Tre klarinetter og en nødløsning

Du kan si hva du vil, men uten korpsene kunne vi avlyst hele 17. mai. Fra sjarmerende sure barnetog til proffe taktfaste trommekorps – jeg får lykkelig gåsehud av dem alle sammen! Men hver 17. mai blir jeg også minnet på hvorfor jeg sluttet i korpset etter bare tre uker..

 


Ei lita frøken som er like glad i korps som mora si 🙂

 

For da jeg gikk på barneskolen fikk vi plutselig én dag høre at skolekorpset manglet klarinettister. Det var krise, for det nærmet seg mai med stormskritt og samtlige som spilte klarinett hadde sluttet. Jeg kunne ikke tro min flaks – det var jo klarinett jeg alltid hadde drømt om å spille!

Så etter klarsignal hjemmefra, ble det satt opp intensivkurs for meg og mine to beste venninner – vi skulle lære oss å spille på rekordtid slik at vi ble klare til 17. mai.

Det er jo sånn at klarinetten består av flere deler, og helt ytterst der man blåser inn i munnstykket, sitter en flis som vibrerer når luften passerer. Mens man spiller, hviler flisen hele tiden mot underleppa. Denne flisen må fuktes i forkant av hver gang man skal spille – og det gjør man gjerne ved å ha den i munnen mens man monterer resten av klarinetten.

De første to ukene gikk klarinett-timene kjempebra. Det syns i alle fall venninnene mine og jeg, for vi var strålende fornøyde med i det hele tatt å få lyd i det flotte instrumentet. Verre var det med musikklæreren..

Da vi kom på øving den tredje uka, fortalte han at han ikke var spesielt fornøyd med utviklingen vår. Det nærmet seg 17. mai, og det var fortsatt “svært dårlig klang”. Derfor hadde han tenkt litt, og kommet fram til at vi kanskje ikke fuktet flisene godt nok. Og siden nasjonaldagen nærmet seg med stormskritt, hadde han kommet opp med en slags nødløsning. Han gjorde det for oss. Og da tenker jeg ikke på å montere klarinetten, men å sutte på flisa…

Og la meg bare si det sånn: Den læreren burde godtatt litt “dårlig klang”, for etter å ha spilt en hel time på klarinetter med forhåndsfuktede fliser som musikklæreren selv hadde smattet og suttet på, sluttet vi på dagen.

 

Young musician plays the clarinet on a white background

 

/ Heller litt dårlig klang, enn spyttet til en mann 😛

16 kommentarer
    1. Dette bringer tilbake minner! Minner om en klarinettlærer som også spilte gitar (full av Halleluja-klistremerker), som alltid skulle sutte på flisene våre..bestandig..uuææh.. Ikke mye halleluja over det, gitt..Så vi bytta lærer vi da, takk og lov.. For klarinett var gøy, men best å fukte flisa skjøl😅

    2. Korps er gøy! 14 år i gamet her!
      Og er de problem med tørre fliser i tre-blås rekka, er også en kopp vann til og putte flisa i, et hakk bedre, om en ikke greie det selv! Ingen fukter flisene til hverandre! Æsj! 😷
      Hilsen aktiv Trompetist ! 🎺🎺🎼

    3. Haha. Tack. Nu behöver jag inte äta frukost idag. Och Talibarnet skall Aldrig få börja med klarinett!
      So far är det blockflöjt en gång i veckan och det får räcka! 😀
      Ha en fin dag!

    4. Herlig. Jeg spilte også klarinett en liten stund, men jeg synes flisa var så god å sutte på at den stadig ble flisete, og dermed var det bare pip og ul som kom ut av min. Min klarinettkarriere varte ikke så lenge 😀

    5. Men i innerste Hæljeroa da! Tok lærern de i munnen og gjorde flisefuktinga SJØL! Herrejemini, usj og æsj! Skjønner dere slutta da. Sur klang du liksom, hva med å lære deg litt folkeskikk, herr Klarinett?! Man fukter da vel ikke andres fliser med sitt EGET spytt!? ÆSJ! 😉

    6. Ååå elsker å være korpsmamma til de viktigste i 17 mai toget. Barna mine har spilt i korps i snart 5 år og de får stjerner i øynene over å mestre og utfordre seg selv. Kunne ikke fått en bedre hobby🎺🎺. Og det er myyyye mindre dugnad enn de fleste idretter. Hilsen verdens stolteste korpsmamma. 🎶

    7. Altså, ÆSJ! Godt jeg hadde spist middag før jeg leste detta😂 Man sutter ALDRI på andres fliser. Sånn er det bare! Hehe. Spilte klarinett i 7 år men hadde jammen slutta på dagen om det hadde skjedd😂

    8. Æsj æsj æææsj!! Er det mulig :p Dette er noe av det jævligste jeg har lest. Og jeg er SÅ glad min klarinett lærer ikke gjorde dette mot meg.. Da hadde jeg LØPT :p

    9. Ha, ha!! Smart lærer som fuktet flisa for dere da det ikke var fremgang nok, slik at dere selv valgte å slutte og han slapp å være den kipe og fortelle det til dere.. Men det var jo litt ekkelt da!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg