“Hvilket filter?”

Snakk om uproduktiv dag! Haha, det er jo både komisk og typisk at de dagene man har en to-do-liste på nærmere én meter, ender man opp med å få gjort tilnærmet lik ikke-en-dritt.

I dag formiddag leste jeg til og med på bloggen til Peter at både utpakking, klesvask og generell rengjøring stod på programmet, og det skal jeg si var nydelig lesning!

Men så fløy timene avsted, og selv om vi fikk krysset av noen av punktene på lista, så var det plutselig tid for kveldsmat og legging av barn.

Men! Det finnes lyspunkt også, for i dag fikk jeg endelig gjort unna en ganske viktig ting, som jeg har tenkt på veldig, veldig lenge. Helt siden den den gode, gamle støvsugeren min tok kvelden fordi jeg ikke tenkte på å bytte filter, har jeg bestemt meg for å bli flinkere på vedlikehold.

Jeg har det med å tenke at så lenge ting virker, så er det bra. Inkludert vaskemaskinen. Den går som ei klokke på femte året, uten vedlikehold. Innimellom gjør jeg riktig nok dette:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Og rengjør glasset på begge sider:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Og i blant kjører jeg en rens. Men i løpet av de fem årene vi har hatt den, har jeg holdt meg laaaangt unna denne luka her:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Filteret. Ekspertene sier at lofilteret skal inspiseres og renses én gang i måneden, og ja.. Jeg har altså aldri gjort det før.

Og som mor til to ivrige skatte-samlere (steiner, pinner, plastbiter etc), er jeg veldig flink til å tømme lommer før jeg slenger ting inn i maskinen – men jeg er jo også bare en mor som gjør så godt hun kan, så denne luka burde jeg inspisert for veldig lenge siden!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg fikk såpass noia for hva som ventet meg, at jeg sendte en Snap til en venninne og spurte om hun renser filteret hver måned..

 

 

Jeg fikk svaret: “Hvilket filter?”  – og det ga meg i grunnen den selvtilliten jeg trengte for å gå videre.

Så jeg dro ut støpselet, vippet ned det lille røret, og satt klar med en liten plastboks for å samle opp vannet som skulle renne ut. Det viste seg at det ikke var litt vann som skulle ut heller, men masse – og da det endelig sluttet å piple vann, var jeg klar for å dra ut filteret.

Og, vel.

La oss si det sånn at det var på høy tid med en rens. Det kalles ikke lofilter for ingenting, og her var det store mengder lo og småkvist (!) som hadde kilt seg fast.. Faktisk kan jeg ikke fatte og begripe at maskinen har klart å pumpe ut vann i det hele tatt, og at det har gått bra i fem år uten en rens er jo helt utrolig!

Vi rakk kanskje ikke mange punkter på to-do-lista vår i dag, men det føles som at jeg har reddet et vaskemaskin-liv. Og det må da være godt nok på en søndag 🙂

 

/ .. Og hvis du heller ikke visste at vaskemaskiner har lofilter – så vet du hva du har å gjøre til uka! 😉

35 kommentarer
    1. Jeg visste om det filteret, men tenkte ikke videre over det. “Hvor mye kan det egentlig samle seg der når jeg sjekker alt av lommer?” Ganske mye, er svaret. Det fant jeg ut da maskina nektet å pumpe ut vann.. Synes du det kom mye vann ut når du renset deres, skal du være glad du ikke måtte åpne før sentrifugering😲 Hilsen ei som har begynt å sjekke filteret ved jevne mellomrom😉

    2. Takk og lov for at det er flere i samme båt, haha 🙂 Tør ikke tenke på hvor mye vann du måtte slite med, jeg syns det var ille nok som det var her! Men bra vi har lært, da.. Kommer ikke til å glemme filteret med det første, for å si det sånn 🙂

    3. Vet ikke om du hadde vasket klær før du renset det filteret. Men min erfaring er at det er mye mindre vann hvis du gjør det etter at maskinen ikke har blitt brukt på en dag og to. Vet det er lettere sagt enn gjort med to små barn i huset. 😉
      Men du minte meg på å sjekke filteret der selv. Er blitt en stund sia sist. Forventer helst å finne mange skatter der jeg også 🙈

    4. Hehe, jeg hadde nettopp vasket en maskin ja 😉 Men ventet litt sånn at vannet ikke var varmt. Neste gang skal jeg drøye den litt – takk for tips! Og lykke til med skattejakten 😉

    5. Høysesong for å rense filteret er rett før jul. Da må det gjøres annenhver vask pga at jrg strikker og tover votter. Samler seg mye ull som tetter. Ellers gjør jeg det aldri😂😂😂😂

    6. Godt jobba! Jeg håper gubben gjør det av og til hos oss…! Men har ikke spurt han om det! Men du.. Hvordan gikk det med kjøp av ny støvsuger? Jeg har gått glipp av den historien!

    7. Hvilket merke har du på vaskemaskina må jeg spørre da 😂 Min maskin klikker bare det kommer litt grus der… eller litt grus er kanskje feil, for alt som ikke er større enn undertøy havner der fort som fy, og jeg har mått ta en vannstøvsuger inni der for å støvsuge en sokk som hadde kilt seg fast mellom der og selve trommelen! ✌🏼 Så hos meg faller alt og ingenting i det filteret og også videre bakover i systemet så jeg har hatt reparatør her for det to ganger på snart fem år (og tre ganger for andre ting).
      Så nå er jeg desperat etter å høre hvilket merke du har, for LG 11 kg jeg har er møkk!! 😂

    8. her har jeg vært eksemplarisk i alle år, og tømt lofilter minst en gang i måneden. Så kjøper vi ny maskin, og jeg leter desperat etter en liten luke som ikke er der. Ringer til slutt butikken og spør, og får beskjed at denne maskinen er “selvrensende” og ikke har lofilter. Skeptisk?? Ja, det er jeg kan ikke forstå at den klarer å rense seg selv. Men den har nå holdt i fem år foreløpig. Ariston er merket.

    9. Takk for påminnelsen! I en alder av 30 år skal jeg jaggu ta meg sammen og rense vaskemaskinfilter for aller første gang. Dette er dagen 🙂

    10. Hva? Går det ann å få opp den luka?😂 ååååå fan..
      Kjøpte maskinen på tampen av 2012. Kanskje dags å finne brukermanualen 😅

    11. Sier det samme som Hege bare at jeg har hatt maskinen siden 2007!! Tiårsjubileum og greier! 😄 Men aldri noe trøbbel. Nå skal jeg ta grep likevel. Er bare LITT redd for at det kan være noe levende inni der 😣.

    12. Dette var nytt for meg… Jeg tar alt av klesvask hjemme og har helt ærlig ikke registrert at maskinen har en sånn luke i det hele tatt 😮 det har forøvrig ikke mannen heller…. Så enten kan jeg åpne luka og rense det ikveld… Eller vente til maskinen ikke vil mer og få mannen til å fikse den slik at han må gjøre det… What to do…hmm.. :p

    13. Man lærer så lenge man lever er der noe som heter 😉 Den luka har jeg så og si aldri ofret en tanke. Er vel på tide skjønner jeg 🙈😂

    14. Hjælpes, jeg tok det filteret i dag. Og for å si det sånn- trur ikke det er blitt rensa av de som bodde i leiligheten her før meg😅 Visste ikke at det var noe man måtte gjøre noe med 😅 Får jeg ekstra voksenpoeng for å ha tatt den?😂Hilsen voksen, 27 år..,

    15. Aldri hørt om, men etter å ha lest dette inlegget gjorde jeg det med en gang. Jeg leier en leilighet med gammel vaskemaskin og lurte på om noen har gjort det før meg, men der lå det en 50-øring hahah! 😀

    16. Åh, masser av voksenpoeng! Nå kjente jeg at jeg faktisk ble litt stolt her jeg sitter, bra jobba! Jeg syns det var like ekkelt som sluket i dusjen, og det er samboerens jobb her i huset 😛

    17. Er så glad for å høre at det er flere som ikke visste om den luka! Nå har jeg jo visst om den en stund, men det var mye lettere når jeg ikke var klar over at vaskemaskiner hadde filter 😉
      Lykke til med luka di!

    18. Bahaha, det er så herlig å høre om flere som har gått intetanende gjennom livet! Luke hva-for-no? Si fra hvis du finner noe levende inni der da, jeg venter i spenning 😀

    19. Selvrensende maskiner? Wow! Visste ikke det fantes! Fy flate så heldig du er. Men kan jo høres ut som du har renset din andel filtere opp gjennom, da 😉

    20. Jøss, det hørtes ut som et dårlig kjøp! Denne er fra Electrolux – har aldri hatt problemer. Har nesten fått et slags kjærlighetsforhold til den fordi den bestandig virker som den skal, hehe 🙂 Husker ikke hvilken modell, send meg en mail eller en melding på facebook hvis du vil jeg skal finne det ut for deg 🙂

    21. Hvis du har en gubbe som jeg har, så hadde du hørt det dersom han hadde renset filteret! Haha 🙂 Det gikk ikke så veldig bra med støvsugerkjøp, jeg skal skrive om det snart.. Peter og jeg er ikke helt enige, skjønner du. Men mer om det kommer 🙂

    22. Jeg har alltid lurt på hva som er bak den luka der.. Jeg trodde det bare var noe man ikke trengte å bry seg om jeg! 😂🙈 haha!

    23. Rynker sabla på panna her og vurderer om jeg skal late som om jeg aldri leste dette innlegget, mens min minst 8 år gamle urensa vaskemaskin summer fra vaskerommet.

    24. Christina: Nei, fant ikke noe levende! Fjoh! Faktisk kun en Q-tips, en hårspenne og billelitt skit. Det var en positiv overraskelse 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg