.

Stol på deg selv, dropp den usikre nølingen! Føler du ikke for å kaste deg ut i rundkjøringen, så bestem deg på forhånd for at du skal vente til det er komfortabelt klart. Blir du ekstra nølende når det er mye trafikk, unngå rushtrafikken så langt det går.

Føler du deg usikker på høyreregelen, frisk den opp, da vel! Og kanskje viktigst av alt; kjører du bil så kjører du bil. Da må mobilen få ligge i fred.

Det beste hadde trolig vært om menn og kvinner kunne møtes på halvveien. Da ville kvinner fått selvtilliten til å kjøre ut i en rundkjøring uten å nøle – mens mannen ville innsett at han verken var udødelig, eller kongen på veien.

 

/ Ha en trygg og bulkefri jul 🙂

* Følg Kvinnfolket på Facebook *

11 kommentarer
    1. jeg er kvinne, og jeg er SÅ enig!
      for et par dager siden klarte jeg først selv å rygge inn i en vegg (haha!) og litt senere på dagen rygga et kvinnfolk inn i meg fordi hun ikke så seg for. to kræsj på en dag altså, hvorpå begge utført av kvinnfolk :-p jeg har vel aldri hørt om en mann som bulker bilen på en parkeringsplass…

    2. Anonym: Hahaha! Fantastisk! Elsker både innsikten og innrømmelsen – selv om du ikke ønsker å stå frem med fullt navn 😉 Håper du får en god helg!

    3. Haha! Min mor hadde en gul Opel, og pappa hadde en svart Volvo. Det var mørkt ute og hun skulle snu bilen for å spare litt tid dagen etter. Setter bilen i revers, kjører litt og kjenner ett dunk! Skjønner ikke hva det er, så hu kjører litt fram igjen, før hun setter den i revers og rygger rett bak i bilen til pappa igjen 😂
      Senere på kvelden kom onkel på besøk og rygger inn i bilen til pappa han også 😂😂😂
      Pappa gikk ut dagen etterpå og hadde en bil som var bulka to ganger på passasjersiden og en gang på bagasje lokket!! Hahaha 😂

    4. Helt enig at kvinner flest ikke kan kjøre bil ,eller lese trafikkbildet.
      Takk Gud for at jeg kjører som en mann 😋😋😋☺️😉😉😉👍🏻

    5. Hei! Jeg har et halvt årsstudium i psykologi, så jeg skal overhode ikke gi meg ut for å være noen ekspert, men på bakgrunn av det jeg har lært til nå synes jeg det er litt dumt at du skriver dette fordi: Det er visst også en “greie” at kvinner er dårligere i matematikk, enn men. Forskning har derimot vist at når disse fordommene fjernes, presterer kvinner mye bedre enn i tilsvarende tilfeller hvor det er fokus på at menn er bedre enn kvinner.
      Det finnes også mye annen forskning som viser at forventninger eller fordommer kan ha en del å si for prestasjon.
      Også:
      http://www.express.co.uk/news/uk/577366/women-better-drivers-men
      http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/are-women-better-drivers-than-men-one-study-has-suggested-they-are-10252243.html
      Det er masse flere slike artikler. Og hovedbudskapet (sånn jevnt over) er nok at man gjennomsnittlig er ca like gode/dårlige
      + mennesker har en tendens til å se etter det som bekrefter egne syn, og gjerne bortforklare ting/ hendelser som avkrefter sitt eget syn.
      Selv syns jeg egentlig debatten er meningsløs. Det finnes kvinner som er bedre å kjøre enn de fleste menn, og menn som er bedre å kjøre enn de fleste kvinner. Kjønn er ingen avgjørende faktor for om du kan bli god å kjøre bil eller ikke.

    6. Må nesten ta kommentaren til Silje over her og si meg enig i den👍🏼 Enig i at det er mange kvinner som ikke kan kjøre bil, men så er det også oss kvinner som kjører som menn 😉😂

    7. Tja, jeg tror mye kommer av at kvinner lar mennene kjøre bilen. Så de får mye praktisk erfaring, mens vi sitter passive og bare ser på det som foregår. Jeg har i allefall merket stor forskjell på kjøreferdigheter og det å ta raske avgjørelser i trafikken (som jo også kommer av erfaringer man gjør seg i trafikken, ikke bare instinkt. De færreste bruker lang tid på å avgjøre hva man skal gjøre på situasjoner man er trygge på) fra da jeg var i parforhold kontra nå som jeg har vært singel i noen år. Enste jeg ikke kan er å lukeparkere skikkelig, for det har jeg kun måtte gjort en gang, selv om jeg bor i en av Norges største byer😜 Og selvtilliten angående bilkjøring stinger jo mer man kjører.
      Men jeg ser mye dårlig kjøring av andre grupper. Dobbeltparkering skjer like gjerne av menn (og damer) med dyre “luksus” biler, av en eller annen grunn. Og som regel når jeg kjører bak en saktekjørende bil er det eldre som kjører, like ofte menn som damer.

    8. Helt enig med Julie over her. Hos oss er det som regel mannen som kjører når vi skal ut på noe, fordi han liker bedre å kjøre enn å sitte på, og så kjører jeg mye mer enn han i hverdagen. Jeg vil påstå at jeg jevnt over er en bedre sjåfør enn han, både på å følge trafikkregler og å ta raske beslutninger. Mulig det kommer av at jeg kjører oftere og i mer trafikk enn det han gjør. Også enig i at de fleste jeg irriterer meg over er eldre, og faktisk mannfolk som presser og er “uovervinnelige guder” i trafikken. Ser også flest av menn som feilparkerer og driter i det. Så jeg er helt uenig med deg – damer er mer gjennomtenkte og hensynsfulle i trafikken, og dermed også bedre trafikanter. Men fint at du har innsett din svakhet da 🙂

    9. Nåja. Jeg er kvinne og jeg er pokker så god på rundkjøringer. De gangene det har kommet en bil susende inn fra høyre og gitt beng i vikeplikten så jeg har vært nødt til å stå på bremsen har det vel nesten utelukkende vært menn som har kjørt… Blinklys bruker jeg også, både i rundkjøringer og når jeg skal ellers. Det er det sannelig ikke mange menn som gjør! Ikke ligger jeg og fiser i 70 på motorveien i 80-sona heller, men ok – akkurat der er det en del kvinnfolk som sinker noe inni gampræva!
      Men lukeparkering og kjøring med tilhenger skal jeg ikke skryte på meg at jeg fikser noe særlig altså…

    10. Jeg er så hjertens enig med deg, Christina! Min svakhet er at jeg alltid tror jeg har et par centimeter ekstra bak bilen når jeg lukeparkerer. Men der er jo hengerfestet. Så det har ført til noen skamfulle lapper på frontruta med unnskyldning om bulka skilt. Heldigvis tar de fleste dette veldig med ro. Til gjengjeld er jeg råflink på motorveien!

    11. 18 år og lærte meg lukeparkering sjæl, bare fordi jeg var nødt! Ikke faen om jeg ville gå noen ekstra meter bare fordi jeg ikke turte,så da måtte jeg nesten bare ta saken i egne hender. Var faktisk noen som stod og ga med tommel opp like etter på haha. Men er i grunn enig , men når man kommer inn i en rundkjøring og så kommer det en bil fra høyere i hundre og helvete at du må både tute og bråbremse og det som er, er det som oftest menn. Jeg skjønner godt mange blir usikre i rundkjøringer da når mennene har dette ” killer” instinktet sitt, for det føles jo nettopp som om de skal drepe oss! Haha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg