Rier og boblejakke

For fem år siden, akkurat nå i kveld – satt jeg i sofaen i leiligheten vår på Sagene i Oslo og forbannet Peter som hadde smelt meg på tjukka. Da var det nemlig i ferd med å gå opp for meg at den lille tassen som lå inni den gigantiske magen min, skulle ut – og jeg begynte å innse at det kom til å gjøre fryktelig vondt..

Riene hadde startet, og min kjære samboer – som virkelig ikke hadde peiling på hva som ventet ham, skulle bli far:

 


Den gangen det var tid til Fifa-spilling.. 😉

 

Er det ikke rart hvordan noen minner bare sitter bom fast? For eksempel rier. Jeg kan jo ikke gjenskape smerten såklart, men fytti flate som jeg husker hvor intenst og altoppslukende det var. Til å være en så naturlig og nødvendig ting kvinnekroppen må gjennom for å sørge for reprodusering, er det helt utrolig at det skal gjøre så inni hampesvarten vondt. Det henger liksom ikke på grep 😉

 


Ikke akkurat på Spa..

 

For nøyaktig fem år siden ringte Peter fødeavdelingen på Ullevål klokka 21.30, og spurte om det var greit vi tok en tur. Men der var det travelt, og vi fikk beskjed om å vente så lenge som mulig før vi kom. Kl. 23.00 hadde vi nådd “så lenge som mulig”, Peter ringte etter en taxi, og jeg fikk det plutselig for meg at taxisjåføren ikke ville ta oss med dersom han så at jeg var gravid – av frykt for at vannet kunne gå i bilen.

Dette ler vi av enda, for jeg gravde fram den største boblejakka jeg fant i skapet i håp om å skjule magen:

 


“Jeg skal bare en liten svipptur innom Ullevål, takk.. Ikke noe spesielt.”

 

Det ble jo ingen fødsel på denne siden av midnatt, men det er fortsatt rart å tenke på at dette er kvelden det hele startet for alvor. Men det mest spesielle er at min lille sønn kom på termindatoen – og at denne dagen viste seg å være morsdag, akkurat som i morgen. Tenk å bli mamma for første gang på morsdagen, da! Det er ikke mye som slår det..

Jeg er rimelig sikker på at morgendagens morsdag har gått Peter hus forbi, men det gjør ingen verdens ting. Jeg lever fortsatt godt på gaven jeg fikk i 2012, og han fyller fem år i morgen ♥

 

/ I morgen blir det bursdag! 🙂

11 kommentarer
    1. Det er så morsomt å tenke på de rare ideene vi får i hodet når vi skal på fødestuen☺ Første gang kunne jeg ikke dra uten nyvasket hår😂 Andre gang måtte jeg skaffe meg nesespray på vei til sykehuset😜 Skulle tro det var nesespray i massevis på et sykehus☺
      Gratulerer så mye med Plutten i morgen🎈🎉

    2. Hahaha! Nå lo jeg høyt 🙂 Jeg elsker å ha nyvasket hår, og er midt i nesespray-avvenning akkurat nå, så du har min fulle forståelse! Tusen takk, vi gleder oss til i morgen alle mann 😉

    3. Masse masse til lykke med dagen til plutten i morgen,
      For en fantastisk dag å ha bursdag på 😉
      Hilsen ei som slettes ikke synes det er så
      ille å dele dagen sin med så mange
      kjekke folk,
      og i tillegg er det morsdag.
      Vinn-vinn liksom😉

    4. Nå kjente jeg meg så igjen, da jeg skulle ha eldstemann for 7 år siden! Bortsett fra at hos oss var det samboern som fikk den tanken at jeg måtte ha en ren genser på meg da vi skulle bort på føden, i tilfelle jeg luktet svette!Ja, for det bryr de seg om der liksom 😂 Gratulerer med storgutten da, håper han er bedre i formen 😄

    5. Jeg ble mamma for første gang på morsdagen for 2 år siden! Gratulerer med 5-åringen:-) Så stas, så rart og så sykt bra jobba! Heia dere:-)

    6. Haha…
      Nå kom jeg på at da jeg gikk i fødsel med nr 1, så ringte jeg opp til Aker sykehus (i 2001) og fikk beskjed om at det var fullt, og de lurte på om jeg kunne prøve Ullevål… som førstegangs sa jeg bare “ja, jo jeg kan vel det… det er bare 3 minutter mellom riene”… Jeg holdt ut i en times tid til… da ringte jeg Aker igjen og fikk Grini meg til å hvertfall få en sjekk der, men de sa de kom helt sikkert til å flytte meg over til Ullevål… Kl var omtrent 05 om morgenen, og vi ringte taxi… Vi bodde på Tøyen, så vi gikk ut for å møte taxien… og da den endelig kom sa sjåføren: “Halla gutter, hvor skal dere a” på gebrokkent norsk… “nei, altså jeg skal en tur til Aker sykehus og føde litt jeg da”… du skulle sett ansiktet på sjåføren… han skjønte han hadde tråkka i baret… Hehe… og han skulle kjøre en bakvei som gikk mye raskere… (den var ikke det vettu!! Og sitte i en taxi med rier og en sjåfør som kjørte som om han hadde stjålet både bil og bensin… det anbefales ikke, Hahaha)
      Kom opp på Aker til slutt, og kom så vidt inn på fødestua (undersøkelses-venterommet var opptatt) før jordmora konstanterer at jeg har 8cm åpning… ble ikke noe tur til Ullevål… jenta ble født 45 min etter jeg kom på sykehuset… 🙂
      På den fødestua jeg selv er født på faktisk… 🙂

    7. Hei,
      Det er ikke så ofte jeg kommenterer, men syns dette var litt morsomt.
      Riene mine startet morsdagen for 5 år siden tidlig på morgningen. Jeg var overbevist om at jeg skulle bli mamma for første gang på morsdagen. Det ble jeg ikke. Han kom mandag 13. kl 19. Det var nedtur, tok så lang tid og ble litt lei meg over at han ikke ville ut. Tenkte veldig på dette nå på søndag 🙂 Tiden går fort!
      Vi har i hvertfall 2 gutter som det kun skiller 1 dag i mellom som begge er født i 2012 🙂

    8. Ligger litt etter siden telefonen min ikke har vært helt god og må lese meg bakover, så koselig med barn på morsdag! Jeg er selv født på morsdagen 1990, 11.feb😁 Det er jo litt morsomt, men mannen slipper hvertfall lett unna den gangen vi selv får barn med bursdag, morsdag og valentine i en stor smell🙈 Kun en uke i året han må huske😂 Digger bloggen din, stå på😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg