Hvilken farge er finest?

I forrige uke tok Peter, i følge seg selv, “noen grep for å hjelpe meg i gang med maleprosjektet” (les: Han malte en penis på veggen). Dette fungerte på sett og vis som en katalysator, men nå trenger jeg deres hjelp for å ta et endelig valg.

Det er veggene i TV-stua som står for tur, og siden det er her jeg har kontorkroken min også, er det jo ekstra, ekstra viktig å bli 100% fornøyd med fargen!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For fargevalget må sitte når jeg først skal male et rom med fem dører, én verandadør, to vinduer, samt tre vegger i trappen.. Det blir et stort prosjekt, vi snakker tross alt to strøk med maling etter en grundig veggvask og timesvis med teiping først.

Jeg har kjøpt fire prøvebokser med mine favorittfarger for øyeblikket, men etter å ha malt noen testflekker føler jeg ikke at noen av dem ble helt som jeg hadde sett for meg.

Disse to fargene har jeg siklet på lengst, “St Pauls Blue” og “Balanse”..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nydelige farger begge to, men jeg tror rett og slett de blir for mørke for en kontorkrok når det mørke vinterhalvåret er så langt som det er. Derfor slang jeg med to lysere farger, den altfor populære “Minty Breeze” og den litt mindre kjente “Sjøalge”:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fra venstre: Minty Breeze, Sjøalge, St Pauls Blue og Balanse

 

Med kontorpulten skjøvet på plass igjen, fikk jeg litt bedre inntrykk av fargene – og mens de to til høyre ble for mørke, syns jeg “Minty Breeze” helt til venstre ble for lys. Dermed er det “Sjøalge” som er favoritten (den nest til venstre):

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Problemet er bare at “Sjøalge” endrer så veldig utseende i sollys – og blir litt for lys på feil måte! Peter holder på å spy når jeg sier sånt, og jeg tror rett og slett det kommer til å klikke for ham snart, haha. Jeg forstår ham godt altså, det er ikke det.. 😉

“St. Pauls Blue” er forresten så fin og mystisk og sofistikert og spennende at jeg kommer til å male soverommet med den. Også vurderer jeg “Balanse” i gangen nede. Så jeg prøver å si til Peter at det liksom ikke er helt forgjeves dette greiene her..

Det store spørsmålet er altså: Skal jeg kjøre på med “Sjøalge” i TV-stua? Jeg elsker den blå-grå-grønne fargen i det rette lyset, men er redd den blir for blass når jeg får den opp på alle veggene. Eller skal jeg beholde roen og vente til jeg finner fargen jeg blir helt fornøyd med..?

Det er en viss fare for at gubben kommer til å flytte ut hvis jeg skal gruble lenger, men man skal ikke undervurdere effekten av å ha feil farge på veggene heller 😛

 

/ Fargetips tas imot med takk 🙂

108 kommentarer
    1. Jeg ville absolutt gått for sjøalge på TV-stua og kontorkroken! Så nydelig farge. Ellers likte jeg godt alle de andre fargene også 🙂 Tror St.Paul passer fint til gang, men også evt. på TV-stua.. Skal ikke være lett å velge nei 😉

    2. Synes sjøalge var kjempe fin, ellers liker jeg veldig godt pilasterblå og retroblå fra jotun. Lykke til med fargevalget ☺️

    3. Du trenger ikke å male alle veggene.
      Mal 1 eller 2 vegger i en kontrastfarge
      Æ Mala 2 vegger i en farge og resten av
      Rommet i en annen farge. Har hvite lister

    4. Absolutt Sjøalge…. snodig navn …. husk at du skal
      ha denne lenge så du må kjenne på at du ikke blir lei den.
      Den til venstre for blass…etter min smak… de to andre litt for mørke.
      Skal jo være ett trivelig rom å være i.
      Gå for magefølelsen din…. jeg heier på deg 😉😉

    5. Sjøalge! Den var fin:) ville droppet minty breeze. Personlig synes jeg fargen “linblå” er utrooolig fin:) linblå fra jotun

    6. Jeg ville gått for Balanse. Mørkere og grønnere farger har kommet og vil bli mer og mer å se i magasiner etc. Så de andre fargene er allerede veldig “oppbrukt” nå og du kommer til å lengte etter noe annet enn det alle andre har. Forresten så skal alle vegger i et rom males nå, ikke bare en vegg som det har vært hittil. Men alt motepreik til side, velg den du føler for og har lyst på…
      Men jeg trodde du hadde valgt og kjøpt maling allerede? Det var kanskje en annen vegg det? 🙂

    7. Alle fire er egentlig like fine, så jeg ender sikkert opp med en i hvert rom! St. Pauls er en utfordrer til gangen ja, helt enig med deg.. Tenke tenke 🙂

    8. Trenger alle heiaropene jeg kan få, haha! Jeg elsker Minty Breeze, men som du sier ble den for blass i dette lysfylte rommet.. Sjøalge ligger an til å vinne 😉

    9. Linblå er etter min mening en av de vakreste lyseblå fargene akkurat nå.. Blir litt for lik gutterommet som ligger vegg i vegg med TV-stua, ellers hadde den vært på pallen 🙂

    10. Jeg synes du skal holde på magefølelsen !! Sjøalge var definitivt finest 😉 Å takk til deg da !!!! Nå fikk jeg også lyst å forandre litt her hjemme med maling 😉 Hahaha xxxx

    11. Jeg har bare kjøpt inn maling til TV-veggen i stua 😉 Det tok meg noen uker å finne den perfekte blåfargen jeg var ute etter, hehe!
      Personlig syns jeg mørke farger på veggene er veldig fint, jeg er bare redd det blir for mørkt når man skal sitte og jobbe der 7 dager i uka – og spesielt i vinterhalvåret.. Føler litt på den 🙂

    12. Vi har akkurat malt gangen nede i minty breeze og balanse! Skikkelig fine sammen, og da blir ikke minty breeze for blass, eller balanse for mørk.
      Lykke til med valget, vi er superfornøyde

    13. Gå for sjøalge, så tar du en mørkee kontrastfarge på veggen som får mest dagslys på seg 😀 Eller bare gå for favoritten 😄

    14. Hei! Alle er fine farger☺ et lite tips St.Pauls blue er rååå fin på soverom, men kan være veldig voldsom i større rom. Har prøvd den i flere rom.. men endte opp med å kun beholde den på soverom. Minty breeze er helt nydlig men veldig lys.. så jeg ville gått for en av de andre 2. Min favoritt er Balanse.. Lykke til med valget 😉 (hilsen litt for engasjert i farger)

    15. Hehehe…..jeg kjenner meg godt i den situasjonen du er i….men det er viktig å få det perfekt 🙂 Så det er ikke så dumt å bruke litt laaaaang betenknigstid 😉 Gleder meg til å se resultatet !!

    16. Syntes også sjøalge var den fineste.ikke for lys og ikke for mørk. Som du skrev, du skal sitte der en del timer I løpet av en dag. Så det må jo være en farge du blir fornøyd med. Men sjøalge får stemmen herfra. 😉

    17. Hehe, det er bedre å være litt for engasjert – syns nå jeg! Ja, jeg er som sagt veldig klar for St Pauls på soverommet.. Har et soverom med “Matrix” fra før, og den er jeg knallfornøyd med, selv om den er skikkelig mørk. Deilig og behagelig med mørke farger på vegger der man skal sove!

    18. Stemmer for sjøalge, såå fin! Kan jeg spørre deg hvor pulten er fra? Ønsker meg en sånn på kontoret 🙂

    19. Ja, det må være en farge som dekker mange behov! Helst beroligende og inspirerende og avslappende og energisk på samme tid. Er det rart jeg sliter 😉

    20. Fælt å si det, men jeg husker ikke om den er fra Bohus eller Skeidar.. Vi var nemlig på begge stedene på samme dag, hehe.. Men jeg mener det var Bohus! 🙂

    21. Sjøalge Christina. Fargen er heilt nydelig…beroligende og fin. Og ikke masete eller dominerende. ‘The Devil is in the details!’ Mye kan gjøres for å balansere rommet når du er ferdig. Bilder, planter, pynt og fargerike punkter…the cherry on the topping! 😊
      Være sterk! Hopp inn i det!

    22. Bare sånn for å ikke gjøre det noe som helst enklere – har du sett på 6084 Sjøsmaragd fra Jotun Lady Sens…? 😉 Den høres ut som den kan passe deg ut fra det du beskriver, men ja… Ikke enkelt det der! (Jeg har Sjøsmaragd på et par rom nå, veldig fornøyd 🙂 )

    23. Syns sjøalge var finest! Og er også helt inni i fargevalg og nesten samme farger om dagen. Her tror jeg at jeg har falt for smaragdgrønn. Men er vanskelig å velge om man skal ha mer blå eller mer grønn i fargen… er ril å bli gaal av!

    24. Har du vurdert surfers paradise fra flugger? Den synes jeg er fin. Skal garantert på veggen her hjemme 😊😊

    25. Det er bare maling, og kan lett males over hvis d blir feil eller du blir lei av fargen etterhvert😊

    26. Sjøalge er veldig fin! Vil også anbefale kveldshimmel, veldig fin👍🏻 Ser ganske mørk ut men forandrer seg avhengig av lyset. Lykke til med valget😊

    27. Har nylig malt stua med St. Paul Blue, og er kjempefornøyd. En rålekker farge. Kan absolutt anbefales 👌🏼

    28. Jeg stemmer for…. SJØALGE! 🙌
      Hvis du liker fargen, så tror jeg uansett det kommer til å bli bedre enn hva du syntes det er nå, med tanke på at du ikke liker tapen som er der 😉
      Heia deg og lykke til, detta klarer du! Og denna ubesluttsomhetem asså, er virkelig godt å se vi er flere i samme båt der🙊

    29. Jeg likte kjempegodt sjøalge! Ellers er jeg i den “blåe verden” for tiden selv, og ønsker å finne en blåfarge til kjøkkenet når vi en gang skal pusse opp det! Jeg har falt for “pilasterblå”! Syns den er kjempelekker😍 lykke til i valget! Blå er så veldig mye mer enn bare blå😂

    30. Tommel opp for sjøalge! Veldig fin farge! Skulle det vise seg at du angrer etter å ha testa fargen skikkelig på alle veggene, så er det litt som når frisøren sier “jaja, det vokser ut igjen 😉 Kjør på 😉

    31. Vi har balanse på to av veggene i gangen vår,det er en utrolig flott farge og alle kommenterer hvor behagelig farge det er å møte når man kommer inn døren i et hjem 🙂 Den oppleves ikke spesielt mørk her hos oss,og vi har ikke vinduer i gangen vår engang. Men har veldig lyst gulv da…Er nok ikke så lett å gi råd til andre både med tanke på hvor ulike rommene er,og ikke minst hvor ulik smak man har;) Lykke til uansett hva du velger, i alle rom 😉

    32. Jeg elsker Minty breeze men brukte den på kjøkkenet og den skifta fra lys blåaktig til ganske mørkegrønn i løpet av dagen så ville gått for en mørkere hvis jeg skulle valgt igjen og dere liker litt farge

    33. Synte den planen du har laget deg er veldig god og fornuftig! Kjør på med “sjøalge” på kontoret, “st.” På soverommet og “balanse” eller “mint” i gangen! Da blir det helt topp 👍🏻

    34. Fine fargetoner du har valgt, og jeg er enig i de fleste her om at farge Sjøalge er bare lekker 🙂 Hvis du vil sjekke ut en annen farge også kan jeg anbefale Jade fra Jotun, den er superlekker! Vi har brukt den selv og fått så mye skryt, og jeg er så fornøyd at jeg vil male med den flere steder enn på soverommet 🙂 Lykke til med oppussing og fargevalg 🙂

    35. Mine favoritter (i samme gata som disse) er:
      Jade <3
      Frostet glass
      Oslo (men denne blir fort for mye)
      Lykke til!

    36. Mange som blir overrasket over hvordan fargen blir på veggen i forhold til de små lappe prøvene. Hvis du feks går for en maling som er helt matt så kan fargen gjerne bli litt lysere samtidig som lyset ikke blir like reflektert som det ville gjort med silkematt maling. Mange som går for 2 farger og kombinerer med 1vegg som kontrast – og en annen farge på resten av veggene. Virker som det er veldig populært nå 🙂 masse lykke til med fargevalget, veldig smart av deg og bruke prøvebokser – hjelper deg bedre med å få et bedre inntrykt av fargen på veggen din 🙂

    37. Hei! Ser di fleste er enig i sjøalge, ville bare skrive en liten kommentar.
      For noen år siden malte jeg stua i en nydelig grå farge. Så veldig bra ut og var veldig fornøyd, helt til jeg begynte ble kjempe lei, følte at fargen tappet meg for energi og begynte å Google en del, fant ut at grå ikke er en særlig inspirerende farge og forholde seg til. Til slutt var alt fargen i stua sin feil. Dårlig humør, trøtte unger, lite energi OSV.
      NB. Jeg var gravid i øyeblikket, men Google var enig med meg. Haha

    38. Fine farger alle sammen. Men jeg ble mer opphengt i den pulten jeg😂 hvor kan jeg få kjøpt en sånn tro??🤔

    39. Sjøalge var fantastisk fiiin 😍 Jeg hadde nok gått for den (ja, det er litt vanskelig å bestemme seg). Men kjære deg. Blir det for ille, så gåååår det an å male over, faktisk, selv om det jaaaa… er kjedelig ekstraarbeid.
      Husk at du skal ikke bare ha et rom i en farge med en hvit skrivepult. Nei, hadde gått for sjøalge jeg! Så mye du kan få stabilisert og ordnet med bilder, blomster, puter, gardiner og annet stæsj 😊 Lykke til. Og nei, du er ikke gal. Det er bare enkelte ting mannfolk aldri klarer å skjønne 😉

    40. Ah, Okei skjønner 🙂 var bare ikke sikker på om du visste om fargen, vi har nemlig nettopp malt den på kjøkkenet selv, er så utrolig fin<3

    41. Jeg vil bare gi et råd om taping. Hvis du skal gjøre det må du forsegle overgangen inn mot veggen med maling i listefargen. Da vil du hindre at den ny veggfargen siger inn under tapen. Problemet er at du sannsynligvis ikke får lagt tapen helt rett, og det vil bli en ujevn overgang. Det tar faktisk mindre tid å bruke en sprossepensel nærmest listene og male forsiktig en kant rundt dem først. Bruk rulle så nær som mulig etterpå, og tørk bare bort maling som har kommet på listene med en fuktig klut (bytt klutene ofte).

    42. Hei 🙂
      Veldig fine farger alle sammen, har nettopp malt i samme nyansene hjemme (pluss en mørkeblå; havblå i stuen). I stede for sjøalge eller balanse falt valget mitt tilslutt på Bølge (butinox) mulig du synes den også er for mørk, men er du fortsatt usikker så anbefaler jeg deg å ta en titt på den – synest den bare blir finere og finere 🙂

    43. Har samme problem her hjemme.. klarer ikke å bestemme farge! Så masse lykke til deg, håper du blir fornøyd! 😉
      Ser noen spør etter bordet du har, har akkurat samme og den er fra Skeidar! 😄

    44. Sjøalge, ingen tvil 😀 Ser flere nevner pilasterblå, den har jeg på det ene soverommet hjemme, den er suuuuuperfin!

    45. Jeg likte veldig godt sjøalge👍 Et tips til for å gjøre deg enda mer forvirret, sjekk ut Oslo som et alternativ til st.pauls blue på soverommet. Jeg har brukt den og ble super tilfreds! Den virker veldig mørk (noe den også er) men etter min smak helt perfekt på soverom😴😴😴 lykke til med fargevalg🎨😊

    46. Balanse var fin og siden den er mørk passer den jo greit på TV-stua. Tenker jeg da. Det er jo dere som skal leve med den.

    47. Dette så jeg faktisk på en video i forrige uke – kjempesmart! Men hva gjør jeg når listene er trefarget? De er “lysnet” – altså ikke typisk furu-farge 🙂

    48. Det du å må tenke på er at tapet fargen å lurer deg litt. Jeg skulle male barnas rom en pip tapet med sølv og en med rosa i i.. malte minty på den veggen men på tapeten ble den jo helt rar… den ble mye mere grå å på rosa rommet ble den å rar. ;(jeg bare fader…å ble litt sur, snakket med ei male venninde som sa at mal over med tapet grunning ( for ofte så kan du få bobler i liminga når du maler med maling over en tapet. spesielt hvis den er gammel ) Jeg grunna rommet til ungene med tapet grunning… over med minty. Å når jeg har fri så går og trenger å hvile hodet går jeg inn på rommet demmes setter meg i god stolen å bare ser på veggen 🙂 den er så behagelig å se på.. sikkelig deilig å sitte i der rommet å jobbe. Lykke til uansett…

    49. Herregud Rikke, takk for kommentaren – tror du gjorde meg klar over hva som er hele problemet her: Sjøalge gir meg jo ingenting! Jeg trenger noe som gir energi og inspirasjon! TAKK!

    50. Sjøalge var absolutt fin 😊 Jeg har fargen Gruve på 2 vegger hjemme i stua. Og jeg er veldig fornøyd med den fargen. Men da har jeg hvite lister, gardiner og møbler. Mek før jeg malte gruve, hadde jeg fargen skyggeblå i noen år, kjempefin den også, og da malte jeg også et møbel i samme farge. Sjekk den ut, om ikke du har gjort det allerede😄 Lykke til med fargevalg. 🍀

    51. Kan du ikke male 1 vegg i Sjøalge og se om du fortsatt liker den etter 1-2 uker før du maler resten? Da får du testa lyset litt og hvis det ikke funker trenger du bare male 1 vegg to ganger 🙂

    52. Prøv LINBLÅ, den er i samme nyanse/skala som St Paulus Blue, bare en del lysere og veeeeldig fin i all slags lys.

    53. Jeg har fargen Oslo på stua, og selv om den er ganske mørk er en ikke det i dagslys. også veldig morsomt med farger som endrer seg iløpet av dagen.
      Ellers har soverommet fått et strøk Deco Blue matt, med halvblank helhvite lister (Det har forøvrig resten av leiligheten også). Og det er virkelig en suksess. Aldri sovet så godt som jeg gjør i det mørke soverommet.
      Gangen har faktisk blitt rosa med Deco pink, en farge som ble veldig kul i forbindelse med Oslo fargen i stua.
      Skjønner at det er vanskelig å bestemme seg, men tenk at dersom det er helt feil, så er det bare å male på nytt. Litt mer jobb, men er ikke krise.
      Lykke til!

    54. Hvorfor blågrønne farger? De passer best i rom man ikke oppholder seg i så ofte, eller i rom man går for å slappe av som for eks. soverom. Jeg ville gått for noe lysere og varmere! Jeg elsker det nye fargekartet til Jotun Sens! Gullhår er en nydelig og frisk, dempet gultone. Gult og oransje gir energi og det er forsket på at det er disse fargene som fremmer konsentrasjon og kreativitet 🙂

    55. Sjøalge er min favoritt, har hatt denne fargen selv og når du får to strøk på veggen så skifter den ikke farge lengre. Lykke til

    56. Hei!
      Jeg er i noe av samme situasjon som deg, men jeg syns, i motsetning til deg, det er rent terapautisk å male! Mitt beste tips er å kjøpe de beste penslene, rulle med skaft og en god tape som ikke sitter fast til evig tid. Og så sett på en lydbok mens du maler! Det er forresten ikke behov for å tape så innmari mye, med en god pensel maler du helt rette linjer uten, og du slipper at malingen “blør” under teipen…
      Når det kommer til fargene så tror jeg også St.Pauls blue er for mørk til kontor. Jeg skal ha den i TV-stua. På kjøkkenet malte jeg Linblå, som ser ut som den er i samme skala som sjøalge, utrolig behagelig varm blå. Den er mer blå, mens sjøalge er mer grønn.
      Har du tenkt noe på detaljene? Standard bomull passer ikke så bra til Minty Breeze, men bra til de andre. Bomull er det veldig mange har på dører, vinduer og lister.
      Hvis du maler med en matt maling vil også fargene bli dypere. Mer forskjell enn man skulle tro!
      Lykke til, gleder meg til å se resulatet:)

    57. Jeg tenker du skal gå tilbake med alle boksene, klaske selgeren over ørene og forlange pengene tilbake. Du har fått fire bokser med samme farge. Hilsen anonym fargeblind.

    58. Det verste som kan skje er at du må male en gang til, og da er det allerede teipet opp og tapeten har fått de/det første dekkende lagene. Kan ta kortere tid å bare male og så evt male om enn å ikke bestemme seg 🙂

    59. Jeg har balanse på soverommet, og i et slikt rom er den helt perfekt (elsker den). Men er enig i at den nok blir for mørk i et oppholdsrom! Jeg likte begge de lyseste veldig godt 🙂

    60. Sjekk ut fargen Fabrikk fra Jotun. Den er grå men litt mer blått i seg, så den blir litt mer spennende! Har malt soverommet i den fargen, elsker det! Akkurat passe mørk😊
      Lykke til med valgene!

    61. Jeg stemmer for Sjøalge av de fire der – men jeg vil anbefale deg å dra på Jernia på Nordbyen og spørre etter en fargeprøve på “Bedehuset”! Det er den lekre fargen som de har på det nyoppussede Bedehuset her byen, den er bare rålekker 😀

    62. Jeg har akkurat malt en vegg i stua i Prismegrønn. Ble kjempeskuffet, for den så mye mer spennende ut på den lille fargeprøven. Altfor blass, og det tror jeg Sjøalge og er. Har du sjekket Sjøsmaragd? Evt Warm blush eller noe i den gata?

    63. Må bare kommentere selv om jeg ikke har noen fargetips:) Etter å ha lest innlegget og sett fargeprøvene dine på formiddagen i dag, ble det full fart på fargehandelen og nå har soverommet fått “et nytt liv” med St Pauls Blue 😀 Det ble bare såååå fint – så TUSEN TAKK for tips om farge 🙂 🙂

    64. Hei! 🙂
      Hvorfor ikke bruke to farger? 🙂 Vi har gjort det på barnerommene 🙂 Jentungene har rosa på de lave veggene under skråtaket, mens hun har aubergine på de “store” veggene. Hun har to store vinduer på sitt rom, så får mye lys inn 🙂
      Guttungen har en type mørkblå på sine to lave vegger, mens det ble en lysblå på de store veggene. Han har kun et lite vindu på sitt rom, så måtte ha mest lys farge for å få det lyst inne hos han 🙂
      Har du mulighet for en slik løsning? Kan bli fint med to farger i stedet for en? 🙂 Kun et forslag 🙂 Lykke til med fargevalget.
      P.S. Må si jeg støttet de andre over her. Sjøalge var utrolig fin! 😀

    65. Jade fra jotun er en blågrønn farge. Veldig fornøyd med den. Lysere og mer blå enn minty breeze. Sjekk Kongeskogfunkis på instagram.

    66. Det er ikke noe verre å tørke bort litt våt maling fra umalt treverk enn fra malt – bare vær rask. Det er litt pirk, men mindre ille enn å legge på tape.

    67. Sjøalge ser litt kald ut….
      Om.du e såå usikker og ikkje vil male igjen..ta kontakt med noen som kan dette 🙂 typ ein farge inerilr konsuelnebt fra feks fargerike…:-)

    68. Jeg vil komme med tips om en annen farge til kontorer! Den heter Jade og er veldig fin! Rolig fin farge og er fantastisk mot hvitt og trefarget! Vi har den på kontoret og fr så mye skryt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg