La oss bli gamle sammen

Noen dager, noen uker, hender det at det koker i heimen. Det er de dagene når det går så i ett med barn og hverdag og barn og jobb, at Peter og jeg plutselig innser at vi må stoppe opp og trekke pusten.

Det trenger ikke være mer enn et lite sekund, bare akkurat nok til at vi rekker å se hverandre inn i øynene, smile, og gi hverandre det lille nikket som betyr “Yup, we’re good”.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det florerer jo med eksempler på ekteskap som går åt skogen når barna blir store og flytter hjemmefra. Når man sitter igjen alene i et stort hus og kjenner på den plutselige stillheten som slår mot veggene, og innser at man glemte å ta vare på kjæreste-forholdet oppi all barneoppdragelsen..

Jeg følte meg jo rimelig sikker fra før på at Peter og jeg kommer til å overleve den krisen når den dagen kommer – men nå er jeg faktisk ved enda bedre mot!

For noen dager siden leste jeg nemlig en artikkel som handlet om hvilke ting som skal til for å få et forhold til å vare. Saken var bygget på uttalelser fra en doktor og samlivsterapeut, samt en professor med ekspertise på relasjoner – som mente de satt på selve oppskriften.

Og utrolig nok var det hele kokt ned til tre hemmeligheter!

 

1. Communication

Det kommer jo ikke som noe sjokk at kommunikasjon er viktig, for det er jo løsningen på de fleste problemer her i livet.. Men ekspertene mener at det finnes mange typer kommunikasjon, og at det viktigste er at man finner ut hva som funker for den enkelte. Mens noen par er avhengige av å snakke seg til løsninger, kan andre fungere mye bedre uten verbal kommunikasjon. Å gå en tur sammen eller bare ligge i sofaen – kan være terapi.

Peter og jeg gjør begge deler. Vi prater mens vi går tur eller ligger i sofaen 🙂

 


(Fra “Bloggerne”)

 

2. Gestures

Åh, dette punktet elsker jeg! Forskningen viser nemlig at det ikke nødvendigvis er dyre gaver fra partneren som redder et forhold. Det er derimot de små tingene! Som å lage en kopp te, ta oppvasken, gå ut med søppelet osv. Små ting i hverdagen som betyr så mye.

Dette føler jeg Peter og jeg er gode på! Han er flink til å kjøpe blomster til meg uten at det er noen anledning, og veldig flink til å ta oppvasken etter middagen. Han vet jeg setter umåtelig stor pris på det, derfor betyr det ekstra mye. Og han blir glad når han oppdager at jeg har skiftet på sengene og fylt opp skapet hans med rene sokker og boksere for eksempel. Et kyss i panna som takk gjør meg skikkelig glad!

 

3. Having a laugh

Dette handler ikke så mye om å le av den samme filmen, men å være på bølgelengde når det kommer til humor. Å forstå partneren sin, og gjerne ha en intern humor som bare dere to forstår.

Haha, her scorer nok gubben og jeg ganske høyt. Vi har en intern humor som slår alle rekorder, og det hjelper jo ikke at vi jobber hjemmefra og ser hverandre i overkant mye i løpet av et døgn. Vi ler mye og nivået av selvironi er skyhøyt, samtidig som selvhøytideligheten er ekstremt lav. Sånn håper jeg det kommer til å holde seg for resten av livet 🙂

 

Og hvis alt skranter.. Så er det bare å ta seg en par-date på Spa. Som Peter hater.. Men det blir så innmari mye bra internhumor av det i etterkant 😉

 


Elsker dette øyeblikket! 😀 (Fra “Bloggerne”)

 

/ Yup, we’re good <3

* Følg Konatil på Facebook *

3 kommentarer
    1. Dere er fantastisk fine! Jeg elsker dere som par, og hadde blitt oppriktig lei meg om det gikk åt skogen med dere 😉 HEIA HEIA! Dere er flotte forbilder for andre voksne, haha. (Det trengs jo det også vettuu!)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg