Hello there, Mr. Noro!

Som jeg har nevnt før, har vi vært mye syke i høst. Og hver eneste gang har jeg trøstet meg selv med at: “Jaja, det kunne vært verre, det kunne vært omgangssyken..” For norovirus er nemlig min store skrekk å få i hus, og den troner dermed også på toppen av min liste over ufarlige sykdommer å bli smittet av.

Da jeg natt til tirsdag begynte å føle meg littegranne pjusk, var jeg overbevist om at jeg hadde spist noe dårlig.. Den rømmeklatten jeg hadde på taco-restene, hvor gammel var den egentlig..? Joa, det var garantert den som hadde fått magen min til å romle. Litt merkelig at ikke gubben følte seg dårlig siden han også hadde spist av samme klatten, men sånt skjer jo.

Jeg sov ikke mye den natten, jeg lå i grunnen bare musestille uten å røre meg – av frykt for å sette i gang noe.. Formen var helt elendig, og da det ble morgen måtte jeg jo opp og stå. La oss gjøre historien kort og si at da kvelden kom, hadde jeg gått ned fem kilo og forbannet den rømmeklatten utallige ganger.

Det neste døgnet fikk jeg i meg dette:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA To kjeks og bringebærsaft med isbiter <3

 

Og i går kveld begynte lillesnuppa. Hun hadde ikke spist rømme, så da var det bare å innfinne seg med at Herr Noro hadde funnet oss til slutt, etter noe som må være minst femten år med leting! Og ja, viruset oppfører seg akkurat likt som det bestandig har gjort. Det minner meg om den gangen jeg ble syk i 1990, jeg hadde spist Grandiosa og klarte verken lukt eller smak av Grandis igjen før i 2007. Og det er jo på en måte litt fint og litt trist på samme tid.

Dagen i dag kan i grunnen oppsummeres i ett bilde:

 

Bilde fra dagens meget korte snapstory (umulius82)

 

Foreløpig er det bare jentene som har blitt dårlige, håper inderlig gutta slipper unna! En liten trøst er det jo at det går over relativt fort, så får vi bare krysse fingrene for at vi ikke har rukket å smitte noen andre. Karantenen varer over helgen!

Som alltid når ting herjer som verst, skriver jeg ned ting som letter litt på humøret:

1. Symptomene varer sjeldent mer enn 48 timer
2. Jeg har en vaskemaskin!
3. Gubben er frisk. (Bank i bordet)
4. Jaja, det kunne vært verre, det kunne vært omgangssy.. Å søren 🙂

 

/ God bedring til alle sjuklinger der ute! 🙂

* Følg FruNoro på Facebook *

37 kommentarer
    1. Jah., vi skulle dra på juleferie sørover til min familie en lørdags morra, i fjor. Storebror i huset på 4år sa han var syk og hadde vondt i magen, ja ja han er vel kjempe spent og trøtt.. neeeeiii der var han og sofaputa full av magrsyre og alt attåt.
      Når vi endelig kom oss til han moffa holdt vi ut to dager og en natt, da starta lillesøster og fylte opp reisesenga, moffa fulgte på samme natt, jeg tenkte at ja ja jeg får bli med på festen og starta morran etterpå. Etterfulgt av samboer som og ble med på festen.
      Når julaften kom var jeg i ok form, storebror i full fart sammen med lillesøster og moffa og samboer holdt det gående.
      Ho mommo kom på julaften etter ett akutt tannlegebesøk, vi gav ho liksågodt norovirus i julegave natt til 1.juledag.
      Det var en ufattlig kjedelig og laaang romjul for store og små, og vi hadde klart å holde oss unna i over ett år..
      Største ubehage av sykdommer er herr noro!
      Masse god bedring til dere!

    2. God bedring til dere 🙂
      Her har alle fire i familien hatt besøk også, spennende når alle får det samtidig! Aldri vært så gla for å ha to bad som nå 😉

    3. Det jeg la mest merke til i dette innlegget var vaskemaskina di. 😂
      Jeg har samme, og tør påstå at den er det beste som har skjedd meg! Sånn rent husholdningsmessig.. Syns det er en SÅ god maskin. 😂 er det virkelig det, eller har jeg blitt blind av kjærlighet?
      Ønsker dere god bedring! 🌸

    4. Med mandelopperert 6 åring for under ei uke siden hadde det vært krise om dette kom i hus. Så her har vi portforbud. Ingen inn her før blødningsfaren er over. Grunnen: tante har møtt fienden, onkel har møtt firnden. Mommo har møtt fienden , fetter x2 og kusine har møtt fienden. Nemlig MR NORO!!! Her har vi gått i hi!!! God bedring til dere alle😄😄❤️❤️

    5. nemlig kikhoste!!
      Her ligger eg langflat, med kikhoste! Omgangssjuka er ingenting i forhold, eg er no på 6 dagen med hosting og oppkast! Og det verste; eg er gravid og får ikkje lov å ta medisin…
      Eg tenkjer slik: jammen godt at eg ikkje har ein dødssjukdom😂😂
      God bedring!

    6. Det var det ikke måte på hvor mye dere skal dra i hus da. Har dere fått sjekket immunforsvaret? Evt noe som mangler i kostholdet som vil hjelpe?
      Julen 1991 var det den beryktede nyttårsstormen som forårsaket enorme ødeleggeser. Var hos typen da den startet, og samtidig ble seks av syv rammet av hode/mage/bak-viruset. Stakkars svigermor måtte ut og få tak i flere bøtter. Jeg nektet og dra hjem, de var heldivis friske og det skulle de få forbli. Svigerfar spydde medvinds (takk og pris) da han hjalp til med og faste noen løse takplater hos en bortreis nabo. “Interessant” jul og nyttår.

    7. Vi har akkurat hatt Mr Noro i hus, og stakkars lillemann kasta opp i 2,5 døgn! Heldigvis så ammar eg fortsatt, han ville ikkje ha anna væske, og heldigvis er han vaksinert mot rotavirus, så det slepp han i allefalk å få! God bedring.

    8. Vi hadde dette i november. Da var det to år siden sist. Kan ikke huske å vært så syk. Lå på baderomsgulvet i to dager å trodde jeg skulle dø. 😂

    9. Jeg fikk det på en buss over 2000 m.o.h. i Marocco. Der var det ikke muligheter til å gå av, da folk bodde i huler der. DET var ikke gøy. Tok ca 12 timer før jeg kom meg tilbake til hotellet.

    10. Tips til å redusere sykdom i huset; ta melkesyrebakterier store og små og nok D-vitamin. Udos choice har melkesyrebakterier i pulverform som blandes i vann/juice. Kjøpes på Helsekost. Til voksne har iherb mye bra i større doser. Sjekk D-vitamin nivået på alle. Det skal ligge over 100. Det vet de fleste leger nå. Doser med dråper til barna etter hvor hvordan nivået ligger ann. Hvis de voksne ligger lavt så kjøp høydose d vitamin på iherb og test etter en stund. Hver også veldig nøye med håndvask😃 Og hvis noen for omgangssyke i familien så tar de andre ekstra melkesyrebakterier. Er ikke noe medisinsk utdannet. Bare noe vi har hatt god erfaring med😃 Og masse lykke til for at ikke flere blir syke og riktig god bedring!!

    11. Velkommen i klubben. Begynte hos meg i går kveld og har ligget i senga siden. Verste var vel at vi hadde laks til middag, får se hvor lang tid det går før jeg spiser det igjen.

    12. Haha! En gang i tennåra hadde jeg blanda alkohol med Solo, og etter tidenes hangover med tilhørende oppkast (som starta på natta) drakk jeg ikke solo, eller tålte lukten av det, på flere år. Drakk det faktisk ikke igjen før jeg ble voksen 😉 Neste gang jeg skulle finne på noe sånt tenker jeg å blande alkoholen med sjokolade og håpe på samme effekt. For hadde ikke gjort noe om jeg ikke hadde spist sjokolade på noen år, for å si det sånn 😉
      Masse god bedring!

    13. Usjameg!Omgangssyke er noe shiit!!Kan trøste deg med at både jeg og guttungen lå rett ut en dag hver, mens gubben slapp helt unna!Så det er håp altså😉Masse god bedring!

    14. Barnehagetanta: Å huff, det der var historien om tidenes verste julefeiring! Håper Mr. Noro er fornøyd med seg selv.. Han vet i alle fall hvordan han skal hoppe fra person til person. Takk for en slags trøstende melding – ikke er det jul og foreløpig er bare 2 av 4 syke 🙂 Ha en fin kveld!

    15. Godt de vart fort friske og får jammen håpe gutta slepp unna! Vi fekk Noro-viruset i hus medan eg var høggravid med sistemann. Først eldstejenta, så veslejenta, og pappaen. Mor vaska seg med sprit (Hjelp jo sjølvsagt ikkje har eg lært i etterkant…) og tok alle andre forholdsreglar, men tilslutt måtte eg gje tapt. Ei natt eg ALDRI har opplevd makan til med lisjebror (sikkert lettare sjokkert) i magen. Han ville sjølvsagt ut neste morgon, og ut kom han på under ein time…. Føde med NORO. Ikkje å anbefale! Men gjekk bra med alle til slutt 😉 Og uansett kor gale det vert med Noro her i huset, så trøstar eg meg med; “Ja, ja. Eg skal no iallefall ikkje til å føde”.

    16. Det fins verre…: Off, ja – mamma hadde kikhoste for noen år siden (for andre gang) og det var skikkelig ille faktisk.. Så jeg innser at du nok har rett! Det er da man kan angre på at man ikke har frisket opp den vaksinen.. God bedring, og lykke til med resten av svangerskapet!!

    17. Gro Karin: Unnskyld at jeg ler, men både svigermor på bøttejakt og svigerfar på taket må ha vært to komiske syn i 1991! Hahaha!
      Jeg mangler D-vitamin, så regner med det er derfor jeg går i bakken av hver minste basilusk – de andre i husstanden kan jeg ikke svare for 😉 Skylder på barnehagen inntil videre!

    18. Marie Englemamma Berstad: Den ammepuppen er gull verdt! Får ikke i annet her heller. Var en som kommenterte i går at rotavaksinen bare virker til de er ett år gamle.. Men lillemannen din er kanskje trygg enda 🙂

    19. Christine: Fælt å si det, men det er lett å få dødstanker i sånne øyeblikk.. Og det gjør jo ikke saken bedre når man har to små barn å ta seg av! Trøst deg med at hvis dere hadde runda i november, så er dere kanskje immune enda. Men det varer visst ikke mer enn et par-tre måneder altså.. 😉

    20. Lise: Takk for tips! Jeg knasker d-vitamin for tida, og barna får dråper som normalt. Men melkesyrebakterier har jeg ikke tenkt på, utrolig nok! Det MÅ jo være smart! Og jeg har det i kjøleskapet..
      Har du link til produktene du bestiller på iherb forresten? Jeg trodde ikke det var lov å bestille d-vitamin lenger pga de nye restriksjonene..
      Takk igjen for gode tips 🙂

    21. Julie: Hehehe, gubben i huset er ganske påpasselig med hva han spiser nå for å si det sånn – i tilfelle han blir syk :-/ Det er nok kanskje lurt ja! Jeg var så heldig å ha spist smash en gang jeg var gravid og kvalm – det gikk som det måtte gå, og jeg har til dags dato et litt anstrengt forhold til den sjokoladen.. Det virker med andre ord 😉

    22. Heidi: Å fytti.. Okei, DER bestemte jeg meg for å slutte å klage! Du vant den verste noro-historien med glans, stakkars deg! Godt det gikk bra til slutt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg