Mitt skjulte talent

Ikke for å skryte, for det er i grunnen ikke noe å være stolt av. Okei, litt stolt da.. Men det har seg altså sånn, at det var spesielt én ting jeg var god på i barndommen. Nei, det var ikke håndball (som jeg spilte i ni år og aldri fikk dreisen på) eller klarinett (som jeg testet i tre uker før jeg fant ut at jeg ikke var glad i korps likevel). Det var dette:

 


Oh, the memories!

 

Oh yes! Vi snakker gode gamle Nintendo NES, den fantastiske spillmaskinen fra 1988 – som 12 år gamle Christina hadde spinket og spart til i TO forferdelig lange år.. Og tro ikke at jeg hadde råd til å kjøpe ekstra spill, neida. Men Super Mario 1 fulgte jo med på kjøpet, så det var ingen grunn til å deppe!

Og siden jeg bare eide ett eneste spill, er det jo ingen underdrivelse å si at jeg ble inni hampen god i dette ene spillet.

Ett år senere arvet jeg Super Mario 3 av en kompis som ikke ville ha det lenger. Jeg kunne ikke tro min flaks! Og sånn hadde det seg at jeg ble inni hampen god i Super Mario 3 også.

Gleden var stor da vi i påsken børstet støv av den gamle NES’en, og koblet den til TV’n for første gang siden nittitallet.

 


Look at that beauty!

 

Jeg klarer ikke beskrive følelsene da Super Mario 3 fylte skjermen, og den fantastiske musikken strømmet fra høyttalerne. Bare vi som har vokst opp med dette kan forstå hva jeg snakker om! Haha – det var magisk!

Det var så fantastisk moro å spille igjen, og selv om det var over tjue år siden sist – husket jeg fortsatt både hemmelige ekstraliv og skjulte dører.

Men det desidert morsomste av alt, var noe helt annet.. For det har seg sånn at Peter hadde en litt mer bortskjemt barndom enn meg. Selvfølgelig hadde han også Nintendo NES, men han var også den stolte eier av over tretti spill. Tretti spill! Haha! Først ble jeg skikkelig misunnelig..

Men så gikk det opp for meg: Det dumme med å ha over tretti spill, er jo at man ikke blir inni hampen god i noen av dem.

Så gjett hvem som i påsken ble slått i bakken av mitt talent. Som fram til nå har sett på seg selv som den ubestridte kongen av gaming, og som har trodd at kjerringa hans aldri hadde tatt i en spillkonsoll. Gjett hvem som måtte se seg selv bli gruset av en traust tobarnsmor på trettitre.

Og gjett om det var deilig 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Sleng igjen et pip hvis du også har gode minner! <3

* Følg NES-kona på Facebook *

25 kommentarer
    1. Elsker super mario:) rekken min er å runde spillet tre ganger uten å miste et liv.. Skulle gjerne ha prøvd meg igjen:)

    2. Haha åh minner! Vi fikk ikke lov til å ha tvspill hjemme, men vi fikk lov til å låne supernintendoen og nintendo 64 maskina til ei barndomsvenninne, og “Goof troop” på supernintendo og marioparty 1 på nintendo 64.. har varige skader inni henderne etter diverse fiskespill på supermario xD i julegave fra samboeren min fikk jeg snes spake som jeg kan koble til dataen også har jeg goof troop på dataen :3 eneste spillene jeg er god på xD

    3. Ahh!!! Gode gamle minner. Har også Nintendo NES, og hadde også kun Super Mario 1. Husker vi lånte spill på den lokale videoshappa. Nedtur hver gang Super Mario 3 var utleid 😕 Men så ble videoshappa lagt ned, og de solgte ut spillene og jeg ble lykkelig eier av Super Mario 3 😁 En lykkens dag! Tok det fram for ca 1 år siden da jeg hadde operert i en fot og ble liggende på sofaen 1 mnds tid. Utrolig hva man husker av snarveier osv 😁

    4. Haha,goodtimes👏Jeg hadde også kun det ene spillet,og var dermed dødsgod i det😁 så heldig som får spille det igjen😊

    5. Jeg er så misunnelig som det går an å bli. Fikk en sånn til 7 års dagen og skulle gjerne hatt den nå.

    6. Ah, good times… jeg spilte Nintendo en time hver dag på en svart/hvit reiseTV, det var tilbudet… hadde også bare super Mario 1 og 3, men fikk låne 2’en av ei venninne… og så “glemte” jeg visst dessverre å levere det tilbake, så har det forsatt! Ops! 😆

    7. Å kjenner meg så igjen🤗. Hadde bare noen få spill jeg og broren min også. Hadde vært sykt gøy å testet hvor mye jeg husker av det, var også god en gang i tiden 😊👍🏻💪🏻

    8. Åååååh såå gøy! Jeg elsker Mario! Jeg vokste opp med Mario-spill på PlayStation og GameCube! Like før påske snakket jeg og storebror om det å ta frem GameCuben igjen for å se om den fremdeles virker. Men den har stått ute i boden siden jeg og moren min flyttet hit, noe som er over 7 år siden.. Jeg har mine tvil om at den fremdeles virker.. Men hvis den gjør det!! Åhåi, jeg kommer ikke til å ha et sosialt liv på ukesvis! 😀
      Kanskje måneder.. Jeg kommer til å bli venneløs, tjukk, bleik og singel! Vel.. Jeg er i det minste lykkelig da! 😀
      Takk for at du ga meg et dytt i rumpa! Nå MÅ jeg finne ut om maskinen virker!

    9. Nintendo NES i mitt <3. Det er det første møtet jeg hadde med Mario og spilling genrelt, og jeg har alltid elsket det. Den maskinen er topp fem på ønskelista mi. Det er jo superm(a)rr(i)o! 😀

    10. Oooooh, flashback fra ungdomstiden 🙂 jeg fikk aldri en slik spillemaskin men kompisen min hadde. Enhver anledning vi hadde, så gamet vi nede hos han. Tror jaggu jeg skal høre med han om den gamle maskinen lever ennå jeg..hadde vært artig å dra i gang en spillekveld for “gamle dagers” skyld 🙂
      God helg

    11. Åh, det DER er gode minner!! Jeg og mine to brødre fikk Nintendo NES til jul av besteforeldrene våre et år. Som yngst av tre ble jeg nødt til å sitte å se på mens de spilte, men så fort de var ute av døra var det min tur. Og gjett hvem som ble lang i maska da lillesøster viste seg å være et råskinn på Mario!:) Historien fikk en trist slutt som jeg faktisk kjenner river litt i hjertet ennå.. Den ene av brødrene mine ble forelsket i ei jente som var ute etter å kjøpe akkurat en slik maskin.. Og siden den hadde ligget nedstøvet et par år SOLGTE han den til henne, og pengene såg vi aldri noe til.. Jeg tar meg i det den dag i dag at jeg savner noen av lydene, søte Yoshi, stjernene som gir liv og soppene.. Søren altså bror..

    12. Hihi.. Her står også nintendoen på tv benken å brukes jevnlig. Kjempegøy både for store og små 😊

    13. Åh, de har jeg runda mange ganger!
      Søndag morgen kom mamma ofte inn på rommet mitt, vi lå i senga og spilte hele dagen, satte bare på pause da pappa ropte at middagen var ferdig 😂
      Min NES tok kvelden etterhvert, men for noen år siden fant jeg en fyr i Danmark som restaurerte og solgte gamle maskiner, så nå er Mario 1 & 3 + track and field i hus igjen 🙂

    14. Om jeg husker, jeg var super god. Deilige minner, men måtte som deg vente en stund. Min bedre halvdel har hatt comandore spill etc siden han var liiiten. Senere ble det playstation og bilspill å laura craft spill;) jeg synes slike spill er kjedelig. Å hvem kjøpte den første wii med supermario galaxsy? Jo meg har fortsatt mange spill. Kjøpte en nintendo dx før barna var store nåkk til å spille selv;) å det var self supermario spill som jeg kjøpte til? Eller fulgte det me? Å der satt mor( var gravid med mitt 2 barn å hadde mer en måkk med meg selv( var sykemeldt) å se på tv film va litt kjedelig … Ehhhh glamor om morran. Så da satt jeg der å spilte og spiltemå spilte:) sov litt innimellom også

    15. Haha, så morsomt! Jeg skrev faktisk om det samme i dag, bare at det var Rayman på Playstation 1 🙂 Jeg og venninna mi elsket det da vi var små, og i går prøvde vi det igjen. Ble sittende oppe til altfor sent, selv om hun skulle på jobb xD

    16. oh yes….. jeg husker den veldig godt. Jeg hadde ikke det selv, men nabovenninnen hadde og spilte hele tiden. Jeg ble hekta på supermariocart. hehe

    17. Super mario!
      Ingenting hjelper på humøret som musikken til super mario! Har forsøkt å kjøpe det til barna (på WII), men det endte med at jeg satt å spilte mens de forsvant ut en etter en. Elsker det!
      Fikk plutselig en idè om å kanskje sjekke finn.no om det finnes i gammel versjon:)

    18. Jeg husker godt de gangene jeg spilte Mario og Zelda hos venninnen min 😀 Så gøy! Brukte gjerne det som en unnskyldning for å besøke henne 🙂 Selv hadde jeg bare playstation 1…..

    19. Min mann kan nok signere på denne! 😃 Han har beskrevet mye av det samme av hysterisk glade følelser og gode barndomsminner med Mario! Han har i dag et nokså stort rom i huset vårt fylt til randen av diverse retrospill og spillmaskiner fra det glade 80-tall! Han har også faktisk nettopp startet en blogg om det, til glede for mange likesinnede! 😃 Ta en titt: vintagegamer.blogg.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg