Det store jakkemysteriet

Tidligere har jeg vært rimelig ærlig på at det meste går litt på halv tolv hjemme hos oss. Før i tida var det en kvinnes oppgave å holde huset i orden til enhver tid, mens jeg nok prioriterer littebitt annerledes. Men denne uka gikk det opp for meg at det kanskje er på tide å få litt bedre orden i sakene..

For i forbindelse med barnehagestart, skulle jeg ta en liten opprydning i gangen for å finne ut hvilke utejakker og regnbukser som fortsatt passer – og hvilke som har blitt for små i løpet av sommeren. Vi har et skap med mer eller mindre system i, og en knaggrekke over skohylla der jakker henger litt hulter til bulter.

Jeg bestemte meg for å ta ned alle jakkene fra knaggrekken, og bare henge opp igjen de som er i bruk. Og det var da jeg oppdaget den. Helt innerst på knaggen til høyre, hang en blå jakke jeg ikke kan huske å ha sett før.

 

 

Først tenkte jeg at den måtte tilhøre moren min, for jeg mener å huske at hun har en blå jakke som ligner. Siden jeg stod på farta til byen, bestemte jeg meg for å ta med jakka i bilen, og svippe innom foreldrene mine med den på veien. Først sendte jeg en melding til muttern:

 

 

What? Ikke mutterns.. Okei. Hva med svigermor? Har ikke hun også en lignende blå jakke? Det er riktignok en stund siden svigers besøkte oss sist, men gudene vet hvor lenge den jakka kan ha hengt der..

 

 

Hmm, tenke tenke. Hva med venninnen min borti svingen? Ikke helt hennes stil kanskje, men verdt et forsøk:

 

 

Jeg trodde svaret hennes betydde at jeg endelig hadde funnet rett eier, men det viste seg at hun bare lo av kaoset vårt – og det var altså ikke hennes jakke.

Derfor bestemte jeg meg for å undersøke plagget litt nærmere.

Jakka er i størrelse 42, i venstre lomme er det et relativt stort hull, og i høyre lomme ligger det et kronestykke. Ingen parfymelukt, ingen spor, nada. På et tidspunkt lurte jeg på om det kunne være en herrejakke, så jeg ropte på gubben. Men alt tyder vel på at den tilhører en dame:

 

 

Så nå er de store spørsmålene: Hvem i all verden eier denne jakka? Hvor lenge har den hengt der? Er det på tide at jeg får litt bedre oversikt over kaoset i gangen vår? Leser eieren denne bloggen?

Peter mener jakka mest sannsynlig tilhører en innbruddstyv som ble så forfjamset da han/hun fant ut av vi ikke har noe av verdi å stjele, at tjuvradden helt glemte jakka si på vei ut.

Uansett akter jeg å komme til bunns i dette jakkemysteriet, så innbruddstyv, bestemor, nabo eller gjest: Drar du kjensel på jakka, må du sende meg en melding 🙂

 

/ Bill mrk: Har jakke, søker eier

* Følg Konatil på Facebook *

22 kommentarer
    1. Er det samme jakka?! Jakka ser lyseblå ut på bilder du har sendt med mobilen, men helt svart når Peter prøver den! #håperdetikkebareermeg

    2. Oi, her blir det et nytt “hvilken farge har kjolen” dilemma tror jeg!!!! Haha, for ja, de bildene er virkelig forskjellige!!

    3. Kan bare bekrefte at jeg også ser blå jakke på bildene og svart jakke på Peter.#ikkefargeblind

    4. …jeg ser også en lyseblå jakke øverst og mørkeblå/svart på Peter. #orkerikkeensånnny”hvaslagsfargeharkjolen”greie 😂

    5. Jeg ser også forskjellig farge!
      ..også lurer jeg på; hvilken mobil har du, hvor meldingene ser sånn ut? Hehe

    6. Ja, dette mysteriet blir vanskelig å løse, siden jakken bytter farge, har den nok andre uvanlige egenskaper også. Jeg tipper den har rømt hjemmefra, hengt seg selv på knaggen hos dere med en helt annen kamuflasje farge, altså slik at det var umulig for deg å få øye på den( det har med andre ord ingenting med dine ryddeegensksper å gjøre) Nå har den hengt der lenge, begynte å bli litt lei, forvandlet seg til lyseblå så du skulle få øye på den. Ble svart av raseri av at Peter tar den på…det er forsåvidt ikke så uvanlig at klær rømmer, her skjer det stadigvekk med sokker,sko, gensere…

    7. Er “littebitt” også et Larviksbegrep (jfr. Peters innlegg), eller er det direkte oversatt fra engelsk eller er det bare et helt nytt ord basert på “bittelitt”?
      Lurer også på om det er samme jakke Peter har på seg?😛
      Og hurraaa(🎉🙌🏼) for ny kontrakt med nettavisen og mer blogging! 😀

    8. Ikke så lett å si utifra bildet, men kan det være ei innerjakke, altså et fór i ei skalljakke f.eks?

    9. Hvor mange jakker fant du egentlig i skapet og ble de vettskremt og byttet farge da de kom ut av skapet i gangen? Eller er det din egen som du kjøpte for 5 år siden i feil str?

    10. Ser andre også har merket dette, så da er det ikke øynene mine det er noe feil med 😉 Er jakka svart eller lyseblå? Det neste kjolemysteriet, VG-mat dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg