Topp 10 ting ved høsten

I dag har jeg hatt skikkelig høstfølelse! Samtidig som jeg får litt småpanikk av at høsten fester sitt grep, så er det deilig å minne seg selv på de fine tingene som nå ligger og venter rett rundt hjørnet.

Og det ble jeg minnet på i dag, da vi ble bedt på søndagsmiddag til mamma og pappa – for det viste seg at mutter’n hadde laget fårikål! Og mens jeg satt der og slafset i meg det utsøkte måltidet, bestemte jeg meg for å skrive en liste over mine tre favoritter med høsten. Men mens jeg skrev, ble lista bare lenger og lenger, haha! Så gjør deg klar for mine topp 10 ting ved høsten 🙂

 

1. Frisk luft, høstsol og flotte farger

Det er jo noen uker igjen til de flotte høstfargene er på plass, men allerede nå kan man føle det friske draget i lufta. Jeg elsker å trekke pusten dypt og kjenne lukten av høst! Den lave høstsola er helt spesiell, og så sant man ikke får den rett i fleisen når man kjører bil – får den meg til å sette ekstra stor pris på at sola skinner de dagene det ikke regner.

 

 

2. TV-premierer

Jeg ser ikke mye på TV lenger, men premierer hører definitivt høsten til! Dette var noe av det beste jeg visste da jeg var yngre, og før jeg fikk barn sprengte jeg serieopptaks-funksjonen på dekoderen i løpet av august. Det var tider, det 😉

 

3. Peiskos

Dette punktet trenger ingen forklaring, og jeg er superglad for å ha funnet meg en mann som om mulig setter enda mer pris på fyr i peisen enn meg selv 🙂

 

4. Tedrikking

Her i huset hviler vannkokeren seg hele sommeren, og når høsten kommer tørkes den støv av før den gjøres klar til å brygge de herligste koppene med te. Ingenting er som å få tilbake varmen i kroppen fra rykende het drikke 🙂

 

5. Lamper og telys

Selv om det er kjipt at det blir mørkere ute, så er det noe skikkelig koselig over å måtte ha på lysene inne igjen! Sammen med levende lys gjør det underverker for stemningen.

 

6. Fårikål

Jeg er såpass glad i Norges nasjonalrett, at dette er et av høstens store høydepunkt for meg. Peter er selvfølgelig ikke enig, og når jeg gir 10 av 10 på karakterskalaen, klarer han kun å strekke seg til en sterk 3’er, haha.. Mens vi satt rundt middagsbordet i dag, klarte han faktisk si at “Det var bedre enn jeg husket det” – men helt ærlig tror jeg det var mest for å smiske med svigermor 😉

 


Mutterns herlige festbord!

 

7. Støvletter

Haha, dette har jeg likt helt siden jeg var liten! Hver høst fikk jeg nye støvletter, og det var så trivelig å traske rundt i nye sko. Nå finner jeg som oftest fram fjorårets favoritter, men det spiller ingen rolle – poenget er at jeg er lei av sommerskoene og klar for noe nytt.

 

8. Skolestart-følelsen

Selv om det er mange år siden jeg gikk på skolen, blir jeg påvirket av alle skolestarterne rundt omkring. Det er som om høsten er spennende! Peter og jeg har diskutert dette, for han hatet skolestarten etter sommerferien, mens jeg likte den. Følelsen av tomme kladdebøker, nyspissede blyanter, nye fag, nye lærebøker, et helt nytt år – magisk! Peter derimot kan strekke seg til at det var gøy å se igjen kompisene sine etter en lang sommer, men that’s it, haha 🙂

 

9. Mørke morgener og mørke kvelder

Yes, etter at jeg fikk barn ble faktisk dette punktet en skikkelig fordel! Mine barn er i alle fall lettere å få i seng om kvelden når det er mørkt ute, og de kan være tilbøyelige til å tro at det fortsatt er natten når de våkner grytidlig om morgenen. Det strider jo mot all fornuft å legge seg om kvelden når sola fortsatt henger høyt på himmelen 🙂

 

10. Sofaprosjekter

Hvert eneste år setter jeg i gang med et nytt sofaprosjekt, og som oftest innebærer det strikkepinner og nytt garn. Jeg er ikke spesielt flink, og om jeg kommer i mål er en helt annen ting – men jeg elsker i alle fall følelsen av å kaste meg over nye prosjekter i sofakroken når mørket titter fram og vinden uler utenfor vinduet.

 

Så nå kan høsten bare komme! Vi er klare med strikkepinner, vannkoker og gummistøvler 🙂

 

 

/ Sølepytter ville forøvrig vært punkt nummer 11 😉

* Følg Konatil på Facebook *

33 kommentarer
    1. Så koselig innlegg! Høsten er jo faktisk ganske magisk tid selv om kveldene plutselig blir mørke:) ha en fin høst videre:) PS:enig i at sølepytter skulle vært på lista!;)

    2. Skjønner hva du mener 😉 Trøster meg med at hvis vi hadde hatt sommer hele året, ville vi ikke satt pris på den! Nå er det LYKKE fra slutten av april til begynnelsen av september, hihi 😉

    3. Jeg er så enig med deg! Høsten er min absolutte favorittårstid. Er enig i stort sett alle punktene dine. I tillegg så er alt vær bra vær på høsten: sol og knallblå himmel, tåke, regn og vind, tordenvær – alt! De bare brukes til forskjellige ting… 😊

    4. Eeeelsker høsten! Og haha, digger at du føler nøyaktig på samme måte som meg når det gjelder skolestart (og det er enda noen år lengre siden jeg gikk ut av skolen enn det er siden du gikk ut:p Ikke mer enn 5-6, but still)!

    5. Hei:)
      Sommer-høst, mitt favoritt halvår.
      Den største fordelen med høsten er at det ikke er noe pollen ute. Dvs at jeg kan være ute uten rødsprengte øyne og tett nese!:D
      Ha ei fin uke!:)

    6. Tänkte säga att det inte finns något bättre än höst men det gör det ju faktiskt. Vinter. Och då menar jag riktig vinter. Inte som i slaps och blöta skor och ett väder som inte kan bestämma sig! Nu är det dessutom mindre än 4 månader kvar till jul och vi har countdown till december. ÄNTLIGEN!! 😀
      Men först skall vi njuta av höst, mörker, stormar och pyssel inomhus! YAY!! 🙂
      Ha en riktigt fin höst och leta för all del upp lite stora dammar att plaska i! 🙂

    7. Vinter, erru gæren! Haha, jeg er en eneste stor frysepinne fra november til mars, så er ikke riktig så gira som deg – men vinteren kan så absolutt være vakker den også, altså 😉 Men julen elsker jeg, og det går jo faktisk fort framover nå! Riktig god høst til deg og 😉

    8. Ja, det kan jeg tenke meg er deilig! Da må du nyte tida framover nå, og satse på at du ikke blir forkjøla sånn at nesa blir tett likevel 😉

    9. Haha, morsomt å høre! Jeg har faktisk lyst til å kjøpe nye spiralhefter hver eneste høst.. Tror ikke den følelsen noensinne kommer til å gå over! Når jeg blir gammel og senil kommer jeg sikkert til å hamstre et helt lager, haha 😉

    10. Enig her, men må føye til ett punkt: høstklær i butikkene! Høstkolleksjonen er den jeg liker best, selv om det gjerne ikke blir handlet så mye som det drømmes om😉.

    11. Jeg elsker høsten 🙂
      Vet du om Peter blir å følge opp innlegget Evig arr på sjelen? Eller var det bare et stunt for å få flere lesere…

    12. Ja, han kommer selvfølgelig til å følge opp det innlegget. Han er i kontakt med Stine Sofies stiftelse, men på grunn av sommerferie og diverse har det vært stille en stund. Det blir spennende å se hva som skjer videre!

    13. Eneste som jeg liker med høsten er de fine fargene som kommer… Ellers er vår og sommer best 😃☺️

    14. Elsker høsten 🙂 Te drikking er nr 1 hos meg 🙂 Kunne du ikke skrevet et innlegg om din(e) favoritt te?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg