Bryllupet er avlyst

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine, for nå begynner jeg seriøst å lure.. Er det jeg som er grunnen til at Peter og jeg aldri får giftet oss – kan det rett og slett være at jeg har jinxet hele opplegget ved å velge bloggnavnet “Konatil”..?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For med et sånt bloggnavn er det ikke rart at folk automatisk antar at jeg er kona hans på ordentlig. Men sannheten er jo at vi ikke er gift enda, og tidligere har jeg nevnt at jeg blir helt varm av tanken på å gifte meg med mannen jeg elsker, men at et stort bryllup med masse gjester og stor ståhei rett og slett ikke er noe for meg.

Jeg har mer enn nok med å få hverdagen til å gå rundt med blogging og to små barnehagebarn som spiller russisk rullett med virusinfeksjoner hver uke – og fatter og begriper ikke hvordan jeg skulle fått tid til å planlegge bryllup i tillegg.

Sommeren 2014 skulle vi egentlig giftet oss, men da var jeg høygravid og hormonell og usikker på om vi kom til å angre på at vi valgte et bittelite bryllup. Så vi utsatte det.

Men det som satte ting i gang igjen, var da lillesøster og svoger forlovet seg i fjor. Peter og jeg, forlovet på sjette året – måtte da klare å bli gift før dem!

Derfor begynte ballen å rulle på ny. Vi bestemte oss for en dato vi gjerne ønsker, og fant ut at vi får gjøre det så lite og koselig som mulig sånn at det blir gjennomførbart. Og lenge så det lyst ut, presten var i boks, barnevakt var booket og forloverne skulle holde av hele helgen.

Men så begynte kaoset. Først fikk vi beskjed om at presten ikke kunne likevel. Litt smådesperat ringte jeg en gammel barndomsvenn som har jobbet som dommerfullmektig, og lurte på om han kunne tenke seg å vie en gammel venninne i nød. Men han hadde nettopp sluttet som dommerfullmektig og hadde dermed ikke den autorisasjonen lenger. Hadde jeg ringt noen uker tidligere ville det gått.

Så begynte vi å snuse litt på muligheten for en human-etisk vielse, siden det føles litt overdådig med et bittelite bryllup i en stor kirke. Men både Peter og jeg er medlemmer av statskirken og ingen av oss føler for å melde oss ut, så dermed er ikke det en løsning.

Det som imidlertid gjorde at alt toppet seg, var rett før helgen da vi fant ut at enda en ting har gått skeis. For når man skal gifte seg må man sende inn søknadsskjemaer til Skatteetaten, for at de skal sjekke om man oppfyller vilkårene for å kunne inngå ekteskap.

Disse papirene postet vi for flere uker siden og vi har ventet på prøvingsattesten som burde kommet i retur snart. Dette har vært nøkkelbrikken vi har ventet på, for uten den kommer vi i alle fall ikke videre. Men så fant vi ved en tilfeldighet ut at Peter har klart å sende disse papirene til feil adresse..!

Vi er selvfølgelig såpass overtroiske at vi nå lurer på om universet eller moder jord eller et eller annet prøver å fortelle oss noe.. Bryllupet er i alle fall avlyst – for akkurat nå ser det ikke ut til at vi rekker å komme i mål til datoen vi har satt.

Jeg må innrømme at jeg er skikkelig spent på fortsettelsen. Kommer jeg til å bli Konatil Peter noen gang – eller har jeg rett og rett jinxet det, sånn at jeg for alltid vil være Konatil Hemoroider og Smilefjes?

 

 

/ Vi kalles ikke familien Klonk for ingenting 😉

32 kommentarer
    1. Jeg og min mann giftet oss i all hemmelighet, og fortalte det til familien 5 dager etter. Kan anbefales, men var kjempenervøs da nyheten skulle ut 🙂

    2. Jeg og min mann valgte et lite bryllup, med kun foreldre, besteforeldre og søsken,- på tinghuset og ut å spise på restaurant etterpå, kjempe glad for at vi gjorde det slik, ingen av oss har angret i etterkant 💙❤! Håper dere får tingene i boks, slik at dere får drømmebryllupet slik dere ønsker det! Dere er knas, og jeg elsker å lese om hverdagen. Hilsen fra mamma til Leonard på 2✌🚜

    3. Jeg har trua på ny dato! Blir dumt å endre bloggnavnet liksom. Og “dama til” er jo tatt av NRK og Live Nelvik 😉

    4. Vi tok med barn og noen vennepar, reiste til Florida og giftet oss barbeint på stranda der, med sjømannspresten. Anbefales! Familien ble veldig glade, og vi hadde en fest da vi kom hjem. 🙂

    5. Det er jo ikke avlyst da, bare utsatt!
      Slapp av, “..ta livet som det faller seg, ja ta det som det faller seg. Gi blaffen i bekymringer og strev.. ” Det ordner seg til slutt! Stå på videre 😊

    6. Vi hadde dag-bryllup. Gifta oss kl. 13 og selskapet var over kl 20-ish. Veldig greit. Vi hadde dåp samtidig da, så med en bittelille ble det best sånn. 😊 tror man bare må finne det som føles rett for en selv.

    7. Humanistforbundet (les: ikke human-etisk forbund) vier alle og dere trenger ikke melder dere ut av kirken heller.

    8. Da ble det flere små hindringer på veien til bryllup, men bare slapp av, det ordner seg 🙂 Bryllupet er bare utsatt. Håper dere finner en dato som er mer riktig for både dere og gjestene. Det ordner seg til slutt! Masse lykke til med planlegging til den store dagen <3

    9. Vi skulle etter panen gifte oss i hemmelighet, men så kom presten med spørsmål “vil faren din følge deg til alters?” og da gikk det ikke lengre. Så torsdagen før fikk svigerforeldrene mine vite om bryllupet vårt da vi hentet guttene, og onsdagen før bryllupet vårt (lørdagen) fikk mamma, pappa og broren min uhøgtidlig vite om planene våres under en middag, mens småpraten sto som verst. Svigerforeldrene mine og foreldrene mine slo holdene sammen for at vi skulle få en liten feiring. Vi så for oss å bare spise middag oss to, kanskje uten barna. Men den gang ei. Vi fikk middag sammen med foreldre, svigerforeldre, søsken og besteforeldre – og forlovere naturligvis. Det var akkurat passe stort nok. Ikke noe fancy greier. Vi spiste fantastisk god mat på folkehøgskolen her, og koste oss alle sammen <3 Det er 1 år siden og 1 mnd ca nå 😉

    10. Dere trenger ikke melde dere ut av Den norske kirke (ikke staskirka, det har vi ikke lenger) for å gifte dere😊
      Hva med å gifte seg i tingretten? Ofte veldig fine vigsler

    11. Vi giftet oss 1 år etter vi møttes. Lite og koselig bryllup i tinghuset. Er i statskirka begge, men ikke kristen. Gratulert mens vi gikk gatelangs, og fremmede tok bilder, og ga oss gaver. Bare aller aller nærmeste rundt oss. Leide heller ikke lokale, men dro på en restaurant. Bestemora mi er skikkelig kristen, men sa det var det koseligste bryllupet hun har vært i. Null stress og mas, bare kos. Har 2 ungdommer i hus. Møttes i 2003❤️

    12. Vi giftet oss i all hemmelighet i tingretten og familien fikk vite det over 2 måneder etter når sønnen vår ble født.
      Funket fint for oss 🙂

    13. Vi giftet oss på Tinghuset mens storesøster var i barnehagen & lillebror i magen. Tok 5 minutter 😉 lunsj med forlovere etterpå. Feiret med bryllupsmiddag med få nære venner & forlovere en kveld senere.

    14. Vi hadde et pom og prakt bryllup med nesten 100 gjester. Hadde en helt forferdelig dag. Veldig trist å si det om sin egen bryllupsdag, men det ble rett og slett altfor stort og altfor mye stress og styr. Senka ikke skuldra før etter dagen var over. Angrer på at vi ikke brukte pengene på en skikkelig fin bryllupsreise. Så jeg er helt ærlig når folk spør meg og det såkalte drømmebryllupet. Selvfølgelig, mange synes det er helt fantastisk å ha en slik stor fest med familie, venner og bekjente. Jeg kunne ønske jeg visste før jeg starta planlegginga hvor stressa jeg var for at absolutt alt skulle være perfekt.

    15. Godt å høre det er flere som ikke har “tid” til å gifte seg. Ei ikke alt for nær venninne spurte om ikke vi skulle gifte oss snart. Jeg svare som sant er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skulle få tid til det med full jobb, barn og hus med alt for mange oppussingsprosjekter. Fikk til svar at de hadde vært i bryllup helgen før os et vennepar med 2 barn, og for dem hadde ikke det vært noe problem. Nei så fint for dem tenkte jeg. Godt ikke alle er like 😉

    16. Vi gifta oss i tinghuset med bare 2 forlovede. Vi spiste god middag etter på og det var det. På dagen ett år etter så tok vi det i kirken og fest etterpå. Vi var ikke så mange mulig litt over 30 stk. Eneste jeg angrer på er festen og kirka. Det har jeg kunna spart meg for. Det første var for han og meg. Den i kirka ble for alle andre.

    17. Jeg tror dette er et hint om at dere skal vente til barna er blitt litt større, og så drar dere til Japan og gifter dere! Da får Peter vist familien Japan også, så to fluer i en smekk.. bryllup, guidet-tur, bryllupsreise og ferie , teknisk sett blir det mer enn to fluer, men du skjønner 😉

    18. Blei forlova 12.03.2016. April 2016 kom mannen heim med ein postIt lappe med 4 forskjellige datoar for giftemål. 21.05.2016 gifta vi oss… :p Haha.. Litt for fort for min del, men så skulle vi, i juli 2016, reise ett år til USA pga jobben hans. Såå… Nå er vi da gift da :p

    19. Jeg og min kjære rømmer til Roma og gifter oss i all hemmelighet i oktober 😉 moren min vet vi skal på kjærestetur (må fortelle såpass til barnevakten), men bare kusinen min vet hva vi egentlig skal der nede. Litt redd for reaksjonene fra familien etterpå, men pytt pytt! Handler ikke om de tross alt 😉

    20. Aller først: syns du skriver så bra! Beste bloggen! 🙂
      Mannen min og jeg gifta oss uten at noen visste om det. Kun forloverne. At vi gjorde det slik kom ikke som noen overraskelse på de som kjenner oss best, selv om det nok var flere som veldig gjerne skulle vært i bryllupet. Uansett var de glade på våre vegne. Var jo vår dag og for oss var det helt riktig å gjøre det slik. Vi bare stakk innom prestekontoret og signerte vielsespapirene. (Hjalp kanskje at vi kjente presten godt). Så feiret vi oss selv med en god middag sammen med forloverne. Perfekt! 😉

    21. Også Roma da gitt.. Finnes jo ikke noe vakrere sted! Må innrømme at vi også har kjent på usikkerheten rundt hvordan familie og venner kommer til å reagere på at vi ikke ønsker noen stor feiring – men som du sier, det handler tross alt ikke om andre enn oss. Håper dere får en fin tur til Roma i oktober – hurra for kjærligheten! <3

    22. Hahaha! For en mann med tak i! Her er postit-lappen, nå får du bestemme deg 😀 Like greit å bli ferdig med det, plutselig sitter man der som forlovet på sjette året 😉

    23. Skal ha en lite humanetisk vielse lørdag 09.09. Du kan fremdeles være medlem av statskirken om du velger det, men da koster det litt mer å blir medlem i humanetisk forbund 🙂

    24. Jeg og mannen giftet oss på ambassaden i Lisboa, Portugal. Kan absolutt anbefales! Vi spiste middag sammen med de som stod etter oss i “køen”. Virkelig hyggelig og avslappende. Og gifte ble vi jo. Hadde bodd sammen en del år…. Da fristet det ikke med stort bryllup.

    25. Vi giftet oss en helt vanlig torsdags ettermiddag kl 17. Vi gikk opp i kirka og der stod presten og 2 vitner. Forloverne våre sendte inn forlovererklæring men de var ikke tilstede. Vi fortalte det til alle etterpå og reiste bort morgenen etter.

    26. Her var så mange små, hemmelige og til og med uheldige tilbakemeldinger at jeg må bare legge inn en kommentar. Vi gifta oss etter 4 år og hadde vielse i kirken. Det var middag for nærmeste familie dvs til og med tante onkler og søskenbarn, siden min slekt er liten og veldig sammensveiset. 50 til middag. Til kaffe kom resten av vennegjengen og barnepiken dro hjem med lille tulla vår, ca 100 til kaffe. Et vidunderlig bryllup jeg ikke ville vært foruten. Å få være heldig og gå slik på stas en hel dag var jo veldig kjekt da, og stresset er det jo bare vi selv som legger opp? Går godt an å ha et uformelt bryllup på denne måten også. Trenger ikke være så stivt fordi om man har et større bryllup? Vi valgte selskap på restaurant, kom til dekket bord, overnattet på stedet og dro tilfreds derfra etter frokost neste dag. Eneste jeg har tenkt pp i ettertid var at jeg skulle ønsket tiden strakk bedre til slik at jeg fikk pratet mer med alle gjestene. Men, jeg så at alle hadde en trivelig kveld og det var det viktigste.

    27. Jeg og kjære giftet oss på dagen 6 måneder etter at vi møttes,i en fjellskråning i Albania der han er fra. Kun hans familie var der,og vi feiret med pizza og brus i hjembyen hans,Burrel. Leie av kjole,fiks av hår og sminke,pizza og drikke samt gifteringer kostet vel litt under 3000kr 🙂 Men det som teller er at jeg fikk gifte meg med mitt livs store kjærlighet,vi bare visste at vi var soulmates fra vi møttes<3

    28. Anbefaler Unitarforbundet! 🙂 Krever ingen innmelding eller utmelding av noe som helst, og dere får akkurat den vielsen dere ønsker dere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg