Sovepuslespillet

Du vet de dagene som begynner sånn her?

 

 

.. Der man tenker at det ikke er håp..

 

 

.. Men man innser at man får gi det et forsøk..

 

 

.. Før man konkluderer med at det kommer til å bli en laaaang dag..

 

 

Der var jeg i dag tidlig. Nærmere bestemt klokka 05.09.

Det har seg nemlig sånn, at vi har nådd den irriterende problemalderen her i huset, der lillesnuppa fortsatt må sove på dagtid, samtidig som hun egentlig ikke må det. Det høres kanskje merkelig ut for deg som ikke har barn, men kjapt forklart, så er dette med unger og søvn et finurlig lite puslespill.

Det finnes for eksempel et begrep som lyder: “Søvn avler søvn”. I mitt hode er dette like uforståelig som fenomenet om at jo senere unger sovner om kvelden, jo tidligere våkner de neste morgen. Det henger liksom ikke på greip.

Når barna er små, har dette med at søvn avler søvn, merkelig nok en tendens til å stemme ganske godt. Hvis de sover godt på dagtid, sovner de ofte lettere om kvelden, og det følger gjerne en rolig natt. (Rolig er jo såklart relativt og individuelt fra baby til baby, da..)

Men nå har vi altså nådd det stadiet der vår lille toåring er pæretrøtt når det nærmer seg sovetid i barnehagen, men ikke fullt så trøtt når det nærmer seg sovetid hjemme om kvelden. Det betyr sannsynligvis at vi er i ferd med å innta siste fase før soving på dagtid opphører helt. Men fram til det skjer, befinner vi oss nå i en helt pyton periode, om jeg skal være helt ærlig.

For når hun sover på dagtid (det spiller ingen rolle om det er 30 minutter eller én time) tar leggingen om kvelden veldig lang tid. Når hun ikke sover på dagtid, sovner hun på null komma svisj når kvelden kommer – men den påfølgende natten består uten unntak av ørten pørten oppvåkninger, og morgenen etter starter gjerne i femdraget. (Uavhengig av om mors morgen helst ikke skulle startet i femdraget..)

Du har kanskje klart å gjette deg til at min lille datter ikke sov på dagtid i går – derav mine tidlige kaffekopper i morges. Så den fella gikk jeg ikke i i dag, for å si det sånn! I dag fikk hun snorket fra seg på dagtid, leggingen tok riktignok litt tid i kveld – men i morgen skal det definitivt ikke drikkes kaffe klokka fem 🙂

Så nå skal jeg straks krype under dyna, innfinne meg med at jeg nok aldri kommer til å bli klok på denne sovingen – og heller glede meg over at det mest uforståelige sovepuslespillet snart er over 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
.. Og tanken på kaffe klokka sju istedenfor fem.. 😉

 

/ Snork snork!

* Følg Kaffikona på Facebook *

21 kommentarer
    1. Hehe, huff kjenner til den. Her har lillebror blitt grepet av seperasjonsangsten, og skal helst niholde på mammaen hele tiden. Han er helt hysterisk når han våkner på natten og da er det ikke annet å gjøre enn å legge meg sammen med han.

    2. Akk, den sovinga. Tenk om det kunne vært et system på det. Som gikk an å finne ut av. men nei. Her er det bare kaos og legging er mer et mareritt. Og alle feil som kan gjøres har vi gjort. Men jeg trøster meg med at når de er tre så sover de natta gjennom på eget rom og står opp i menneskelig tid.. Uansett hva du gjør de tre årene forut..

    3. Hær måtte vi sette ett tidspungt st hun ikke fikk sove lenger enn til kl 14.00 og max 1time 😊 Det fungere veldig bra men alle barn er forskjellige 😆

    4. Uff da, trøst deg med at 0509 gikk jeg ut døra i regnværet for å nå buss og tog til jobb 🙂 Så det er flere som er tidlig på 🙂 Ha en fin dag

    5. Husker den tiden der veldig godt! Her har heldigvis gutta blitt såpass store at de stort sett sover hele natta. Minstemann sliter tidvis med nattskrekk, så ikke alltid han sover natta igjennom, men de nettene tar jeg han bare inn til meg, og der pleier han å sovne rimelig fort igjen 🙂

    6. Det lyder kjent 😉 Har blitt så vant til å ha en liten kropp ved siden av meg i senga, at det føles tomt når de ligger i sin egen seng. Plutselig en dag er det slutt på mammakosen også, så vi får bare nyte det så lenge vi kan <3

    7. Dette var trøstende ord 🙂 Har aldri tenkt på at det bikker når de runder tre, men det tror jeg jaggu du har rett i! Blir nok veldig uvant den dagen det skjer. Lykke til videre med kaos og legging – om en ukes tid får dere en time ekstra romletid også, når klokka stilles 😉

    8. Min store drøm er en av/på knapp for søvn! Igår og dagen før der brukte jeg 2 timer på å legge minstemann på 8 mnd, mens jeg i kveld brukte ca 2 minutter! Det går veldig opp og ned foråsidetsånn! Kjenner igjen problemstillingen med sove/ikke sove på dagtid, det var noen ettermiddager der klokka knapt nok flyttet seg og man ikke helt viste hva man skulle gjøre. De verste ettermiddagene badet vi, leeeeenge! Helt til vannet ble kaldt, og vi tappet i på nytt! Nå er han straks 3, og som du sier: det er nesten helt slutt på våkeperioder og grytidlige morgener.

    9. Hehe, akk den nattesøvnen. 😅 her hadde vi en periode over 5 (!!!) år der største jenta ville sove sammens med mamma. Når vi endelig fikk henne over i egen seng fast (kom ikke hver natt vel å merke) så kom minstemann 😅 trøster meg med at jeg får sove som jeg vil om 17 år og 8 mnd 😂 da er alle myndig 😂

    10. For storebror her hjalp det at han ikke fikk sove etter klokka 1. Før klokka 1 kunne han sove alt fra ingenting til to timer, men legginga gikk stortsett greit uansett så lenge han ble vekket senest 1. Kanskje det finnes et slik klokkeslett for dere jente også?

    11. Ja og når de slutter å sove på dagen kommer ” for Gud skyld ikke dupp av i bilen” perioden. Det er da man ser halvgale mødre sitter og synger for full hals i forsete, med radioen på full gnu,med desperat flakrende blikk i speilet, så de kan se baksete. De vet at hvis de øyene går igjen….bare et minutt…..da kan man kysse de to, verdifulle voksentid-timene man har på kvelden, farvel…hehehe. Det holder med to, jeg er ferdig😜

    12. Kjenner meg så igjen i det du skriver! Husker faktisk ikke hvordan det var med eldstemann da han var liten (nå er han 6,5 år), men lillesnuppa på 2,5 år er en liten “terrorsjef” når det gjelder søvnrytme. Vi kuttet ut sovinga på dagtid, og hadde noen dager hvor det var hyl og skrik på ettermiddagen. Men hun våknet ikke klokken 5, men til “vanlig” tid som er rundt kl 6 for begge ungene. Nå blir hun trøtt rundt kl 17, og er som oftest i seng til 18.30. MEN, nå er hun begynt med å være mye våken på natta igjen, så det blir nok enda en stund til jeg får en hel natts søvn igjen 😴😴

    13. Hahahaha!! Dette er så kjent 😀 Og jeg kan skrive under på at et lite minutt er nok, de små har jo en evne til å powernappe som vi voksne bare kan drømme om! To er fint, det.. Helt enig med deg 😉

    14. Håper det snart blir bedre 😊 vår lille har sovet gjennom natten siden dag en. Nå er hun 2,5 år. Sover fortsatt 1,5 time på dagen. Og ofte 12 timer om natten. Håper virkelig det blir bedre for dere snart 😊

    15. Hvordan skal dette gå nå som klokka snart skal stilles? Beklager, men jeg ler av tanken på hvor stresset du må være 😉 digger bloggen din! (Og Peter, beklager om det var jeg som minte Christina på klokka for første gang nå)

    16. Må helle litt kaldt vann i blodet på deg, er jeg redd. Eller også er det bare en tvillinggreie. I går fylte mine tvillinger tre og ett halvt….De la seg klokken halv syv og sovnet med en gang. (Dagsoving har vi sluttet med for lenge siden, er mer på “må ikke sovne i bilen-nivået) I natt var jeg oppe klokken halv elleve. Guttebarn ville sove i min seng. Halv time senere ville han tilbake i egen seng. Halv to: Jentebarn skulle tisse, og så sove i min seng. Broremann våknet. Begge brølte. Pappa ble utkommandert til å sove på sovesofa på barnerommet. Jentebarn sover i min seng en halv time. Vil tilbake til egen seng. Klokken er nå tre. Klokken fem kommer lys våkent guttebarn for å stå opp for dagen…. Halv syv forlater vi hjemmet for å dra på jobb/i barnehage. Ingen kaffe i verden kan få meg til å se våken ut…. Men det går vel over før konfirmasjonsalderen, får vi håpe??
      Og nei, vi gleder oss ikke til å stille klokka! Den idioten som fant på det med sommertid kan umulig hatt verken barn eller dyr..

    17. Føler at vi har vært så utrolig heldige! Jentungen her har aldri vært problem å legge! Hendte selvfølgelig at hun hadde en kveld med sutring, ‘men det er så fø ganger at det tells ikke. Det at hun sovnet i bilen var å foretrekke, om der var 5 min eller 30 min spilte ingen rolle. Klokken syv la hu seg uansett😇👏🏼
      Nå som hun har blitt seks år kan hun tulle litt, men det er snakk om at hun går ørten ganger på do🙈
      Så vi kan ikke klage!
      Håper den siste puslebiten faller på plass for dere snart, så det blir enklere med denna søvnen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg