Leserne har talt

Det kanskje mest fascinerende som følger med det å blogge, er de utallige tilbakemeldingene både gubben og jeg får fra dere som leser det vi skriver. Hver eneste dag tikker det inn meldinger både her og der, og stort sett er det heldigvis bare fine kommentarer i forskjellige ordelag.

Men innimellom er det også helt andre ting – og inspirert av det, tenkte jeg å starte en egen liten føljetong her på bloggen!

For rett som det er har Peter eller jeg, skrevet eller postet et bilde av noe som viser seg å være spikk spenna gærent. Og når sånt skjer, tar vi selvsagt mer enn gjerne imot råd og tips og oppklaringer!

Line of group of human fists giving thumb up

 

Den lille spalten skal hete “Leserne har talt”, og vil ta for seg ting og tang jeg har lært av dere siden sist. I dag tenkte jeg å starte med de oppklaringene jeg husker best til nå, så her er det bare å kjøre igang!

 

IMMUNFORSVAR

Forhistorie: Dette har kanskje vært det herligste punktet, for vi har vært ganske så mye syke i høst og i vinter. Naturlig nok har vi måttet blogge litt om det i blant, og da har det tikket inn med meldinger og kommentarer fra snille lesere med gode råd 🙂

Innvending: “Dere må drikke aloe vera.” “Dere må ta D-vitamin.” “Dere må ta store mengder melkesyrebakterier.” “Dere må sove med luftfukter på soverommet.” “Kjøp flere grønne planter!” “Drikk biola.” “Vask gulvene ofte.”

Konklusjon: Vi var sjeldent syke fram til eldstemann begynte i barnehagen, så dette året tror jeg vi får sette på barnehage-kontoen. Jeg har nemlig hørt at det første og det andre året er det verste – så jeg håper det neste året blir en drøm for oss alle! Men sterkere immunforsvar hadde ikke vært feil, så vi får nok spise enda litt sunnere framover. Og kjøpe flere grønne planter 🙂

 

TANNTRÅD

Forhistorie: I spørsmålsrunden var det en som lurte på om jeg hadde tvangstanker. Jeg svarte at det nærmeste jeg har en tvangstanke, er at jeg er avhengig av å bruke tanntråd hver kveld – etter at jeg har pusset tennene.

Innvending: Å bruke tanntråd etter tannpussen er feil. Veldig feil. I alle år har jeg altså dratt frem karius og baktus som har overlevd en runde med tannbørsten, og dermed skitnet til hele munnen min før jeg har gått til sengs.

Konklusjon: Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal endre på rutinene mine, for hver kveld de siste 15 årene har det vært tannpuss – tanntråd – tannskyll. Tanken på å skulle tanntråd-rense et gebiss som ikke har fått seg en runde med tannbørsten først.. Yæk! Er ikke det skikkelig ekkelt..? Det er noe forfriskende med å bruke tanntråd når det føles rent og pent inni der.. Usikker på tanntrådrutinens fremtid.

 

SKYLLEMIDDEL

Forhistorie: Jeg elsker skyllemiddel, og da gubben skulle vaske herrelagets håndballdrakter etter en kamp i fjor, spurte han pent om jeg kunne gjøre det for ham. Jeg fant ut at jeg skulle få dem til å lukte så freskt av blomster og fioler at det sannsynligvis ville bli lenge til neste gang.. 🙂

 

Innvending: Ikke bruk skyllemiddel på treningstøy. Skyllemiddel binder lukten i tøyet – og ødelegger fibrene.

Konklusjon: Det ble med den ene vasken av håndballdrakter. Men jeg tror jeg har lært 😉

 

BRILLEPUSS

Forhistorie: Dette ble nok først omtalt på podcasten vår en gang, hvor jeg fortalte at jeg hadde hørt et tips om at man skulle pusse briller med vann og litt zalo for optimalt resultat. Zalo fjerner fett, og fettflekker er det nok av på brilleglassene når man har klåfingrede småbarn i hus.

Innvending: Man må ikke bruke zalo på brilleglassene, da såpen i tillegg til fett – også fjerner beskyttelseshinnen på brilleglassene.

Konklusjon: Litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til zalo-trikset framover, ettersom beskyttelseshinnen på mine briller nå sannsynligvis er borte etter for mye zalobruk allerede.. Men jeg kommer i alle fall ikke til å anbefale trikset videre, haha 🙂

 

FOTFIL

Forhistorie: Gubben la ut en video av meg på snapchat, der jeg satt i godstolen med bena i et herlig fotbad. Jeg skrubbet av tørr hud på hælene, for jeg elsker å ha babymyke føtter! Utover kvelden ble Peter mer og mer lattermild, for den ene etter den andre sendte min stakkars mann meldinger om at kona hans filte hælene sine feil.

Innvending: Man skal ikke file hard hud i vann, man skal file hard hud før man har føttene i vann, når de er tørre og fine. Ellers fjerner man unødvendig mye hud, og i verste fall kan man fjerne for mye – slik at man blir sår og får sprekker.

Konklusjon: Jeg visste jo det, da! 🙂 Det er bare det at jeg virkelig hater følelsen av å pusse tørre hæler med noe som minner om sandpapir.. Den følelsen, den er seriøst like ille som å file negler. Jeg takler det ikke! Men jeg pleier faktisk å gjøre det for det, jeg holder pusten mens jeg teller til tjue – og når jeg er ferdig har jeg gåsehud på hele kroppen. Forferdelig, men som dere har lært meg: det er den eneste riktige måten å gjøre det på 🙂

 

PATTESALVE

Forhistorie: På instagram pleier jeg å legge ut bilder av ting jeg syns er morsomt. Og da jeg kom over dette produktet rett foran kassa i en butikk, klarte jeg ikke holde meg alvorlig – jeg måtte knipse og jeg måtte poste:

 

 

Innvending: “Eneste som hjelper!” “Uunnværlig!” “Super duper effektiv!” Kommentarfeltet viste at det var bare jeg som stusset litt over produktnavnet.. For Pattesalven var visst tidenes produkt. Ikke bare til patter, men til alt!

Konklusjon: Jeg skal aldri mer skue hunden på hårene.

 

Fortsett med å sende råd og tips og innvendinger! 🙂

 

/ God tirsdag!

* Følg Konatil på Facebook *

19 kommentarer
    1. Kjempe bra innlegg. Tror kanskje det kan gå bra når du bruker tannskyll etter tanntråd. Hva mener tannlegen din om rutinen? 🙂

    2. Haha, JEG reagerte på navnet “Pattesalve”! Men jeg har også lært at det er mye jeg ikke vet her i livet. Heldigvis er det meste av det sånne ting som jeg ikke trenger å vite så mye om, kjenner jeg – f eks at det finnes Pattesalve!
      Ellers værsågod for korrigeringen om Zalo på briller. Jeg var en av dem som sa fra om det. Det som er minst like viktig er at du aldri bruker varmt vann på brillene dine. Temperatursvingningene kan få det før omtalte belegget til å krakelere og senere flasse. I tillegg vil plastinnfatninger bli tørre og hvite. 🙂

    3. Jeg googlet en del om bruk av tanntråd da jeg skulle begynne, kom fram til at det ikke er så viktig NÅR jeg bruker tanntråden (dvs før eller etter tannpuss) så lenge jeg bruker den minst 4 ganger i uken 😉 Så gjør som du pleier, er jo bedre å holde på en god vane, fremfor å endre på rutinene, som kan føre til at du faktisk glemmer hele greia. Og dette med sykdom: det viktigste er god håndhygiene og at man kaster tannbørsten etter man har vært syk, så man slipper å smitte seg selv flere ganger 😉 Har man bhg.barn er det ikke mye man får gjort for å stoppe sykdom.

    4. Kan du ikke pusse tennene, bruke tanntråd, og så pusse dem igjen? Tar litt lenger tid med kveldsstellet,kanskje, men da blir jo både du og tennene dine fornøyd:)

    5. Haha, trodde jeg var alene med det å file neglene! Haater virkelig å file neglene, men vil jo ha de fine også… Spesielt ille når neglene er lange

    6. Liten zalo-korrigering her! Ren Zalo på brillene er definitivt ikke bra. Men jeg jobbet på en (anerkjent og ordentlig) optikerforretning i mange år, og vi hadde gjerne en spruteflaske mer veldig fortynnet zalovann stående til brillepuss. Da ble brillene så blanke og rene så.
      Med andre ord: så lenge du har fortynnet zaloen bra, tipper jeg brillene dine er uskadde 🙂

    7. Haha! Jeg står i samme sko som deg når det gjelder fotfil! Gæææ.. Biter tennene sammen når det skal gjøres. Det samme gjelder forøvrig sandpapirpussing og. Gåsehud og røsh i kropp😩😂

    8. Hei
      Fantastisk morsom blogg!
      Vet ikke hvor lurt eller ikke det er, men jeg pleier å fukte selve fotfila men holde hælen tørr. Etterpå vasker jeg av/bruker fotbad og smører med en krem. Da slipper du den ekle følelsen og beina blir babymyke.
      Hilsen fast leser 😉

    9. Jeg filer alltid hælene i dusjen 😂 Haaater når jeg er tørr på føttene…så du er ikke alene om å gjøre feil. Samme med tanntråden 😂

    10. Enig med Elisabeth. Jeg pusser tennene først, så tar jeg tanntråd og så pusser jeg dem faktisk en gang til. Merker du ikke at du får litt sånn vond smak i munnen etter å ha brukt tanntråd fordi man drar frem litt gamle ekle rester? Puss på nytt og så skyll. Tar litt lenger tid ja. Men tenna blir PERFEKT 🙂
      Hilse fra 0-hull

    11. Haha, herlig! Gjør som du vil med tanntråd og fotfiling! Ingen grunn til å endre rutinene selv om andre her pusser både før og etter (kjære vene). Jeg er fornøyd om jeg husker det fem ganger i uken:p tanntråden altså. Føttene filer jeg så godt som aldri, og hvis jeg gjør det, så er det i dusjen:p ikke dødd av disse rutinenen foreløpig;) med fare for å være skikkelig skikkelig nettroll, så er det dog en ting som irriterer meg ørlite. Det er ikke en big deal, det er bare det at både du og pappahjerte (og mange andre også) konsekvent skriver “sjeldent” enten dere mener sjeldent eller sjelden. Om verden blir et bedre sted av mer rettskriving kan sikkert diskuteres, men dere virker så opptatt av godt språk begge to at jeg nå dessverre ikke klarte å la være å kommentere det. Beklager:p

    12. Den salven er jo egentlig ment for spenene til kuer…..så derav navnet vil jeg tro. Før fikk man jo bare kjøpt den på…..Felleskjøpet 🙂

    13. Det er jo helt komisk at enkelete fortsetter å kommentere unødvendig galle på et hysterisk morsomt innlegg om akkurat dem.. 😂

    14. Følger egentlig ingen blogger, men må jo bare følge deg og mannen din😄 såå gøy lese de😄. Kan du blogge hver dag? Hilsen ei som er blitt hektet😄

    15. Hvorfor ikke ha rutinen tannpuss – tanntråd – bonustannpuss? 😊 (mulig flere har kommentert det, leste ikke alle kommentarene)

    16. Pattesalve har jeg også stusset over! Ang. Tanntråd tar jeg noen ganger en rask puss kun med vann for å få vekk det verste, deretter tanntråd, og så den “skikkelige” pussen 🙂

    17. Men fotpleierne har jo alltid beina våres i vann før de går over med pusser’n? Der har visst jeg gjort feil i alle år :p

    18. Mange folk mener så mye, og såkalte eksperter er uenige om mangt. Om du føler for å bruke tanntråd etter tannpussen, så må vel det være bedre enn å ikke bruke tanntråd i det hele tatt? Når du i tillegg bruker munnskyll etter tanntråden, så blir sikkert munnen din rein nok.
      Og jo, Pattesalve var et artig navn.

    19. Jeg gleder meg bestandig til å lese bloggen din når det har kommet et nytt innlegg. Innleggene er å relatere seg til for de fleste. Noen ganger må jeg le høyt, da teksten er så morsom. 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg