10 tips mot søtsug

Det slår jo aldri feil, hver eneste januar starter med litt for trange bukser. For min del skal det ikke mye godteri til før jeg havner på “sukkerkjøret”, og selv om jeg kjenner at jeg blir både sliten og i dårlig humør av å spise sukker, så er det lettere sagt enn gjort å trappe ned etter en lang juleferie.

 

A lollipop in the mouth (close-up)

 

Den verste tiden på døgnet for min del, er rett etter middag. Da begynner jeg ofte å bli sliten etter en lang dag, og det tar tid før næringsstoffene fra middagen gir kroppen en liten oppsving. Da er veien til godteriskapet innmari kort, og selv om det ikke hjelper det spøtt å trykke i seg en sjokoladebit eller to – så er det sånn jeg har holdt det gående hele julen 😉

Men nå er det altså på tide å trappe ned og ta tilbake kontrollen igjen! Det gjelder bare å komme seg over den kjipe kneika, og bli kvitt det verste sukkersuget. Kanskje kjenner du litt på det samme som meg? Her kommer mine 10 enkle grep for å bli kvitt kjipe blodsukkersvigninger, stramme bukser og dårlig mammahumør 🙂

 

1. Frokost

Dette punktet er alfa omega for oss. I over ett år har vi laget frokosttallerkner eller “Litt forskjellig” som barna kaller det, hver eneste morgen. Jeg kan ikke få fullrost dette nok, det gir en kickstart på dagen som alle småbarnsforeldre trenger 🙂

Det er en smart helse-investering å sette av litt tid til å kutte opp grønnsaker, enten man har tid om morgenen eller gjør det kvelden før. Etter at jeg skrev om det sist, fikk jeg mange tilbakemeldinger om at det funket veldig bra å ta med i bilen også, og mumse på vei til jobb i rushtrafikken etc.

 

 

2. Spis nok fett

Jeg bruker kun fete meieriprodukter, som ekte smør, fløte og seter-rømme. På bildet over, kan du se det tykke laget med smør under pålegget 😉 Jeg teller ikke kalorier, men er opptatt av mat med høy kvalitet – derfor styrer jeg også unna alt av lettprodukter. Jeg mener fett er sunt når det kommer fra riktige kilder, og bruker smør og kokosfett i hverdagen for energi og skikkelig metthetsfølelse.

 

3. Drikk mer vann

Peter syns det er helt høl i huet å kurere søtsug med vann, men tørste kan faktisk forveksles med søtsug 😉 Drikk et glass vann og se hvordan det står til med søtsuget etter en halvtime.

 

4. Sov mer

Søvn er viktig! Forskere har dessuten funnet ut at søtsug kan skyldes at dårlig eller for kort søvn forstyrrer kroppens hormonbalanse og fører til appetittforstyrrelser. Dette punktet har et stort forbedringspotensiale her i huset..

 

5. Ikke hopp over måltider

Ved å spise jevnlig, unngår man kriser der man til slutt blir så sulten at man kaste i seg noe søtt for ikke å gå i bakken. Been there, done that.

 

6. Ikke kjøp inn godteri – og ikke stjel barnas 😉

Det godteriet vi kjøper inn og som ikke blir spist opp, får ikke ligge i fred i skapet. Sånn er det bare, derfor kan vi rett og slett ikke ha et lager liggende.

 

7. Puss tennene

Dette hjelper faktisk! Uansett når på døgnet.

 

8. Fysisk aktivitet

En treningsøkt eller en gåtur er bra for kroppen, dessuten glemmer man nesten bestandig å tenke på sjokoladen mens man beveger seg 🙂

 

9. Tyggis

Tygg det bort!

 

10. Lag sunnere varianter hvis det kniper skikkelig..

Disse sjokobollene er magiske, og etter 1 eller 2 er søtsuget borte. Det fine er at barna ikke orker mer enn et par stykker før de er fornøyde, de også 😉 Oppskrift kommer om litt!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ God helg! 🙂

* Følg Konatil på Facebook *

24 kommentarer
    1. Er så enig i rådene dine! Frokosttipset er supert! 1-2 dadler (også et tips fra deg😉) tar også bort søtsuget☺

    2. Supre råd,har holdt meg helt unna godis og brus siden nyttårsaften,druer og frukt funker bra når suget er som værst. Drikker mye vann,men også funlight saft med sitron og lime,bare for variasjonen. Jeg har tenkt å ha en sukkerfri måned,for så å bare innføre litt på lørdager. For min del sklei alt ut i fjor,da var det brus nesten daglig og vi hadde alltid noe digg i skapet. Ungene er også helt med,de får premie om de greier frem til en gitt dato. Dog har de unntak når de er i bursdager 😉

    3. Supert innlegg! Men, bare en liten korrigering. Fettet som er i meieriprodukter er i stor grad mettet fett, altså det vi vil ha minst av:-/ men, når det er sagt digger jeg det avslappa forholdet du har til kalorier og kosthold.
      Rett og slett en sunn tilnærming! 😀
      PS. Jeg håper du vinner, for jeg vil definitivt høre din takketale i stede for noen av de andre. Ikke at de ikke fortjener det, men du fortjener det mest! Tror du kommer til å være ubetalelig morsom, søt og ydmyk på den scenen om (jeg mener når) du vinner 🙂

    4. Må prøve ut tipsene dine! Den 02/01 var jeg fast bestemt på en sunnere og sukkerfri start på året. Kanskje jeg til og med kunne få bort noen få kilo.. Så gikk det fire dager, og jeg gikk på en skikkelig smell etter få dager med grønnkål, salat og sunn mat fra bunnen. Satt og stappet i meg sjokolade og pottis mens jeg satt i sofaen og leste blogger :p Bedre lykke neste gang :/

    5. Hei! Hva brukes kokosfett til? Har sett Cocosa flere plasser på sosiale medier, men har aldri helt forstått hva jeg kan bruke det til 🙂 håper du kan svare! 😀

    6. Vær obs på at mettet fett (meieriprodukter, kokisfett osv) i kombinasjon med karbohydrater er dødelig kombo for immunforscaret. Det forverrer irritabel tarm:( jeg ble hvertfall mye bedre og kvikkere på lav fodmap kosthold og lite mettet fett.

    7. Så flott at barna er med! Ikke verst at det bare er bursdager som er unntakstilstand.. Flinke!
      Apropos druer, har du prøvd frosne? Det er godt, det! Legg vaskede druer i fryseren til de blir frosne, ta dem opp og spis etter fem minutters tining. Mums! 🙂

    8. Det føles litt kontroversielt kanskje, men som jeg skrev i innlegget, så mener jeg faktisk at fett er sunt når det kommer fra riktige kilder. Det innebærer at jeg ikke er redd for mettet fett alene. Sukker derimot.. 🙂
      Usj, nå hadde jeg helt glemt Vixen! Takk for hyggelige ord, selv om jeg er glad det er lenge igjen til den kvelden enda, haha 🙂 God lørdag!

    9. Ååh, om du visste hvor kjent dette lyder, haha 🙂 Håper noen av tipsene mine kan hjelpe, da! Du får sjekke ut oppskriften på sjokoboller jeg la ut i kveld. De gjør susen 🙂

    10. Jeg har en god teskje i kaffekoppen/tekoppen hver morgen, du kan varme den sånn at den smelter og ha den i smoothie, eller bruk som smør på brødskiva, eller i havregrøten. Masse muligheter! Kanskje du blir litt klokere av google? Eller spør på en helsekost, de pleier å ha masse tips 🙂

    11. Har hørt at is er noe av det verste man kan spise på grunn av kombinasjonen fett og sukker 🙂
      Jeg spiser lite sukker til vanlig, kanskje det er derfor fett funker så bra for meg fordi det inntas alene? Hmm 🙂

    12. Er så utrolig synd at du anbefaler leserne dine til å spise mat med mettet = usunt fett:/ et godt tips er å la være å skrive om ting man egentlig ikke vet noe om

    13. Dette koker vel ned til hvilken leir man tilhører, og om man ønsker å stole på gammel eller ny forskning? I så tilfelle kunne jo jeg sagt til deg at et godt tips er å la være å kommentere om ting man egentlig ikke vet noe om. Men det skal jeg droppe 😉 God søndag!

    14. Jeg fryser ned druer og knasker en eller to av de når søtsuget sniker seg innpå😅 Har brukt noe av det du har skrevet allerede, men ser familien trenger forbedring på et par punkter 🙈

    15. Hei! Tenkte bare å si at man må være sparsom med tyggisen, det er usunt både for kropp og tenner å tygge tyggis lenge (så helst ikke mer enn 5 minutter av gangen!) 🙂
      Ellers flotte tips! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg