Nå tømmer jeg hodet for historier

Ok, det er offisielt: Hodet er fullt!

De siste ti årene har jeg nemlig slitt med teflonhue. Eller, egentlig går det vel enda lenger tilbake, jeg tror hodet mitt var fullt allerede på ungdomsskolen. Ny informasjon bare prellet av, uansett hvor mye jeg pugget.

Siden har det bare fortsatt, og i dag gikk det opp for meg hvorfor: Det er fullt! Jeg har rett og slett ikke plass til mer i topplokket, for jeg går rundt og husker på en hel drøss med uviktige ting!

Når jentegjengen fra barndommen møtes, er det ikke en ting jeg ikke kan gjenfortelle og du vil ikke tro hva jeg kan dra frem fra innerst i hjernen. Jeg husker alt!

Problemet er jo bare at alle disse tingene som jeg ikke har bruk for, ligger og tar opp altfor mye plass på harddisken min. Så her kommer noen rare minner som ligger lagret fra barndommen, i håp om at jeg kanskje får frigjort litt plass hvis jeg får dem ut av hodet og ned på papiret 🙂

 

Mormors bestikkelser

Da jeg var tre år fikk jeg femti kroner av Mormor for å klippe meg kort hos frisøren. Jeg ville ikke klippe meg, men jeg likte å få penger – og siden det var snakk om en femtilapp og ikke sånne ekle mynter som tross alt stinker, takket jeg ja. Det ble guttekort, og det ble bolleklipp.

 


Tante og bolleklippen, 1985

 

Do-mysteriet

En tidlig morgen venninnene mine og jeg ankom skolen, skulle den ene venninnen min på do. Der viste det seg at det var noen som hadde glemt å trekke ned etter seg, for oppi doen lå en tampong. Venninnegjengen ble tilkalt, og istedenfor å trekke ned og gå videre i livet, tilkalte vi hjelp fra lærerværelset. Jeg husker at å rapportere det videre føltes som det eneste riktige, for dette måtte jo selvfølgelig dreie seg om hærverk. (Haha, skulle likt å være flue på veggen på lærerværelset den dagen)
 

En lillesøster

Dette var jo naturligvis en stor og minnerik dag for meg, men jeg husker jeg ble kjørt til Farmor og Farfar i hui og hast den natta Mamma plutselig skulle føde. Jeg var seks år gammel, og dagen etter ringte Pappa for å fortelle at jeg hadde fått en lillesøster.. Jeg klarte ikke få fram et ord, jeg bare lo og lo av lykke. Jeg husker nemlig jeg tenkte at jeg hadde fått en ekte baby jeg kunne putte i dukkevogna 😉

 


Ny dukkevogn – check! Ny baby – check 😉

 

Badedrakta til mutter’n

En sommer hadde Mamma kjøpt seg en fancy badedrakt som man kunne bli brun gjennom. Oh yes, den var laget i et stoff som solstrålene kunne trenge gjennom – samtidig som den beskyttet mot farlige uv-stråler. Brun på hele kroppen uten å få skille, denne gikk hun med i flere uker. Helt til den første filmrullen fra fotoapparatet ble fremkalt, og det viste seg at et fotoapparat på sett og vis hadde den samme evnen som solstrålene.. Alle bildene av muttern den sommeren, sitter hun i en 100% gjennomsiktig badedrakt og smiler 😀
 

Hos presten

Jeg aner ikke hvor gamle vi kan ha vært, men bestemoren til den ene venninnen min ville ha oss med på søndagsskole. Vi hadde hørt at man fikk en halv banan og én bamsemums hvis man ble med, så vi takket selvfølgelig ja. Men vi hadde ikke før kommet inn i gangen hjemme hos presten, da den ene venninnen min påpekte at det luktet veldig rart i huset. Så gikk det et halvt minutt, så kastet hun opp. Da dro vi hjem.
 

Mannen som bajsa

Okei, dette er det kanskje ikke så rart at jeg husker – for når man er fem år gammel og på vei til barnehagen får øye på en voksen mann som drar ned buksa for å gjøre sitt fornødne i et portrom, da fester det seg. Jeg husker det var midt på vinteren, jeg husker jeg gikk og holdt Mamma i hånda, jeg husker vi hadde dårlig tid fordi Mamma måtte rekke jobben, og jeg husker jeg ba Mamma love at vi måtte gå den samme veien hjem fra barnehagen for å sjekke om mannen fikk til å bajse når det var så kaldt. Haha 🙂

 


Være julenisse på julaften – check! Sett en mann bajse – check..

 

Sånn. Da håper jeg det er plass til noe nytt oppi der 🙂

 

/ Ja, forresten. Mamma holdt løftet sitt: mannen hadde fått til å bajse X-)

* Følg Teflonkona på Facebook *

17 kommentarer
    1. Førr meg så e historian gjerne knytta tel musikk. O la paloma blanca fex. Da e eg fem år, det e 1976. Ho mamma sett atme symaskin, eg spis knekkebrød med skinkeost og ho farmor ha nettopp reist heim – etter å ha pent avslått sitt eldste barnebarns generøse tilbud om å bo i fryseren på soverommet . ( Pappa var student og familien på fire pluss en irsk ulvehund !! bodd på en knøttliten studenthybel 😂) . Sånn kan eg fortsett i det uendelige ; No woman, no cry – datter 19 år kommer hjem og finner undertøyet sitt på gårdsplassen . Mamma helgevasker hus og har ” ristet matta på badet ” 😁

    2. 😂😂😂😂 Fantstisk avslutning på dagen!
      Håper hodet får plass til ny info etter denne tømminga!!!

    3. Hhahahahah!! Jeg dauer! Jeg skulle likt å vite hva mamma`n din tenkte da den filmen ble fremkalt! Noen som sa “too good to be true”?
      Herlige historier! Håper du har fått rydda harddisken nå da! =)
      Klem

    4. Kanskje det er derfor jeg aldri husker noenting lenger 🙂 Eller så er det rett og slett alderen :p
      Døde litt av latter av badedrakthistorien :p

    5. Hahaha 😁 Takk! Fantastisk start på dagen! 😂
      Kjenner litt på følelsen moren din måtte hatt, da hun spent titter på bildene etter sommeren.. jeg rødmer bare av tanken! 😂🙈
      Og, foresten.. på min jobb har vi knekkebrødene du etterspurte på snap, men de befinner seg i Trondheim 😬

    6. Artige historier. Jeg har samme problemet, jeg husker alt, ofte de små detaljene😀 . Et av mine barn sa en gang at det er helt unødvendig å huske så mye!!

    7. Jeg burde nok foreta en lignende renselse. Tenker veldig mye på barndommen om dagen, sannsynligvis fordi moren min er syk. Da dukker de opp, alle rare små historier. Som hvor skuffet jeg var da jeg fikk en søster, som var totalt ubrukelig til noe som helst. I hver fall når jeg ikke engang fikk legge henne i dukkevogna mi! (Jeg var fem)

    8. Wow, datteren din er så lik deg! Hun er heldig som blir lik sin vakre mor:-)
      Digger både deg og din kjære!

    9. Jeg kunne tenke meg å høre historien om hva du syns om å bli gravid også mamma jeg 🙂 Har jo lest mye om hvordan Peter takla det hele, men (så vidt jeg har fått med meg?) har ikke du skrevet så mye om det? 🙂

    10. Herlig! 🙂 Jeg har også en sånn hjerne som husker mye som jeg egentlig ikke ser behovet av å huske.. Unyttig kunnskap kalles vel det 😉 Guttungen har spurt meg hvordan jeg vet så mye, så på en måte kommer det greit med å huske sånne unyttige ting til tider..
      Nora er forresten veldig lik deg på bolleklipp-bildet 🙂

    11. Åååååh, sånn dukkevogn hadde jeg også!!! og nissene på den tida der va jo helt like 😛 ser skikkelig skumle ut med de maskene…

    12. Jeg er også en sånn som husker ALT i detalj! Ingen andre husker historier fra de var i barnehagealder, men jeg gjør vist det!
      Foresten så er Nora utrulig lik deg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg