Spray meg her og spray meg der

“Det verste er egentlig de her”, sa mannen i kassa på matbutikken, før han pekte mot hylla bak seg, “Vi har bare lov til å selge ett reseptfritt legemiddel av gangen, men du vil ikke tro hvor ofte vi må fylle på i hylla i løpet av dagen. Det er faktisk helt utrolig. Det går mye paracet og ibux også altså, men denne sprayen.. Helt vanvittig!”

Det var ingen folk i kasseområdet, og den hyggelige butikkansatte og jeg småpratet om løst og fast, mens jeg pakket varene mine i poser. Jeg hadde hamstret frukt og grønt, og sa i en spøkefull tone at handlekurven vel aldri inneholder så mye sunt som når man er syk og helst vil blir frisk i en fei..

Mannen i kassa kunne bekrefte at det går mye sykdom nå, for det merket de altså på salget av reseptfrie varer:

“Nesespray går det definitivt mest av”, fortsatte han, “og den skal jo ikke brukes lenger enn i 10 dager. Men 10 dager går overraskende fort! Og vipps så er du avhengig.”

Og jeg bare: – “Hahaha, yeah.. Nei avhengig nei.. Det skulle tatt seg ut.”

 

 

Jada. Der og da innså jeg at 10 dager har gått fort, gitt! Nå skal det sies at jeg ikke er helt frisk enda, men jeg kan allerede nå se hvor dette kommer til å ende. For den forkjølelsesrunda jeg nå har vært gjennom, har tatt “tett nese” til et helt nytt nivå. Der det tidligere har vært mulig å følge bruksanvisningen på nesespray-esken: “Ikke overskrid 3 spray i hvert nesebor daglig” – har det i denne runda vært helt nødvendig å bryte regler.

Jeg ble faktisk så bekymret at jeg på et stadie sendte melding til mutter’n, som også har vært gjennom den samme runda:

 

 

Alle vet jo at nesespray er beregnet på kortidsbruk, og at langtidsbruk kan føre til kronisk tett nese. Men Google kunne også fortelle meg at hvis man bruker nesespray for lenge, kan blodårene i neseslimhinnen bli avhengig av virkestoffene i sprayen – derfor er det veldig viktig å ikke bruke nesespray mer enn ti dager sammenhengende.

Jeg har brukt nesespray mye mer enn ti dager sammenhengende.

Så nå er det nok. Jeg kjenner at forkjølelsen er i ferd med å avta såpass at det er på tide å trappe ned på bruken. I morgen er den første dagen i resten av mitt liv!

Planen er som følger: de neste to dagene skal jeg holde meg unna på dagtid, og heller ta en liten sniff før jeg legger meg om kvelden. (Det er tross alt verst å være tett i pappen når man skal sove.) Det kommer til å bli grusomt, men det er helt nødvendig.

Etter disse to dagene er det helt slutt. Jeg nekter å la en spray ta over livet til nesa mi.

 

/ Det er på tide å ta nesa tilbake 🙂

37 kommentarer
    1. Jeg kan anbefale å slutte med ett nesebor om gangen. Det er lettere når man kan puste på en side for deretter å trappe ned 🙂
      Hilsen tidligere avhengig…

    2. Jeg har så dårlige minner med nesespray at jeg gjør alt for å unngå å måtte bruke det!!! 🙂 Her har også både mamma og pappa vært / er gjennom det samme, mens jeg har klart meg gjennom hele vinteren uten noe sykdom (y) God bedring! 😉

    3. Been there, done that… Et godt alternativ når en begynner å bli bedre er faktisk saltvanns-spray. Demper også tetthet litt. Og kan brukes så lenge du trenger det. Fortsatt god bedring. 🙂

    4. Jeg pleier å tenke at når innholdet i nesespray er så “farlig” at man ikke skal bruke det som gravid, så kan det ikke være bra ellers heller, så da holder jeg meg unna så lenge jeg kan

    5. Jeg har vært der du er ganske nylig. Så jeg får si som doktoren min sa: vær forsiktig så du ikke bruker for mye nesespray. Det værste som kan skje er at du bygger opp imunitet mot virkestoffet eller at du blir avhengig!

    6. Bruk saltvann istadenfor! Kun naturlige stoff og fungere ofta bedre for meg! Kan og bruke “nesehorn” som ein får kjøpt på apotek og blanda lunka vatn med salt og skylla (følge med bruksanvisning). Er ein ganske ekkel følelse når du gjer da,men hjelper veldig!
      Helsing ei som har kronisk bihulebetennelse

    7. Jeg har også dårlige minner om nesespray, panikken hvis den ikke var på nattbordet da jeg skulle sove… Jeg klarte å slutte da jeg ble gravid for åtte år siden heldigvis. De siste årene har jeg hatt mye bihulebetennelser og nesespray har bare gjort det verre, så nå sverger jeg til neseskylling. Ufattelig ekkelt første gang man gjør det + kombinert med fniseutbrudd fordi det ser så teit ut når man skyller = veeeeel… 🙂 Godt jeg prøvde en gang til ihvertfall. Det anbefales fordi det også tømmer nesa for gørr en stund. Riktig god bedring og lykke til med nedtrapping 🙂

    8. Faaarlig! Kok opp vatn med kamilleblomst og peppermynteolja i, ta eit håndkle over hovudet og pust inn dampen i 20-30 min. Deretter skyll med saltvatn gjennom nesehorn. Mykje bedre for slimhinnene og naseskilleveggen. Nesespray er kun til nød og ikkje meir enn det står på boksen.☝🏻☝🏻☝🏻 Helsing snusfornuftig helsefagleg utdanna.😊😊😊

    9. Jeg har akkurat hatt influensa, og vært avhengig av nesespray. Mitt tips er å smøre metholatum rundt og litt inn i nesa. Dette åpner relativt bra, og redda meg etter mine 10 dager med tett nese 😉

    10. Been there, done that 😳 Fra en deltidsavhengig nesesprayer, så anbefaler jeg ett nesebor av gangen. Det gjør susen!!

    11. Hei! Sjeldent jeg kommenterer på blogg poster. Jeg var avhengig av nesespray i hele 5 år! Tenk det..Mye penger som man kaster ut av vinduet. Det hele startet da jeg ble tett i det ene øret etter forkjølelse. Gikk til legen og fikk beskjed om at jeg skulle bruke nesespray, sånn at øret kunne “åpne” seg igjen. Det tok sikkert ca 2,3 uker før øret åpnet seg igjen. Var avhengig helt siden. Jeg er så glad for at jeg sluttet når jeg sluttet. Puster helt normalt igjennom nesen nå xD Leste andre erfaringer på nettet om nesesprayslutting, og hvor vanskelig det var å slutte. Men det var så lett. Slutte brått! Sier ikke dette fordi du er avhengig av nesespray, men for å opplyse andre som bruker nesespray fast. Det er bare å slutte helt tvert, og ja man er tett i 2 dager på det værste. Men det går over! 🙂 woho

    12. Jeg kan anbefale en sånn liten dings med methol kule inni seg, som man putter litt inn i neseåpningen og puster inn. Fåes på helsekost og er helt naturlig og løsner veldig opp. Blir vel litt det samme som å smøre metholatum under/rundt nesa som en ovenfor her anbefalte 😊 God bedring!!

    13. Åhr.. Nesespray.. Jeg ble avhengig av det hvilket resulterte i et hull i midtveggen.. Jupp, du leste riktig 😛 Fikk heldigvis kuttet ut nesesprayen, men måtte en annen nesespray til for å klare det. Det positive er at jeg omtrent aldri er tett lenger, selv om jeg er griseforkjøla. Bruker da saltvannsspray eller som K nevnte; liten dings med menthol kule i

    14. Kan anbefale zycomb neste gang!(måtte det bli leeenge til da) men den synes jeg er mye bedre. Også kun 10 dager med den, men helt super 😊

    15. Som nevnt ovenfor er saltvannsspray et meget bra alternativ! Apoteket har mange varianter og som regel så kan de ansatte nok til å finne den rette! 😃 ellers hjelper det også å bare ha en kopp med varmt vann (eller te som er godt for halsen) under nesa mens man drikker da dampen fra vannet løsner opp det tette i nesa 👌

    16. Dette forstår jeg bare ikke. Jeg har alltid haaatet å bruke nesespray- og bruker det aldri selv- uansett hvor tett jeg er. Heller tett nese enn det kjempeubehaget med at sprayen svir i nesen og halsen.

    17. I feel ya! Jeg har lidd av kronisk tett nese fra jeg var liten , og de siste årene ble jeg avhengig av nesespray for å få puste. Begynte på avvenning, og ble satt på kortisonspray. For å si det sånn, merker ikke særlig forskjell med det. Ikke sånn med en gang. Men etter et halvt år på den sprayen, ble jeg henvist til øre-nese-hals. Der fant de ut at jeg hadde noe greier med nesemuslingene, pluss at nesespray-bruken ikke akkurat har hjulpet på det. Så her ble det operasjon! Anbefales virkelig ikke! Eller, selve inngrepet var null stress, var heller bedøvelsen som i tillegg til å bedøve nesa også bedøvde ganen, leppa og halsen! Men samtidig: guuuud så deilig å kunne puste igjen!

    18. Haha, nesespray smaker jo så fælt!! Er jo ikke til å unngå at den renner ned i halsen når man sprayer i nesa, og daa er jeg heller tett…Eller bruker saltvannsspray/menthol. Kusina mi var avhengig i flere år, men har heldigvis klart å venne seg av med det 🙂 Håper du slipper å bli avhengig 😀

    19. Har en venninne som fikk hull i gjennom neseveggen pga dette, HEHEHE…. jeg dør litt av det, men er tydelig at det kan ødlegge nesa og at man blir avhengig, ja!
      Selv haaater jeg nesespray, ble syk nå og krøp til korset og kjøpte meg en i går. Når jeg så dette innlegget måtte jeg ta den frem, gitt! Det er så ekstremt digg etterpå.. nå ser jeg for meg at det blir mer enn 10-dagers bruk her og :p

    20. Huff høres ikke noe koselig ut å være syk å ha tett nese, kan ikke huske sist jeg var syk, så håper virkelig ikke jeg får noe nå heller 🙂
      Masse god bedring til deg å nesen ^^<3

    21. Hei. Ikke ofte jeg kommenterer på blogger men kjøp deg en neseskyller “nesehorn” på apoteket som du fyller med lunkent vann og salt uten jod og skyller med. Den er helt suveren. Fungerer også veldig godt til å skylle nesen med på våren/sommeren hvis en er allergisk. Saltvannet trekker sammen slimhinnene i nesen. Kan hende det virker litt vanskelig i begynnelsen men så snart du får teken på det kan jeg nesten garantere at du blir fornøyd. Ikke forvent umiddelbar virkning men hvis du bruker den flere ganger i løpet av dagen vil det løsne etterhvert. Det beste er at du kan bruke den akkurat så mye du vil. Ikke skadelig å bruke.
      Mitt råd – Løp og kjøp 🙂

    22. Jeg er livredd for å bli avhengig av nesespray! Om jeg blir så tett at jeg slett ikke får puste gjennom nesa så bruker jeg nesespray før jeg skal legge meg om kvelden slik at jeg får sove, men unngår så godt jeg kan å bruke det på dagtid. Ellers løsner det gjerne om man tar seg en tur ut og går litt – det må være noe med utelufta for det er ikke sånn inne selv om man går rundt i huset.

    23. Var avhengig av nesespray med mentol i mange år men måtte slutte på dagen da blodet bare fosset tilslutt. Var potte tett i et par dager før det gikk over 🙂 kommer aldri til å røre nesespray igjen 🙂

    24. Skyll med saltvann med nesehorn som du kjøper på apoteket. 1ss salt (ikke Seltin) til 5 dl lunkent vann. Fungerer veldig bra og ødelegger ikke slimhinnen. På kvelden kan du evt ta litt nesespray etter skyllingen.

    25. Nesespray til barn fungerer for øvrig like godt som den til voksne, men er litt mildere mot nesen. 🙈

    26. Jeg er avhengig, og holdt på å dø da jeg var gravid og ikke kunne bruke det. Var noe av det første jeg bad om etter at barna var godt og vel ute. Har ikke hatt noen skrekkopplevelser med det, fullstendig klar over at det ikke er bra, men bruker nesespray nesten hver kveld. Og det har jeg gjort i snart 20 år.

    27. Kjenner meg sånn igjen! Har for pokker samme runden hver eneste gang jeg er forkjølet.. Har blitt avhengig og brukt nesespray i flere måneder før jeg har klart å slutte! Hett tips er å bytte til nesespray for barn, inneholder mindre virkestoff så funker ypperlig til avvenning. Og så kan du prøve å kutte ned til f.eks bare om kvelden før du legger deg. Hvis alt håp er ute så kjøp Nasonex på apoteket, den funker i løpet av noen dagers bruk. God bedring! Hilsen sykepleier med lang erfaring med nesespray 🙂

    28. Samme greia her… Potte tett i noe som føles som månedsvis! Men når jeg innså at jeg faktisk er blitt avhengig av nesesprayen, begynte jeg på avvenning akkurat som deg. Viste seg at jeg egentlig var frisk, var bare nesen min som var blitt så glad i denne sprayen. Etter to dager med potte tett nese er jeg helt fin igjen!! Som å få livet i gave på ny.
      God bedring, og lykke til!

    29. Nesespray er farlig:-p jeg har vært avhengi først i 5 år så ble jeg operert. Virka fint å var uten nesespray nesten ett år, men så flytta jeg inn i ei leilighet der det var litt rått, å nå er jeg vel starta på det 12 året mitt med nesespray. Så jeg er livredd for å gi unga nesespray i flere dager etterhverandre.

    30. Et tips kan være å gå over til barnesprayen:) for min del holder den i massevis, jeg er en sånn som får vondt i nesa av den voksenprayen. Er jeg skikkelig tett overskrider jeg grensa på barnesprayen i en periode, men det tenker jeg er mindre risikabelt.

    31. Hei 😊 Anbefaler otrivin barn istede for til voksne. Fungerer like bra bare at det er halve mengden med virkestoff i. Hær har samboeren vært avhengi i ca 9-10år. Helt sykt. Men nå har han endelig forstått at han kan bruke den til barn som er litt bedre. Ps han sliter med allergi og medisin som ikke fungerer så derfor avgengig av otrivin.

    32. Jeg brukte mye nesespray før, men nå sverger jeg til Fenumax! Det er kun urter, mener det er bukkehorn og timian. Jeg er absolutt ikke en som bruker mye urter o.l., men det funker faktisk! Og det finnes som tabletter, så man slipper å sippe i seg te som smaker forferdelig. 😛 Du får kjøpt det på helsekostbutikker. 🙂

    33. Bruker stort sett kun saltvann om jeg trenger..men sverger til kokende vann m peppermyntedråper fra apoteket..tilsett noen dråper oppi kokende vann..ta av platen..pust inn dampen m et håndkle over hodet..ting løsner som et uvær da😂😂

    34. Har vært avhengig i 23 år så stopp før det går for langt. Har tatt operasjon og prøvd alt men ingenting funker og grusomt å være tett. Og ikke minst dyrt…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg