10 ting du ikke vet om meg

1. Hull i ørene

Som liten hatet jeg å pynte meg, og dette resulterte i at jeg nektet å ta hull i ørene. Men da jeg var 27 år hadde jeg en kjæreste som syns det var så flottanes med sånne store ringer i ørene.. Så da fikk jeg det gjort, og måtte gå to uker (eller var det lenger?) med noen kjipe førstegangs-øredobber. Jeg liker fortsatt ikke å pynte meg, så jeg regner med de hullene har grodd igjen for lengst.

 


Ikke mye pynt å skimte på denne jenta i 1985 🙂

 

2. Sommerjobb

Jeg fikk min første sommerjobb da jeg var 17 år, som vaskedame på et bo- og aktivitetssenter. Ja, jeg vet det ikke er lov til å si verken barnehagetante eller vaskedame lenger, men jeg syns det var skikkelig trivelig når de gamle kalte meg “vaskedama” 😉 Jeg pleide å skyndte meg å bli ferdig med vaskingen, sånn at jeg kunne sette meg ned og prate med de gamle eller bare trille dem rundt i rullestolen. Fikk meg mange nye gode venner den sommeren <3

3. Poker

I 2008 lærte en kompis meg å spille nettpoker. Jeg spilte stort sett bare “Freerolls” fordi det var gratis å delta, og jeg lærte meg fort at det er veldig mange useriøse spillere med i sånne turneringer. Hvis jeg hadde is i magen og spilte kortene riktig, så var det mulig å komme ganske langt. En gang kom jeg på 2. plass i en turnering med 10.000 spillere – og jeg fatter til dags dato ikke hvordan jeg fikk det til.. Turneringen var ferdig halv fire om morgenen, og etter å ha spilt i nesten åtte timer, vant jeg til slutt 2500 kroner. Haha 🙂 (Kommer helt sikkert ikke til å ta opp denne hobbyen igjen)

4. Matematikk

Yndlingsfaget mitt på skolen var matte. Jeg er ikke god i hoderegning eller noe sånt, men jeg syns det er ålreit med formler og fasit og hele den greia der. Hvis du skal finne svaret må du gjøre sånn og sånn, og sånn – da er du ferdig. Befriende og hjernetrim på samme tid. Problemet er jo såklart at jeg har glemt alle formlene, så jeg hadde nok gjort det ganske dårlig på en matteprøve i dag.

5. Bubblenose

Jeg fikk en drink oppkalt etter meg på et utested i Larvik for ti år siden. Drinken het “Bubblenose” – oppkalt etter kallenavnet mitt på Nettby (noen som husker Nettby..?) Skjønner ikke helt hvorfor det skjedde, for jeg var ikke spesielt mye på byen akkurat.. Mener å huske at han ene bartenderen også var på Nettby, og at han likte navnet Bubblenose 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

6. Piano

Jeg har alltid drømt om å bli skikkelig god til å spille piano. Vi fikk omsider piano da jeg gikk på ungdomsskolen, så da begynte jeg å ta timer. Spilte i to år, men sluttet da det ble for mye å gjøre på skolen. Og fordi pianolæreren min insisterte på at jeg skulle være med på sånne minikonserter sammen med alle de andre elevene hennes – for å vise foreldre og venner hvor flinke vi var. Jeg var 14 år, resten var 8. Fjortisen nektet, for å si det sånn.

7. Kirkegården

Jeg liker meg på kirkegården, og legger ofte hundelufteturen innom der for å sette livet i perspektiv. Noen ganger blir jeg trist, andre ganger blir jeg glad. Det er greit å få inn i hodet at det er her og nå man lever, og jeg føler det hjelper meg å se forbi alle utfordringer og kjipe (ubetydelige) ting.

8. Operert

Keisersnittet i 2012 var min første (og forhåpentligvis siste) operasjon. Jeg har helt panikk av tanken på å få narkose, så jeg var veldig takknemlig da jeg slapp unna med spinalbedøvelse (som er det sjukeste jeg har opplevd så langt i livet. Ikke hver dag man føler bena er på vei ut av vinduet)

 


Ett stykk spinal, takk!

 

9. Tyggis

Hver gang jeg føler meg sur, sinna og irritert, sjekker jeg alltid om jeg har en tyggis i munnen. For når jeg ubevisst tygger på en tyggis som begynner å bli gammel, hard og smakløs – så daler humøret betraktelig. Dette er visst et fenomen, jeg lærte det av bestemora til eksen min!

10. Mynter

Helt siden jeg var liten har jeg hatet lukten av mynter. Du vet, den ekle stanken man får på fingerne etter man har hatt mynter i hånda. Det verste jeg vet er klissete barnehender som har holdt så lenge på myntene at de er varmet opp.. Da jeg var barn, og noen i familien skulle stikke til meg litt penger til lørdagsgodteri, måtte jeg først finne ut om det var lapper eller mynter. Hvis det var en femtilapp, tok jeg i mot med hånda. Hvis det var mynter, spurte jeg om de kunne putte de rett ned i bukselomma mi, hahahaha 😀 Huff..

 

/ Husk å følge innspurten på Peters dagbok-maraton, i kveld tror jeg han runder av med høytlesning! Jeg håper jeg treffer Grete en vakker dag, da skal jeg definitivt spørre om hun vil ta en kaffe. Jeg skulle så gjerne hørt hennes versjon av alt dette klinemaset 😉

* Følg Konatil på Facebook *

22 kommentarer
    1. Det med spinalbedøvelse henger jeg meg på.
      Himla glad jeg slapp narkose, hadde jo gått glipp av alt!
      Men det å ikke føle beina gjorde meg helt koko. Etter å ha hatt rier endel timer og vært våken over et helt døgn fikk jeg mange rare tanker. Var HELT sikker på at jeg aldri ville få følelsen igjen i bena, og kom til å sitte i rullestol resten av livet.
      Var heldigvis på beina igjen etter kun 12 timer, og var absolutt verdt det når jeg fikk tulla i armene.

    2. Liker å lese din blogg og gleder meg hver gang det kommer et nytt innlegg.
      Sjelden jeg kommenterer, men nå må jeg bare.
      Jeg synes ikke hunder har noe å Gjøre på en kirkegård. Ikke i det hele tatt. Jeg har gravlagt to barn og en gang jeg kom dit var det hundedritt i blomstene.
      Det var forferdelig å oppleve, som om det ikke er tungt nok å dra på grava i utgangspunktet. Det finnes da så mange andre plasser å gå tur med en hund at kirkegården kan få være hundefritt.
      Jeg regner med at du selvfølgelig plukker opp skiten til Teo om han skiter på en kirkegård. Men er det virkelig nødvendig å ha med en hund dit?
      Hva om han må tisse? Klarer du å få han til å ikke tisse om han virkelig må?
      Sånn, da har jeg sagt det jeg ville.
      Fortsett med blogginga både du og gubben. Morsomt å følge dere.

    3. Godt det er fler enn meg som er litt sær på lukter! Liker fortsatt ikke mynter, men nå klarer jeg ihvertfall å ta på de 🙂 Ungene må gjerne vaske hender etter å ha holdt lenge i mynter, hele bilen stinker jo av mynt 😝Nøkler kan stinke like ille, så vel som gamle dørhåndtak på hoveddører. Der jeg vokste opp trakk jeg alltid genseren ned over hånda før jeg tok i håndtaket, eller åpnet med albuen (hvilket jeg også gjør i dag om det er en stinkende dør) 😂😂😂

    4. Herlig Christina😊Veldig moro og bli bedre kjent med deg. Du er en herlig og morsom dame, og jeg leser alt du legger ut😊Pappahjerte er også min favoritt😊Like humoristiske og ærlige begge to. Dere har gitt meg mang en god latter😆
      Jeg gleder meg til å følge dere videre. Takk for at dere deler så mye og sprer så mye glede🌹☀️Klem fra en stor beundrer😄

    5. Åh, dette tenker jeg faktisk på hver eneste gang jeg går der! Leste en gang et leserinnlegg i avisa der det stod at det var respektløst når hunder tisser på gravplassene, og det er jeg helt enig i. Det fine med kirkegården jeg går tur på, er at det er masser av busker og trær hele veien der vi trasker. Hundebajs plukker vi selvfølgelig opp uansett, men siden det er et stykke å gå hjemmefra, pleier min gamle hund å være tom lenge før vi er framme 🙂
      Hvis jeg ikke kan ha med Teo på kirkegården, så får jeg ikke gått dit – for jeg rekker faktisk ikke å gå flere langturer i løpet av en dag. Så det kommer jeg til å fortsette med. Men jeg fortsetter selvfølgelig også å være veldig påpasselig i forhold til min firbente venn. Ingen fortjener å oppleve det du gjorde 🙁
      Takk for at du tok deg tid til å kommentere 🙂

    6. Kjente tanker det der ja! Jeg var også overbevist om det 🙂 Naboen min mangler fortsatt følelse i to av tærna på den ene foten, så det er bare å prise seg lykkelig for at det gikk bra med deg og meg 🙂

    7. Baaahahaha, nå brølte jeg høyt, for jeg kjenner ingen andre voksne som har problemer med stinkende dører!! Jeg åpner også døra med albuen når det trengs.. Seriøst, si fra hvis du befinner deg i nærheten av Larvik en gang, vi må ta en kaffe for vi har veldig mye å prate om 😀 😀 (Nei, det er ingen andre som forstår)

    8. Tusen takk for superkoselig kommentar! Det er veldig godt å høre at vi sprer litt glede når vi bjuder på fra våre liv.. Det kunne jo forsåvidt slått begge veier 😉 Ha en god natt!

    9. Haha, sjarmerande med dei myntene, og eg er heilt enig 😂 Kva har du arbeida med og evt kva utdanning har du eller har du lyst å ta? Permisjonen er vel over, er du blogger på fulltid eller, er det det du vil satse på? (Trur du hadde klart det med glans 👍🏻😀😍 skal lille fersken starte i bhg til høsten, kva er planen då? Føler vi kjenner lite til deg som person i dag, kom gjerne med innlegg om det også 😀

    10. Mynta, nøkla, dørhandtak osb, ALT sånt stinka😖 Ungane mine får streng beskjed om å vaske hendene om dei har tatt i noko slikt…
      Eg er himla glad for narkose under mitt forrige (og uten tvil siste) ks, då eg halvvegs i snittet merka at soinalbedøvelsen ikkje virka… AU😳
      Du e morsom, digga bloggen din😘

    11. Haha. I henhold til punkt nr 9, må jeg bare kommentere noe. Mamma har en lignende greie, men ho kjenner bare at ho føler seg veldig ukomfortabel og litt deppa! Det er første tegn på at det er alt for varmt i rommet. Så etter å ha åpnet ett vindu, eller tatt av ett lag med klær, er alt som regel helt bra igjen 😉

    12. Åh, jeg digger slike innlegg! Det er alltid så koselig å bli kjent med folk slik:) Og haha, mynter STINKER, de gjør virkelig det! Jeg må alltid vaske hendene ganske så umiddelbart etter å ha tatt på penger, eller i det minste bruke antibac.

    13. Jeg også hater smykker! Hurra! ENDELIG fant jeg noen som har det samme vis. I en alder av 29 år har jeg ennå ikke tatt hull i øra, og kommer aldri til å gjøre det. Og så håper jeg virkelig at mine to døtre ikke ønsker seg hull i øra, for jeg takler ikke sånne små metalldingser som øredobber er.

    14. Leste pappahjerte fra før. Og nå klikket jeg meg inn her. Jeg skal egentlig sove (siden kidden sover og jeg nå lade), men du er jo knallmorsom! 😀
      Bladd meg ganske langt bak og ligger å humrer her for meg selv 😀
      For min del kan du godt oppdatere bloggen en 10-15 ganger i døgnet. Det er helt okei. Så får jeg avsluttet dagen min på morsomt vis hver kveld;)

    15. Haha, jeg er også sånn med mynter, nøkler, dører og slikt. Og det værste er, får jeg sånn lukt på fingrene så MÅ jeg lukte flere ganger, selv om jeg veit jeg hater det. Tvangstanker, sa du?! 🙂 Vi kjøpte et gammelt hus hvor alle dørene hadde messinghåndtak, grøss og gru! Jeg brukte alltid genser eller albuen! Der jeg vokste opp brukte jeg gardina som hang ved verandadøren, krise når gardina blei bytta ut med persienner!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg