I morgen er en stor dag!

Du vet hva ekspertene anbefaler at man gjør når man skal slutte å røyke? Jo, man begynner med å informere omverdenen. Man skal rett og slett ta bladet (og røyken) fra munnen og rope ut:

– “Hei, jeg skal slutte å røyke! Nå er det sagt, og forhåpentligvis vil det bli bittelitt enklere for meg å ikke sprekke, nå som alle vet det.”

Jeg røyker jo ikke, men i morgen er det fredag – og da har jeg tenkt til å gjøre noe som innebærer at sannsynligheten for å sprekke er rimelig stor. Jeg har nemlig prøvd før. Mange ganger.

Jeg sprekker fordi jeg er ekspert på å komme opp med unnskyldninger, og istedenfor å gjøre det jeg egentlig har bestemt meg for, ender jeg alltid opp med å gjøre alt annet.

I den forbindelse tenkte jeg at det forhåpentligvis vil bli bittelitt enklere for meg å ikke sprekke, dersom alle vet det.. Så:

I morgen skal jeg ta meg fri for å vaske hele huset!

Woman done cleaning being very excited and happy. Beautiful mixed race asian / caucasian model isolated on white background.

 

Jeg er nemlig ikke typen som får til å ha en fast vaskedag i uka. Enten er en av ungene syke, eller så har jeg altfor mye å gjøre sånn at jeg ikke har mulighet til å ta meg fri. Derfor gjør jeg heller litt husarbeid hver dag, og etter behov.

Men i morgen skjer det altså. Og siden dette supre røyketipset om å informere omverdenen forhåpentligvis gjør susen som vasketips også, har jeg snoket litt rundt etter andre røykeslutt-tips som muligens kan hjelpe meg litt på vei i morgen, på den store vaskedagen:

* Sett en dato for når du skal slutte vaske, to-tre uker inn i fremtiden.
Det står at det anbefales langsiktig tenking, fordi den spontane mentaliteten sjelden holder lenger enn til frokost. Så allerede på første punkt er jeg altså ute og sykler. Jeg bestemte meg i dag, så det ble ikke mer enn én dag inn i fremtiden for min del. Absolutt mulig fallgruve.

* Forbered deg grundig.
Ehm, ja. Jeg vasket faktisk mikrofiber-moppen i vaskemaskinen på 60 grader i sta, sånn at den er klar til dyst i morgen. Dessuten har jeg planer om å begynne så smått å rydde i kveld, for rydding er pokker’n meg den verste jobben. Håper det er gode nok forberedelser..

* Gjør røykeslutt husvask til ditt viktigste prosjekt noen uker framover.
Oi, det hørtes kanskje litt voldsomt ut.. Men tja, kanskje det er sånn jeg må begynne å tenke hvis jeg skal få til faste dager hver uke istedenfor litt hver dag..? Er åpen for tanken 😉

* Hent støtte og råd hos dine nærmeste.
Jeg håper på veldig mye støtte i kommentarfeltet! Og tips og råd. Og massevis av gode tanker <3 Det trengs.

* Bruk eventuelt nikotinpreparat sjokolade, slik at du lettere kan holde ut med å holde opp.
Jeg har en Topris i skapet som gubben kjøpte til meg for et par uker siden. Grunnen til at jeg ikke har spist den allerede, er at han kjøpte to, hehehe.

* Belønn deg selv for å kutte røyken vaske. Hver dag!
Hey! Denne likte jeg.. Skal huske dette punktet 😉

* Husk at en sigarett en tekstmelding /en mail /en pust i bakken /en tissepause /lunsj er nok til å sprekke.
Dette blir den største utfordringen, uten tvil. Det er her jeg har gått i fella så mange ganger før.. Stay strong, Christina!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Håper ikke det betyr uflaks at det ikke var flere k’er igjen i pakka, haha 😉

 

Sånn, da er det out there! I morra skal det vaskes! Jeg hadde egentlig planer om å oppdatere Snapchat jevnlig underveis i hele morgen, men lurer litt på om det kan gjøre at jeg sprekker. Vi får se 🙂

/ Wish me luck!

* Følg Vaskekona på Facebook *

12 kommentarer
    1. Lykke til🖒 Her i huset treng det også sårt en grundig husvask, men det blir ikke imorgen. Får gå gjennom lista de og sette en dato 🙈

    2. Lykke til ☺
      Vil bare informere deg med at ordet “vase” her jeg er fra betyr å ikke gjør noe. Som f.eks “Hun bare går å vaser så det blir ikke greie på noe ” Så fort deg og finn en K ☺

    3. Lykke til! Er overraskende mye vasking her også for tiden! Er vel en av de mest velbrukte unnskyldningene for å ikke lese til eksamen 🙈 Huset er aldri renere enn i eksamensperioden 🙂

    4. Å guuud, det er så lenge siden forrige eksamen at jeg helt hadde glemt det opplegget der! Kanskje det er en eksamen jeg trenger.. Det får bli siste utvei, haha 😉

    5. Masse lykke til med vaskingen 😊 dette klarer du😃😉 stett på god musikk å ta en dans med moppen så går vaskingen som en lek 🏃😊😊 det er det jeg gjør når vaskeånden kommer over meg 😀😉🙄👏

    6. Sett musikken på full guffe og lå det stå til! Når det gjelder rydding lærte jeg en gang noe jeg synes er veldig lurt. Ta en kleskurv/balje eller noe annet som er lett å bære rundt og putt alt rot som ikke hører hjemme der det ligger i den. Når du er ferdig med det kan du enkelt gå rundt med kurven og plassere ting der det hører hjemme. Da slipper du å løpe opp og ned og frem og tilbake 🙂 Når det gjelder vasking har jeg ingen tips hahah, jeg sverger til jif våtmopp, universalspray og tørkepapir må jeg ærlig innrømme 😉

    7. Nettemor.
      Fikk unna vaskingen i dag 🖒😊 jenta mi og kjæresten skulle komme hjem noen dager 😊 så da var det på med god musikk og fram med vaskekluten.
      Det å få besøk er alltid effektiv med hensyn til å få huset vaska 😊
      Lykke til 🖒😊 du får nok feid over huset med vaskekluten 😊 jeg har troa.
      Digger bloggen din og pappa hjerte. Høydepunkte på kvelden å lese bloggen deres 😊

    8. Ojojoj, vi er i samme båt jo! Jeg har satt av hele helga til vasking jeg da, så du kan jo se for deg hvordan det ser ut her, haha 🙂 Jeg trenger lang tid fordi jeg er også flink til å finne på mye annet underveis… Men nå skal det altså skje..! Skal jammen handle inn litt ekstra sjokolade, kanskje jeg skal legge én i hvert rom som belønning når jeg er ferdig? 😉
      Riktig lykke til! Legg ut ei litta snapstory når du er ferdig, da kan du høste applaus og klapp på skuldra gjennom helga 🙂

    9. Hoi! Lykke til! Vi hadde grovvasken i går kveld, og det var nok for meg!
      Trikset mitt for storvask er alltid god musikk på øret, sjokkis i en skål som flyttes til innerst i et rom og bare kan spises av når man har vaska seg inn dit og lov til å banne og klage høylytt 😉 Også vin når man er ferdig selvsagt! (Hvis jeg blir gravid blir det veldig skittent hos oss tror jeg :P)

    10. Her er kjøkkenskap og skuffer julevasket allerede. Tidlig ute? Jepp. Jentungen hadde OD-dag i går. ;o) Noe fornuftig må man jo bruke slike dager til og jeg betaler gladelig for å få henne til ta det – hun er grundig og flink også så det er verdt hver krone. :o)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg