Perlebrett og snøkrystaller

Planleggingsdag på en fredag er nå én ting. Men når barnehagen er stengt på en mandag, etter en hel helg med oppladning av batterier – så må man bare brette opp ermene og gjøre så godt man kan.. 🙂

Dagen startet tidlig, og i dag må jeg innrømme at jeg tilfeldigvis hadde lagt to nettbrett klare på nattbordet. Begge barna bet heldigvis på agnet, og jeg kan såvidt huske jeg druntet meg gjennom en håndfull usynkroniserte YouTube-videoer før hanen gol.

Hvert eneste minutt med ekstra søvn teller om morgenen, og da lillesøster omsider bestemte seg for å stå opp etter tjue minutter, følte jeg at øynene var hakket mindre seige. Og da våkna jaggu Peter også, den mannen har seriøst et helt upåklagelig sovehjerte om morgenen 😉

Det fine med å ha barn, er jo at timene får bein å gå på uansett. Men sånn midt på dagen, bestemte jeg meg for at nå, nå er det på høy tid å få på plass litt perling ved kjøkkenbordet. Jeg hadde sett noen fine perlekreasjoner formet som snøkrystaller, og tenkte dette måtte være midt i blinken for mine to små. Ålreit, så var perlene kanskje litt i minste laget for lillesøster, men hun pleier jo å herme etter oss andre uansett – så vi måtte jo gi det et forsøk..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fargerrike og bittesmå ligger de..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Hey! De sitter fast inni hånda mi!”

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Det var i grunnen sjukt gøy å bare scoooope noen perler over i de mindre skålene..”

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Kan forresten scoope med hendene også, jeg.. Hupps, mistet visst åttiseks stykker på gulvet..”

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og mor bare: “Hvor i all verden kom den vaskeballen fra..?”

 

Det ble ikke sånn veldig mye perling på alle, men stemninga var god. I alle fall helt til den minste skumpet borti brettet til den eldste, som faktisk hadde brukt en evighet på å sortere perlene etter farger og begynte å bli fornøyd med egen kreasjon. Og da mor skulle løfte armen for å avverge kranglingen som var i ferd med å bygge seg opp, føyk begge de to brettene med ferdige snøkrystaller som jeg hadde brukt en evighet på, bortover bordplata.

Så da sa vi oss fornøyde med egen innsats ved perlebordet for i dag. Nå gjenstår bare litt rydding..

Burde kanskje gjort unna ryddingen med én gang, men det var så mye perler overalt at det brått ble planleggingsdag på kjøkkenet også 😉

 

 

/ O, perl med din glede og barnlige lyst!

* Følg Konatil på Facebook *

6 kommentarer
    1. Frem med støvsugeren og en nylonstrømpe. Tre strømpa rundt slangen og perlene blir nå pent fanget opp.

    2. Herlighet så herlig å lese ordet “drunte”! Begynte å tvile på om det faktisk var et ord, eller noe mamma hadde funnet opp! Har ikke tall på hvor mange ganger folk har sett uforstående på meg når jeg bruker det ordet!
      Hilsen ei fra Tønsberg, som har flytta til Oslo. (Og her forstår dem hvertfall ikke ordet drunte. Hehe)

    3. Drunte! Jeg også elsker det ordet! Jeg har selv en mamma som har funnet opp en del ord i barndommen min, så jeg skjønner usikkerheten din, haha 😉
      Vi får bare fortsette å bruke det, sånn at flere forstår hvor fint det er!

    4. Dette minte meg om en morgen da mine var 3,5 og 5,5 år gamle – jeg var alene med dem og dette var en grytidlig lørdag morgen og jeg lurte meg til en halvtime ekstra under dyna mens de satt på kjøkkenet og perlet. Da jeg omsider kom tassende opp var det to storfornøyde unger som hadde funnet ut at det var jo mye lettere å finne de riktige fargene om de tømte hele perlekassa (!) utover kjøkkenbordet… Selvfølgelig hadde ca. 2000 perler også havnet på golvet. De gjorde ikke det flere ganger. :o) Vi ler godt av det nå da, 13 år etterpå. :o)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg