Har du grodd den selv?!

I helgen var vi på besøk hos Mormor og Bestefar, og der fikk jeg øye på noe i vinduskarmen som jeg mente å dra kjensel på.

“Jøss, hva slags plante er det?”, spurte jeg nysgjerrig.

 

 

“Den der?”, svarte Mormor, “Åja, nei den.. Det er bare en sånn avokadoplante, det.”

“Bare en sånn avokadoplante”..? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har prøvd å legge en avokadostein i vann med håp om at det en vakker dag skal sprette ut en liten spire. Vi snakker et titalls ganger – og det har ikke vært antydning til liv noen av gangene, til tross for masse sollys og utskifting av vann med jevne mellomrom. Det var ikke snakk om at Mormor kunne ha gått gjennom den samme prosessen uten å si noe til omverdenen.

“Ååååå”, mumlet jeg, “Du kjøpte den ferdig spiret! Som en ferdig plante, liksom?”

“Neida”, svarte Mormor lett.

“Hæ? Har du grodd den selv?!”, utbrøt jeg sjokkert.

“Ja”, humret Mormor.

“Jammen..”, stotret jeg, “Hvordan fikk du til det? Hadde du steinen i vann, og.. Tok det ikke veldig lang tid? Byttet du vann veldig ofte? Ville du ikke gi opp underveis?”

“Jo, det er klart, det tok jo ganske lang tid..”, humret hun fornøyd og gikk ut på kjøkkenet for å lage kaffe.

 

 

Én ting er i alle fall sikkert: Den dagen jeg klarer å gro en liten avokadoplante, kommer jeg til å proklamere det til alle jeg kjenner. Det blir hornmusikk og tale fra ordføreren. Pølser til barna og fest på kvelden.

Man kan faktisk ikke bare sette potta i vinduskarmen og late som ingenting. Vi snakker toppen av fenomenet “grønne fingre”. Skills.

 

/ Mormor ass

11 kommentarer
    1. Hehe,kjenner til det!! men jeg har hørt at det kan ta opp til 2-5 år for å få det til så nå har jeg bare tenkt at det gidder jeg ikke ;P

    2. Jeg har hatt en avokado stein i et glass med vann et par uker, da vi reiste på Påskeferie, fylte jeg opp glasset med vann, å da vi kom hjem etter 11 dager var vannet borte og igjen lå avokado steinen med en liten sprekk i. Nå krysser jeg fingrene for at det kommer en liten spire snart👍🏼👍🏼

    3. Sjekk ut min på bloggen. Den er over en meter nå, og med flettet stamme 🙂
      1. Den skal ikke ligge helt under i vann. Fest den med tannpirkere, så den henger med “rumpa” under.
      2. Du trenger ikke bytte vann så ofte. Men den må ikke miste kontakten med vannet, så fyll på jevnlig. Jeg pleier ha steinen rett ved vasken, så jeg husker det.
      3. Vær tålmodig! Noen spirer på tre uker, andre bruker tre måneder.
      En gang har jeg fått det til med å bare “stappe den oppi en potte” også. Men det er litt vanskeligere, siden du må være enda mer tålmodig, og passe på at den ikke tørker helt ut nedi jorda…
      Lykke til 😀

    4. Dropp alt styr, jeg slang to steiner rett i jorda, nå er begge 1,5 m høye med flere greiner. Har også brukt orkidenæring ett par ganger, når de ser litt ekstra triste ut😄

    5. Den var stor og fin. Dattera mi har greid å gro avokado selv..:) Tror hun la den i vann først.
      Må prøve det jeg å…når jeg husker det 🙂

    6. Kjør på og prøv en gang til! Tok 8uker med et par av steinene mine før det var antydning til liv. Sett gjerne flere i samme glass, og prøv fra ulike typer avocado. Noen av plantene blir så tynne. Har hørt at det beste er å sette Stein i vann på våren.

    7. Vi har 5 avokadoplanter i vinduskarmen for øyeblikket. Er ikke noe hokus Pokus. Vi legger steinen på vætet bomull i en oppblåst og lukket plastpose på det varmeste rommet i huset. Når steinen sprekker planter vi den i jord. Tar ikke lang tid med denne metoden, og har kun opplevd at det har mislyktes en gang.
      Har brukt samme metode på mango (åpnet frøkjernen først).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg