Det beste med å blogge

I går gikk det opp for meg hva som er det beste med å blogge 🙂

Tenk at et innlegg om mitt glade liv uten “thigh gap” skulle spre seg som ild i tørt gress, runde 10.000 likes (fy flate!) og få hundrevis av kommentarer og delinger på Facebook. Jeg har ikke sett maken til engasjement noensinne og jeg er helt overveldet!

 

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Kunne vært meg 🙂

 

La meg først få presisere at jeg absolutt ikke dømmer de som har valgt å legge seg under kniven, for det er selvsagt veldig mange grunner til at man velger å gjøre det. Problemet er når det å fikse på utseendet blir normalen – og jeg er opptatt av at operasjoner og inngrep ikke skal bli den enkleste løsningen på et problem, slik Sophie Elise beskrev det.

Kanskje spesielt lettpåvirkelig ungdom som sliter med ting på innsiden, som tror at en operasjon eller to vil løse alt – det er dette jeg vil til livs. Jeg vil ha tilbake jenters og gutters selvtillit, og jeg vil at man skal være stolt av den man er, akkurat sånn man er!

Og det var altså først i går det for alvor gikk opp for meg hvorfor det er så fantastisk å blogge. Og svaret på det fant jeg i innboksen min, for jeg tuller ikke når jeg sier at den var full av meldinger fra jenter i alle aldre som hadde lest innlegget mitt.

Noen av dem kunne fortelle at de slet med ekstremt lav selvtillit. Andre følte at selvtilliten var ganske ok sånn egentlig, men at den de siste årene hadde begynt å skli ut litt og at veien nå ikke var så lang til å vurdere operasjoner eller små “uskyldige” korrigeringer.

Så var det mødre i alle aldre som i altfor lang tid hadde irritert seg over at kroppen ikke lenger ser ut som før. Som ikke lenger liker å se seg i speilet, fordi det etter hvert har blitt umulig å se forbi alle “feilene”. Som ikke lenger tror på kjæresten som stadig vekk sier at han syns kroppen er vakker. Alle de mammaene som etter å ha lest min tekst, der jeg berømte min mor for å ha hatt et avslappet forhold til sin kropp – begynte å tenke over hva slags signaler de sendte videre til sine barn.

Og felles for alle disse tilbakemeldingene: De hadde lest mine ord og fått tilbake troen på at det er mulig å komme seg forbi alle de ulike hinderne. At det er håp for den lave selvtilliten. At dette var akkurat den påminnelsen de trengte, for å jobbe med å kvitte seg med tankene om at en “enkel” løsning hos kirurgen ville løse alle problemene på innsiden.

At det hjalp å lese om andre med en slapp mammakropp, og kanskje innse at det faktisk er helt normalt. At det er bra som forelder å gå foran som et godt forbilde – og vise barna at mamma er stolt av den hun er.

Er det rart jeg er glad her jeg sitter?! Så tusen takk. Til alle som har lest og likt, delt eller kommentert. Til alle som vil være med å ta tilbake selvtilliten 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/

11 kommentarer
    1. Tenker at ett godt skrevet stykke, med ett enda bedre budskap fortjente akkurat den responsen du fikk 🙂 Bra jobba!

    2. Har ventet på at noen snart må ta til ordet. Det gjorde du, og takk 🙂 “Vinden” vil snu,folk får dette hysteriet opp i halsen . Gratulerer KT! Du engasjerer.

    3. Dette er et viktig tema! Jeg er 25 år, mamma til en herlig ettåring, og akkurat nå ser jeg en endring i mitt eget selvbilde. Men veien tilbake til å være misfornøyd og ville endre på ting, er skremmende kort. Altså, jeg hadde stor rumpe og små pupper før også. Nå er rumpa mye større, og jeg har vært på cubus og hamstret bh’er på salg – like stor omkrets som de siste årene – et par cupstørrelser ned (guttungen aner ikke hva jeg har ofret for han :p ) 😉 Og du? Du er ikke den rneste som ser gravid ut etter et måltid 😉
      for to år siden ville dette stresset vettet av meg. Men…jeg er egentlig helt normal. Og jeg innser at selv om jeg ikke har det som blir fremstilt som ideal-kroppen så er jeg faktisk ganske fornøyd med meg selv.
      Og jeg aner ikke når eller hvordan det skjedde. Kanskje jeg ble litt ekstra “gammel og klok”? Eller kanskje jeg bare har møtt så altfor altfor mange jenter og kvinner som snakker negativt om seg selv til tross for at ingen andre er enige – og skjønte at jeg var en av de. 🙂

    4. For en herlig blogg du har.
      Bra at du skriver om ting som trengs a sette sokelyset pa,uten en dommende undertone.
      Jeg fikk meg mang en god latter da jeg leste I arkivet ditt, du har en sann god forteller evne, ble virkelig oppmuntret , Sta pa videre:)

    5. Er så glad for at blogger som din også kan ligge på toppen for å vise hva jenter og ungdom egentlig burde lese. At rosabloggere skal påvirke unge jenter til å ville endre seg selv er ikke hva et forbilde burde være.
      Flink du er!

    6. Tenkte på innlegget ditt i dag morges da jeg var på badet med min tre-åring. Ha la armene rundt meg og sa med all verdens kjærlighet: “mammaen min, du er så god og myk!” 💙

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg