Påskedessert med god samvittighet

Snart er det påske, og påske betyr kos – derfor tenkte jeg å dele denne latterlig enkle oppskriften på sunn sjokoladepudding som kan spises med god samvittighet av hele familien 🙂

 

 

Vi bruker den som dessert hvilken som helst dag i uken, eller av og til kveldsmat dersom vi har spist middag sent. Ungene elsker den – og ikke minst å hjelpe til med å lage den!

Du trenger bare fem ingredienser, du lager den på to minutter – og den er ferdig etter en halvtime i kjøleskapet. Easy peasy!

Ingrediensene er som følger:

  • 2 bananer (jo mer modne, jo søtere blir desserten)
  • 1 boks kokosmelk (400 ml)
  • 6 ss chiafrø
  • 4-5 ss kokosmasse (Er du ikke glad i kokos kan denne droppes)
  • 2-3 ss kakaopulver (Jeg bruker 3 store ss, for vi elsker kakao!)
  • (Evt litt vaniljeessens/vaniljepulver)

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Alt kjøres altså sammen med en stavmikser – så setter du bollen i kjøleskapet i minst tjue minutter sånn at chiafrøene får gjort jobben sin 🙂 (Chiafrø finner du stort sett i alle butikker nå, de absorberer tolv ganger sin egen vekt i væske og kalles superfrø fordi de har et høyt innhold av essensielle fettsyrer, proteiner, antioksidanter, vitaminer og mineraler.)

Så er det bare å nyte! Server gjerne med friske bær på toppen, favoritten her i huset er blåbær eller jordbær ♥

 

/ God mandag!

23 kommentarer
    1. Denne må testes! Skal også teste ut sjokoladebollene dine (de med dadler) som jeg dessverre har glemt å lage 🙂

    2. Innmari lettvint å lage..Dessverre likte ikke ungene mine den😔 vet ikke om jeg kan ha heeelt god samvittighet hvis jeg spiser alt alene 🙈
      Kanskje jeg prøver å lage den uten kokos og med vanlig melk istedet en gang.. mistenker at det kan være kokos-smaken de ikke liker🤔

    3. Jeg har oppdaget at det er veldig forskjell på kokosmelk! Den jeg brukte på bildet har mer smak enn den som selges på Rema, feks. Ellers kan jeg anbefale mer kakao oppi – det kamuflerer smak hvis du bruker en kokosmelk som smaker litt 🙂 Og ikke vær redd for å putte bær i heller, jeg har prøvd med frosne jordbær faktisk – det ble kjempegodt!

    4. Hei Christina! Jeg elsker bloggen din, og synes det er så fint med blogger som byr på noe ekte, ærlig og fint innhold! Og du er utrolig flink til å skrive, jeg koser meg skikkelig med alle innleggene dine. Jeg håper du nå ikke tar dette som noe annet en konstruktiv kritikk, for jeg har aldri hatt noe å utsette på det du skriver! Men, jeg synes det er så synd at man må sortere mat etter “god samvittighet”, og dermed også “dårlig samvittighet”. Jeg er selv en jente i begynnelsen av 20-åra, og jeg merker hvor påvirket jeg kan bli av den ordbruken. Jeg tenkte med en gang at dette skulle jeg erstatte den planlagte sjokoladepuddingen med. Men jeg har jo egentlig ikke lyst til det, for jeg elsker sjokoladepudding! Jeg er slank, sunn, og trener, så jeg burde jo egentlig ikke få dårlig samvittighet av å spise “vanlig” desserter full av sjokolade og sukker. Så lenge jeg ikke spiser det hver dag, og har et balansert kosthold, så mener jeg man kan spise stort sett det man vil. Jeg håper derfor i fremtiden at du kanskje tenker litt mer på hvordan ordbruken kan påvirke, og heller skriver noe a la “en annerledes dessert”, eller simpelthen “påskedessert”.
      Som sagt, jeg elsker bloggen din og dette er ikke vondt ment. Bare en påminnelse:) Ha en kjempefin påske, med eller uten sukker og sjokolade!

    5. Hei Synøve – takk for veldig viktig kommentar! Jeg må innrømme at dette er noe jeg aldri har tenkt over, men jeg er helt enig i at god og dårlig samvittighet er en skikkelig uting! Og selv om det faktisk har vært ganske tilfeldig at ordbruken har blitt som den har blitt når jeg skriver om sukkerfrie ting, så skal jeg definitivt tenke over det ved neste anledning. Mat skal ikke handle om samvittighet – og det skal jeg i alle fall ikke bidra til å få folk til å tenke 🙂
      Takk igjen – håper du også får en fin påske!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg