Lussekatt med en kvart svenske

En av de morsomste tingene med å få seg kjæreste, må jo være at man kan tråkke rett inn i en ny verden full av nye, spennende tradisjoner! Det skjedde i alle fall meg da jeg møtte Peter 🙂

For brått har man ikke bare en ny person i livet, men med seg på lasset drar de jo også inn nye skikker og tradisjoner. En av dem går av stabelen i morgen, nemlig Luciamorgen!

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte stort av det den første julen vi feiret sammen, for mitt eneste forhold til Luciadagen er at vi sang Lucia-sangen på barneskolen, og at det var om å gjøre å bli valgt ut til å være “Lucia” som fikk gå forrest i toget.. (Det ble aldri meg, haha)

Men nå er våre to barn og jeg i ferd med å adoptere denne fine lille svenske tradisjonen, som Peter har fått fra sin halvt svenske mor: Lussekatter og kakao foran Lucia-sendingen på SVT 2 klokka 07.00 sharp!

 


“Luciamorgon” i 2014, gutta feiret alene mens mor og datter lå og sov 😉

 

Så i dag har både Peter og jeg bakt lussekatter, med hver vår oppskrift. Det er jo selvsagt helt krise at jeg ikke kan spise de fantastiske lussekattene med ekte safran, som Peter baker etter Svigermors oppskrift.. Men jeg har heldigvis funnet en super alternativ oppskrift som vi med kranglete mel-mager kan spise 🙂 (Den finner du her)

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det er forresten nesten umulig å se forskjell på god gammeldags gjærbakst og alternativ variant:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men samma det: Nå lukter det deilig nybakt i huset, Lussekatter for enhver smak ligger klare – og snart er det dags for å krype under dyna og sette alarmen til å ringe akkurat tidsnok til at vi rekker å koke kakao og gi lussekattene litt lunk i stekeovnen 😉 (Nei, jeg vet at vi allerede er oppe og hopper når den alarmen ringer, men jeg gir aldri opp håpet, haha 😉

 

/ Peter hilser og sier at det ikke er lov å bytte ut safran med gurkemeie 😛

* Følg Konatil på Facebook *

6 kommentarer
    1. Så flott med alternativ bakst, deler oppskrifen jeg!
      Liker hverken eller saftan/gurkemeie.. Så ble vanlig hvetedeig her:)
      Første gang jeg baker lussekatter…

    2. ingenting er som litt sakral stemning på morrakvisten, med englesang og kirkeklang mens man gnir sukat ut av øynene og lussekatter inn i munnen. Synes forøvrig årets solist, hun med svarte kjolen slet veldig med de høye tonene. Avslutningsnummeret med en fløyelsgutt var dog vakkert 😀

    3. Har aldri brukt safran, gurkemeie eller kanel.
      Her i huset bruker vi konditorfarge, funker som bare det. 🙂
      Men for en fin tradisjon dere har, vi har ikke tid til sånt i hverdagen. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg