Hjemmekontor og hostorama

Er det noen småbarnsforeldre som vennligst kan bekrefte at virusene som herjer om dagen er av den seige sorten..? Det skyldes sikkert karma etter en snill høst med lite sykdom, men nå føler vi at det begynner å bli greit!

Vi er nå godt inne i uke tre med syke barn, og selv om det selvfølgelig er verst for de to små som hoster seg grønne – så kikket Peter fortvilet på meg i sta før han hvisket skremt:

“Herregud Christina.. Tenk om dette sykdomsgreiene her aldri tar slutt!”

Og akkurat det fikk meg til å tenke på da hele familien ble smittet av hånd- fot og munnsykdom rett før jul i fjor, og Peter og jeg ble så dårlige som vi aldri har vært, verken før eller siden. Innimellom må jeg faktisk ta fram dette bildet av Peter, for å minne meg selv på hvor forferdelig dårlig stelt det var en ukes tid, haha:

 

 

Her snakker vi altså om et virus som gir utslett i munnen, og på hender og føtter (og hos enkelte tydeligvis i ansiktet), og som smitter ekstremt lett. Vi fikk det selvfølgelig i hus via barnehagen, og hos oss fikk det full uttelling.

Jeg slapp heldigvis unna utslett i ansiktet, men halsen var altså så vond at jeg levde på lollipop-is i fire dager. Husker jeg holdt på å ringe inn til Norsk Helseinformatikk og be dem endre teksten på nettsidene deres, da jeg oppdaget at de klassifiserte sykdommen med “mildt forløp”. For noe tull!

Men aldri så vondt at det ikke er godt for noe; etter den grusomme runda i fjor fikk immunforsvaret vårt seg en skikkelig boost! Vi voksne har vært veldig lite syke det siste året, og det liker jeg å tenke at vi kan takke hånd-, fot- og munnsyken for 😉

 

 

Da vi var i Oslo fra torsdag til fredag i forrige uke, virket det som om begge barna var på bedringens vei, men i helgen var det som om forkjølelsen blusset opp på ny. Enten det, eller så er det et nytt virus som herjer. Either way: Blæh.

Hver kveld tenker jeg at i morgen kommer en ny dag! Da er vel de de to små klare for barnehagen igjen.. Men så følger en natt med hosting og lite søvn, og vi er alle helt i ørska dagen etter. Og alt snørret.. Det vil jo seriøst ingen ende ta!

Men skulle denne virusrunda medføre et styrket immunforsvar som vi voksne fikk etter hånd-, fot- og munnsyken i fjor, ja så sier vi ikke nei takk til det, altså 🙂

 

/ God bedring til alle små og store sjuklinger der ute!

20 kommentarer
    1. Du har vel løk på nattbordet? Jeg hadde det sist ungene mine var syke – etter å søkt villt på bloggen din (hva var det konetil tipset om når det kom til hoste om nettene? 🤔) – og det funka som rakker’n 👍 så takk for tips! Håper det hjelper litt for dere. God bedring i heimen.

    2. Ja, sykdomsrundene i år er ekstra harde, både influensa og omgangssjuka. Vi lå nede for telling hele gjengen med influensa for to uker siden, og ungene ble jo aldri frisk! De har astma i tillegg.Nå er vi p.t. frisk,men man vet aldri med skole og bhg… Hold ut og god bedring 😄

    3. Omgangssjuka rett før jul og nå er vi på 2. uka med forkjølelse og hoste-til-vi-brekker-oss. Pluss at kiden fikk omgangssjuka igjen idag. Syns man ska betale for hver oppmøtte dag i barnehagen. 😂
      Så, føler med dere!

    4. Kan bekrefte det for vår del. Vi har fem barn og her er det julaften hvis noen ikke hoster ila 20 minutter.
      Snart vår?? Håper våren hjelper! Jeg ser lyset.

    5. Jeg vil bare trøste det med at det går over 🙂
      Det gikk over hos meg, det tar bare noen år, mine er nå 14, 21 og 29 år gamle. Det tar bare litt tid 😉

    6. Det er så tøft med syke barn! Kjenner meg godt igjen i spørsmålet “hva om de aldri blir friske?” De fleste gjør jo det. Her har vi en 14 åring i hus m alvorlig ME på 3.dje året, og det er bare så beintøft å være i det som foreldre, og vite at man ikke kan gjøre en dritt. Det er så fint for meg å følge din blogg Christina, det gir både latter, lykke og håp.

    7. Ja! Det kan jeg herved bekrefte! Har kommet ut av tellinga, men tror vi er på 5 eller 6 uka her 😫 Det ene bare avløser det andre her 😕 Satser på et super-immunforsvar etter dette! 😷

    8. Kan bekrefte at årets utgave av virus og bakterier er særdeles seiglivet. Det har fastlegen vår også bekreftet. Vår familie på fire har holdt det gående siden november. heldigvis har ungene hatt det minst tøft, men i dag var lille mann i gang med røykhoste igjen, etter en ukes pause siden omganssyke, og før det noen dagers pause siden kjempehøy feber i mange dager. Stakkars små! Søstra har vært frisk siden romjula, da hun hadde detn høye feberen. Hun går tappert i barnehagen uten tvillingen sin, men forteller at hun blir litt lei seg når hun husker at “broren min og den beste vennen min” er hjemme.

    9. Kanskje det er derfor Mini på 2 har vært forkjølet med kanskje 3 timers pause siden november..! Der fikk jeg noe å tenke på. Jeg har hatt 2 runder, og den andre sitter jeg i nå. Sååå hodepine! 🙁 Bare så rart, for sønnen min klager ikke, uansett om han hoster eller har feber eller snørrer herfra til månen. Men vi voksne i hus svimer nesten av til sammenligning. Noe som gjør at jeg dør hver morgen mens gutten hopper i senga (og på meg) uten at jeg har krefter igjen til å protestere.
      Kan du skrive et “det går over, alt blir bra til slutt”-innlegg til småbarnsforeldre? Det er ikke barebare til tider :p
      God bedring, you’re not alone!

    10. Et lite tips, har dere sjekket inneklimaet? Det har mer å si enn folk tror for luftveiene, om man lett får infeksjoner etc, spesielt om man er utsatt i utgangspunktet. Hvis inneluften er for tørr, kan det hjelpe med en luftfukter, i stuen og på soverommet. Luften blir veldig tørr av for mye vedfyring. Og husk å bytte filter på støvsuger, varmepump etc, ellers blir det unødig mye støv og basselusker i luften. Og aller viktigst, pass på at det ikke er mugg noe sted som “forurenser” innelufta, det er virkelig en værsting med tanke på luftveisinfeksjoner. Lykke til. 🙂

    11. Kjenner meg veldig godt igjen, her i huset har folk vært syke siden jul, både store og små, og nå er minsten på runde nummer 2, og far i huset er heller ikke helt frisk etter sin runde. Begynner å bli lei av å gå i sykdom kjenner jeg.
      Får håpe hosten her begynner å bli bra, sånn at vi er friske og raske til Disney on ice i helgen.
      God bedring til dere.

    12. Når du skriver før jul i fjor, mener du da desember 2015 eller 2016? Kan ikke huske at dere nettop har hatt den runden, så regner med du mener i forfjor? 😁

    13. Det viser vel at løk ikke virker hvis det hostes slik om natten? Regner med dere har sjekket m lege? Kikhoste kanskje?

    14. Er ikke småbarnsforelder, men jobber på småbarnsavdeling, og kan skrive under på at det som går nå er både langvarig og slitsomt for de minste. Feber i flere dager (da er de jo såklart ikke i bhg), også er det seig hoste og snørr og det som hører med i lange tider etterpå… Kjedelig å være liten da… Men trøst dere med at det blir bedre; det er faktisk ikke bare noe folk sier for å trøste dere. Gjennom tiden i bhg bygger barna opp et supert immunforsvar, og når det nærmer seg skolestart (ok, kanskje siste 1 1/2 året eller noe) er det stort sett lite sykdom. 🙂

    15. Åh, thanks a million! Dette er som å lese om oss, godt å høre det er noe som går nå! Det er en trøst mens vi bygger immunforsvar for harde livet 😉

    16. Hey, ikke trekk løken inn i dette, er du grei 😉 Den funker som bare det mot tørrhoste, men skjønner at man må oppleve det selv for å tro på det (snakker av erfaring).. Vi har definitivt ikke tørrhoste i hus, og løken har hatt liten effekt sålangt.
      Har vært hos legen ja.. Vet at kikhoste går nå, men jeg trodde vaksinasjonsprogrammet sørget for mer eller mindre immunitet?

    17. Dere kan få kikhoste selv om dere er vaksinert ja. Og det smitter veldig:) Her har hele familien på fem hatt dette i tre mnd, pluss noen ungene klarte å smitte før vi visste hva det var. Men hosten er annerledes enn ‘vanlig’ hoste, så man skjønner at noe ikke stemmer helt..
      God bedring:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg