Når gubben graver i veska

– “Hvor la du lommeboka mi og bilnøklene som jeg ga deg i sta?”, spurte Peter.

– “Jeg la dem i veska mi”, svarte jeg, “Vent to sekunder, så skal jeg finne dem for deg..”

Jeg stod ved kjøkkenbenken og renset en grillet kylling, og hadde derfor hendene fulle.

– “Kan jeg ikke finne dem selv, da?”, mumlet Peter.

– “Neida”, svarte jeg nervøst, “Jeg gjør det, jeg! Bare vent litt, jeg er straks ferdig med kyllingen..”

– “Glem det, hakke tid. Jeg ordner det selv”, hørte jeg Peter si, allerede fremme ved den sorte veska som stod lent mot veggen ute i gangen. Jeg kjente et snev av panikk, før jeg ropte:

– “Vent! Ikke.. Bare la meg finne dem for deg, okei?”

Men Peter latet åpenbart som om han ikke hørte meg, og jeg måtte tenke fort idet han bøyde seg ned og strakk hendene mot veska:

– “STOPP!”, ropte jeg, “Okei, hør nøye etter nå! Nøklene og lommeboka ligger sammen i rommet i veska som er innerst mot veggen. Innerst, hører du? Også helt til venstre. V-E-N-S-T-R-E! Ikke midt på, ikke til høyre. Bare rett ned til venstre. Finner du dem?”

Jeg så bare den brede ryggen hans, men lyden av romsterende hender nådde helt bort til der jeg stod.

– “Peter! Ikke rot, okei?”, småskrek jeg, “Bare stikk hånda rett ned helt til venstre der. De ligger rett ned der, det er jeg 100% sikker på..”

Fortsatt bare lyden av romsterende hender.

– “Peter!”, ropte jeg på nytt.

– “Herregud!”, kom det plutselig fra gangen, “For et helvetes kaos! Hvordan er det mulig å ha så mye drit oppi ei jævla veske? Går du rundt og drasser på dette hver gang du er ute? Hva skal du med alt dette? To notatblokker? Holder det ikke med én? Femten kulepenner? Haha! I tilfelle 14 av dem ikke virker..? Lypsyl, håndkrem, solkrem, handlenett, drikkeflaske, gamle papirer, fire bleier, to ladere, antibac-servietter, antibac-flasker.. Her er et par sandaler! Haha! Har du med deg ekstra sko når du er ute??”

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg trakk pusten dypt. Så fortsatte jeg å rense kyllingen.

– “Der ja!”, hørte jeg etter en stund, “Nøkler og lommebok.”

Jeg gikk ut i gangen og det var akkurat som jeg fryktet. Der det før hadde stått kun en ryddig veske, så det nå mer ut som et åsted. Veska var splittet på midten og innvollene lå strødd overalt. Mitt perfekte system, slitt i fillebiter av en illsint okse. Veska som inneholder så mye, men ikke en ting for mye. Myrdet.

Så kjære Peter, kjære alle menn: Vær så snill, ikke let. Dere leter med mannehender som er klumsete og grove. Dere graver bare vilt som om dere var på sporet av noe stort. Dere bryr dere ikke om hele det delikate økosystemet som er en nennsomt pakket veske.

Dere tror kanskje bare det handler om nøkler og tyggis, men for oss er det en hel verden der nede. Det er et system i kaoset, et system dere aldri vil forstå. Så vær så snill: Neste gang, la meg finne nøklene. For å se deg romstere i veska mi, er som å se en flokk pirajaer gå løs på en saftig biff.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Kjære menn, dere vil aldri forstå.

* Følg Konatil på Facebook *

23 kommentarer
    1. Såååå enig, det er etter barn eller mannen har vært i veska at det er et salig rot – ikke før 🙂

    2. Heheh så sant! Bare min væske inneholder 10 forskjellige leppestifter, hårstrikker og for å ikke snakke om klemmer. Også har vi hårpy t til jentene, kanskje litt sterile propper fra jobb…huff..hehe…

    3. Og ikke bare har dere ei sånn veske… neida, i gangen/skapet så ligger en 5-6 til som passer til de forskjellige antrekkene man kan hende skal ha på seg. Tar man så en titt i de veskene så er de ikke tomme, der ligger leppestifter, mascara og alskens hårgreier som samlet sett kunne sminket og fikset 3 skoleklasser før de skal på juleball.

    4. Haha! Min mann har heldigvis forstått dette. Han går ikke i nærheten av mine vesker! Nå har vi jo et problem fordi jeg bare bruker ungens stelleveske for tiden, og der har jeg laget mitt eget system… Da kan det bli litt kaotisk når han skal ta over… 😛

    5. 😂😂😂
      Æ flire mæ ijæl!! D d så ufattelig rett på kornet!!
      Sånn e d!
      Æ får panikk når min gubbis “bare” ska hente nåkka i veska !

    6. Jeg er litt enig med anonym over her.. Du virker streng altså.. Lite sjarmerende egenskap, skjønner godt det kan tære på forholdet når man er urimelig. Men så skyldes det kanskje mer dårlig form fremfor noe annet:(

    7. Streng?! ÅH, herremin. Dama her må da være alt annet enn streng?? Fortsatt ikke kommer over tålmodigheten fra da mannen hadde kink i ryggen.

    8. Noe av det første jeg lærte av mamma, var at man ikke går i andres vesker. Jeg er jente selv, så det er ikke det at jeg ikke “forstår” systemet, men mamma var “streng” på at jeg alltid måtte be om tillatelse før jeg åpna veska hennes 😉

    9. Hahaha, kunne ikke vært mer enig! Får helt fnatt om noen skal dille opp i veska mi, også kjent som mitt organiserte rot;-) Vet faktisk ikke hvor mye dritt jeg har i veska men det kan jo komme til nytte, en eller annen gang..

    10. Min mann har lært på den harde måten 🙂 Når han nå trenger noe fra veska mi, så kommer han bare demonstrativt slepende med den mens han puster og peser. Jeg synes for øvrig at innholdet i din var temmelig moderat. Selv har jeg alt jeg trenger for å overleve i den veska: Nesedråper, halstabletter, kniv, målebånd, en enkel oppskriftbok, hodepinetabletter, kjeks eller frukt til ungene…osv, osv. I tillegg til det åpenbare som bilnøkler, lommebok, penner (ikke under 20 man er da journalist!) En notisblokk, togtabellen, lommetørklær, nødbleier…. Og JA, jeg har duplikater også. Av veska, altså!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg