Hit og dit i feil butikk

I dag skulle jeg være litt snill og kjøre Peter på trening, og handle mat mens han gjorde seg ferdig. Egentlig var planen at han skulle handle på vei hjem, men jeg tenkte som sagt å være snill og spare ham for den tiden.

“Husket du å ta med handlelista?”, spurte Peter da vi nærmet oss treningssenteret.

“Jepp!”

– “Bra. Hvor tenker du å handle, da?”

“Hæ? Hvor jeg tenker å handle?”

– “Ja, jeg lurte bare på hvor lang tid det tar før du er tilbake, sånn cirka. Tenker du å ta nærmeste matbutikk, eller hva?”

Jeg tenkte meg ikke om før jeg svarte:

“Nærmeste butikk? Jeg kjører jo til den butikken vi pleier å handle, da.”

“Hahaha!”, brølte Peter, “Nei men seriøst, tar du den som ligger rett borti her, eller hva?”

“Eh nei.. Jeg hadde tenkt å kjøre tilbake..”, begynte jeg før Peter avbrøt:

“Du har ikke tenkt til å kjøre helt tilbake der vi kom fra når det sannsynligvis ligger fem matvarebutikker i nærheten av her vi er nå?!”

Jeg kjente jeg stivnet litt.

“Der borte ligger Kiwi”, begynte Peter, “Og der borte er Meny. Så tror jeg det er en Coop-butikk rett borti der.. Du velger jo bare en av dem?”

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, så jeg mumlet bare et “Ehh, nja..” før Peter tok ordet igjen:

Hallo..? Tuller du nå, eller hva?”

– “Jammen”, nølte jeg, “I de butikkene vet jeg jo ikke hvor noe er..”

Peter stirret på meg.

“Asså”, fortsatte jeg, “Det kommer jo til å ta meg en hel evighet å handle! Også kommer jeg til å gå fram og tilbake på kryss og tvers og bruke altfor lang tid, og virre hit og dit og.. Nei, det høres ut som en skikkelig dårlig idé.”

Det kom ikke noe svar.

“Jammen Peter”, fortsatte jeg, “Da kommer du til å måtte vente på meg, for du kommer garantert til å være ferdig med treningsøkten før jeg er tilbake. Det kommer til å ta en evighet, jeg lover!”

Enda mer stirring.

“Jammen..”, prøvde jeg på ny, Jeg er jo ikke kjent der!

Så fulgte en flau stillhet. Ingen av oss sa et ord. Men så tok det ikke mange sekundene før jeg innså det åpenbare: Jeg tror jeg har nådd det ultimate gæmlis-nivået i en alder av fireogtredve år.

Fra før visste jeg at jeg ikke får sove uten varmeflaske om vinteren. Jeg har fjernet to føflekker hos legen, som viste seg å være to gammelmannsflekker. Jeg må google ord som ungdommen bruker, og Mokkabønner har gått fra å smake skikkelig kjipt til å smake overraskende godt.

Og nå handler jeg altså kun i butikker jeg er kjent i, og jeg er i tillegg villig til å kjøre langt for å få det til.

 

 

Men jeg betaler med bankkort altså.. Selv om det er sabla kjekt med kontanter, da 😉

 

* Følg Konatil på Facebook *

28 kommentarer
    1. Haha! Kjenner meg altfor godt igjen.. jeg også drar heller litt lenger enn å handle i butikken som ligger i samme gaten som der jeg bor (!) 😉 Bare fordi jeg synes det er enklere og mer oversiktlig i andre butikker. Det er helt normalt, jeg lover 😀

    2. Go kveld😊
      Herlig lesing😄Akkurat slik er jeg og! Jeg MÅ handle mat i kjente butikker😉Jeg er riktignok noen år eldre enn deg da, men er IKKE gæmlis forde altså!😉
      Go klem😊

    3. Absolutt ikke gæmlis! 😂 8-åringen her spurte en dag hvorfor vi alltid handler på Bunnpris, og ikke på Extra (ca 500meter og en jernbane i mellom). Da svarte jeg det samme, for på bunnpris vet jeg hvor alt er så da går det mye fortere 😜
      Er 8år yngre enn deg, så i tilfelle begynner jeg å ha tilfeller av gæmlis-tendenser jeg også 😉
      God helg 😀

    4. Jeg er ti år yngre og handler alltid på samme butikk, selv om den er på andre siden av byen. Skal jeg handle i en ny butikk må jeg dra innom der på forhånd så jeg vet hvor alt er 🙂

    5. Kjenner meg veldig godt igjen! I Strömstad der jeg bir kjører jeg prompt til ICA Kvantum, der er jeg kjent og vet hvor alt er! Lettvint å komme til med bilen og bra parkeringer😆👍
      Og så vil gubben ha noe spec som bare finnes på Konsum innimellom. Hater det! Så dit får han oftest dra sjæl og handle de få varene han skal ha😂 Ikke noe gøy å virre frem og tilbake, vil gå systematisk fra begynnelse til slutt.
      (I en alder av 35 i år)

    6. Bahahahahahaha!!!! 😂😂😂😂
      Da kan du trøste deg med at jeg har holdt på sånn i årevis, og jeg er ikke bikket 30 enda engang- så da kan vi være unge gæmliser sammen 😉😘
      God helg!

    7. Å, du søteste Charlie.. 🙂 Godt jeg har deg! Både sånn mentalt og på Vixen. Gleder meg allerede til å se deg igjen, håper det blir før neste januar 🙂 God helg til deg også, kos deg med krokodillene dine!

    8. Godt å høre, Lene! Du er jo heldig som ikke føler deg som en gæmlis, da – akkurat der sliter jeg litt, hehe 🙂 Håper du har en fin fredag!

    9. En søt gæmlis må jo være det ultimate komplimentet når man først føler seg litt gæmlis – tusen takk Marie 🙂 Håper du får en fin helg!

    10. Jeg handler også helst der jeg er kjent – ellers går jo halve tiden i butikken med til å virre rundt og lete! Og jeg elsker Clas Ohlson og Biltema som stort sett har hyllestatus på varene sine på nettet! “Hvilken hylle ligger den i da?” et lite nettsøk og vips! så vet man akkurat hvor i butikken duppedingsen befinner seg. :o) Elsker det!

    11. En annen gæmlistendens er å samle opp ærender. Det er jeg😅
      Egentlig er det kanskje mer smartis- å handle der man er kjent og samle opp ærender? Fornuftig og effektivt. Ja, det syns jeg!

    12. Blir så fort så mye mer når man går i “nye” butikker synes jeg…😆 Men du – helt ærlig – er det ikke litt gæmlis å legge seg opp i hvilken butikk kona skal handle i mens en selv går på trening da???

    13. Hahaha, kjenner meg igjen 😂 Det finnes få ting som er mer frustrerende enn å handle i butikker man ikke kjenner. Flyr som en strikk frem og tilbake. Når jeg tenker meg om har ikke dette irritert meg før jeg bikket 30.. 🙈

    14. Det er ikke bare du som er gæmlis! Er 23 år, men 75 i hodet. Elsker mokkabønner, å lese Familien, strikke, NRK og å snakke om krigen. Og liker ikke forandringer 🙂 Så du er ikke alene!

    15. Det verste er når jeg har latt meg bli lokket inn i en diiiger butikk med kjeeempeutvalg. Jeg går og går, og går og går… Til slutt kommer jeg ut av butikken med noen bokser og flasker jeg aldri hadde sett før, og som bare blir stående i skapet til de går ut på dato. -Og det jeg skulle kjøpe der, det fant jeg ikke før jeg ble lei av å trave rundt. Nei, hipp hurra for nærbutikken 🙂

    16. Jeg lager handleliste etter hvor tingene står plassert i butikken…Der jeg pleier åhandle står frukten rett innenfor døren, da skriver jeg frukt først osv….Såååeeeh….God helg da! 😀

    17. Jeg skriver også handleliste etter hvor varene står på Kiwien vår. Begynner med rugsprø, plukker opp juice på veien til frukten, vandrer videre til kyllig og laks, deretter pålegg, og så melk, fløte og smør. Etterpå parkerer jeg vogna og henter tacoting og dopapir og og….

    18. Hahahah!! Jeg er akkurat sånn.
      Jeg blir seriøst stressa om jeg må handle i en annen butikk, jeg finner jo ingenting og får ikke med meg halvparten av det jeg egentlig skulle ha:/ Og jeg er 26 år. Så du er ikke alene hvertfall!! Hahah

    19. Det er jo helt normalt 😎
      Jeg skriver handleliste etter hvor tingene er plasser i min faste butikk.
      Virre rundt i en ukjent butikk.. å nei 👎🏻
      Hilsen eldgammel 36-åring

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg