Svigerfar og lamellene

Huff, i dag må jeg få lette litt på samvittigheten. For en liten stund siden skjedde nemlig noe som gjorde at jeg følte meg som årets sleipeste svigerdatter.. Jeg vet ikke helt hva som gikk av meg, men nå er det jo litt i seneste laget å angre.

 

Det hadde seg sånn, at Peters foreldre skulle komme på besøk, og både svigermor og svigerfar er sånne folk som liker å få ting gjort. Jeg simpelthen elsker denne mentaliteten, for deres yngste sønn har jo dessverre ikke arvet et snev av dette. Han drøyer alt som drøyes kan, så her i huset har ting en tendens til å bli utsatt på ubestemt tid.

For en stund siden postet jeg et innlegg om at vi etter to og et halvt år i hus, endelig hadde kjøpt inn lameller. (Les innlegget her) Problemet var bare at de ikke kom seg ut av pakka, så jeg la ut et bilde av den uåpnede esken på Snapchat. Responsen lot ikke vente på seg, det var visst mange der ute med uåpnede lameller liggende! En av dem som sendte meg melding, inngikk jeg også et aldri så lite veddemål med: førstemann til å få skrudd dem opp, ville vinne både heder og ære.

Det tok ikke mange dagene før jeg fikk en snap av ferdigmonterte lameller – gratulerer kjære Kathrine, dere vant med særdeles god margin! Men dette gjorde meg både flau og forlegen, så jeg sutret til Peter. Han svarte som vanlig at han skulle henge dem opp i morra.

Dette var som vanlig sprøyt, og lamellene har ligget i boden siden. Men for en stund siden var altså svigers på vei.. Og ganske betimelig før svigerfar entret huset, fant den uåpnede pakka med lameller veien til spisebordet. Huff, jeg vet.

Vanligvis ville jeg jo kanskje spurt Peter om ikke han kunne være så snill og høre med sine foreldre om de ikke tilfeldigvis kunne tenke seg å hjelpe oss.. Men han var ute med bikkja, og.. Ja. Jeg vet ikke hva som gikk av meg.

Svigerfar entret kjøkkenet, satte seg såvidt nedpå stolen og tok to slurker av kaffekoppen sin før han kastet et nysgjerrig blikk bort på pakka med lameller.
– “Hva er dette da? Oi, lameller! Er dette noe som kanskje skal opp i dag, eller..?”

Plutselig fikk jeg et akutt anfall av dårlig samvittighet, jeg kikket ned i gulvet og begynte å stotre som en liten unge:
– “Nei, eh, nei, jeg tenkte kanskje at.. Hvis du skulle kjede deg eller.. Det er ikke noe hast, men kanskje senere i dag, atte..

Åh, hvorfor hadde jeg ikke bare bedt Peter om å spørre? Jeg kjente blikket til svigerfar selv om jeg kikket en annen vei, og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Men da jeg kikket opp, oppdaget jeg at ansiktet hans var et eneste stort smil:
– “Hvor finner jeg verktøykassa?

Jeg pustet lettet ut, selv om jeg kjente rødmen brenne i kinnene. Det gjorde jo ikke saken bedre at det viste seg å være et ganske så tidkrevende opplegg, og til slutt måtte svigermor også hjelpe til.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Oi, se hvem som plutselig ville ta litt av æren, da! 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Alle måtte liksom i arbeid også, da..

 

Jeg har fortsatt litt dårlig samvittighet, men lamellene er i alle fall hengt opp – og som en dobbel bonus gikk det opp for gubben hvor deilig det faktisk er å få ting gjort! Så gira ble han at han uttalte, jeg siterer – “Dette var jo såpass enkelt at lamellene i stua henger jeg opp i morra!

Dette er som sagt en stund siden, og vel.. Jeg må nok bare innse først som sist at min kjære mann aldri kommer til å bli like effektiv som sin far. Slik ser det fortsatt ut i stua der lamellene skal opp: 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Utsatt på ubestemt tid..

 

/ Her blir ingenting gjort hvis ikke svigerfar kommer på besøk 🙂

Les også:
Svigerfar og sokkene

23 kommentarer
    1. Herregud….. Dag 2 av å lese bloggen din og jeg lurer seriøst på om det er noe slektskap mellom din og min mann?! Han har ikke aner på Vestlandet kanskje??
      Vi har bodd i leiligheten vår i 5 år og for 2 uker siden måtte jeg noe flau spørre min svigerfar om hjelp til å male soverommene våre sammen med meg! For “neste helg” kom liksom ikke til min mann…. Gulvlistene på vårt rom skal mannen ta “neste helg”! Spent på når den helgen kommer Hahahhaha
      Du har virkelig en hærlig blogg altså!

    2. Haha, helt herlig! Jeg er så heldig at jeg har en kjæreste som gjerne skulle sett at alt som skal gjøres helst ble gjort i går!
      Men du vet, det er jo bare å la de lamellene ligge på hans side av senga slik at han slår tåa i de hver gang han skal stå opp, så blir han til slutt så lei at han bare henger de opp! 😀

    3. Og hadde det ikke vært for din utfordring/veddemål så hadde ikke mine vært oppe 😜 Prisgitt når han min også mente det var greit å slutte å tråkke over pakkene med lameller, for jeg nektet å legge dem i boden 😂

    4. Vel… I et svakt øyeblikk ringte jeg svigerfar også.
      “Trenger hjelp til å få opp et kjøkken” 😚
      Svigerfar kjørte 100 mil EN VEI. Ble en langhelg, og det ble nytt gulv i hele førsteetasjen og nytt kjøkken.
      Hvordan denne mannen som svinger seg fortere enn andre skifter underbukser har fått en sønn som skal ta alt “i morgen”, aner jeg ikke 😂

    5. Vet du, det er faktisk sabla trivelig å høre at det finnes flere sånne treiginger der ute! Hvis de ikke har samme aner, så er de hvertfall brothers from different fathers and mothers.. Haha! Koselig at du liker bloggen min 🙂

    6. Jeg utsatte alt før. Men nå hater jeg det. Om det er noe du må gjøre før eller siden så er det bare til å hoppe i det 🙂 fin farge dere har på veggene i stua forresten. Elsker den grå fargen 🙂

    7. Haha! Det er sånn det skal gjøres det 🙂
      Min svigerfar er av typen som alltid må ha noe å gjøre, min samboer har IKKE arvet sin far! Han skal gjøre alt senere. Derfor pleier jeg alltid å begynne selv med det som skal gjøres, og det gjør jeg når svigerfar er på besøk. 😛 Jeg er ikke handy, og svigerfar greier ikke se på at jeg ikke får ting til, *vips* har han fikset det. Noen ganger maser jeg på samboeren min, når hans far er tilstede også, funker hver gang! Skal jeg få noe gjort, så må det gjøres sånn 😛

    8. Har masa på gubben i 3 (!) år om å skru fast ett bilde over peis hylla, hver gang æ spør sir han “jada, ingen problem! Har plugga liggende i kofferten til skrumaskin” å kan mase daglig men ingenting skjer – prøvde en gang selv æ skru opp en magnet til knivene, klarte ikke å skru den fast så endte opp med dobbeltsidig teip – 2 år senere, henger den enda 🙊
      Her i huset hjelper d å spørre min far da blir det som regel gjort med en gang han hsr tid å da sier gubben alltid d samme ; hvorfor sporte du ikke meg…? Må bestandig påpeke bildet som enda ligger på peishylla og ikke henger _over_… Tro om våre foreldre/svigerforeldre var sånn før de fikk oss? Ja altså sia det er så enkelt å spørre dem hver gang 😅

    9. Hehe nå måtte jeg le litt! Disse mannebeina altså 😉
      Jeg syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet, vi alle kan trenge en hjelpende hånd i ny og ne! Håper du har en strålende mandag videre 🙂

    10. Lite tips…etter 10 år med løfter om “til helga”, så har jeg lært meg at hvis man vil ha noe gjort, så får man pina mæ gjøra det sjæl. Og en bonus er at med en gang du begynner å dra ut verktøykassa selv, så får ofte plutselig mannen panikk. For nå har jo kona oppdaget at det ikke er noen kunst og egentlig så er mannen litt overflødig…thihihihi. Det går kjappere nå, for å si det sånn;)

    11. Svingen: “Du kan jo bare vaske klærna dine sjøl!” kan jeg si til gubben, men da blir det mye oftere krymping og farging og sånt som dessverre skjer når vi leker likestilling. Jeg er flinkest til å vaske klær, han er flinkest til å henge opp lameller. True story.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg