Mombie

Det er enkelte ting som er lette å se for seg når man skal bli mor for første gang. Som for eksempel at det vil bli mer klesvask, at matbudsjettet på et eller annet tidspunkt kommer til å skyte i været, at man muligens får et behov for en bil med større bagasjerom – og ikke minst at man vil oppleve et visst underskudd på søvn.

Og akkurat det med søvnen hadde jeg et veldig avslappet forhold til mens jeg gikk gravid.. Jeg skulle nemlig bare legge meg nedpå litt så fort jeg fikk muligheten! Og dessuten måtte det jo gå an å legge seg tidlig om kvelden..?

Men det viste seg at det var én ting jeg ikke var forberedt på. En spesiell tilstand som ingen har fortalt meg om. En hemmelighet som har blitt bevart blant småbarnsmødre gjennom generasjoner.

Mombie.

 


Bilde: Ukjent

 

/ High five til alle Mombies der ute! 😉

* Følg Konatil på Facebook *

19 kommentarer
    1. Haha….
      Akkurat den kjenne eg igjen … Så altfor godt… Eg trur ikkje bare det e barnafri heller… Eg har ein liten snikande mistanke te at litt “mannafri” på kvelden, gjør godt for ei utslitt “Mombie” og …
      Men, for og få det sagt… Mucho grande “Kudos” te alle mødre se holde liv i alle familiar rundtomkringfallera…. Uten dåkke, hadde Norge stoppa opp….
      Heilt klart…
      =D

    2. Åh, det kjente jeg meg igjen i. Bilvasken (den automatiske) er også et fristed i en hektisk hverdag… 😉 )

    3. Japp, mombie, jag är en av dem!! Jag har ikke sovit EN ENDASTE hel natt utan att bli väckt på snart 7 år!!!! Skrämmande att tänka på att det var kun mina händer (carpal) som fick zova när jag blev gravid med första barnet. Gissa om jag drömmer om en, bara EN ENDASTE natt att få virkelig zzzzzova utan att bli väckt…. Mombie uppskattar sin tid helt alene i soffan om kvelden, “for en blikk”😍

    4. Hahaha, uff, sorry at jeg ler, men det er jo bare helt tragikomisk! Det eneste fantastiske er jo hvordan kroppen får det til å fungere til tross for så lite søvn.. Ja, også de to småttisene som er årsaken til zzzzzzzøvnmangelen da, såklart 😉 <3

    5. Ble mor for første gang i Mars i fjor. Og har ikke sovet en hel natt siden. Har i tillegg blitt hekta på Paradise hotel, noe som er helt tragisk å innrømme. Så har jeg jo selvfølgelig oppdaget at sex og singelliv går like etter. Er ikke snakk om å ta opptak av disse programmene, stasen er jo st det går så sent. Så blir sittende oppe til klokken 00 hver kveld. Sikkelig stas når ungen våkner 2-3 ganger om natta og er uthvilt klokken 7..
      Har nå stillt inn hode på at jeg må regne med å våkne flere ganger om natta. Så til og med de gangene ungen er borte på overnatting, så våkner jeg. Da er jo ikke ungen der en gang. Men jeg våkner såpass at jeg må opp en runde å drikke litt vann og kjenne på hvor deilig det er å ha fri uten barn.
      Må virkelig tenke, hva gjorde vi før vi fikk barn? Og hvorfor nøt vi ikke den tiden mere? Søvn er jo en fantastisk oppfinnelse..

    6. Nyt tiden nå! Plutselig er de 16 (samtidig som lille attpåklatt er 2 år) og 16 åringer har leggetid ca et kvarter før du burde vært i seng.. de er umulige å legge kl 20.00, merkelig nok! 😂
      Men jeg fant løsningen.. altså du vet du har tatt mombie til et nytt stadie når; Du jobber nattevakter og det er helt greit med litt ekstra alenetid.. 😂

    7. Denne er jeg som fembarnsmor godt kjent med. Senest sist natt da jeg sluttet å se på klokken etter 3. Må innrømme denne klassiske håndarbeidslidelsen som går i perioder. Den klassiske omgangssyken; bare en omgang til, bare en omgang til, bare en omgang til… Denne lidelsen har vart i generasjoner og man kan være arvelig belastet. (Hvordan tror DERE det flotteste ullgensere og andre flotte kreasjoner blir til? Med magi?) Kunstnere er mest kreative på natten og de som har høyest intelligens er også våken da. Så da sier jeg ikke mer… 😂

    8. *haha* Mine er så store nå at min alene-tid er om kvelden etter at jeg har lagt meg – før ungene! :o) “Skal du legge deg alt nå? Det er jo lørdag!?” “Ja, mine søte små, jeg er sååå trøtt…” “Men mamma, du legger deg jo senere å ukedagene?” “Neeeei….” ;o)

    9. Kjenner meg sånn igjen! Nå når mini -endelig- sover i egen seng noen timer før normal leggetid utnyttes det til det fulle! Og det holder ikke med et par timer. Jeg VET jeg må våkne igjen i 3-4 tiden om natten for å gi mat, like fullt som jeg vet at når klokka er 7-8 så har jeg pushet tålmodigheten til mini så langt som det er mulig og da MÅ vi stå opp.. Men ikke søren om jeg legger meg kl 22. Den blir helst 1-2… “Kan jo bare sove en liten stund i morgen ettermiddag”… Jah sikkert 😉
      Ingen forhåpninger om at det blir bedre de neste 4-5-6 årene heller 🙂

    10. Ja, slik er det! jeg trodde aldri jeg skulle bli angrepet av det viruset. Har alltid vært A-menneske og gjerne gått og lagt meg ved ni-tiden for så å stå opp før seks på morgenen. Det er nemlig den tiden på døgent jeg får gjort mest! Var. etter at tvillingene kom har jeg snudd hele psyken min på hodet: Nyter alenetid på kvelden og sliter med å få lagt meg før midnatt. Og om morgenen er det ALT for tidlig når morgenfriske treåringer kommer tassende ved sekstiden. Dette skulle jo egentlig ha fungert perfekt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg