Ikke flaut med lus i hus!

/ Sponset innlegg

Jeg husker fortsatt den første gangen det hang en lapp i barnehagen om at det var oppdaget hodelus på avdelingen. Lus! Jeg fikk rett og slett sjokk, for barnehageferskinger som vi var, trodde vi at lus var noe som ble utryddet på åttitallet.

Så viser det seg altså at lusene lever i beste velgående, og dét til tross for at de verken kan hoppe eller fly, og at de er totalt avhengige av mennesker for å overleve. I praksis betyr det at noen konstant må ha lus! Er det bare meg som ikke forstår hvordan dette er mulig..?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For det vil jo si at akkurat nå sitter det noen og klør. På julaften er det noen som klør. På 17. mai, på St.Hansaften, på 1.påskedag og på bursdagen til Kong Harald. Hver eneste dag siden atten-pil-og-bue har det sittet noen og klødd!

Den eneste årsaken jeg kan komme på som forklarer hvorfor hodelusene aldri utryddes, er at det er flaut å ha lus. Det er flaut å si fra til barnehagen eller skolen, og derfor prøver man kanskje heller å fjerne lusa i stillhet. Men innen man er kvitt dem, har lusa allerede klatret videre til neste hode.

Og det er jo bare dumt, for hvis vi det ikke hadde vært så flaut å si fra om at man har lus, så hadde vi kanskje vært kvitt dem for lengst. Lus handler ikke om manglende hygiene, så la oss begynne å prate mer om lus! Da husker kanskje vi som foreldre å sjekke barna jevnlig, fremfor å ta en rask titt de gangene det kommer et infoskriv fra barnehagen/skolen.

I tillegg til å prate om problemet, er det lurt å:

– Sjekke barna for lus hver uke. Gjerne hver fredag! Da rekker du å ta en lusekur i helgen 🙂
– Unngå å låne hodeplagg, skjerf, hårstrikk, kam av hverandre.
– Bruke hårstrikk.
– Sjekke resten av familien dersom det oppdages lus hos ett familiemedlem.
– Sette i gang behandling med én gang dersom lus oppdages.
– Gi barnehagen/skolen beskjed!

Hodelus forsvinner aldri uten behandling, derfor er det kjempeviktig med et effektivt lusemiddel. Selv om vi har sluppet unna lusa så langt, har vi en pakke liggende klar i skapet, for sikkerhetsskyld. Da er vi forberedt dersom lusealarmen plutselig skulle gå!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nyda er en ny type hodelusbehandling som er giftfri. Den selges på alle apotek, er førstevalget til Folkehelseinstituttet, og er veldig effektiv fordi væsken som kommer i kontakt med lus og egg, trenger dypt inn i pustesystemene og hindrer videre opptak av oksygen. Dette fører til at eggene ikke klekkes, og at lusene ikke får puste og dør i løpet av 58 sekunder.

KONKURRANSE!

Jeg gir bort et par pakker til noen heldige lesere som også ønsker å bekjempe lus! Det eneste du trenger å gjøre, er:

– legg igjen en kommentar med hvilket årstall du hadde forventet at lusene ble utryddet 😉 (selv hadde jeg trodd 1989)
– husk å fylle inn epost-adresse, ellers får jeg ikke kontaktet deg hvis du vinner!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Avslutningsvis må jeg få minne om ordtaket til “Hodelus.no”:

“Det er ikke flaut å ha lus, men det er veldig flaut når andre oppdager at du ikke har sagt ifra!

PS! Konkurransen er avsluttet, og vinnerne er kontaktet! Gratulerer til Camilla og Camilla 🙂

 

/ Lykke til!

* Les mer om NYDA her *

56 kommentarer
    1. Hadde sett for meg at lusen døde ut da jeg gikk på barneskolen. Første og eneste gang jeg har hatt det. Men det dukker søren meg opp varsel i barnehagen der jeg jobber og på skolen til guttungen HVERT år! Klør bare av tanken og det var veldig lurt av dere å ha en pakke på lur, det vil vi og. Årstallet er 1997.

    2. Tja si det. Trudde de var utryddet tidlig på nittitallet da hele familien fikk lus. Samtidig som dette ble oppdaget hadde vi besøk av tante og et søskenbarn og snekker. Alle måtte til pers den dagen og sa trodde jeg den var utrydde for godt. Men så begynte jeg å jobbe i skolen 15 år senere og der var den tilbake gitt. Heldigvis sluppet unna så langt, men kjenne det klør når den det kommer beskjed om at nå har den og den fått lus. Har også sluppet unna når det gjelder frøkna som er i barnehagen og håper det fortsetter slik, men om ikke så hadde denne vært kjekt å ha i hus. Vil også oppfordre alle til å sjekke med jevne mellomrom, da oppdages den mye fortere. Men aller viktigst er som du sier, at enoe ikke bare behandler, men sier ifra slik at alle rundt kan ta en skikkelig sjekk.

    3. Har jobbet i skole og SFO siden 98, og har i grunnen aldri trodd den var utryddet… merker det ganske heftig på jobb hver høst/vinter……. så da spørs det om jeg ikke blir med i trekningen da….. haha…
      Heier på slagordet til hodelis.no!

    4. Trodde lusa forsvant på 90 tallet.1993 sier vi.
      Men jaggu kom ikke bonusdattera med lus lille julaften I fjor. Fikk lettere panikk der jeg sto fullt opp med juleforberedelsene og uten noe lusemiddel i hus.
      Håper en slipper unna det i år.
      [email protected] er epos adressen min 😉

    5. Jeg hadde aldri lus som liten- men vi har hatt 3 runder er etter vi fikk barn…første gangen overreagerte muligens mammaen litt og barberte jentungen rundt hele hue-hu hadde sidecut på begge sider flere år før det ble poppis 😛
      Jeg trodde lusene skulle vært utryddet i 1984- ser hvor feil jeg tok 😛

    6. Jeg trodde ikke den vr utryddet. Jobber i barneskolen, og har sluttet å bli sjokkert over hvor mye lus det er nå. Nesten så jeg tror det er mer enn på 80-tallet. Jeg hadde aldri lus som liten, kjenner heller ingen som hadde det. Nå virker det nesten som man har flaks hvis man kommer unna barnehage og skoletid uten besøk av lusa. Selv fikk vi lus i hus for første gang forrige helg, og jeg klarte å ikke freake helt ut.
      Det jeg derimot nesten freaket ut av var at etter å ha kjørt på med lusekur i håret på femåringen var det fortsatt levende lus i håret da jeg gredde henne etterpå, Og jeg fulgte bruksanvisning til punkt og prikke. Så takket høyere makter for søndagsåpent apotek så vi fikk kjøpt mer, annen type. Men jeg tør ikke ta sjansen på å ikke ta oppfølgingskuren etter åtte dager, som alltid tidligere er anbefalt selv om det står på pakka at det er nok med en gang. Så i morgen er det lusekur igjen. Pluss at jeg har et fint lager i skapet til neste gang. For med en 5 åring og en 7 åring blir det flere neste ganger… Det er jeg helt sikker på ☹️

    7. Jeg har (bank i bordet!) aldri hatt lus!!!
      Så har vel tenkt som deg at de døde ut på 80-tallet.
      Men nå med en treåring med laaaaangt hår i hus,venter man jo på det😜😜😜
      Har kjøpt lusekam og sjekker innimellom, men har ikke middel i hus om uhellet skulle være ute😜

    8. Husker jeg fikk med lapp hjem fra skolen på tidlig nittitallet en gang om at det gikk lus. Og at bestevenninna mi hadde det, så da tok hele min familie lusekur😂vi sjekka ikke om vi hadde det engang😳. Etter det var det stille leeeenge. Helt til jeg jobbet som ringevikar i barnehager en periode og det i hvert nye sted jeg var, var luseutbrudd første dagen. Men hjemme hos meg var det lusefritt heeeelt til eldste frøken begynte på skolen, etter det har vi hatt mye besøk av de små krypa. Har ALLTID lusekur i hus(av den giftige typen, ingen andre kurer hittil har vært effektive nok i kverkeprossessen) å prøve noe nytt mer skånsom behandling ved neste utbrudd(veit det bare er spørsmål om tid) hadde vært gull!

    9. skulle helst sett at den hadde vært utryddet før jeg fikk barn, så må si 2011 da, siden det er året jeg ble mamma…men så fikk ikke gutten min hår på hodet før han var 2, så hadde holdt med 2013 også 😛 hehe

    10. Har aldri hatt lus selv, men med to små i barnehage venter jeg bare i spenning😉 Er faktisk lus der nå as we speak😱 Men vi beholder roen og håper på å vinne lusemiddel🤗🤗 alltid kjekt å ha i hus!

    11. Burde vært utryddet i 18 hundre å pil og bue 😂😂 vi har hatg lus en gang æææ fikk palmesjokk .. håper de hopper over oss neste gang 😆

    12. Har ikke hatt lus i min familie som jeg kan hugse siden jeg var liten 😆 men fikk litt sjokk da jeg såg lappen i barnehagen der mine to gutter går for noen uker tilbake, flaks vi ikke hadde det da, men har ikke sjekket etter det om det er noen lus der nå 🙈 kanskje flott å gjøre det om det plutselig har “hoppet” over en lus siden den gangen 😋 hadde vært kjempeflott om vi hadde fått tilsendt en sånn kur i posten da 😉

    13. Den visste jeg ikke var utryddet altså.
      Nå har det seg slik at jeg i ca et år har drømt om lus jevnlig.(ikke drømt om og få det altså)
      Jeg to søstre som går i 2 og 6 klasse, og på skolen deres gikk det lus siden etter sommeren i fjor, til før sommeren i år. Hun yngste hadde lus FEM ganger..dette fordi foreldrene ikke orker og sjekke barna siden ordentlig. Og noen sier ikke fra i det hele tatt. Tenk så mye penger som ble brukt på de kurene unødvendig for dem som sa i fra og sjekket nøye! Mens denne lusa dreiv på som verst, fant jeg EN lus på datteren min på 3. Etter det har jeg fått helt luseangst da hun fortsatt sover i sengen med meg. Klør jeg litt ekstra i hodet en dag er det frem med kammen og ALLE skal grees. (Unntatt jenta på 2 mnd da, hun slipper).
      Så her sitter jeg nå da, og klør meg i hodet av temaet og tenker at det skulle vært fint og ha en sånn kur sånn i tilfelle!

    14. Skjønner ikke hvorfor det er flaut… Men det er nok det for mange.
      Mine to apekatter fikk på godt norsk mark i ræva forrige helg og jeg sa i fra mandag morgen som en selvfølge med svar fra ped.leder at det var kjempefint jeg sa i fra, for det er det langt i fra alle som gjør. Merkelig! Mine har mest sannsynlig fått det fra noen andre i barnehagen, men lappen hang ikke på døra før mandag ettermiddag at det var tilfeller av mark. Hadde vært greit å hatt en lusekur liggende i skapet for emergency:)

    15. Hadde lus på barneskolen, deretter tenkte jeg ikke på det igjen før barnehagen sendte ut info om lus da lillesnupp gikk på småbarnsavdeling. Har sluppet unna så langt, men plutselig er de der 🙂

    16. Med 6 unger og 4 av de går på skole så veit jeg at lusa ikke er utryddet siden vi har hatt et par runder med elendigheta:-/
      Nå er det heldigvis en stund siden sist men det sjekkes ofte her siden det ofte kommer mailer om at det er oppdaget lus på skolen.
      Håper jeg er med i trekninga likevel da😊

    17. Har to barn i bhg. Men har ikke hatt lus i hus-enda..
      Så greit og være forberedt dersom de skulle dukke opp hos oss.
      Men skal innrømme at jeg ikke har tenkt på lus ifra jeg sluttet på barneskolen til jeg fikk barn selv.

    18. Jeg trudde hodelus forsvant når jeg gikk på barneskolen… Har 3 barn (7 år, 9 år og 6 mnd).. Og vi hadde lus i fjor!! Heile familien fikk det! Rett og slett noe drit å bli kvitt! Så her sjekkes vi ofte 😉

    19. Hei.
      Jeg har selv aldri hatt lus, og var helt sikker på at den aldri kunne ha overlevd millieniumsskiftet mellom 1999 og 2000 😉
      Som førstegangsmamma har jeg også sett disse “luselappene” hengende i barnehagen, og siden mini sin lue stadig ligger i naboen sin hylle i barnehagen og omvendt, hadde det vært godt å hatt en slik sjampo liggende, bare sånn i tilfelle 🙂

    20. Hmm, jeg har nok aldri trodd at det var utrydet! Jobber i barnehage, så der ser man til det nesten hvert år 🙂 Meen, kanskje vi er kvitt det innen 2030? Lov å håpe!

    21. Aldri trodd at lus var utryddet, men har et stort ønske om at den kan bli det 😊 Har heldigvis ikke hadde elendigheta i hus siden jeg selv fikk barn, og krysser fingrene for at vi slipper 😊

    22. Så husker jeg skabb:-o Det fikk jeg på syttitallet,da jeg overnattet hos ei skolevenninne. Hører lite om det nå heldigvis:-) Tortur…

    23. Jeg fikk lus første gang (og siste hittil) da jeg var 16 år og gikk på folkehøyskole i år 2000. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få det akkurat der 🙂 Jeg ville ha trodd at lusene ble utryddet i ca. 2005 kanskje..

    24. God morgen 🙂
      Med to barn i barnehage så vet jeg at lusa lever i beste velgående. Selvom jeg jeg virkelig kunne ønske de var utryddet for lengst! Aprilsnarren i bhg dette året var at de hang opp lapp om lus og at alle måtte ta blå skotrekk på hodet før de gikk inn i bhg 😉 Jeg leste jo bare lus, og kjente jeg fikk småpanikk :O Vi har enda ikke hatt det i hus, heldigvis… men det kommer vel til oss også.
      PS: Takk for at du har fått meg til å klø i hodet 😉 😉

    25. Den har aldri vært utryddet nei. Ungene her hadde lus en gang i bhg, men det var da rett som det var både i barnehagen og på barneskolen at det var luselapper i hylla/sekken. Mark i magen har vi også hatt ja, men jeg kan ikke huske at vi varslet om det i barnehagen? Er det vanlig? Selv hadde jeg skabb to ganger som barn og jeg skal love deg at selv min mor gjorde alt for å holde det skjult – det var tydeligvis ekstremt skamfullt! Da snakker vi sent 70-tall. Mine unger går på vgs nå så jeg satser på at jeg ikke trenger å være med i trekning om lusemiddel. :o)

    26. Jeg har hatt lus en eneste gang, det var i russetida… og det var altså HODElus. Uansett flaut, gikk med lue og holdt alle på en armlengdes avstand til lukta etter lusemiddelet forsvant. Dette var i 2005, så da er mitt svar 2006 😉

    27. Kan ikke komme med noe årstall. For vet at den aldri har vært utrydda 😕 håper jeg får være med i trekningen for det om 😊
      Vi hadde senest i fjor en runde med lus på 3 av 4 barn, så fra både til skole og barnehage. 😊

    28. Antar det blir en framtidig utrydding omtrent samtidig som de forhatte brunsneglene, type 2070?
      Vi kjemmer en gang i uka, mens vi ser på barne-tv. Av og til uten nevneverdige protester, andre ganger akkompagnert av hyl og skrik… 🙂

    29. Hat vel alltid visst at lusene florerer rundt bestandig, men man har vel en tendens til å tenke at “Pyttsann, jeg får da aldri lus!”
      Men så feil kan man altså ta da. Hadde selv lus for noen år siden etter smitte fra andre som aldri sa ifra. Så dette spredte seg jo rundt i hele slekta selvfølgelig.
      Meeeget festlige tider!
      Fri for lus nå heldigvis, men går alltid i frykt for å få det igjen 🙁

    30. Jeg hadde lus for noen år siden, eller ganske mange år siden når jeg tenker meg om… Jeg gikk rundt med det, men syns det var så flaut så jeg turte ikke å si noe til mamma, men en dag fant hun en død lus i vasken på badet, og da var det gjort. Måtte ha TRE!!! kurer for å bli kvitt det.. Var helt forferdelig! Grøss….

    31. Hei og hopp, lusa må snart få nok. 🙂
      Har ikke hatt lus selv, bank i bordet for at ungene har sluppet unna til nå.
      Jeg trodde virkelig at de forsvant i det jeg begynte på ungdomsskolen, det var jo søren meg i 1985/86. :-)Skjønte jo da eldstemann begynte i barnehagen, at de lever i beste velgående. Ikke bra.

    32. Har aldri hatt det selv, selvom jeg har jobba i barnehage i 4 år.. Ikke hatt det på avdelingen min engang! Men vet jo at det forekommer, men er jo lov å håpe den er borte til neste år da? Altså 2017 😀 *evig optimist*

    33. Noe å tenke på:
      Hvis alle menneskene på hele jorden barberte hodene sine i morgen så hadde hodelusen vært utryddet.
      Et så enkelt samarbeid om hår; så hadde barnebarn og oldebarn aldri vært nødt til å oppleve lus..

    34. Takk skarru ha … begynte å klø i det jeg hadde lest overskriften, og kommer mest sansynlig til å klø meg i søvn i kveld… tror du jeg burde ta en kur? 😀 visste forøvrig at den ikke var utryddet, men støtter barberingstiltaket som er forslått litt lenger opp her 🙂

    35. Nå klør jeg som bare det her! Dessverre er jeg veldig klar over at den ikke er utryddet.. selv om jeg aldri har hatt det selv (bank i bordet!).
      Med barnehagestart i januar for min lille krølltopp på 1,5 år hadde det vært fantastisk å ha noe liggende på lur 🙂

    36. Haha, fikk med barnehagelapp i dag der det var rapportert lus 😨 fant heldigvis ikke noe på småfrøkna men tanken slo meg, at jammen hadde det vært kjekt med en pakke på lur! Som deg trodde jeg disse krapylene hadde krepert for lengst, men siden de til stadighet karrer seg fast på et eller annet hode, hadde jeg blitt skikkelig glad for å vinne!

    37. Hei på deg! Jeg har vel visst siden jeg begynte med barn i barnehage for 8 år siden at lusa ikke var borte, men skulle jeg ha ønska når de ble utryddet må det ha vært for 8 år siden for jeg tror neppe du finner noen som har brukt sååå myyyye penger på den dritt lusa der som det jeg har gjort! Og det handler mye om som du sier at folk syns det er flaut å si ifraom så de lar heller vær og lar heller andre bli smittet enn å innrømme at barnet deres har lus! Jeg personlig har hatt lus 2 ganger etter barna mine har fått det i barnehagen eller skolen, og nei vi er ikke en sånn familie som er urenslige eller ikke sjekker barna våre for lus, men har noen lus kan du banne på flere får det på rekord fart. Ingen har dødd av litt kløing i hue, ubahgelig ja men ikke dødelig, eller skammelig! Sånn da har jeg sagt hva jeg mener 😁👌

    38. Jeg trudde lusen skulle dø ut på 90 tallet når jeg gikk på barneskolen… Jeg har totalt panikk for lus og har sagt til mine 4 barn at om noen tar med seg lus hjem så må Dei sove på terrassen 😨😨 jeg har masse tykke krøller tenk og få lus i det håret grøss! Ææææ klørr bare jeg skriver om det 😳 luse middel klart hjemme hadde sikkert Vært lurt og ha stående.. trur jeg kommer til og barbere meg om jeg får det 😂😂 [email protected]

    39. Har aldri hatt lus, så det er et tema jeg aldri har tenkt stort over! Så for min del, så ville jeg gjettet tidlig 80-tallet, typ 1981. Det henger luseinformasjon i barnehagen til min lille frøken, men ettersom hun foreløpig ikke har en veldig fyldig manke, så er det nok lett å se om hodebunnen der får besøk! Håper virkelig ikke det skjer, men på et eller annet tidspunkt slår det nok ut her også! Lo godt av Side om side-episoden der familien Kopperud får lus og Jon Almaas står med lusemiddel i håret på verandaen, så så ille kan det ikke være å bli kvitt det! 🙂

    40. Har aldri hatt lus selv, men får jevnlig beskjed fra barnehagen om å sjekke datteren. Begynner febrilsk å klø h hver gang noen nevner lus, akkurat som jeg blir kvalm og må gå å vaske hende når noen nevner omgangssyke.. Begge deler skulle vært utryddet for lenge siden!! Men fint at det kommer kurer som tar knekken på lusa!
      ..Nå tror jeg at jeg må gå å klø meg i hodet og vaske henda, så takk for den..😨

    41. Som barnehagelærer som gjentatte ganger har endt opp med lus, trenger jeg en pakke med lusekur liggendenpå lur.
      Min teori er at lusa hadde vært utrydda i Norge hvisbdet ikke var for at vi hadde reist så mye.

    42. Vi har nettopp fått info om at det er lus i barnehagen til sønnen min, og her er vi ferskiser når det kommer til livet i barnehagen. Så sier ja takk til dette😃😃 Synes forøvrig lusa skulle vært utryddet i 1990! Ah…føler det klør. Send meg litt lusekur! 😉👍

    43. Ah! Siden jeg sjøl hadde lus sist på 80-tallet, har vi ikke sett snurten av de kreka. Jeg vet riktignok at lus ikke er utryddet, men likevel sjekker vi bare barna når lappen ligger i sekken. Huff, skjerpings! -Som om lappen er smittebæreren. Lappen er i hus, sjekk hodene for lus. Her er det rom for forbedringer, takk for tipset!

    44. NÅ sitter jeg her og klør…..rart det der, det holder liksom bare å lese om det. Hadde aldri lus selv som barn og det var aldri noe snakk om det heller. Og mine 2 eldste barn har heller aldri hatt lus. MEN attpåklatten derimot har hatt noen runder med lusa. Så jeg vil heller si at lusa KOM på begynnelsen av 2000 tallet 😉

    45. Er det fortsatt en konkurranse som går? Isåfall hadde jeg jo håpt lusa forsvant sist jeg hadde det på begynnelsen av 1990 tallet.. men den gang ei 😉

    46. Jeg husker at jeg trodde lusa var utryddet i 1985, men siden jeg jobber med barn, så vet jeg bedre.. har hatt lus i hus jeg. Datteren min kom hjem fra skolen med lus.. så jeg hadde satt pris på å hatt lusemiddel i hus. Jobber fortsatt med barn og det er Jo ikke godt å vite når man plutselig får bruk for det😊

    47. Jeg har hatt angst for å få lus så lenge jeg kan huske, og tror ærlig talt at det aldri vil forsvinne… noe som skremmer livet av meg:-( har heldigvis klart å unngå det i 20-år og håper på å aldri få det heller!

    48. Sluttet på barneskolen i 2007, og har ikke engang tenkt på lus etter den tid, – har heller aldri hatt det *bank i bordet*! Men har hatt lett angst for å få det, og spesielt nå – med en toåring i barnehage! Hadde vært greit å hatt en slik pakke i hus, bare i tilfelle 😉

    49. Etter å ha gått i klasse med og på skolen med en familie som skulle verne alle dyr på jord, INKLUDERT lusa (!), så har jeg dessverre skjønt at slaget er tapt, og at det alltid finns en slik familie 🙁 Ikkeno er så hyggelig som litt familielus liksom! Og dermed finns det alltid lus! Håper jeg fremdeles kan være med i konkurransen, fordi jeg verner IKKE om lusa for å si det sånn! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg