Strikke-fail

Hver høst får jeg ånden over meg. Den kommer krypende i takt med at kveldene blir mørkere – og gjør at jeg får skikkelig lyst til å krølle meg sammen under pleddet i sofaen og strikke!

Denne uka skjedde det igjen da jeg fant et bilde av en hjemmestrikket oversized genser som er så hot for tida. Problemet er bare at jeg kun kan strikke glattstrikk, og så fort det dukker opp fremmedord i oppskriften er jeg i trøbbel. Men etter litt leting fant jeg en oppskrift på en genser som var “helt super for nybegynnere”.

Jeg rotet fram de gamle strikkepinnene mine for å se om jeg hadde pinne-størrelsen som stod i oppskriften, og der ramlet det plutselig ut et påbegynt lite strikkeprosjekt som jeg helt hadde glemt..

 

 

Innerst i nøtta kan jeg såvidt erindre at det var en liten genser jeg begynte på for nøyaktig to år siden, høsten jeg var høygravid med lillesnuppa. Jeg husker faktisk at jeg var såpass glup at jeg ikke valgte størrelse “baby”, men gikk for str “ett år”. Da hadde jeg jo i alle fall nok tid til å fullføre prosjektet i god tid før babyen skulle feire sin ettårsdag.. Vel.

Ikke bare er prosjektet på laaangt nær ferdig, men ettåringen fyller straks to.

Men på samme måte som jeg er helt nødt til å avslutte bøker jeg har begynt å lese, innser jeg jo nå at jeg ikke kan hoppe på et nytt prosjekt med en oversized genser til meg selv, før jeg har fått ferdig den lille genseren til lillesnuppa. Derfor bestemte jeg meg for å rekke opp hele sulamitten, og begynne på nytt. I en større størrelse.

 

 

Å legge opp 159 masker på en rundpinne gikk lett som en lek. Men så begynte selve oppskriften, og da innså jeg kjapt at både det ene og det andre har gått i glemmeboka. 10 runder med 2 vridd rett og 1 vrang. Jeg husker ikke hvordan man gjør noen av delene.

I kveld hadde jeg lovet gubben litt fri i sofaen med litt TV-titting, og jeg så for meg at jeg kunne akkompagnere med den trivelige lyden av strikkepinner i aksjon. Men jeg innser at det isteden kommer til å bli full konsentrasjon med instruksjonsvideo på mobilen og tunga rett i munnen:

 

 

 

Og som om ikke dette var nok, oppdaget jeg nettopp følgende i oppskriften: “Genseren strikkes nedenfra og opp, med klassisk raglanfelling“. Ragla-hva-for-no? Denne genseren kommer sannsynligvis aldri til å bli ferdig..

 

/ Ikke skjønner jeg hvordan det kan finnes folk som kan strikke og se på TV samtidig 😉

* Følg Strikkekona på Facebook *

34 kommentarer
    1. Haha så bra at jeg ikke er alene. Jeg har nettopp strikket ferdig et par tøfler som jeg skal tove. De skal sys sammen og tråder festes og jeg har ikke fått med meg et døyt om hva som går på tv. Beundrer de som strikker et par sokker på en kveld. Gubben venter fortsatt på et par sokker som jeg begynte på for et par år siden 😉

    2. Herregud så deilig å høre at jeg ikke er alene.. Spørsmålet er om vi stå på videre, eller bare kaste inn strikkepinnene først som sist.. Haha 😉 Jeg gir det en høst til! God kveld til deg 🙂

    3. Det finnes oppskrift på raglanfelling på youtube som funker fjell;) klompelompe har veldig mange gode, fine og lette oppskrifter som er tilpasset forskjellige nivåer^^ går nok kjempebra;) jeg starta med sokker, å nå 2 år senere, så strikker jeg på min andre nancy kofte;)

    4. Raglanfelling er kjempe lett! Det er bare å glede seg! Jeg strikka en genser i uka som tenåring (for betaling) men har måttet slutte med strikking på grunn av at armene dovner bort når jeg holder de opp. 🙁 Heldig du som kan strikke. Kos deg!

    5. Kan eg så kan du !! Strikket min første genser med raglanfelling i vinter. Helt genialt – for da ” strikker du på ” armene på bolen – og slipper å montere. Hurra !!

    6. Er det sant, er det lett? Vet ikke helt om jeg kan stole på en som pleide å strikke en genser i uka, hehehe 😉 Jeg har strikket to runder med 159 masker og har allerede antydning til smerter i skuldrene.. Så det spørs om det blir armer som dovner bort her også, innen helgen er omme 😉

    7. Om det får deg til å føle deg noe bedre: jeg begynte på et sjerf i 2006, det er ennå ikke ferdig. 😂😂

    8. Jeg startet med rundfelling først. Da strikker du kroppen så lang du vil ha den fra armhulen og ned, så begynner du på armene, til de er passe lengde. (det feles av masker på både kropp og armer, så det blir hull til armene) Så strikkes dette sammen. Ufattelig lett, og slik fikk jeg til å strikke min første Mariusgenser og Nancy-kofte 🙂
      Har ikke prøvd meg på raglanfelling, men mamma sier at det er lett. Lettere enn å sy på armene til slutt.

    9. Haha, det høres kjent ut! Begynte optimistisk å strikke en genser med prinsesser på til niesen min på 3 år, men i str 4 år i tilfelle det tok sin tid. Tenkte at i verste fall at hun hadde en lillesøster som er to år yngre. Kom meg opp til armene, og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Så nå ligger genseren fortsatt i en pose et eller annet sted, og jentene er nå blitt 6 og 4 år hahaha!

    10. Dette får du til! Bare ikke gi deg! Inviter strikkekyndige på besøk som kan hjelpe deg! Svigermor bodde rett rundt hjørnet da jeg strikka min første raglanfelling… Å som jeg frykta det-men det var jo så lett!! Men hva slags oversized genser er det du sikler på?? Vil ha tips!!

    11. Min mor er et levende bevis på at det er sterke strikkegener i slekta. Godt noen tar ansvar hos dere og 🙂

    12. Jeg blir sabla imponert over folk som strikker mens de ser på tv. Jeg hadde en kollega som strikket selbuvotter med stearinlys som eneste lyskilde. På jobb-hyttetur med 15 festglade damer. Jeg klarte knapt nok å høre hva jeg selv tenkte i all kaklingen, så hvordan hun klarte å strikke selbuvotter UTEN å ha mønsteret foran seg (!), i tussmørke og med MASSE damekakling lurer jeg på den dag i dag 😉 Jeg klarer ikke strikke. Blir så fryktelig mange masker atte;)

    13. Jeg er helt lik deg her; hver høst er det opp med pinnene og gammelt strikke tøy rakkes opp, men jeg gjyver like entusiastisk på hvert år, men blir aldri ferdig med noe som helst😂

    14. Hver høst bestemmer jeg meg for å lære å strikke. Nå er det alvor! Har kjøpt en genial bok: Strikking for nybegynnere av Debbie Bliss. Så i år… Hehe.

    15. Dette her greier du 😀 jeg husker jeg starte med et bitte lite skjerf som hadde passet en maur for et slett år siden og I dag er drt ingenting som gir meg strikkekløe I hodet 😀 kan du strikke Tiller og kan du stikke glatt ja d ahar du jaggu kommet langt på vei. Klompelompe som er nevnt over her er også geniale oppskrifter for nybegynnere 😀 og du begynner rett på en oppskrift og drt er faktisk av dem man låter å strikk drit kjapt 😀 bare vent du sitter snart å nipper til et glass rødvin under skal vi danse imens strikkepinnene danser mellom fingrene dine og blir flotte plagg 😀

    16. I mitt skap finnes det et halvferdig skjerf, påbegynte hekle-gardiner (min bestemor som lærte meg å hekle da jeg var 10😜), en halvferdig lue, et påbegynt hekle-teppe, en vott som mangler partner osv osv😅Men vet ikke om det vil bli ferdig noen gang da..gått over til kortlaging som eneste kreative aktivitet, for da blir jeg ferdig samme kvelden😂

    17. Den du hadde begynt på så veldig ut som en frøken seilergenser fra Pickles. Den er veldig fin når den er ferdig, men jeg plundra litt med den jeg også. Klompelompe har veldig mye fint. Også syns jeg Osloanorakk fra Pickles er veldig fin, og veldig grei å strikke 🙂

    18. Ta en husmorweekend i juni og bli med på Trøndertreffet, lover at når du drar hjem er du ekspert!
      Jeg er strikkoholiker, og arrangerer striikketreff første helga i juni hvert år. Tre dager på hotell i strikkegalskapens tegn. Kan det bli bedre?
      Står mer om det på FB-gruppa Trøndertreffet”

    19. Jeg strikker mens jeg ser på tv, eller strikket(holder på med en jakke str. 12-18 mnd, startet når gutten var 4 mnd, han er nå snart 4 år….)Det er så enkelt som at du ser på et halvspenende tvprogram, så strikker du en stund, ser på tv et minutt, får i løpet av det minuttet oppdatert deg på det som har skjedd de siste 10 min, og så strikker du en stund igjenn, det er sån jeg orker å se på alle de kjedelige, saktegående tvprogrammene. Nå har candy crush og kabal på mobilen desverre tatt over strikkinga når jeg ser tv…….

    20. Først.. ikke sitt der å streve med mot mobilen..bruk nettbrett eller pc, så slipper du den mysingen. Så, går du inn på garnstudio / drops sine sider, hvor alt er nøye forklart. Lag en liten prøvebit, til teknikkene sitter i hånden. Til slutt, kan du enkelt, starte på prosjektet. Lykke til!👍🏻

    21. Jeg kan trøste deg med at når du har streva deg gjennom de første rundene på raglan fellingen, kommer du sannsynligvis til å tenke selv ; Oi, det var jo faktisk ikke superkomplisert 😁
      Det gjorde hvertfall jeg. Og det beste er jo at man slipper å klippe og montere og alt det der! For DET er skummelt det 😂

    22. Garnstudio.com. Helt supre videoer på alt du trenger og litt til. Raglanfelling er enkelt og blir veldig fint. Lykke til 🙂

    23. Jeg begynte på en kofte til meg selv for to år siden – ferdig med en arm og nesten hele bolen, mangler vel 5-7 cm øverst og sånn har ståa vært lenge… Fatter ikke hvorfor jeg ikke gikk for raglan eller rundfelling i stedet – det blir mye penere og er lettere! Men å rekke opp dette – nja… Det sitter langt inne!
      Men du får det til – helt sikkert! :o)

    24. Begynte på den populære traktorgenseren til eldstemann når han var ca 1 år,og fant fort ut at str 2-3 var perfekt. Han er nå 4,5 og genseren har så vidt fått en runde med mønster 🙈 Da får lillesøster få den kanskje, ho er jo 2 i januar. Så får vi se hva som blir ferdig,mulig det bare blir en ekstra tykk og god hals til ho mor i stedet 😂

    25. Haha jeg har ikke startet en gang dor jeg vet at jeg ikke kommer noe sted, men hadde blitt stolt om jeg faktisk hadde strikket et plagg selv!
      God lørdag 🙂

    26. Du er sikker på at den ikke hadde passa, at du bare kunnet strikke ermer og bol litt lengre?? Forskjellen på ettåring og toåring, og for så vidt også treåring kan fort være bare lengda :p det ville du sikkert høre nå som alt arbeidet allerede er rekt opp 😉 hilsen ei som strikker i blinde, foran tven, i lyset fra stearinlys og alt det andre du ikke vil høre 😜 (men som gjerne lærer bort!) 😋

    27. Haha hadde strikkedilla selv for en stund siden (og har det forsåvidt enda, men jeg hadde så mye garnrester at jeg snart har heklet opp to lappetepper), men leter energisk etter et nytt prosjekt nå. Lurer på om flettestrikk er det neste store, det har jeg nemlig omtrent det eneste jeg ikke har gjort enda. 😉

    28. Alle må jo starte et sted. Jeg lærte rett og vrang en gang på skolen. Da mamma ville så veldig gjerne lære meg å strikke mens jeg enda bodde hjemme… ikke interessert! Plutselig kom jeg på at jeg skulle strikke mariusgenser (jeg kunne å strikke litt fra før da). En mnd senere var genseren ferdig. Men joda, jeg kan enda sitte med videoer hvis det dukker opp noe rart i oppskriften.
      Raglangfelling er ikke så komplisert. Bare les oppskriften nøye og følg med på riktig antall masker underveis. Du ordner dette! Er så gøy etterpå, når man er ferdig og har lagd noe selv 😉

    29. Hahah! Jeg får alltid så lyst til å strikke jeg også! Mormor og farmor er kjempe flinke, tante også, men jeg legger altså på så masse masker at det er flere hull når jeg er ferdig enn det faktisk er strikket. Hvis du bare har lyst til å strikke litt kan du jo strikke tepper og annet smått og levere inn til nyfødtintensiven eller sende inn til nærmeste sykehus. Det såkalte Amanda prosjektet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg