Grønn energi-smoothie

Nå er det lenge siden jeg har skrevet om smoothie, men jeg er fortsatt like avhengig! Jeg lager smoothie hver eneste dag, selv om tidspunktet på dagen varierer i forhold til hva som står på dagsplanen. Smoothie til kvelds er nemlig like godt som til lunsj 🙂

Siden flere har etterlyst en ny oppskrift, og spesielt den grønne varianten – kommer den grønne energi-favoritten her!

 

 

Dette er en stor oppskrift til 4 porsjoner, så hvis du har en mindre blender eller ikke ønsker en så stor porsjon, er det bare å halvere mengden. Du trenger:

 

– 3 kvaster grønnkål (Skylles godt, og fjern den tjukke stilken. Grønnkål kan helt ypperlig fryses ned, da vasker du den godt, fjerner stilken, og putter i pose. Som frossen smaker den veldig lite)
– 2 store håndfuller spinat
– En dæsj yoghurt/tjukkmjølk/biola (Jeg bruker det jeg har i hus, denne gangen ble det et lite yoghurtbeger med bringebær)
– 1/2 boks kokosmelk (Spar den andre halvparten til ny smoothie i morgen 😉
– 3-4 ss kokosmasse (Kommer an på hvor glad du er i kokos, setter en nydelig smak)
– 1 liter vann (Begynn med 7 dl og se an konsistensen. Mindre vann gjør smoothien mer slush-aktig, men blenderen må jobbe mer)
– Litt vaniljepulver (Kan sløyfes)
– En bit fersk ingefær (Kan sløyfes)
– Frossen frukt (i denne grønne varianten bruker jeg smoothie-blandingen med banan, ananas, mango og melon fra Rema 1000, den trenger ikke kokes først)

Mengden frossen frukt kommer helt an på hvor søt du ønsker smoothien, jeg prøver alltid å tenke at jeg skal ha minst 60% grønt. Jo mer frukt, jo bedre liker barna den – men det viktigste er å lure i dem (eller deg selv) så mye grønnkål og spinat som mulig. Et tips er å begynne med litt ekstra frukt, sånn at man venner seg til smaken. Så kan du heller trappe opp grønnkål/spinat etterhvert (prøv gjerne frossen brokkoli også), og finne ut hvor grensen for smaksløkene går.

 

 

 

 

/ Om nom nom!

* Følg Smoothie-kona på Facebook *

10 kommentarer

Siste innlegg