Førstemann til å snorke

Jeg er veldig glad i gubben min altså.. Men noe av det som irriterer meg aller mest ved ham, er at han har lakenskrekk. Altså ikke bare litt lakenskrekk, men skikkelig lakenskrekk! Uansett hvor forferdelig, grusomt, tøft og umenneskelig han syns det er å stå opp om morgenen, så kommer han seg bare ikke i seng om kvelden.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
My man: Peter Lakenskrekk Pappahjerte

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har pusset tennene om kvelden, gitt ham et nattakyss og fått følgende i retur:

– “Jeg kommer snart altså. Det blir ikke sent i kveld, jeg lover.

Innimellom tenker jeg at han er unnskyldt fordi han er en travel tobarnsfattern, og at alt han ikke rekker om dagen – må ordnes på kveldstid. Men så kommer jeg på at han var sånn før han fikk barn også. Den gangen kunne han sitte oppe til langt på natt og spille Fifa – forskjellen var bare at han på den tida kunne sove middag (!) dagen etter dersom det var helt nødvendig.

De siste månedene har jeg grublet fælt på hvordan jeg skal få ham til å forstå hvor viktig det er med nok søvn. Jeg har googlet og prøvd å forklare hva som skjer i hjernen når man sover for lite, hvordan det påvirker resten av kroppen, hva som skjer med blodsukkeret og ikke minst hva det gjør med fargen under øynene.

Han begynner riktignok å innse at han sannsynligvis har behov for mer søvn enn han får, men foreløpig har jeg ikke sett antydning til bedring.

Nå tror jeg imidlertid at jeg har kommet opp med den ultimate løsningen på problemet! Så trua har jeg, at jeg faktisk er ganske stolt av meg selv 🙂

For er det en ting Peter ikke klarer å si nei til, så er det en skikkelig konkurranse. Derfor har jeg nå planer om å sveive i gang en seriøs Sleep Challenge! Så i dag har jeg bestilt to sånne:


 

Dette er i utgangspunktet en aktivitetsmåler, et armbånd som måler pulsen døgnet rundt. Den registrerer også alle bevegelser slik at den kan fortelle hvor godt man har sovet om natten.. Hvor lenge, og antall oppvåkninger.

Disse skal definitivt på så fort de lander i postkassa! Den eneste lille detaljen jeg må finne en løsning på, er selvsagt det faktum at mammahjertet våkner av hver minste lyd om natten. Derfor er det også jeg som har en tendens til å stå opp, mens pappahjertet snorker høylydt videre.. En spiss albue i sida hans, kanskje? Eller en rettferdig ordning med annenhver natt?

Uansett, the game is on! Så gjenstår selvsagt å bestemme en premie til vinneren og en straff til taperen..

 

/ Her skal det soves!

* Følg Snorkekona på Facebook *

22 kommentarer
    1. Filippa & Safir: Du sliter med det samme ja? Skjønner jo at det er noe herk! 😀 Peter vet ikke om dette prosjektet enda, da.. Men jeg har planer om å kjøre hardt ut fra start, før han får tenkt seg om 🙂

    2. Her legger vi oss samtidig, men det er vel helst fordi jeg synes det er kjedelig å sitte oppe alene så da setter jeg heller det eventuelle programmet ser jeg på på opptak. Men må innrømme at det å først komme i seng er ganske deilig og sunnere… 🙂

    3. Jeg hadde også veldig lyst på en sånn, men så var det visst en svakhet med armbåndet som gjorde at det knakk der klokka begynner. Det er bare å google… 🙂
      Håper du skriver en utfyllende rapport når du har prøvd den litt. Jeg var ikke tenkt å bruke den til søvnmåler ettersom den også er veldig god som treningsmotivator.
      Ps! Lakenskrekk kan ikke kureres…trur eg..:-)

    4. Her er rollene snudd, men ellers helt likt. Jeg har lakenskrekk, og han maser, ber og truer. Bruker Polar aktivitetsklokke som også registrerer søvn (men ikke kvalitet), men slutta til slutt å sjekke fordi det var så deprimerende 😛
      Jeg tror heller ikke lakenskrekk kan kureres (dessverre!), men lykke til!! Blir spennende å høre om han biter på 🙂

    5. Hei:)
      Sliter med samme problemet. Men min kjæreste har fått epileptisk anfall to ganger pga alt for lite søvn! Så det er noe å tenke på!:)

    6. Silvia: Hahaha, oh noo, det har jeg jo ikke tenkt på! At det kan bli for deprimerende å sjekke hvor lite man faktisk sover om nettene.. Bah.. Får gi det et forsøk da 😉

    7. Pauline: Oi, trodde det var en feil som hadde blitt utbedret? Jaja, da får jeg vel bruke gaffa, da 🙂 Rapport kommer selvsagt! Og når det gjelder lakenskrekken så tror jeg kanskje du har rett 🙂

    8. Er som om det skulle vært her, nekter å legge seg. Ender ofte med at han sovner på sofaen 😐 og viss han mot formodning er klar for å legge seg før meg, så kan han ikke gjøre det uten at jeg også legger meg samtidig med han! :-))

    9. Lider av samme shiten! Jeg legger med sammen med kjæresten men blir alltid liggende i et par timer å telle sauer for sove, nei ikke snakk om at jeg klarer det 😅 Skikkelig slitsomt og ganske deprimerende når kjæresten sovner før han har sagt skikkelig god natt … 😳

    10. send gjerne noe av den lakenskrekken hit….jeg blir trøtt tidlig og legger meg tidlig til gubbens frustrasjon….har ikke barn men vekkeklokka ringer 0430……

    11. Sover med Fitbit hver natt! 😀 Kjempe fornøyd med klokken. Er også veldig greit med “bevis” til partneren på hvor mye en egentlig (ikke 😛 ) har sovet 😉
      Lykke til!
      (PS: Min har ikke knukket på de 3mnd den har vert i bruk)

    12. Jeg har også en slik fitbit, og jeg elsker den! Det morsomme er at den registrerer pulsen også, alltid gøy å følge med på gjennom dagen 🙂
      Min har heller ikke brekt på de 2 mnd jeg har brukt min, og jeg har vært tøff mot den 🙂

    13. Hei.
      Jeg og samboeren kjøpte slike klokker for å måle søvnkvaliteten. Og det var slik jeg hadde ment; han var alltid urolig ett minutt før meg! Så nå har vi blitt enige om noen søvnfremmende tiltak, så jeg får sove bedre! God måling til dere!

    14. Marion: JA! Sånn er det her også! Er samboeren din like urolig som min om natten? Ikke bare våkner jeg på grunn av mammahjertet, men gubben henger i taklampa i blant også. For et styr..

    15. Altså: spiss albue i sida funker ikke! Prøver det hver natt jeg.. uten hell.. bare ett lite grynt også hører jeg ikke noe mer! Må ta saken i egne hender! Og hvem tror du klager dagen etter på for lite søvn? Joda!
      Dette skal jeg følge med på! Det blir gøy!

    16. Hvor har du kjøpt “målerne” henn? Sover skikkelig lett og partnern min er skikkelig urolig når han sover.. Hadde vært morro å sjekke hvor mye vi faktisk sover og hvor urolig han egentlig er om natta. 😅 Mulig han faktsik hadde trodd meg når jeg sier det er som å sove ved siden av en kålorm med mark i ræva 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg