Mormor-ekspressen

Hva driver du med i dag da?”, spurte jeg mormor i telefonen.

“Nei, nå holder jeg på å pusse vinduer! De var altså såå møkkete..”

– “Off, ikke snakk”, svarte jeg, “vinduene våre skulle jeg pusset for flere uker siden.. Men det er så tiltak!”

– “Ja, men det går fort bare jeg kommer i gang!”, fortsatte mormor, “Og når jeg er ferdig skal jeg en kjapp tur til byen. Kan jeg stikke oppom dere på vei hjem, med noen ferske rundstykker?”

Jeg kaller henne bare for rivjernet. Hun klarer rett og slett ikke sitte stille, og når hun først sitter i ro, er det med strikkepinnene i hendene – eller med en duk som skal broderes. Jeg fatter ikke hvor hun får energien sin fra.

Vi prater ofte sammen på telefonen. Hun er ikke så glad i å sende meldinger, derfor slår hun heller på tråden – og ingenting er koseligere enn det. Vi har bestandig hatt god kontakt – faktisk gikk jeg rett hjem fra skolen, kastet meg over hustelefonen og ringte henne da jeg fikk “det månedlige” for første gang som fjortenåring. Vi har ledd mye av det i ettertid, haha 🙂

 


Mormor og jeg på fisketur for veldig mange år siden

 

Mormor liker å ha orden i sakene, og hjemme hos oss er det som kjent ikke like god orden.. Men selv om det er mormor som har lært meg at “leker ikke er rot”, så mistenker jeg at hun må lukke øynene litt iblant når hun er på besøk. Hun sier aldri noe, men jeg tror hun klør litt i fingrene 😉

I går kom hun altså innom med ferske rundstykker, og takket ja til en kopp kaffe på verandaen.

“Hadde ikke sola stått så rett på akkurat nå, så kunne jeg dratt over vinduene dine, Christina! Men det er ikke smart å vaske vinduer i sterkt sollys..”

Jeg svarte at ærlig talt, det skulle hun få slippe, de vinduene skal jeg få vasket selv. Det står på lista, det er bare så mye annet jeg må ordne først. Dessuten.. Så kan de vel ikke bli noe særlig skitnere nå.. Så en gang i løpet av høsten, kanskje.

Men så, i går kveld, satt ungene og jeg og så på barne-tv i sofaen. Plutselig hørte jeg en bil rulle over grusen foran huset. Jeg tittet ut vinduet, og så mormor sprette ut av bilen. Jøss, to besøk på en dag? Hadde hun glemt noe?

Det banket på døra, og inn stakk et lyst hode:

– “Hei, det er bare meg igjen! Nå har sola gått ned, er det greit at jeg vasker de vinduene nå?

 

 

 

Så her sitter jeg – en travel og rotete småbarnsmor med nypussede vinduer.

Verdens heldigste, rotete småbarnsmor <3

 

/ Glad i deg, Mormor!

* Følg barnebarnet på Facebook *

22 kommentarer
    1. Så fantastisk 🙂 Å for en sporty mormor, som kommer å vasker enda flere vinduer 🙂
      Tror jeg må vaske våre også, har ikke vasket de utvendig før da det er så kronglete, er bare ett vindu jeg når, det andre må jeg leie en lift for å nå opp til, å de andre er i taket. Men det regner døgnet rundt her oppe i nord så har ikke sett vitsen enda 😛

    2. Elsker bloggen din 🙂 du skriver så utrolig bra og det er alltid så trivelig å stikke innom. Fortsett å blogge, du er fantastisk. Stå på! 😀

    3. Ja, hun er supersporty! Men sånn ellers, så har nå du i alle fall en unnskyldning med kronglete vinduer og nordnorsk vær.. Verre her i gården – jeg rekker i alle fall opp når jeg står på en krakk 😉

    4. For en fantastisk mormor! Dette traff meg brutalt i hjerterota, på en ellers så kjip dag. Det er nettopp slike herlige hverdagshistorier jeg elsker med bloggen din. Måtte du for alltid fortsette å dele slike fantastiske innlegg! <3

    5. Ååå, dette måtte jeg bare kommentere på! For en fantastisk mormor 😀 Ble helt rørt jeg. Men jeg er helt sikker på at du fortjente dette 🙂

    6. Så utrolig herlig mormor du har <3 Savner min mormor, har så mange gode minner fra henne <3
      Her trenger også vinduene og pusses, men det er sååååååå tiltak, så jeg utsetter det nok noen uker til :p

    7. Sånn er bestemoren min også 🙂
      Hun har alzheimer og er fra Madeira, så der har de ikke eldreomsorg slik som her. Så hun bor hjemme og er friskere enn noensinne! Det at hun har hønene sine, hunden sin, familie og SPESIELT broderiet hennes – det er det som holder hodet skarpt❤✌
      For en fantastisk mormor du har! Tipper hun også lager verdens beste vafler, slik mormorer gjør❤

    8. Åh, så herlig hun er! Jeg kommer dessverre ikke til å ha noen besteforeldre igjen i voksen alder :/ Det er trist! Er 17 år, og har bare farmor igjen, som begynner å dra på åra

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg