Littebitt drahjelp

Noen ganger er klokka fem, andre ganger er den sju; med småbarn i hus har hver dag en tendens til å starte med et brak! Men uansett klokkeslett er det bare å komme seg ut av senga og riste trøttheten av seg så fort som mulig 🙂

I blant er dette selvsagt lettere sagt enn gjort, for vi sover som kjent ikke hele netter i dette huset. Noen går i søvne, andre skal opp å tisse, noen syns soving er ganske unødvendig, mens andre våkner av hver minste lyd.

Men én ting sverger vi til hver eneste morgen – og det gir oss en såpass god start på dagen at jeg bare må skrive om det! For jeg er ikke i tvil om at det er dette trikset som holder oss slitne småbarnsforeldre på bena til langt på dag. Jeg sikter selvsagt til frokosten:

 

 

Jeg har skrevet om det før, men jeg mistenker at det fortsatt er flere enn meg som har lett for å tenke at det kun er brødskiva, knekkebrødet eller havregrøten som gjør nytten til frokost.. For hver gang Peter eller jeg snapper ved frokostbordet, strømmer det alltid inn sjokkerte meldinger: “Spiser dere sånn mat til frokost?” “Hvorfor spiser dere ikke brød?” “Lager dere sånne tallerkener midt i uka?

Og svarene er: Ja, vi spiser sånn mat til frokost, og ja – vi lager sånne tallerkener hver dag. Det hele begynte med at vi skulle kutte ut kornprodukter da Peter startet “Sofagrisprosjektet” for to år siden, og siden kroppen min trives best uten gluten (intoleranse) – passet det jo ekstra fint for meg 😉 Vi måtte finne gode alternativer, og selv om de andre i huset spiser brød igjen, prøver vi å droppe korn til frokost så godt det lar seg gjøre.

Istedet fyller vi tallerkenen med gulrot, agurk, tomat, sukkererter, paprika, avokado, redikker, kokt egg, skinke, plomme, bananbiter med nøttesmør, appelsinbåter, eplebåter, nøtter, rosiner – hva enn vi har i hus! Vår erfaring viser at jo flere grønnsaker og mindre frukt på tallerkenen – dess lenger holder vi oss mette. Drikker vi te eller kaffe til frokost, har vi en liten teskje kokosfett oppi. Fettet gjør susen for metthetsfølelsen.

Jeg sier ikke at dette er løsningen for alle, for det tar jo litt tid å gjøre klart – enten samme morgen eller kvelden i forveien. Men for vår del må det bare prioriteres inn, for vi har rett og slett blitt avhengige for ikke å falle sammen før lunsj.

 

 

Jeg husker før i tida, når jeg kunne spise skolebrød til lønsj og fortsatt klare å konsentrere meg på skolebenken. Den tida er definitivt forbi, haha! Kanskje er det et gæmlistegn at kroppen trenger litt drahjelp om morgenen for å mobilisere energi – men det spiller jo ingen rolle så lenge det funker 😉

 

/ Ja til en god start på dagen!

* Følg Frokostkona på Facebook *

20 kommentarer
    1. Jeg leste om frokosttipset forrige gang du skrev om det, og begynte å gjøre det samme -ikke hver dag, da jeg ikke spiser frokost før jeg drar på jobb (jobber på et sykehjem så spiser sammen med beboerne istedet), men dagene hvor jeg ikke må stresse ut døren. For meg som sliter med depresjon i perioder har dette gjort underverker, med mere energi og jeg føler meg mere vell når jeg vet at jeg har fått i meg sunne ting iløpet av en dag 🙂 Takker virkelig for inspirasjon!

    2. Dette lærte jeg av dere, og det har vært frokosten min i flere måneder nå😄 Min favoritt er bananbiter med peanøttsmør😋 Det er de godbitene jeg sparer til slutt😂 Dette er frokost som virkelig gir energi👍

    3. Så fantastisk å høre! Nå ble jeg glad for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord. Tenk så bra at du merker en forskjell! Og de dagene du spiser på jobb, er kanskje det å få spise frokost sammen med beboerne en liten vitamininnsprøytning i seg selv 😉

    4. Haha nå måtte jeg le, for de godbitene sparer jeg også til slutt 😉 Supert at du fikk litt inspirasjon, og enda bedre at det ga mersmak! <3

    5. Får vann i munnen hver gang dere snapper frokosten deres. Det ser både innbydende og delikat ut! Moms! Hadde også vært gøy å se matpakken til barna 🙂 Følger en dame på YouTube som legger ut videoer av matpakken til barna hver uke, og det gir masse inspirasjon og idéer! Jeg tenker ikke på fancy matpakker, hvor man bruker mange timer – men kanskje andre pålegg kombinasjoner, lure triks osv 🙂 Har ikke barn selv, men jobber i bhg – da er det litt stas med god matpakke selv også 🙂
      Hvordan går forresten søvntrackeren deres? 🙂

    6. Alltid like fascinert over frokostene deres på snap! Dere er flinke og kreativ 🙂 Jeg lurer på når du skal skrive om hva du jobber som? Mener å huske du skrev at du skulle skrive et innlegg om det i en spørsmålsrunde for en stund siden:)

    7. Så fantastisk! At jeg ikke har tenk på det før. Jeg hater frokost! Går nå hjemme i permisjon med sønnen min. Lager måltid til han i løpet av dagen, men glemmer selv å spise. Har gått lei av brødskive, knekkebrød og havregrynsgrøt. Så dette skal jeg faktisk prøve.
      PS: gleder meg til å høre din side av toalettspyleren 😀

    8. Hei.
      Har jo ingenting med selv blogginnlegget,men hvor har dere fått tak i lampen dere har rundt om i huset? Den store hvite som ser ut som masse fjær. Takk for svar:-)

    9. Kan jeg komme å spise frokost hos dere?
      Det ser så fantastisk godt ut, og den smoothie/juicen du også lager har jeg faktisk drømt om!
      Dere inspirerer!

    10. Felles skjebne felles trøst – vår jente på halvannet er heller ikke voldsomt interessert i dette sovegreiene, og “alle andre” virker ikke til å ha et eneste søvnproblem på sine. “Hæ? Står hun opp kl. 5? Vår sover 19-07!” Fåkk åff. 😉

    11. Frida: Det blir servert mat i barnehagen, så jeg sender ikke med matpakke (dessverre) 🙁 Hvis ikke hadde de nok fått noe ala frokosten 🙂

      Søvntrackeren kommer det et innlegg på snart, haha – morsomt at du spør 😉

    12. Elisabeth: Nei har du sett.. Så morsomt! Men å hakke løken i småbiter vil jeg ikke anbefale – må jo ha stinket verre enn et gatekjøkken på det soverommet.. Uansett: trikset funket, og det er jo det viktigste! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg