Kosekrok in the making

Ta det med ro, dette skal ikke bli noen interiørblogg – men akkurat nå må jeg innrømme at det er litt moro!

Hver eneste dag får jeg snapper av malingsspann og pensler i arbeid, fra lesere som har vært innom denne lille bloggen og enten blitt inspirert – eller bare fått den lille dytten i rumpa som innimellom trengs for å komme i gang med etterlengtede prosjekter. Det er så gøy å se! Fortsett med å sende meg snapper ♥

Nå som TV-stua er ferdigmalt, må det ordnes litt. Stua har stått mer eller mindre tom siden vi kvittet oss med sofaen for en evighet siden, og tanken min er nå å lage en koselig liten kosekrok.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Siden “kontoret” mitt er på den motsatte veggen, er tanken å få inn en sofa eller lignende som kan fungere som avkobling eller litt variasjon fra kontorstolen innimellom. Med en god leselampe og et bord, bør det bli ganske fint!

Jeg har ikke begynt å snoke rundt i butikker enda, for jeg vet jo at det er en hel jungel av valg. Og en rask titt på Ikea.no bekrefter at jeg kanskje bør finne ut hva jeg ser etter før jeg begynner å titte – kunne det blitt fint med en sjeselong eller to, for eksempel?


Skjermdump: Ikea.no

Eller er det best å gå for en sofa når man først skal ha et kosehjørne..


Skjermdump: Ikea.no

Veggen er litt under tre meter, og jeg er usikker på sofa med sjeselongløsning da jeg er redd det tar mye av rommet.

Hva bør jeg tenke på? Jeg har to små barn, og ingen planer om å sprenge noe budsjett. Men sittekomfort er selvsagt viktig, og hva bør jeg gjøre med fargevalg? Er det best med grått møbel nå som veggene har blitt så grønne – eller kan det bli spennende med noe litt mer sprekt enn grått?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den grønne planta skal få seg en ny utsiktspost, altså 😉

 

Jeg er rett og slett helt elendig på å forestille meg hvordan ting vil se ut, og Peter lurte på hvorfor vi trengte å gjøre noe med kroken i det hele tatt.. Med andre ord lite hjelp å få fra den kanten 😉

Så hvis du har innredningsforslag eller egne erfaringer å dele med meg blir jeg kjempeglad!

 

/ Nå lover jeg en liten interiør-pause mens jeg er i tenkeboksen 😉

44 kommentarer
    1. Jeg er nok minimalistisk her da, for jeg syns det er fint slik allerede 😀 Tenker kanskje en sofa blir litt stor der? Nei altså her er jeg litt blank, men utrolig lekker farge :O Hadde ikke trua til å begynne med, grønn liksom 😀 <3

    2. Jeg kjøpte en for mye av noen (dyre) spistestuestoler på nett, så den ene ble forvist til det ene hjørnet av stua/spisestua. Det har resultert med at jeg bruker det hjørnet mest! Selv om sofaen vår er fantastisk, så er det noe å krype opp i en god stol helt alene. Invester i det ☺️

    3. Jeg tenker at en såppas liten krok trenger et lite og nett møbel, så det ikke “tynger” med kroken, altså heller søderhamn enn stocholm, men gå for farger, alt blir mer morsomt med farger 🙂 gult eller orange ville virkelig satt fart på kroken, men så er jeg litt eksentrisk i interiørsmaken…… Men må si det ble utrolig fint med den fargen 🙂

    4. Jeg ville gått for søderhamn sjeselong fra ikea i grå, eventuelt ikea ps toseter i lys grå og kombinert det med Stockholm settbord i brun eik, tertial lampe på veggen i svart eller kanskje knall gul? Noen puter, kanskje en gul der også og et koselig pledd. Og gjerne en stråkurv til oppvevaring av lesestoff/pledd 🙂 utrolig fin farge, tror den skal få pynte soverommet vårt 🙂

    5. Eg har sjøl en grå ørelappstol fra IKEA (STRANDMON). Den er supergod å sitte i, har også puff til 🙂 Den kommer i flere farger,kanskje gul eller turkis hadde vært noe om du vil unngå grå? 🙂

    6. To sjeselonger slik at det blir en “loveseat” og ordentlig kosesofa! Da blir det brukt og det er plass til flere enn kun én 🙂 Jobber på IKEA på Slependen, og vi har flere å velge imellom. Men Söderhamn sin, for eksempel, kan du sette på andre ben enn de forkrommet (slik at de matcher kontorpulten din ;-)). Du kan også velge om du vil ha armlener eller ei på Söderhamn. Sjeselongene festes med klips under, slik at de ikke sklir fra hverandre. Tror den “FInnsta turkis” fargen du har sett på vil skjære helt feil til veggen, men kanskje grå? Ville valgt hvit, men den er litt upraktisk (selvom den kan taes av og vaskes på 40 grader) 😀 Hilsen fast leser som aldri kommenterer (beklager, men tusen takk for mange smil i løpet av uken!)

    7. Så utrolig fin grønnfarge😊 Er det lov å spørre hva den heter?
      Takk for fin blogg forresten. Både du og Peter er deilig udramatiske i forhold til de fleste andre i bloggverdnen. Så utrolig hyggelig med blogger uten masse overskrifter som roper om oppmerksomhet😊
      Mvh Line Mette

    8. To-seteren i rustrød, Nockeby, blir utrolig kul til den grønne veggen. Komplementærfarger, gjør hverandre finere❤️💚
      Benedicte

    9. Søderham ser enklere ut i formen så 2 av dem vil antageligvis gi et nettere utrykk den blå som har tykkere armlener. Og gi en illusjon av at rommet er størret enn det er. Sittemøbler til hele familien trengs vel hvis rommet skal fungere som tv-stue også? Farge; hva slags puter og pledd har du som passer? Eller tenker du kjøpe det og nytt..? Lurt å tenke på før fargevalg gjøres 😉 Hva m vegglampe for å spare gulvplass? 😊

    10. Enig med ho over. Komplimentærfarger gjør seg alltid. Ellers synes jeg gul oker er fint til dus grønn, men litt vanskelig å se for seg til de hvite listene. 🙂 eller kanskje en brunlig sofa med freshe puter?

    11. Hvis sittekomfort er viktig ville jeg ikke gått for IKEA. Skeidar er god kvalitet og det trenger ikke være dyrt heller. Ved å holde øye med tilbud kan du spare mye!!

    12. Jeg likte veldig godt fargen på den blå sofaen til veggen. Tror nok jeg hadde gått for sofa, ikke sjeselong, slik at man har litt flere muligheter. 🙂

    13. Hva med en sovesofa? Da får du plutselig plass til flere overnattingsgjester ved behov. Men ikke velg sovesofa fra Ikea, de er ikke behagelige å sove på.

    14. Vi har en lignende farge på loftstua vår (minty breeze). Har en krok der vi lagde en liten dagseng av Ikea-skap og la en madrass oppå som vi har dekt med stoff fra Stoff og Stil i en farge som heter støvet blå. Synes den blåfargen passer fint til veggfargen vår i hvert fall:)

    15. Tror alt kan bli fint! Selv hadde jeg nok funnet en liten sofa med sjeselong i en kul grå farge. Ville prøvd å finne en i str som passer akkurat inn i kroken. På den måten får man en digg hjørneplass til å slappe av i og et fint sted til å ha kaffeprat/møter dersom man ikke vil ha det i tv-stua.
      Lykke til 🙂 Gleder meg til å se hva du går for !

    16. Det som er greit med grå sofa, er at man kan endre fargene rundt så mye man vil!
      Vi har ikea sofaen Stocksund, og den er både pen, praktisk (vaskbare trekk, høy nok til å komme under med støvsuger) og den er deilig å både sitte og ligge på!
      Viss ikke er også de ørelappstolenene de har fantasrisk gode å slappe av i. Men trekkene er jo ikke vaskbare da.
      Uansett, med den fine fargen må det jo bare bli bra!

    17. Du er så minimalistisk at du syns det skal stå tomt? Hihihi 😀 Det er mulig du har rett i at en sofa blir for prangende. Glad du likte fargen til slutt, det var ikke bare du som fikk sjokk! 😉

    18. En god stol er gull! Har ei venninne som sier det samme som deg, hun kryper opp i stolen om kvelden mens gubben ligger i sofaen. Bok istedenfor tv – det høres jo herlig ut spør du meg 😉

    19. Takk! Jeg er fortsatt litt i sjokk over at veggene ble grønne til slutt, for det var jo virkelig ikke planen. Men syns det ble fint 🙂 Hadde vært SÅ moro med en knæsj sofa, for jeg pleier bestandig å safe alt mulig! Hoho, nå ble jeg litt gira 😉

    20. Wohooo, så fantastisk med konkrete tips! Høres jo ut som du har peiling 🙂 Takker så mye – og soverommet er det bare å svinge seg rundt og male, tror ikke du kommer til å angre! Grønt er skjønt 🙂

    21. Åh, disse sjeselongene har jeg siklet på så lenge! De er veldig fine – også med så mange muligheter. Loveseat er jo genialt, det hadde jeg ikke tenkt på! Den turkise kommer til å kræsje helt med veggen ja, men den lysegrå er ikke dum. Tror kanskje jeg drøyer med hvit sofa noen år til 😉 Tusen takk for kommentar, men mest av alt for at du er fast leser! Hilsen ei som veldig sjeldent kommenterer på blogger selv.. 😉

    22. Klart du kan, fargen heter Green Leaf og er fra Jotun. Vi ble veldig fornøyde 🙂
      Takk for koselige ord også – det setter både jeg og Peter pris på! Håper du har en fin dag 🙂

    23. Rødt og grønt ja, det er jo ikke dumt! Og den rustrød-fargen, minner den ikke veldig om warm blush? Den er i såfall en bra kombo til green leaf på veggen 🙂 Takk for tips og råd!

    24. Enig! Tror nettere uttrykk blir stikkordet. Vi kaller stua for TV-stua, men det kommer ikke til å være noen TV der. Men forhåpentligvis blir det jo et rom alle vil bruke for det 🙂
      Jeg har ikke så mange puter og pledd til overs, så det får komme etterhvert. Vegglampe står på lista, har funnet en fin en 😉 Spørs om det blir plass til en stålampe! Takk for innspill, det var supert <3

    25. Jeg var også litt usikker på gult til de hvite listene! Elsker gult egentlig – mulig jeg får kjøre på med litt gult tilbehør da 😉 Tusen takk for kommentar!

    26. Kanskje jeg skal ta en tur på Skeidar og kikke.. Jeg blir nemlig så trist av å se i reklamebladene deres for ALLE sofaene er jo grå! Eller til nød blå. Skjønner ikke at de ikke pimper opp bladene sine litt 🙂 Men takk for tips, sofaen vi har stua er fra Skeidar og den er vi veldig fornøyd med. Still going strong, med to småtasser i hus!

    27. Ja, man får jo aldri nok soveplasser! Har hatt sovesofa fra Ikea selv og det er det verste jeg har sittet i noensinne. Så nei – det blir det definitivt ikke, hihi 😉

    28. Veldig lekker farge på veggene, som kanskje kommer mer til sin rett om du ikke legger fra deg malerkosten heeeelt ennå og tar taket også?;-)
      Ellers synes jeg kanskje du skal kjøre på med en god stol som har puff, da er det plass til en eller to små barnerumper også:-) søstrene Grene har fine og små avlastningsbord som det er plass til en liten plante på pluss en bok og en kopp te;-)
      Lykke til:-) dette er definitivt favorittbloggen min:-)

    29. Hei! For en behagelig farge, hva heter den? Jeg kan ikke se at det står noen plass, kanskje jeg bare er blind? For alt jeg vet er ikke dette usannsynlig x) Takk for svar!
      Kom gjerne en tur innom min 😀

    30. Jeg tror helt seriøst at en sofa i orange/orangerød-rust-lignende ville blitt utrolig kult med den veggen :p

    31. Hei, jeg ville gått for strandmon stol fra Ikea. Ta den i grå, og kjøp noen fine puter og et pledd med litt spreke farger på kid/kremmerhuset/nille. Kjøp en tilhørende puff, behold gulvplanten slik at du kan bruke den som en plantevegg (skjerm mot rommet) .
      Finn et lite sidebord til kaffekoppen og en laptop 🙂 kanskje få en magasin hylle /string hylle til å ha på veggen til å ha blader ol.i. en slik hylle kan en også bruke til å ha andre ting i.
      Pynt med små sukkulenter i vinduet & kanskje noen søte lysestaker. Det viktigst jeg tenker er at du pynter med farger du liker,så kan stolen heller være litt roligere i fargen. Da blir en heller ikke så fort lei. (Jeg liker veldig godt selv å bytte ut ting/omøbelere). Uansett , kos deg med innredning!

    32. To knallgule sjeselonger og et trefarget, litt mørkt lite bord. Tror det hadde blitt knall! Og du, ikke glem lammeskinnet i sjeselongene da 😉

    33. nei… du kan i alle fall IKKJE ha grå….. 🙂
      Spørs om ikkje dette blir ei lita nøtt å knekke ja 🙂

    34. D var en nydelig farge::)))) pusset opp soverommet for 3 år siden så nå sover samboeren på et lyselilla rom:)) skal sies at vi har mørke møbler og grå kontrastvegg

    35. Det ble helt nydelig Christina! Hva med en toseter i lyst litt sånn konjakk-farget skinn fra Ikea? Praktisk med barn, blir bare finere med årene OG passer perfekt med alle farger i hele verden. Rene kinderegget. I tillegg kan dere slå dere løs med puter og pledd i farger dere er glad i, og til og med fornye disse rimelig i fremtiden, selv om det sikkert kjennes årevis unna akkurat nå. Noen store gulvputer eller sacco-sekker hadde vært prikken over i’en, og blitt en favoritt hos både store og små. Som en bonus ville de gitt deg mulighet til å få testet ut din gryende fargeglede uten at du trenger å binde deg til de for livet. I disse bryllupstider er det muligens nok med én “til døden skiller dere ad” avgjørelse?

    36. Cognacfarget skinnsofa hadde blitt kjempefint der! Eller en hvit Landskrona, enten sofa eller stolene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg