Når støvsugeren eksploderer på en torsdag

Man trenger tydeligvis ikke mer enn noen støvdotter og en støvsuger for å lage litt action på en helt vanlig torsdag.. 😉

I dag skulle jeg nemlig bare kjapt støvsuge gulvet i 2.etasje, jeg hadde til og med fylt vaskebøtta for å dra over med gulvmoppen etterpå.

Når jeg gjør rent, pleier jeg forresten bestandig å få en melding av svogeren min, for han merker alltid når jeg gjør husarbeid. Peter har nemlig laget en spilleliste på Spotify som lillesøster og svoger og jeg følger – der vi alle kan legge til nye sanger vi liker. Jeg hører som oftest bare på Spotify når jeg lager mat eller gjør husarbeid, men da oppdager jeg til gjengjeld alltid en hel drøss med nye sanger som jeg legger til på lista.

I dag tenkte jeg til og med å være føre var, så jeg sendte en advarsel til svogeren min med bilde av støvsugeren og vaskebøtta 😉

 

 

Men.. Knappe to minutter ut i dagens økt, skrudde støvsugeren seg plutselig av. Jeg hadde et headset på hodet, og musikken var såpass høy at jeg ikke hørte noe som helst annet – men antok med en gang at det var Peter som hadde nappet ledningen ut av støpselet i veggen.

Men da jeg snudde meg rundt, kjente jeg en helt forferdelig lukt – og oppdaget at det kom svart røyk ut av støvsugeren! Jeg slapp håndtaket i bakken og løp bort til veggen for å dra ut stikkontakten – før jeg hylte på Peter..

 


R.I.P gode venn <3

 

Herreminhatt. Jeg har ikke peiling på hva som skjedde, men den stanken levnet i alle fall liten tvil om at det var over og ut. Bokstavelig talt.

Den gode, gamle støvsugeren min! Såpass glad var jeg i den, at jeg satte den på “lista” da eksen min og jeg flyttet fra hverandre i 2010. Eksen min ville også ha den, men han endte til slutt opp med sofaen. Og nå har den trofaste støvsamleren altså tatt kvelden for godt!

Jeg trodde ikke støvsugere bare eksploderte sånn helt uten videre? Peter mener det skyldes at den har vært for mye i bruk, mens jeg mener den har vært for lite i bruk 😉

Nå starter uansett jakten på en ny og trofast følgesvenn, og det valget får Peter ta seg av.. For etter et søk på google, innså jeg kjapt at støvsuger-jungelen ikke er egnet for oss med beslutningsvegring. Og jeg trenger virkelig en ny støvsuger før 2019 🙂

 

/.. Helst før helgen, faktisk 😉

18 kommentarer
    1. Hva skjedde med spørsmålsrunden du hadde for en tid tilbake? Ble d ikke innlegg av d, eller er jeg bare jeg som har gått glipp av det?

    2. Robotstøvsuger!! Helt fantastisk! Har timer på vår, så støvsuger når vi er på jobb og stiller seg i laderen sin igjen når hun er ferdig. Skjønner ikke hva jeg gjorde før henne 😍 Hundehår, tepper, under møbler og over terskler, ingen problem 😊

    3. Eg lå egentlig her i sengå å kikka på Facebook, for eg fekk ikkje sova.. Itte ein mildt sagt ræva dag ..
      Så leste eg det ovanføre her..
      Og plutselig kjenne eg meg så ufattelig mye meir lettare te sinns, og kjenne søvnens kjærkomne svøp siga innover som ein dis over eit trolsk tjern..
      For nå vett eg at Peter må ein tur på ett elektromarked før helgå.. Itte at du sannsynligvis har sabotert den gamle støvsugaren, sånn at du sko få ny..
      Eg ska legga meg med ett lite flir om andletet, kanskje ett Jack Nicholson flir.. Fordi imårå ska din kjære ut mest sannsynligt bli rundlurt, av ein erfaren støvsugar selgar..
      Så kan lukta sånne som oss på mange mils avstand, me mannfolk så ikkje har det spor peiling på ka spesifikasjonar man skal kikka itte i ein støvsugar..
      Det blir nett så å senda deg te Jernia, for å handla ny gjæringssag.. Jaja, nå va vel ikkje Peter heilt bevandra på snekkerverktøy fronten heller.. Men, du meina ka eg forstår.. =D
      Kor mange hk ska ein støvsugar ha? Ska det vær drift på alle 4 hjulå? Ska an kunna suga begge veier? … Eg har ikkje peiling, og det har ikkje Peter heller… Garantert..
      Det einaste så kan ødelegga min lille skadefryd nå, det e at han går bananas.. Og sikta seg inn på ein sånn robot støvsugar sak..
      For då begynne det jo å bli litt interessant igjen..
      Jaja… Uansett så ønske eg din kjære mann ein “fin” tur på støvsugar jakt, før helgå…
      =D =D =D

    4. Electrolux Ultra Silencer! 👍🏻 Det er den minst bråkete støvsugeren jeg har hørt og det er ganske nydelig å ikke måtte sprenge trommehinnene for å høre på musikk mens du støvsuger. 😊

    5. Anbefaler Vorwerk. Stillegående og særdeles effektiv. Anbefalt av Norsk astmaforbund, som den eneste støvsugeren i Norge. I tillegg holder importøren til på Skreppestad, så du har dem så og si i nabolaget:-)De har robotstøvsuger også, men med unger og hund, så må du nok uansett ha en normal støvsuger. Se http://www.vorwerk.no

    6. Elektrolux er bra støvsugere. Jeg skulle kjøpt det. Jeg kjøpte en som ble best i test på billig-støvsuger-fronten. Og jeg ble så skuffet :'(
      Trodde aldri i mitt liv at jeg ville bli skuffet over noe så triviellt. Men den “tar” liksom ikke.
      Jeg har en Miele klassic C1 junior (hvertfall det det står på). Ikke kjøp den.
      Faren min jobbet en stund som støvsugerselger. Husker han kom hjem med støvsugeten, litt ivrig, og støvsuger madrassen. Så tømte han posen. Den posen var det ekleste jeg hadde sett ever, for den var FULL! På ganske kort tid, kun ved å sette støvsugeren til madrassen, hadde den tømt den for lort og skit. Det var en elektrolux. Sikkert en dyr en. Uansett så satte det liksom en standard, og andre ting blir litt skuffende.
      Men la Peter gjøre det hvis du har problemer med å bestemmer deg. For jungelen er stooooor!
      Men elektrolux er best. Det er liksom Prada og iphone i støvsugerverdenen. Ellerno.

    7. Åh.. Jeg har bestandig tenkt at sånne roboter er for gode til å være sanne! Funker det ordentlig, altså? Må man høyt opp i pris for å bli fornøyd? Og hva med oss som har hjemmekontor.. 😉

    8. Hahaha 😀 Det ble ikke robot, kan man egentlig gå for en robot og ingenting annet, forresten? Og hva er viktigst, at strømforbruket er en A? Eller A på utslipp? A på sugeevne? A på tepper? Så lite støy som mulig? Parkett-munnstykke? En slange som er smalest mot teleskoprøret, og tykkest næmest støvsugerposen? Eller jevnt over lik størrelse? Høy pris? Lav pris? Ta hensyn til testvinnere på nettet, eller ikke? Vurdere samme merke som den som nettopp tok fyr?

      Jada Frode.. Du kan fortsette å flire resten av helgen 😉

    9. Oi, denne hadde besteforeldrene mine i mange år! Men den veide jo et tonn..?! Mulig det har skjedd litt på utviklingsfronten siden 90-tallet 😉

    10. Nå kom jeg på at vi hadde en støvsuger-dame på besøk en gang da jeg var liten, og hun støvsugde også madrassene våre før hun tømte posen etterpå! Sjukt bra salgstriks, haha 🙂
      Jeg skal innrømme at jeg har måttet bestille et par nye deler til elektroluxen i dens levetid, men jeg har vært så utrolig glad i den. Det kjipe er at man merker hvor forferdelig dårlig støvsuger man feks har på hytta.. 😉 Så ja, enig med deg 😉

    11. Gubben nekter å si hva han endte med å bestille, så jeg kan ikke svare deg 🙂 De var utsolgt for modellen i butikken, så den måtte bestilles. Støvdottene lever i beste velgående fram til neste uke :-/

    12. Ååh, jeg har den samme støvsugeren, og jeg elsker den! Fikk den i bursdagsgave av mamma for flere år siden. Hun hadde lest tester i fleng og endte på den der 😉 MEN, jeg feilbelaster tydeligvis støvsugeren, for nå nylig knakk skaftet rett av!! Under den delen man holder i, der skaftet kan taes av.. Vi hadde nettopp kjøpt en ekstra støvsuger til 2. etasje, som nå brukes mens jeg venter på å få ut fingeren og finne ut om man kan bestille et nytt håndtak… Det er en miele, og den anbefales ikke!! Synd jeg ikke bor på samme trakter som deg, da skulle jeg bedt om å få arve skaftet <3 Lykke til i jakten på ny støvsuger 🙂

    13. Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt en. Betalte 1500 kroner, nyprisen var visst 30.000. Har sett kvitteringen, så det stemmer. Nå husker jeg ikke navnet på vidundermaskinen, men den har vanntank i stedet for pose, og den suger veldig bra. Jeg er godt fornøyd etter å ha forbannet støvsugerkonstruktører i alle år (MÅ være menn som lager dem med for små hjul, for dårlig sug, dårligkapasitet, for innviklet prosess for å tømme. osv, osv)
      Håper du blir fornøyd!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg