Kaffestopp og mandagssmil

Jeg er på kaffeavvenning om dagen, noe jeg er tre-fire ganger i året. I perioder hvor jeg er litt stressa, er det som om kaffe stresser meg enda mer – og da må jeg bare kutte det ut i en periode. Så nå går jeg rundt med konstant hodepine, og tenker på hvor sjukt det er at kaffe har den effekten på skrotten.

Derfor har mandagen vært litt seig, men i dag er det mange ting som har fått meg til å smile!

For eksempel gikk det i dag plutselig opp for meg at det bare er to uker til vi skal stille klokka – og det gjorde meg rett og slett hoppende glad! Det å stille klokka i seg selv er jo helt katastrofe for en småbarnsfamilie med tanke på kaos i hodet og leggetider og stå-opp-tider, men det betyr samtidig at nå går det jaggu mot vår! Og det trenger vi nå. Ferdig snakka 🙂

Like etter denne åpenbaringen, sjekket jeg innboksen og så at jeg hadde fått en skikkelig koselig melding fra ei jente, som bare ville fortelle at hun hadde oppdaget bloggen min først i forrige uke – og at hun hadde brukt helgen på å lese alle innleggene i kronologisk rekkefølge helt fra det første jeg postet i august 2015. Nå hadde hun kommet til april 2016, og hun måtte bare sende en melding og si at hun storkoste seg. Haha, så innmari trivelig å tenke på at noen har sittet i helgen og lest mine gamle historier 🙂

Også har jeg snappet i dag. Jeg vet. Vinglemor klarte ikke holde seg, for det var en liten historie om “lokalavisa” som lå og boblet, så da fant jeg ut at jeg fikk oppdatere Mystory med én gang og bare få det ut. Så nå har jeg endelig bestemt meg for å periodesnappe (yey!), for jeg har fått veldig mange tilbakemeldinger fra travle småbarnsmødre som sier at periodesnapping i grunnen er det beste, haha.. Så da velger jeg å stole på dere!

 


Umulius82 – mandag morra – nothing fancy

 

Da jeg skulle fylle bensin på bilen i sta, puttet jeg kortet i automaten. Også skjedde det ingen verdens ting. Det stod bare “VENT”, og etter nærmere to minutter (det er lenge når man står og venter!) begynte jeg å få skikkelig noia for at bankkortet mitt var slukt og borte for alltid. Det gikk enda noen sekunder, og jeg rakk akkurat å tenke “Nå får jeg ringe Pappa”, som jeg alltid gjør når jeg havner i trøbbel – før kortet plutselig ble spyttet ut sammen med en kvittering der det stod “kansellert”. Jeg ble overlykkelig over å ha fått kortet mitt i retur, men var ikke dummere enn at jeg kjørte derfra uten å prøve på nytt. Frister ikke skjebnen to ganger.

Og sist men ikke minst – jeg vet jeg kommer til å jinxe det nå – men jeg har all grunn til å smile, for jeg har to friske unger. Ikke noe snørr, ikke noe hosting, ingen tegn til feber, ingenting. Det er nesten ikke til å tro.

Mandager som dette, altså. De gjør det nesten littebitt enklere å takle at jeg krympet yndlingsgenseren til sønnen min i helgen. Den fine grønne, som svigermor hadde strikket til ham til jul.. Jeg krysser fingrene for at hun var på utkikk etter et nytt strikkeprosjekt uansett 😉

 

/ God ny uke – i morgen er det allerede tirsdag!

23 kommentarer
    1. Hurra for periodesnapping! 😀 har ikke vært så gøy å sjekke snapchat etter at du og Peter slutta å snappe.. ække mange blogger jeg leser, men din er et must, digger deg! 😀

    2. Dagens høydepunkt på snap var da storyen din dukket opp. Så godt å ha deg tilbake der. Dagens dose hverdagshumor 🙂

    3. Hva er det som gjør at noen ringer pappa i stedet for mannen sin? Det kunne ikke falle meg inn å ringe pappa, selvfølgelig er det mannen jeg ringer først. Synes bare det er et interessant tema. Og dette er på ingen måte noen kritikk eller sur mine. Du er den beste bloggeren jeg vet om.

    4. Eg syns det e heilt greit at hu ringte Pappen.. For eg trur at Pappa’er e ett mye bedre alternativ enn mannen å ringa.. Når Kraftlaget har skjært ner ett tre, så igjen sperre innkjørselen vår, f.eks..
      Eg ikkje bare syns, men meina nesten det e påkrevd at Svigerfar blir den som må ta støyten då..
      Eg har jo mye mindre erfaring med å takla hysteriske jenter, så akkurat sko te å kjøra på jobb.. Svigerfar hadde jo tross alt levd med Kånå i mange år.. Og ville hatt mye bedre forutsetningar for å sei dei rette setningane enn meg..
      Det einaste eg oppnådde va å gjør Kånå endå meir hysterisk, og følte te slutt at det va min feil at treet hadde havna i innkjørselen..
      Nei.. Stå på Christina.. Ring Pappa først..
      Det står jo forsåvidt ingenting i normer og regler om ett forhold.. At den som tar over ansvaret for “herligheten”, også overtar dilemma løysning av uforutsett hendelsar.. Sånn med ein gang.. Liksom..
      Moralen i detta regnestykket må jo vær å aldri fremstå som smartare enn sin Svigerfar..
      Nåke eg heilt klart burde tenkt på tidligare.. =D

    5. Tips for å kutte ut kaffe: Spis kaffebønner!
      Det demper abstinensen og man kan ha full kontroll på forbruket … hvis og dersom man gidder å telle antallet.
      Og hvis man alltid klarer seg med én bønne mindre enn dagen før, tar det ikke mange månedene før man er nede i null. 🙂

    6. Hahaha, du asså.. Takk for dagens dose med smil og latter! Kan si mye pent om min kjære Peter, men spesielt handy er han ikke.. Også er jeg jo veldig glad i pappaen min da 🙂
      Håper du får en fin dag, uten trær i innkjørselen!

    7. Pga sykdom er jeg var på bla koffein og måtte til slutt kutte helt. Jeg drikker nå koffeinfri kaffe (smaker ikke forskjell), og selvom jeg ikke får i meg koffeinen, så er det noe med de 100 koppene med kaffe om morgenen som bare gjør hele dagen.. Bare et tips hvis du savner kaffe for smakens skyld!

    8. Angående det å knaske kaffebønner. Jepp, det virker! Og det har mange fordeler.
      Billigere! Jeg har sett kaffekapsler til salgs for 9,11 kroner stykket. Ti kopper om dagen, blir over 33 tusen kroner i året det. Én pose med bønner varer omtrent like lenge! Masse strøm sparer man også! Man behøver ikke å sløse selv om man har tyvkoblet litt her og der i sikringsboksen til naboen.
      Mindre søl! De fleste kaffetraktere og -maskiner er altfor kompliserte til å bli brukt av mennesker i en tilstand hvor de trenger kaffe. En liten glipp, og det renner over både her og der. Selv trodde jeg at naboen meg under var en trivelig fyr. Men, nei! Tre små glipper fra meg slik at han måtte totalrenovere kjøkkenet sitt hver gang. Og dermed viste han seg frem som en ganske så stor surpomp!
      Færre doturer! Kaffe er vanndrivende. Drikker man mye kaffe, virker det som om blæra får permanent vannskrekk. På det verste måtte jeg ut og strø minst én gang om dagen. Kaffebønner er å regne om tørrfôr i så måte.
      Praktisk! I stedet for termos og kopper på tur, holder det lenge med en liten pilleboks med bønner. Man slipper eventuelt å fyre opp bål i skogen. Hva er forresten foreldelsesfristen for kriminelle forhold i forbindelse antennelser skogbranner?
      Usosialt! Nei, det er ikke mye hygge i det å stå sammen med kollegaer og knaske bønner. Og det kan jo være praktisk hvis man er misantrop, har sosial angst eller bare mener at siden man tross alt får lønn, bør man kanskje jobbe litt også, sånn av og til.
      Mindre oppvask! Drikker man kaffe, går det ikke mange måneder for koppen begynner å bli ganske så uappetittlig.
      Berger tenner! Litt spesielt, kanskje? Men for noen år siden skulle jeg treffe noen. Litt dårlig tid! Jeg merket jeg trengte litt koffein. Altså tok jeg noen bønner i munnen og knasket i vei mens jeg stressa med å komme meg av gårde. Og – KLAKK! – der forsvant en del av en tann! Time hos tannlegen. Den delen ville falt av snart uansett. Hun mente resten så greit ut, men ville ta noen bilder av de andre tennene samtidig. Og det var to andre tenner som var nesten like ille. Ja, jeg berget minst tre tenner grunnet én kaffebønne!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg