Oppskrift på en kvikk morgen!

Jeg tenker jo alltid at alle har sine rutiner som funker, rutiner man ikke ønsker å endre på. Frokosten for eksempel. Det er ikke mange månedene siden jeg blogget om morgenrutinene våre, men hver eneste gang Peter eller jeg legger ut bilder av frokost-tallerkenene våre på Snap, går dere fortsatt bananas med skjermbildefunksjonen, og det strømmer inn med spørsmål!

 

 

Og det syns jeg er supertrivelig! For det må jo bety at det er flere enn oss som har oppdaget at brødskiver med pålegg ikke gjør susen lenger.. Jeg vet ikke om det skyldes alder eller bare en utakknemlig kropp, men etter en natt med litt for lite søvn, må jeg ha næring for å våkne. Og en skikkelig frokost-tallerken gjør jobben hver eneste gang, derfor begynte vi for ett års tid siden å prioritere å lage en heidundranes frokost hver eneste dag.

Og vi har seriøst aldri sett oss tilbake. Det betyr altså så mye for hvordan dagen blir, i form av energi og overskudd fram til lunsj. Det er ingenting fancy, ingen rare ingredienser eller noe sånt, bare friske grønnsaker, frukt, nøtter og et par knekkebrød med godt pålegg. Og ekte smør, selvfølgelig 😉

Mange lurer på hvordan vi har tid til dette hver morgen. Men hvis man sørger for å vaske grønnsakene og frukten før man legger dem i kjøleskapet, så tar det ikke lange tiden å kutte opp det som skal på tallerkenen om morgenen. Vi pleier også å sjonglere ingrediensene, sånn at vi kjøper inn frukt og grønt som er på tilbud fra uke til uke. Det er det faktisk penger å spare på.

Jeg skjønner at kanskje ikke alle har tid eller mulighet til å lage slik frokost hver dag, men jeg sier bare at det funker for oss, og siden det er så mange som spør og lurer, legger jeg ut et lite bilde av frokosten. Kanskje kan det funke for deg også? Slik har tallerkenen min sett ut hver dag den siste uka:

 

 

Gulrøtter, agurk, cherrytomater, paprika, sukkererter, reddiker, eplebiter, bananbiter med peanøttsmør (uten sukker), valnøtter/mandler/rosiner og to knekkebrød med masse ekte smør og diverse pålegg. I kaffekoppen har jeg dessuten én teskje kokosfett – jeg har blitt totalt avhengig!

Så bra tror jeg det er, at jeg kjøpte et glass til besteforeldrene mine i forrige uke. Mormor er av den utålmodige typen, så jeg sa at dette må hun teste hver dag i 3 måneder, ikke 3 dager – sånn som hun pleier når hun prøver nye ting 😉

 


Det gjelder forresten å holde tunga rett i munnen, for den ene skal ha mye paprika, den andre lite..
Den ene liker ikke agurk og skal hvertfall ikke ha tomater.. Osv osv 😉

 

Sommerferien er en perfekt tid å teste ut nye ting – og særlig barn syns det er artig med noe nytt. Her i huset er det hverfall veldig stas med “Litt forskjellig” hver morgen, og jeg husker en gang fireåringen vår hadde sovet over hos besteforeldrene sine. Jeg var spent da jeg snakket med mormor i telefonen dagen etter, for å høre hvordan natta hadde gått. Alle hadde sovet godt, men på morgenen hadde fireåringen innrømmet at frokosten var veldig mye bedre hjemme, haha 🙂

Men nå romler det i magen, så det er på tide å legge seg sånn at det raskere blir frokosttid 😉

 

PS! Siden så mange lurer, legger jeg ved et bilde av peanøttsmøret og kokosfettet. Peanøttsmøret finnes i de fleste matbutikker (pleier å stå i nærheten av syltetøyet) og kokosfettet kjøpes på helsekost (andre varianter kan også bestilles på iherb)

 

 

/ Send meg en snap av frokosten din i morgen tidlig, da! (Umulius82)

* Følg Frokostkona på Facebook *

24 kommentarer
    1. Den frokosten funker for meg også – hver morgen☺️ Godbitene er jo bananen med peanøttsmør😋 Spares alltid til slutt☺️

    2. Det ser så godt ut! Skal prøves til helgen med brødskive lei snuppe på 15 mnd, det må jo bli suksess 🙂
      Men, du har pålegget på feil side av knekkebrødet:O

    3. Så super frokost dere har 🙂 Jeg er inspirert 😀 bloggen din og den herlige ærlige fremstillingen av hverdagen er en fryd å lese. “Stay cool”I EKTE Peterånd 😉 Stor fan av begge to

    4. Har det siste halve året blitt svært påvirket av frokostene deres, og det er helt sant! Den er uunnværlig! Men som du nevner- tid hver dag.. DET er ikke noe problem lenger. De dagene jeg har dagvakt og bjunnt 7/7:30 og ikke rekker lage FØR jobb, lager jeg dagen i forveien👍🏻 med matboks som er lufttett (type fra going.com) Så er problemet løst 👏🏻 nytes i bilen på vei til (med morsomt/koselig radioprogram)-eller fremme på jobb med nyskjerrige og koselige kollegaer👌🏻 ☺️

    5. Det der må jeg virkelig prøve! 🙂
      Jeg har store problemer med å få i meg frokost, men det der så faktisk fristende og godt ut 😀 Tusen takk for et godt frokosttips <3

    6. Akkurat nå bruker vi cocosa, men pleier å bestille på iherb også. Mange forskjellige merker, så vi prøver oss litt fram. Iherb er litt billigere 😉

    7. Jeg spiser havregrøt hver eneste dag! Jeg er 21 år og har spist det helt sidn mamma begynte å servere meg det på barneskolen. Får seriøst abstinenser om jeg ikke har spist det på en stund, og da jeg reiste til Australia på utveksling ifjor var det det første jeg lette etter i butikkene! Hahahha. Grøten kan jo varieres i det uendelige, og holder meg mett superlenge. Nyeste versjonen jeg prøver nå er å blande havregrynen med biola (zero). Looove it!! Ellers koker jeg den med melk, og blander gjerne inn sukkerfritt blåbærsyltetøy etterpå, eller har en dæsj kokosmelk sammen med lettmelken. Det beste er jo egentlig å ha masse friske og gode bær oppå, så det prøver studenten i meg å unne meg ihvertfall 1 gang i uken. Hihi 🙂
      Oida, tror jeg kunne skrevet et roman her og nå bare om havregrøt, men skal gi meg her. God helg til deg og dine, STOR FAN! <3 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg