Synger du denne julesangen feil?

Da vi skulle tenne det første adventslyset på søndag, ble vi ikke enige om hvordan teksten “”Så tenner vi et lys i kveld” egentlig lød. Men midt oppi kaoset ble jeg tipset om en annen julesang, som veldig mange synger feil uten å vite om det 😉

 

Extended family singing christmas carols together on couch

 

Men først: I helgen diskuterte altså Peter og jeg om det heter “Så tenner vi ett lys i kveld” med trykk på “ett” – eller om det bare er “Så tenner vi et lys i kveld”. Takket være et par glupinger i kommentarfeltet (tusen takk!), så har vi nå oppklart mysteriet en gang for alle. For begge hadde jo rett!

Selv om det i originalteksten står “Så tenner vi et lys i kveld”, så har versene på folkemunne tatt seg visse friheter. Og derfor har de aller fleste av oss begynt å surre med “ett” eller “et”. Forklaringen i kommentarfeltet lyder som følger:

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede (her skal man si “et lys”)
Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede (her sier de fleste “ett lys” for å presisere at det bare er ett.)

Så kan vi jo bare lure på hva Inger Hagerup sa selv, men jeg tror det lille mysteriet er oppklart i denne omgang 🙂

Men! Så var det denne julesangen som “alle” visstnok synger feil.. Jeg har i hvert fall sunget den feil i 34 år!!

Sangen er “O, jul med din glede”, og det er i refrenget det har gått galt for meg..

Vi klapper i hendene, vi synger og vi ler.
Så glad er vi, så glad er vi.
Vi svinger oss i kretsen og neier – og bukker.

Eller går den egentlig sånn?! Sjekk originalteksten, da 😉

 


(Skjermbilde fra barnesanger.no)

 

/ Gladelig.. Aldri hørt før! 🙂

* Følg Konatil på Facebook *

21 kommentarer
    1. Refreng
      Vi klapper i hendene,
      vi synger og vi ler,
      så glad er vi, så glad er vi,
      vi svinger oss i kretsen og neier,
      og bukker.
      Her er en annen tekst på nettet.

    2. Dette er Gustava Kiellands originale tekst. Språket er senere modernisert.
      Gladerlig var fra gammelt og så er det modernisert senere.

    3. En annen sang ALLE synger feil er Lille Petter Edderkopp. Det skal egentlig ikke være “hatt” tre ganger, men slik:
      Lille Petter Edderkopp han klatret på min hatt,
      så begynte det å regne og Petter ned han datt.
      Så kom solen og skinte på min venn,
      da ble det liv i edderkopp som klatret opp igjen.
      Det er gøy med slike sanger som vi alle synger feil.

    4. Så morsomt at du skrev dette, for denne sang jeg for datteren min i går – og da begynte jeg plutselig å tenke over at det er i overkant mye “hatt”! Haha, ikke så rart når teksten går slik du skriver – jeg har sunget feil en stund ja.. 😉

    5. Lille Petter Edderkopp, klatret på min hatt.
      Så kom regnet og Petter ned han datt.
      Så kom solen og skinte på hans kropp.
      Lille Petter Edderkopp klatret atter opp!

    6. Fulgte du ikke med i korsangen i musikkrommet på 3280, eller? Vedder på at vår gode, gamle musikklærer H.S lærte oss å synge både ett, ett og glaaaadeliiiiig..(Eller kanskje du aldri lærte deg – fordi du gjorde som meg, krøyp under trabulanten- eller hva man nå kaller det scenegreine på “korsk”, et språk jeg forøvrig aldri lærte meg

    7. Å heeeeerreminhatt for noen minner!! Husker du klappingen? Vi imponerte jo fletta av alle gjester som var innom! Hahahaha 😀
      H.S altså, for en mann. Takk for dagens smil. Håper forøvrig Sykkel-M har husket hansker og lue i dag, for det er fem minus ute!

    8. Mange synger feil på ett til sted i “Lille Petter Edderkopp”:
      Lille Petter Edderkopp han klatret på min hatt,
      så begynte det å regne og Petter ned han datt.
      Så kom solen og skinte på min venn,
      da ble det liv i PETTERkopp som klatret opp igjen.

    9. O jul med din glede har jeg full kontroll på, men her er min variant av Lille Petter Edderkopp:
      Lille Petter edderkopp han klatret på min hatt
      så begynte det å regne og Petter ned han datt
      Så kom sola og varmet Petters kropp
      og lille Petter edderkopp han klatret atter opp
      Ungene mine hevder selvfølgelig hardnakket at den er feil…

    10. Jeg kommer nok til å fortsette å synge “så glad er vi” haha! Visste virkelig ikke at det var “så gladelig” Gøy!

    11. Min datter oppdaget når hun passerte de 20 at det var “så går vi rundt om en einerbærbusk” og ikke “så går vi rundt om hver eneste busk” som hun har sunget i alle år!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg