Miss Fix it

I morges etter frokost suste Peter og treåringen avsted, de skulle til hovedstaden på en liten guttetur. Etter flere uker i sykdomsrus fikk jeg nesten litt småpanikk, skulle lillesnupp og jeg plutselig ha en hel dag for oss selv? Hva i huleste skulle vi ta oss til? Og siden formen min fortsatt ikke er på topp, måtte vi legge hodene våre i bløt. Lillesnuppa var i grunnen mest opptatt av å , for sånn helt plutselig over natta har hun knekt koden! Det er som om krabbing er helt uaktuelt, hun bare går og går og går. Jeg tror hun har bestemt seg for å observere alle husets overflater fra et annet perspektiv. Og mammahjertet er så stolt – nå er hun ikke lenger en baby, og det er som om vi blir kjent med nye små deler av personligheten hennes hver eneste dag.

Men altså, litt inspirert av Peters blogg i går, bestemte jeg meg for å fikse opp i forskjellige ting i huset. Du vet, sånne ting som jeg tror gubben egentlig hadde regnet med at han skulle ta ansvaret for, men som man trygt kan si har latt vente på seg. Først ut var “The Chair”, som er husets store klesoppsamler. Peter blogget om denne stolen vår i går, og til stor glede utviklet kommentarfeltet seg til å bli ganske hysterisk. Det er jo flere som sliter med dette fenomenet! (Hele innlegget finner du her) Selv om stolen kun bestod av gubbens klær, som han i fire uker har sagt at han skal rydde selv – tok jeg altså et røsk. Og se så pent det ble! Pjuskepelsen ser faktisk nedsittet ut, da skjønner dere hvor mange kilo med klær som har ligget i den stolen. (For ja, Peter ryddet litt før han knipset bildet fordi det så for ille ut, haha):

 

Før og etter

 

Den neste tingen jeg kastet meg over, var varmepumpa. I høst fikk vi nemlig installert pumpe på veggen, og installatøren sa at vi måtte rense filteret ca hver tredje uke. Og nå har det gått over dobbelt så lenge, så dette filteret har blitt som en slags verkebyll. Men i dag fikk jeg endelig ut fingeren! Jeg åpnet lokket, løsnet filteret, registrerte at det hadde samlet seg en del støv, tok filteret med til dusjen, spylte det rent (akkurat som installatøren ba meg gjøre), tørket det godt, satte det inn i varmepumpa igjen, festet lokket, og voila! Det tok seriøst to minutter, jeg ble nesten litt flau. Og for en herlig følelse etterpå!

 

Dust dust baby..

 

Det neste punktet er jeg overbevist om at gubben ikke har lagt merke til. Men i den forrige leiligheten vår, var det et dørhåndtak som ble slakkere og slakkere uten at vi brydde oss, og plutselig en dag falt det av. Og det var et helsikke å få på igjen. Så i dag satte jeg av hele to minutter til å hente en skrutrekker type stjerne – og skrudde til den stakkars skruen. Easy peasy.

 

 

Den neste tingen var utenfor husets fire vegger, men like fullt en ting som jeg altså har fikset opp i. Saken er den, at i bilen liker Peter å tygge pastiller. Tygge, smatte, slafse, mumse, you name it. Og i høst har han hatt dilla på noen store pastiller som kommer i sånne små papirposer, og i disse posene ligger det naturligvis en del overflødige småkorn som ser ut som sukker. (Men siden de er sukkerfrie, så er det nok noe annet) Noen klarte for en måned siden å tømme en halv pose med overflødige småkorn i det lille rommet foran girkassa i bilen. Noen sa også at han skulle få fjernet det så fort som mulig, men i dag innså jeg at “så fort som mulig” er et relativt begrep. Det tok meg forøvrig to minutter å fikse dette også.

 

Før-bilde, altså 😉

 

Avslutningsvis må jeg også ta med et oppdrag som jeg faktisk ikke klarte å fikse. Jeg nevner det bare siden jeg tross alt brukte mye tid på google for å finne ut hvor i all verden jeg kan få tak i en dings som dette. Det er en plate/list over den integrerte mikroovnen på kjøkkenet som har falt av, og det ser ut til at en liten bit på festet på den ene siden har knekt. Bildet viser den som ikke har knekt. Så kjære nissen, hvis du leser bloggen min, så ønsker jeg meg en sånn en til jul i år!

 

 

Dagen i dag har fått meg til å innse et par ting. Når man utsetter å få ting gjort, så lager det bare unødvendig hjernestøy. Man går og tenker at “Off, nå må jeg snart få fikset det”, også blir det en negativ spiral som tapper deg for energi. Den andre tingen er at jeg definitivt skal bli flinkere til å ikke utsette ting i 2016! Men siden jeg ikke liker nyttårsforsetter, startet jeg mitt nye og bedre liv i dag 🙂

Nå gjenstår bare å få med gubben, da..

 

/ Berre gjer da!

* Følg Handykona på Facebook *

6 kommentarer
    1. Oiii… Rett og slett imponert eg… Akkurat ein sånn stol, trur eg alle har.. Men varmepumpe våras hang opp unna taket, så med Kånå sinn høydeskrekk, trur eg det hadde vært ett “No go” prosjekt… ;D
      Ein hau med sånne dører se løsna, hadde me i vår forrige hus… Eg ville skru di fast, Kånå va fast bestemt, på at det sko dei se bygde huset våras gjør… reklamasjons dronning deluxe… Trur hu e svartelista sjå di.. hehe..
      Eg skrudde di fast ein dag hu va på jobb, og eg va heima me Kidsa, og sa te na når hu kom heim at byggfirma endelig kom og fiksa opp itte seg…. ;-D
      Bilen vår, ett drog av ein minibuss (Multivan) .. Får eg lov å kjøra ein gang i månaden, men må gjør alt vedlikehold på…. Kan strekka seg te at hu rydde og vaske inni… Men resten e midt ansvar…
      Trur eg sende na på kurs te deg… !! ;-D
      Ha ei kanon helg…
      ;D

    2. Frode: Hva slags kone er det du har funnet deg da?! Haha, neida 😉 Regner med hun er alle tiders selv om hun er ei reklamasjons-dronning! Men hils fra meg og si at du må få kjøre minibussen litt oftere.. God helg til dere også!! 🙂

    3. Hehe… Hu e jo heilt fantastisk.. Kan ikkje nekta for det, sjøl om det e nåken ting eg aldri komme te å forstå, me na… Men det e sånn det ska vær , trur eg…
      Ellårs hadde det jo blitt kjedelig… ;D
      Kjøra bilen meir ?? …. Jojo… Trur det e meir realistisk at eg får begynna å vaska kler igjen enn det…
      Itte eg farga alle Lucia klærnå te ungane, rosa… Mørk rosa…. nesten rødt… for nåken år siå…..
      ;D

    4. Bra jobba! 😀
      Og den “dingsen” til platen over mikroen får du gratis (har i hvertfall jeg fått to ganger) på ikea! På delelageret ved billigkroken på Slependen, eller i bytte&retur 😉

    5. Du har vore kjempeflink! Problematikken er kjendt… Eg oppdaga for eit par år sidan at det berre var eg som visste om alle slike småting som skulle fiksast – mannen trudde at alt var i orden. Lista var gangske lang… Etter dette har eg løyst dette med ei “to do”-liste, som vi skriv opp på når vi oppdagar ting som skal fiksast – og stryk ut etter kvart som det blir gjort. Det fungerar for oss.
      God jul!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg